Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Ik huur momenteel en wij verhuizen volgens jaar naar een koopwoning als alles goed gaat.

Niet perse om het financiële, maar het praktische. Wij hebben eerst overwogen om te blijven huren maar dan dichter bij mijn partner zijn werk. Hoewel wij financieel heel goede kandidaten zijn, hebben wij huisdieren. Hierdoor eerden wij nooit uitgekozen.

Ook willen wij graag kunnen doen en laten wat we willen. Bv in onze huurwoningen mag er niet geboord worden in tegels (logisch) terwijl als je koopt je daar niet naar niet naar moet kijken. Als ik een kruidenrek oo een plaats wil waar tegels zijn, kan ik dat gewoon doen.

Door te huren weten wij ook perfect wat we willen in een woning terwijl kopen ons de geruststelling geeft dat we nooit zullen moeten verhuizen door iemand anders wil. Mijn ouders hebben toen ik kind was zo vaak verhuisd dat ik het zo gaat en het liefst gewoon nooit meer verhuis 😅

Huren is een beetje zoals een leasewagen, als je de velgen lelijk vindt, kan je ze niet vervangen, je wordt op het einde van de termijn dik genaaid voor elke klein krasje en eens alles begint te wennen en goed aanvoelt moet je hem terug afgeven.
Is anders voor ieders situatie, maar heb lang genoeg gehuurd om te weten dat kopen mij een veel groter gevoel van vrijheid en rust geeft dan om in iemand anders zijn huis te wonen.

Huren is een beetje zoals een leasewagen, als je de velgen lelijk vindt, kan je ze niet vervangen, je wordt op het einde van de termijn dik genaaid voor elk klein krasje
Dat hangt van de huurbaas af. :D Lees: Als je al veel anciënniteit hebt kan je meer zagen over het feit dat ze elke kras aanrekenen.
Dan kan je moeilijk doen. Echter neem je zelf bijvoorbeeld ontslag en moet je uw wagen inleveren? Dan is de kans groter dat je voor elke scheet / krasje de volle pot dient te betalen.

Neen dat zou niet mogen maar mmm uit praktijkervaring kan ik zeggen dat het zo wel meestal werkt.

Zijn er mensen met ervaring ivm lenen als 1 iemand al een woning heeft? Geld dan sowieso de regel dat de eigen inbreng veel hoger is?

We zijn al maanden aan het zoeken naar een huurwoning maar tevergeefs, dinsdag hebben we een gesprek bij onze bank (Argenta).

Zijn er mensen met ervaring ivm lenen als 1 iemand al een woning heeft? Geld dan sowieso de regel dat de eigen inbreng veel hoger is?

We zijn al maanden aan het zoeken naar een huurwoning maar tevergeefs, dinsdag hebben we een gesprek bij onze bank (Argenta).

Ik heb mijn appartement (waar al een hypotheek op zat) als extra onofficieel onderpand gegeven voor de hypotheek van de gezinswoning. Staat nergens in de akte, dus enkel een commercieel iets bij de bank (vraag me af hoeveel ze daar effectief mee kunnen doen als ik ooit zou herfinancieren, maar bon). Eigen inbreng voor gezinswoning was 0. 114% geleend.

Het zal niet negatief zijn dat iemand al een woning heeft (integendeel), het kan wel negatief zijn als je nog een lening lopende hebt, omdat de marge dan als klein beschouwd kon worden.

Wij hebben zonder probleem een lening gekregen van 1470 euro per maand, terwijl we nog zo'n 1000 euro per maand afbetaalden. Ons inkomen was toen wel zo'n 6300 euro/maand (nu minder uit loon) + het ging over een pand als investering (vakantiewoning).

Probeer eens bij keytrade, dan zie je al gemakkelijk of het haalbaar is.

gezamenlijk netto inkomen: 5000+
Duurtijd lening: 20
Vaste/Variabele lening: Vast ergens rond de 1%
maandelijks aflossing (bedrag): 660€
Leeftijd einde aflossing: 41
Extra info: In den tijd ons huis gekocht voor 250k met 100k eigen inbreng. Al meerdere keren ons lening herzien/ingekort, nu nog 5 jaar betalen en ons huis met een marktwaarde van 500K is afbetaald (is ondertussen al heel wat geld in ons huis gekropen, nieuw dak, ramen, gevelrenovatie, veranda, keuken en binnenkort de badkamer)

Gezamenlijk netto inkomen: +- 5000 EUR
Vaste/Variabele lening: Vast 3.42 % (Privé bank) (Afgesloten eind 2022)
Maandelijks aflossing (bedrag): 1576 EUR
Leeftijd einde aflossing: 52
Extra info: Inbreng van vrouw ligt een pak hoger. Verhouding is 80/20 %.
Aankoopprijs huis (20.2 are): 902 000 EUR

Ik heb mijn appartement (waar al een hypotheek op zat) als extra onofficieel onderpand gegeven voor de hypotheek van de gezinswoning. Staat nergens in de akte, dus enkel een commercieel iets bij de bank (vraag me af hoeveel ze daar effectief mee kunnen doen als ik ooit zou herfinancieren, maar bon). Eigen inbreng voor gezinswoning was 0. 114% geleend.
Dat pakte niet...

Ze zagen het als een aftrekpost ipv toegevoegde waarde en nemen maar 70% van de huurinkomsten.

Gezamenlijk netto inkomen: +- 3100 EUR
Duurtijd lening: 25
Vaste/Variabele lening: Vast 2 %
Maandelijks aflossing (bedrag): 1250 + 250
Leeftijd einde aflossing:
50
Extra info: Sinds dit jaar moet ik de oude lening alleen afbetalen, plus het stuk dat ik heropgenomen heb om ex uit te kopen. Best wel pittig.

Gezamenlijk netto inkomen: 5000+ (< 6000) EUR
Vaste/Variabele lening: Vast 1.67 %
Maandelijks aflossing (bedrag): 1175
50
Extra info: Voorlopig werkt partner nog fulltime, dit zal wellicht niet zo lang meer duren (vandaar dat ik het inkomen liever "ruw" meedeel. Maar we hebben al vrij goed gespaard en geïnvesteerd/belegd, dus er is wel een buffer.

Mocht het fiscaal interessant zijn, zouden we een dezer jaren wel een redelijk stuk vervroegd afbetalen, maar iedereen + eigen logisch verstand geven aan dat dit eigenlijk niet slim zou zijn, dus laten we het maar zo.

Gezamenlijk netto inkomen: 5000+ (< 6000) EUR
Vaste/Variabele lening: Vast 1.67 %
Maandelijks aflossing (bedrag): 1175
50
Extra info: Voorlopig werkt partner nog fulltime, dit zal wellicht niet zo lang meer duren (vandaar dat ik het inkomen liever "ruw" meedeel. Maar we hebben al vrij goed gespaard en geïnvesteerd/belegd, dus er is wel een buffer.

Mocht het fiscaal interessant zijn, zouden we een dezer jaren wel een redelijk stuk vervroegd afbetalen, maar iedereen + eigen logisch verstand geven aan dat dit eigenlijk niet slim zou zijn, dus laten we het maar zo.

Goh, aan 1,67% rente kan je dat ook ergens beleggen (zelfs op een spaarrekening tegenwoordig) en de rente gebruiken voor gewone aflossingen. Netto heb je dan nog winst. Vervroegd aflossen is in deze enkel gemoedsrust afkopen, maar opzich als je dat geld liggen hebt is dat ook gemoedsrust. Zolang het niet nodig is (door dramatisch ingestorte inkomsten) zou ik niet vervroegd aflossen.

Ik zit met hetzelfde (first world) probleem, echter is bij mij de rente 3,45% op de 2de hypotheek. Opzich is het dan wel de moeite, maar bij mij spelen er andere zaken (zoals een reeds zeer scheve verhouding in inleg).
Ik heb dat geld dus ook geparkeerd voor als het ooit nodig zou zijn. Het feit dat ik die hypotheek kan dichtgooien om de woning te vrijwaren is voor mij geruststellend genoeg, ookal doe ik momenteel verlies (wat bij jou niet zo gaat zijn).

Snap niet goed dat huren meer flexible zou zijn als kopen. Ik heb nu al 3 huizen panden gekocht/gebouwd. Nu wel alles in 1 dorp, maar je kan dat evengoed als je ergens anders naar wilt toe trekken. Ik heb altijd wat verlies gehad aan schrijfgeld, maar van het ondertussen gespaarde kapitaal en de meerwaarde van de verkochte panden ben ik toch ook niet echt armer geworden...

De gemiddelde belg verhuist zijn job toch niet achterna.
Die meerwaarde hebben de andere huizen ook gehad natuurlijk. Met meerwaarde ben je maar iets als jouw huis meer gestegen is dan andere huizen, of als je goedkoper gaat wonen.
Anders moet je meer bij leggen om duurder te gaan wonen dan wanneer je jaren eerder datzelfde huis zou gekocht hebben.

Wij gaan wellicht binnen een 5-tal jaar ook naar een groter huis zoeken en ik ben toch blij dat die registratierechten al een pak lager liggen tegenwoordig. Er komen veel vaste verloren kosten kijken bij een huis kopen.

Die meerwaarde hebben de andere huizen ook gehad natuurlijk. Met meerwaarde ben je maar iets als jouw huis meer gestegen is dan andere huizen, of als je goedkoper gaat wonen.
Anders moet je meer bij leggen om duurder te gaan wonen dan wanneer je jaren eerder datzelfde huis zou gekocht hebben.

Wij gaan wellicht binnen een 5-tal jaar ook naar een groter huis zoeken en ik ben toch blij dat die registratierechten al een pak lager liggen tegenwoordig. Er komen veel vaste verloren kosten kijken bij een huis kopen.

Dat is mixed.
Het was uiteraard goedkoper geweest om dit huis als eerste en enige pand te kopen. Ik had toen echter geen 50+% inleg en zou dit huis ook helemaal niet kunnen betalen aan 2400 bruto (in 2005), laat staan dat dit pand uit 2020 al bestond. Dus ja, het zou goedkoper geweest zijn, maar net door de meerwaarde van mijn vorige panden en wat spaargeld is dat wel gelukt. Die meerwaarde van de vorige panden en het afgelost kapitaal minus de vaste verloren kosten waren verantwoordelijk voor 75% van mijn inleg in dit pand. Niet zo slecht toch.

Als ik had gehuurd was het misschien niet mogelijk geweest om dit pand te kopen. Mijn hypotheekkost was altijd ongeveer de huurwaarde, ik zou dus niet veel extra hebben kunnen sparen/beleggen dan ik nu gedaan heb.

Ik heb financieel niet veel kaas gegeten, anderen kunnen van wat geld misschien makkelijker grote sommen maken, voor mij was een hoop bakstenen redelijk risicoloos. Als de waarde in elkaar stuikt blijft je namelijk gewoon zitten waar je zit. Als je huurt em de beurs crashed en je geld stond daar moet je dat immers ook, maar heb je niets in handen.

Registratierechten zijn momenteel al een heel stuk lager tegenover dat ik kocht.
Maar elke cent is nog altijd te veel en nog altijd een rem voor mensen om te kopen of te wisselen van pand.

Toen ik kocht was het 10% groot beschrijf. Op dat moment was de redenering van mensen “ik kan beter wat langer sparen zocht ik direct iets koop wat naar mijn goesting is”, en terecht ook.
Maar die filosofe geldt nu bij 3% nog altijd , terwijl dit waanzinnig veel minder is dan vroeger. En ik neem de mensen dat niet kwalijk.

Gezamenlijk netto inkomen: 9000 euro
Vaste/Variabele lening: vast 1,85%
Maandelijks aflossing (bedrag): 1590 euro
Leeftijd einde aflossing: 57

Goed doenbaar, wij hadden wel een pak minder inkomen op het moment dat wij de lening zijn aangegaan, dus die maandelijkse aflossing was eerst wel wat scary. :-) Maar ondertussen dus goed doenbaar door wisselen van job, enz. Achteraf gezien eigenlijk spijt dat we niet meer geleend hebben, maar we zaten nu maar net aan een "quotiteit" van 79%. Quotiteit die hoger is dan 80% is vaak een drempel om ook in een hogere rentevoet te vallen... Allez, zo was het ongeveer 5 jaar geleden toch, ondertussen misschien/waarschijnlijk strenger. :wtf:

Gezamenlijk netto inkomen: 9000 euro
Vaste/Variabele lening: vast 1,85%
Maandelijks aflossing (bedrag): 1590 euro
Leeftijd einde aflossing: 57

Goed doenbaar, wij hadden wel een pak minder inkomen op het moment dat wij de lening zijn aangegaan, dus die maandelijkse aflossing was eerst wel wat scary. :) Maar ondertussen dus goed doenbaar door wisselen van job, enz. Achteraf gezien eigenlijk spijt dat we niet meer geleend hebben, maar we zaten nu maar net aan een "quotiteit" van 79%. Quotiteit die hoger is dan 80% is vaak een drempel om ook in een hogere rentevoet te vallen... Allez, zo was het ongeveer 5 jaar geleden toch, ondertussen misschien/waarschijnlijk strenger. :wtf:
‘Goed doenbaar’ is toch ook wel het understatement van het jaar :biglaugh: zeer comfortabel lijkt me, mooi gedaan!

Ik zit ongeveer met dezelfde cijfers als Timboektoe, maar we hebben een inkomen dat 2000 euro lager ligt.
Het is toch wel krabben ze opt einde van de maand, vooral de 80 euro energiekosten per maand hakken er nogal in... :p

Gezamenlijk netto inkomen: 3640 euro
Duurtijd lening: 11- 12j
Vaste/Variabele lening: vast 2.04%
Maandelijkse aflossing (bedrag): 279 euro
Leeftijd einde aflossing: 54-55

gezamenlijk netto inkomen:4500€
Duurtijd lening:
25
Vaste/Variabele lening:variabel aan 1,2%
maandelijks aflossing (bedrag):850
58