Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Bon, ben nu dus aan het scheiden van de madam (cliché van de relatie die de verbouwing niet overleefd heeft) en wij betalen nu 1260 euro af. Ik mail dus naar de bank ivm de mogelijkheid om het krediet alleen over te nemen wetende dat mijn nettoloon 2300 euro is. Antwoorden die "op basis van jouw loon zou het mogelijk zijn om de lening volledig over te nemen, indien er momenteel geen andere leningen lopende zijn."

Maar hoe kan da als de lening meer dan de helft van m'n loon is? :')
Als ze het toelaten is de keuze aan jou. Natuurlijk ook met de andere partij overleggen om te checken of zij ook niet met dat gedacht zit.

Waarom zou dat niet kunnen? Vanuit het oogpunt van de bank snap ik het wel, het gaat hier al om een lopende lening (geen nieuwe die al dan niet moet worden uitgegeven).

Bon, ben nu dus aan het scheiden van de madam (cliché van de relatie die de verbouwing niet overleefd heeft) en wij betalen nu 1260 euro af. Ik mail dus naar de bank ivm de mogelijkheid om het krediet alleen over te nemen wetende dat mijn nettoloon 2300 euro is. Antwoorden die "op basis van jouw loon zou het mogelijk zijn om de lening volledig over te nemen, indien er momenteel geen andere leningen lopende zijn."

Tegenwoordig vinden ze 1000€ overhouden voldoende meen ik. Zottewerk natuurlijk.

Ik verdiende bij mijn eerste lening 1600 netto en kon hiermee 600 euro afbetalen, 15j geleden.
Ze trokken het leefloon af van mijn nettoloon en wat overbleef, mocht ik afbetalen.
Dat is voor singles vaak ook de enige manier om iets te kopen.

Wij hebben er wel bewust voor gekozen om toch iets te kopen wanneer we daar de kans voor zagen. Het gaat niet om ons ideaal droomhuis, maar het vinkt wel veel van onze verwachtingen af. Het is een nieuwbouwwoning (via bouwfirma) op een locatie die we wouden met een laag e-peil, een klein stadstuintje en autostandplaats in een gemeenschappelijke ondergrondse parkeergarage voor alle woningen in het project.

Door langdurige ziekte / invaliditeit (progressief werken) is ons gezamenlijk netto inkomen eerder aan de lage kant en zijn er iedere maand ook medische kosten. Toch kozen we er bewust voor deze woning te kopen omdat we denken dat dit nog altijd het beste financieel vangnet is die we onszelf kunnen geven.

Gezamenlijk netto inkomen: +/- 3000 euro

Duurtijd lening: 10 jaar
Vaste/Variabele lening: Vast
Maandelijks aflossing (bedrag): 895.29
Leeftijd einde aflossing: 40 jaar
Extra info: We konden aanvankelijk geen bank vinden die ons iets wou lenen om o.a. bovengenoemde redenen. Pas toen we de eigen inbreng tot het absolute maximale brachten door alle spaargelden te investeren en geen reserves meer over hadden, konden we een bank overtuigen. De looptijd van de lening was echter niet onderhandelbaar, met meer dan 10 jaar gingen ze niet akkoord...
Om het grof te vragen: is dat ineens ook de levensverwachting van je partner?
Want die 10j max heb ik nog nooit gehoord!
Een vriend van mij zijn partner heeft muco (levensverwachting ligt rond de 40j voor die ziekte. Alles is perfect onder controle bij haar dus die kan waarschuwen boven de 60 gaan) en zelfs zij konden probleemloos lenen.. wel ook grote eigen inbreng, geen SSV op haar naam en qua inkomen heeft hij ook 1/3de vs zijn 2/3de.

Tegenwoordig vinden ze 1000€ overhouden voldoende meen ik. Zottewerk natuurlijk.

Er zijn toch genoeg mensen die na huur of lening met €1000 rondkomen? Het wordt wat lastig als met dat bedrag ook nog een auto moet betaald worden en/of er kinderen moet onderhouden worden maar als dat er niet is zie ik het probleem niet.

Afhankelijk van u eigen inbreng neemt de bank minder risico om jou nu alleen de lening te laten overnemen dan dat de boel moet verkocht worden en ze mogelijks niet al hun centen terugzien.
Je haalt (een beetje verder) ook aan dat je nog maar 6k€ hebt afbetaald, dus aan die lening hebben ze niks verdiend als jullie nu verkopen. Als jij dan (al dan niet met succes) wil proberen die lening af te betalen is dat voor hen alsnog de kans om wat winst te maken.

En niemand zegt dat het gemakkelijk is maar ik zou degenen die met +- 1000€ / maand moeten leven de kost niet willen geven. Als je een beetje oplet met wat je doet is dat zeker niet onmogelijk. Als je een bon vivant bent die elke week twee maal gaat uit eten en op café graag rondjes geeft, dan zal je u levenstijl wat moeten aanpassen.

Afhankelijk van u eigen inbreng neemt de bank minder risico om jou nu alleen de lening te laten overnemen dan dat de boel moet verkocht worden en ze mogelijks niet al hun centen terugzien.
Je haalt (een beetje verder) ook aan dat je nog maar 6k€ hebt afbetaald, dus aan die lening hebben ze niks verdiend als jullie nu verkopen. Als jij dan (al dan niet met succes) wil proberen die lening af te betalen is dat voor hen alsnog de kans om wat winst te maken.

En niemand zegt dat het gemakkelijk is maar ik zou degenen die met +- 1000€ / maand moeten leven de kost niet willen geven. Als je een beetje oplet met wat je doet is dat zeker niet onmogelijk. Als je een bon vivant bent die elke week twee maal gaat uit eten en op café graag rondjes geeft, dan zal je u levenstijl wat moeten aanpassen.
1000€ voor: voeding, energiekosten, internet & gsm?
Zelfs met 2 is dit toch makkelijk haalbaar:
Voeding: 300-400€ (het lukt ons als koppel..en elke dag vers)
Energiekosten: 100€ (wij zitten aan 50-60€ in een appartement..dus bewust het dubbele gepakt)
Internet & gsm:75€ (50 internet en 25 gsm)
Tv: niet nodig, kunt alles via chromecast streamen en voldoende apps die content aanbieden.

Dan hebt ge nog maandelijks 425€ over. Lijkt mij toch echt een heel ruim budget, niet?
Uw vakantie betaalt ge van uw vkantiegeld/13de maand.

Energiekosten: 100€ (wij zitten aan 50-60€ in een appartement..dus bewust het dubbele gepakt)
Tv: niet nodig, kunt alles via chromecast streamen en voldoende apps die content aanbieden.

Dan hebt ge nog maandelijks 425€ over. Lijkt mij toch echt een heel ruim budget, niet?
Wat met verzekeringen, kadastraal inkomen, transport, aankleding van uw huis, slijtage..

1000 vind ik nogal krap als je ook een huis te onderhouden hebt.
Hangt natuurlijk ook af van wat voor type huis je hebt.

Laat ons niet overdrijven hé gumball. Jij kan dat en doet dat, ik kan dat en doe dat, maar zo evident om dit 20 tot 25jaar te doen is het niet allemaal.

Daarnaast spreekt hij ook over een verbouwing, dus moet hij ook rekening houden dat als hij het zo doet, de reserve voor de verdere verbouwingen relatief beperkt gaan zijn. Aangezien hij met die 1000 euro per maand rest, liefst ook nog wat buffer creëert. En met de huidige hoge energieprijzen in een woning die niet energetisch gerenoveerd is, remember de verbouwingen die aanleiding zijn voor het uiteenvalt, de kost wel eens serieus kan oplopen indien daar niet deftig naar gekeken en bespaard wordt.

Persoonlijk bekijken of je verwacht op termijn dat je 100-300 euro per maand extra kunt halen om de druk een beetje ervan af te halen. Maar je moet begrijpen dat het opletten is geblazen.

Kortom het kan, maar je zult de nodige prioriteiten moeten stellen.

-> is zeker realistisch!
Voor een huis? Ik zit al bijna aan 200 en heb vorig jaar een nieuwe gasketel laten zetten, ben zuinig in verbruik,... Dus als je dan geen recente ketel hebt is 300 eerder realistisch.
Ook realistisch!
Of het zit in die 75 inbegrepen. Ik betaal net geen 80 voor gsm, internet en tv.
Maar je hebt geen water, geen verzekeringen, geen kleding, geen medische kosten, geen auto, geen benzine,... Meegeteld. 😉

Ja ik besef dat ik wat te optmistisch was in mijn berekening. Eigenlijk zal de haalbaarheid afhangen van het al dan niet in het bezit zijn van een bedrijfswagen. Ik heb er wel eentje en bekeek het vanuit mijn eigen situatie :). Water zijn toch ook geen gigantische bedragen? 20€/maand met 2 hier (als de teller correct zou draaien lol)
Medische kosten (hout vasthouden) hadden we de afgelopen 5 jaar nooit. Maar denk dat het ook beetje hand in hand gaat met gezonde voeding, voldoende sport/rust etc.

Kadastraal inkomen en woonverzekering had ik idd ook niet in rekening gebracht. Hah, zo zie je maar..ik ben helaas nog huurder :)

-> is zeker realistisch!

Voor een huis? Ik zit al bijna aan 200 en heb vorig jaar een nieuwe gasketel laten zetten, ben zuinig in verbruik,... Dus als je dan geen recente ketel hebt is 300 eerder realistisch.

Ook realistisch!

Of het zit in die 75 inbegrepen. Ik betaal net geen 80 voor gsm, internet en tv.

Maar je hebt geen water, geen verzekeringen, geen kleding, geen medische kosten, geen auto, geen benzine,... Meegeteld. 😉
Idd, en vergeet ook het KI niet. Dat kan ook wat schelen.
Tevens u pensioensparen, al kan je dat misschien enkele jaren laten vallen om de druk wat van de ketel te halen.

Voor onze aankoop van het huis zaten wij met twee op een maandbudget van 1300€. Daarmee deden we alles behalve onze huur.
Dus incl autovakantie en ...

Natuurlijk komen er na aankoop van een huis nog wat extra kosten bij die je als huurder niet hebt, waaronder het KI.

@Zalenski , met de inflatie die op 8% staat is natuurlijk het ook weer zo dat lenen 'je geld opbrengt'. Moest je de lening niet aflossen (en de boel verkopen) zal die som geld die je overhoud (of maandelijks spaart) elke maand 8% minder waard worden.
Afhankelijk van in welke sector je werkt kan je zeker ook mee in rekening nemen dat je loon in januari nog wel een flink pak omhoog zal gaan.

Ja ik besef dat ik wat te optmistisch was in mijn berekening. Eigenlijk zal de haalbaarheid afhangen van het al dan niet in het bezit zijn van een bedrijfswagen. Ik heb er wel eentje en bekeek het vanuit mijn eigen situatie :). Water zijn toch ook geen gigantische bedragen? 20€/maand met 2 hier (als de teller correct zou draaien lol)
Medische kosten (hout vasthouden) hadden we de afgelopen 5 jaar nooit. Maar denk dat het ook beetje hand in hand gaat met gezonde voeding, voldoende sport/rust etc.

Kadastraal inkomen en woonverzekering had ik idd ook niet in rekening gebracht. Hah, zo zie je maar..ik ben helaas nog huurder :)
En ge leeft als een pater ? :unsure:
Ofwel mag @Zalenski nooit meer eens naar de cinema, sauna, pintje drinken of terrasje doen of iets gaan eten want dat staat er ook allemaal niet bij

Om het grof te vragen: is dat ineens ook de levensverwachting van je partner?
Want die 10j max heb ik nog nooit gehoord!
Een vriend van mij zijn partner heeft muco (levensverwachting ligt rond de 40j voor die ziekte. Alles is perfect onder controle bij haar dus die kan waarschuwen boven de 60 gaan) en zelfs zij konden probleemloos lenen.. wel ook grote eigen inbreng, geen SSV op haar naam en qua inkomen heeft hij ook 1/3de vs zijn 2/3de.

Nee, gelukkig niet!

Maar op het moment dat we de lening aangingen was dat echter nog niet duidelijk. Er was na jaren onderzoek nog steeds geen sluitende diagnose, we zaten dus nog volop in allerlei onderzoeken ook naar enkele obscure zaken. De bank had daar toch wel wat vragen over en wij vermoeden dat dit toch wel het probleem was.

Ondertussen is er wel een diagnose en erkenning en voor zover wij weten heeft het geen invloed op de levensverwachtingen. Misschien moeten we eens opnieuw met de bank gaan spreken en lening verlengen, we zitten binnenkort halfweg.

Ondertussen is er wel een diagnose en erkenning en voor zover wij weten heeft het geen invloed op de levensverwachtingen. Misschien moeten we eens opnieuw met de bank gaan spreken en lening verlengen, we zitten binnenkort halfweg.
Verlengen zal mss wel kunnen, maar de rentevoet zal niet interessant zijn.

Bedankt @JPV

Dat had ik wel kunnen denken dat de rentevoet niet meer zo interessant zou zijn... Is een afweging die we zullen moeten maken. Informatie inwinnen kan nooit geen kwaad. De hogere rentevoet wordt misschien gecompenseerd door het langere fiscaal voordeel? We zitten nog in systeem woonbonus.

Wat minder per maand moeten afbetalen zou wat meer ademruimte geven. Zeker op momenten dat het slechter gaat met mijn partner en we op ziekte-uitkering vallen omdat het progressief werken tijdelijk niet lukt. Of dat de medische kosten oplopen (gelukkig bestaat er zo iets als een maximumfactuur voor medische kosten in België om dat af te toppen).

Al geef ik ook toe, hopelijk schuldenvrij zijn op 40 lijkt mij ook wel een mooi vooruitzicht...
En tot nu toe is het afbetalen altijd gelukt.

Terug
Bovenaan