Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Da's iets meer als 7000€ afbetalen... Maar nog altijd 4k per maand om te leven.

Ja dat houd ik zelfs netto niet over van mijn loon, wat toch niet onaardig is.
Als je dat kan aanhouden, waarom niet. Al zou ik dat nooit doen... ik ben veel te risicoavers.

Ik persoonlijk heb gewoon geen enkele zin om mij 25 jaar zo nog te moeten smijten. Maar bon, ik ben mogelijks al wel een paar jaartjes ouder :p.

We verdienen in totaal ongeveer 11200€ maandelijks, zonder 13de maand vakantiegeld maaltijd cheques en nog een auto.

Da's iets meer als 7000€ afbetalen... Maar nog altijd 4k per maand om te leven.
Zou je het zien zitten om die lonen eens in het brutoloon topic te zetten? Benieuwd wat jullie eigenlijk exact doen voor de kost, zeker als vastbenoemd ambtenaar (EU?).

Zou je het zien zitten om die lonen eens in het brutoloon topic te zetten? Benieuwd wat jullie eigenlijk exact doen voor de kost, zeker als vastbenoemd ambtenaar (EU?).
Herinner mij niet direct een barema waar er 700€ netto bijkomt (bruto wel - indexaties hé) op federaal niveau als je van NAxY naar NAxY+1 gaat. Maar kan mij altijd vergissen.

Brussel weet ik niet, Vlaanderen betwijfel ik dat ook.

Ik neem aan dat je ook wel wat geld gekregen hebt van de ouders (of veel zelf gedaan hebt in de bouw zelf of zoals gumball niet geleefd hebben)?

Maar wss is het financieel gezien domme beslissing om vervroegd terug te betalen. Weet niet welk % je geleend had maar kans is groot dat uw geld vastzetten met meer rendement vrij eenvoudig is
Dus eigenlijk weet je niets over de situatie maar wil je toch wat random dingen zeggen?
Wat moet ik hier nu op antwoorden? Als ik iets gekregen heb van ouders ben ik een verwend nest, als ik veel zelf gedaan heb, heb ik minder levenskwaliteit gehad gedurende jaren, en als ik zuinig heb geleefd ben ik ook een dikke loser? De empathie druipt van je post af.

Mijn hele punt was dat wat financieel "dom" is, naar levenskwaliteit juist "slim" kan zijn,.en dat ieder individu ook zijn hart mag volgen en niet altijd voor de financieel optimale beslissing moet kiezen. Of om het met jouw woorden te zeggen: voor sommigen kan "niet leven" net meer levenskwaliteit betekenen.

Ik zal mij onthouden van persoonlijke aanvallen, maar denk toch aub twee keer na voor je iets post. BG dankt u.

Dus eigenlijk weet je niets over de situatie maar wil je toch wat random dingen zeggen?
Wat moet ik hier nu op antwoorden? Als ik iets gekregen heb van ouders ben ik een verwend nest, als ik veel zelf gedaan heb, heb ik minder levenskwaliteit gehad gedurende jaren, en als ik zuinig heb geleefd ben ik ook een dikke loser? De empathie druipt van je post af.

Mijn hele punt was dat wat financieel "dom" is, naar levenskwaliteit juist "slim" kan zijn,.en dat ieder individu ook zijn hart mag volgen en niet altijd voor de financieel optimale beslissing moet kiezen. Of om het met jouw woorden te zeggen: voor sommigen kan "niet leven" net meer levenskwaliteit betekenen.

Ik zal mij onthouden van persoonlijke aanvallen, maar denk toch aub twee keer na voor je iets post. BG dankt u.
Dus je beveelt het iedereen aan om begin 30 leningvrije nieuwbouw (> 500k) te hebben, wat op normale wijze quasi onmogelijk is en als iemand dan vraag hoe je dat precies gedaan hebt wil je er dus niet op antwoorden? Ik denk dat het gebrek aan empathie eerder bij u ligt, getuige ook nog eens uw laatste zin

Dus je beveelt het iedereen aan om begin 30 leningvrije nieuwbouw (> 500k) te hebben, wat op normale wijze quasi onmogelijk is en als iemand dan vraag hoe je dat precies gedaan hebt wil je er dus niet op antwoorden? Ik denk dat het gebrek aan empathie eerder bij u ligt, getuige ook nog eens uw laatste zin

Als je het voldoende wil, dan lukt het. :laugh:

Het ding is als ik nu met mijn vrienden hier in Brussel vergelijk in de EU bubbel, zijn wij echt maar een normaal verdienend koppel. Bevriend koppel, ene bij de commissie, andere parlement, met 2 kinderen, verdienen schat ik 15.000€/m.

Mijne beste maat heeft zich van de kunstensector (2000€ toen) geherorienteerd naar de EU commissie. Zonder expat allowance verdient die nu opeens twee en een half jaar later 6000€. Hij is nu aant kijken naar huisjes in Spanje 😅. Heeft hard gestudeerd voor die examens en ons netwerk van vrienden om tips gevraagd.

Als ik dan terug naar ouderlijk dorp rijd, worden we bezien als heel rijk. Superrelatief allemaal.

Dus je beveelt het iedereen aan om begin 30 leningvrije nieuwbouw (> 500k) te hebben
Nee dat doe ik helemaal niet. Een nieuwbouw hoeft ook niet +500k te zijn.
, wat op normale wijze quasi onmogelijk is
Wat is normaal en wat is quasi onmogelijk?
en als iemand dan vraag hoe je dat precies gedaan hebt wil je er dus niet op antwoorden? Ik denk dat het gebrek aan empathie eerder bij u ligt, getuige ook nog eens uw laatste zin
Ik zal niet in herhaling vallen.
Ik had 5j geleden ook niet gedacht dat te kunnen doen. Maar indexatie, mooie loonstijgingen, en het besef dat we van "meer" niet gelukkig worden, heeft ons tot deze luxe situatie gebracht.

Zeker, ik zette er ook expliciet "voor mij" bij omdat het inderdaad heel persoonlijk is. Ik heb die grote maandelijkse som altijd als zwaar aangevoeld, ook al was het voor de vervroegde terugbetaling nog "maar" <25% van ons inkomen.
Ik wou vooral communiceren: als het als een last aanvoelt, en ook al weet je dat liquide aandelen of whatever in principe meer.kan opbrengen, is het wegvallen van die last zeker heel wat waard. Gevoel over rede is ook OK. Als je je comfortabeler voelt bij veel liquide middelen, is het natuurlijk net andersom.

Nee dat doe ik helemaal niet. Een nieuwbouw hoeft ook niet +500k te zijn.
Daar zit je nochtans al snel aan hoor als je alle kosten mee in rekening neemt (en vandaag de dag zelfs quasi onmogelijk of uw bouwgrond moet spotgoedkoop zijn of je moet veel zelf doen)
Wat is normaal en wat is quasi onmogelijk?
Normaal: inkomsten uit arbeid
Zelfs aangevuld met inkomsten uit kapitaal (door eigen kapitaal) op 10j 250k pp is al uitzonderlijk imo (afgaande op 500k)
Ik zal niet in herhaling vallen.
Je hebt nog geen antwoord gegeven op de vraag. Indexatie heeft iedereen gehad en loonstijgingen als je jong bent is vrij normaal (maar wordt platbelast in loondienst)

Laatst bewerkt:
Superrelatief allemaal.
Klopt.
En hoewel 11K/m veel klinkt en natuurlijk is (vooraleer iemand zegt dat dit weer een typische BG post is). Dan nog zou ik er niet gerust in zijn om 7K af te betalen. Een kleine tegenslag kan met deze aflossing heel grote gevolgen hebben. De inkomsten zullen waarschijnlijk ook wel stijgen als je het 2de app. in bxl kan verhuren na verhuis naar de nieuwe woning. Maar met een app. in Barcelona kan ik misschien ook veronderstellen dat jullie een iets andere levensstijl hebben dan velen van ons. Dan lijkt 4K me niet overdreven om rond te komen.

Maar zoals je zegt, alles is persoonlijk en relatief natuurlijk.

Het ding is als ik nu met mijn vrienden hier in Brussel vergelijk in de EU bubbel, zijn wij echt maar een normaal verdienend koppel. Bevriend koppel, ene bij de commissie, andere parlement, met 2 kinderen, verdienen schat ik 15.000€/m.

Mijne beste maat heeft zich van de kunstensector (2000€ toen) geherorienteerd naar de EU commissie. Zonder expat allowance verdient die nu opeens twee en een half jaar later 6000€. Hij is nu aant kijken naar huisjes in Spanje 😅. Heeft hard gestudeerd voor die examens en ons netwerk van vrienden om tips gevraagd.

Als ik dan terug naar ouderlijk dorp rijd, worden we bezien als heel rijk. Superrelatief allemaal.
Ik moet precies is van job veranderen.
Ik mag niet klagen met mijn 3,1k netto, maar 6k netto 🤤

Klopt.
En hoewel 11K/m veel klinkt en natuurlijk is (vooraleer iemand zegt dat dit weer een typische BG post is). Dan nog zou ik er niet gerust in zijn om 7K af te betalen. Een kleine tegenslag kan met deze aflossing heel grote gevolgen hebben. De inkomsten zullen waarschijnlijk ook wel stijgen als je het 2de app. in bxl kan verhuren na verhuis naar de nieuwe woning. Maar met een app. in Barcelona kan ik misschien ook veronderstellen dat jullie een iets andere levensstijl hebben dan velen van ons. Dan lijkt 4K me niet overdreven om rond te komen.

Maar zoals je zegt, alles is persoonlijk en relatief natuurlijk.

Ze kunnen natuurlijk, of dat hoop ik toch, als dit voorvalt die activa verkopen om de schulden te betalen. Dus ook al valt er zoiets voor ze zijn in principe ingedekt. Toch als ze dit nog een tijdje kunnen volhouden.
Al blijft het een bepaald risico. Maar dan nog, als zijn partner een vaste job bij de EU heeft, dan is de kans enorm klein dat die buitengeshot wordt op korte termijn. Waardoor dat hoge basisloon er blijft. Al dacht ik ook wel dat die lonen, ook bij Europa, aanpasbaar zijn zonder goedkeuring ambtenaar zoals bij de Federale statutaire ambtenaar. Als men in België dit beslist kan je het loon van de statutaire ambtenaren met 90% doen zakken. Zonder dat ze het recht hebben om hun prestaties met 90% te beperken.
Ze hebben dan wel het recht om hun ontslag te geven en om te staken. Maar voor de rest kan er niet veel aan gedaan worden. Ik vond het dan ook al opmerkelijk dat er geen algemene daling van 10% van de ambtenarenlonen was voorzien in het Arizone voorstel. Om de ambtenaren ook een bijdrage te laten leveren in de besparing van die 27 miljard. Naast het stuk van de pensioenen.

Ik moet precies is van job veranderen.
Ik mag niet klagen met mijn 3,1k netto, maar 6k netto 🤤

Is zoals bij alles. Er binnengeraken is niet evident. En eens binnen moet de job ook nog wel iets zijn dat je ziet zitten. Veel van de zaken lijken mij nu niet direct zaken waar ik veel plezier zou uit halen...

Mja relatief t.o.v. de EU-bubbel, maar dat is natuurlijk wel een erg enge context.

11k netto(!) is 132k/j zonder iets anders.

Begrijp me niet verkeerd. Dik jaloers en dikke proficiat. Maar laten we niet flauw doen. België is al een rijk land en dan zit je nog een stuk boven de mediaan.

Ik ben ook wel benieuwd naar je parcours, misschien kan ik iets leren :unsure:

Anyhow ontopic. Met 11k heb je wel wat marge om te lenen.

Tjah, ga naar Dubai en dan ben je maar een doorsnee persoon.

Beetje realistisch blijven aub, als je met de 0,50 hoogste percentiel vergelijkt sta je misschien onderaan de ladder maar je doet wel beter dan 99% van de rest van de bevolking hé... Het is relatief zoveel als dat je het maar in je eigen relativiteit bekijkt en niet meer uit je tunnelvisie kan geraken. Eerst eventjes uitzoomen (en écht relatief gaan nadenken).

We zijn in de laatste fase van de bankenronde gegaan. We proberen tussen nu en volgende week te landen.

Parameters:
Aankoop woning 500k
Verbouwing woning 300k
Bedrag lenen: 100%
registratierechten (12.5% in Bxl) en architect betalen we cash
Vaste rentevoet op 25j (indien het percentage daalt in de toekomst dan herfinancieren we 'gewoon')

Momenteel hebben we deze offers binnengekregen.

Bankafbetalings %jaarlijkse kosten %maandelijks af te betalen
BNP2.89%3.27%3.759€*
Belfius2.86%3.30%3.721€
KBC2.95%3.52%3.724€

Bij BNP momenteel eerste jaar enkel interest op renovatiebedrag. Het bedrag in de tabel is het bedrag dat we vanaf maand 13 zouden betalen. De eerste 12m zouden we 3.040€ betalen. Ik verwacht nog een laatste offer van BNP vandaag of maandag.

Het ssv is bij alle banken 100% (verdeeld over mij en mijn partner), maar toch zijn er een paar 1000€ verschil in totaal.
De huisverzekering heeft overal diefstal en inboedel inbegrepen.

Wat ik raar vind is dat het jaarlijkse kostenpercentage toch wel verschilt.
Hoge totale bedragen, I know, maar we kunnen het wel dragen.

Na afsluiting wel ballsdeep in de schulden lol.
Is er een verschil tussen de banken in de verhouding hypothecaire inschrijving vs mandaat? Op notaris.be is daar een calculatiemodule voor. Dat kan ook nog wel een extra verschil geven, zeker als de rentevoeten zo dicht bij elkaar liggen.

Als het KBC wordt, check vlak voor je 'ja' zegt even of deze curve sterk gedaald is: https://www.tijd.be/markten-live/aandelen/olo25jaar.510138596.html (= indicatie van de richting hoe hypotheek rente evolueert, los van prijszetting tov concurrentie), of check in hun online simulator rente nu vs vlak voor je tekent.
KBC werkt met een rente die dagelijks aangepast wordt. Terwijl bij BNP was dit bij ons niet het geval (rente tussen begin onderhandeling en 1 maand later was hetzelfde). Als die gedaald is, gewoon ff vragen of het lager kan. Was bij ons geloof ik 0.06% in ons voordeel.

Tjah, ga naar Dubai en dan ben je maar een doorsnee persoon.

Beetje realistisch blijven aub, als je met de 0,50 hoogste percentiel vergelijkt sta je misschien onderaan de ladder maar je doet wel beter dan 99% van de rest van de bevolking hé... Het is relatief zoveel als dat je het maar in je eigen relativiteit bekijkt en niet meer uit je tunnelvisie kan geraken. Eerst eventjes uitzoomen (en écht relatief gaan nadenken).
Hey, ik besef wel dat ik met m'n gat in de boter gevallen ben hoor. Ik wou gewoon deze nuance meegeven nog.

@tortoise ze geven allemaal wat we gevraagd hadden. 250k hypothecair en de rest in mandaat

Terug
Bovenaan