Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Het zal aan mij liggen, maar je moet toch wel erg veel vertrouwen hebben in het feit dat je zo een hoge maandlast gaat kunnen blijven betalen door een hoog inkomen te hebben?

Nu goed, een huis kan altijd verkocht worden worst case :)
Mijn madam verdient goed haar brood als vastbenoemd ambtenaar. Kan dus niet ontslagen worden.
En ik tja, ik verdien degelijk mijn brood als bediende. Ik kan wel ontslagen worden maar gezien mijn werkgever content is (en ik in juli bewijs daarvoor heb gekregen in de vorm van opslag), heb ik het gevoel dat we dit vrij eenvoudig kunnen afbetalen.

Iedereen maakt zijn eigen rekening hé.

Mijn madam verdient goed haar brood als vastbenoemd ambtenaar. Kan dus niet ontslagen worden.
En ik tja, ik verdien degelijk mijn brood als bediende. Ik kan wel ontslagen worden maar gezien mijn werkgever content is (en ik in juli bewijs daarvoor heb gekregen in de vorm van opslag), heb ik het gevoel dat we dit vrij eenvoudig kunnen afbetalen.

Ik was 10y rank1 en retentie bonussen etc. Ik ben ook gewoon bij het vuilnis omdat de nieuwe CEO eventjes nieuwe structuur wou opzetten.

Byebye België en dat was het einde :cheer:(bedrijf draait rond de 30% marge met 18000 man... was echt NOODZAKELIJK)

We zijn in de laatste fase van de bankenronde gegaan. We proberen tussen nu en volgende week te landen.

Parameters:
Aankoop woning 500k
Verbouwing woning 300k
Bedrag lenen: 100%
registratierechten (12.5% in Bxl) en architect betalen we cash
Vaste rentevoet op 25j (indien het percentage daalt in de toekomst dan herfinancieren we 'gewoon')

Momenteel hebben we deze offers binnengekregen.

Bankafbetalings %jaarlijkse kosten %maandelijks af te betalen
BNP2.89%3.27%3.759€*
Belfius2.86%3.30%3.721€
KBC2.95%3.52%3.724€

Bij BNP momenteel eerste jaar enkel interest op renovatiebedrag. Het bedrag in de tabel is het bedrag dat we vanaf maand 13 zouden betalen. De eerste 12m zouden we 3.040€ betalen. Ik verwacht nog een laatste offer van BNP vandaag of maandag.

Het ssv is bij alle banken 100% (verdeeld over mij en mijn partner), maar toch zijn er een paar 1000€ verschil in totaal.
De huisverzekering heeft overal diefstal en inboedel inbegrepen.

Wat ik raar vind is dat het jaarlijkse kostenpercentage toch wel verschilt.
Hoge totale bedragen, I know, maar we kunnen het wel dragen.

Na afsluiting wel ballsdeep in de schulden lol.
Net laatste offer van BNP gekregen. 2.83%. Maandelijks komt dat op 3.694€

Ik denk dat dat het zal worden.

Ik was 10y rank1 en retentie bonussen etc. Ik ben ook gewoon bij het vuilnis omdat de nieuwe CEO eventjes nieuwe structuur wou opzetten.

Byebye België en dat was het einde :cheer:(bedrijf draait rond de 30% marge met 18000 man... was echt NOODZAKELIJK)
Ons bedrijf (één van de 3 Belgische telecoms) is herorganisaties ook deel van het normaal.
Maar na 5 en een half jaar ben ik het wel gewoon.

Ons bedrijf (één van de 3 Belgische telecoms) is herorganisaties ook deel van het normaal.
Maar na 5 en een half jaar ben ik het wel gewoon.
Je kunt plots je goedbetaalde job kwijt zijn als het kwartje anders valt.

Nu goed, ieder doet zijn ding.

We zijn in de laatste fase van de bankenronde gegaan. We proberen tussen nu en volgende week te landen.

Parameters:
Aankoop woning 500k
Verbouwing woning 300k
Bedrag lenen: 100%
registratierechten (12.5% in Bxl) en architect betalen we cash
Vaste rentevoet op 25j (indien het percentage daalt in de toekomst dan herfinancieren we 'gewoon')

Momenteel hebben we deze offers binnengekregen.

Bankafbetalings %jaarlijkse kosten %maandelijks af te betalen
BNP2.89%3.27%3.759€*
Belfius2.86%3.30%3.721€
KBC2.95%3.52%3.724€

Bij BNP momenteel eerste jaar enkel interest op renovatiebedrag. Het bedrag in de tabel is het bedrag dat we vanaf maand 13 zouden betalen. De eerste 12m zouden we 3.040€ betalen. Ik verwacht nog een laatste offer van BNP vandaag of maandag.

Het ssv is bij alle banken 100% (verdeeld over mij en mijn partner), maar toch zijn er een paar 1000€ verschil in totaal.
De huisverzekering heeft overal diefstal en inboedel inbegrepen.

Wat ik raar vind is dat het jaarlijkse kostenpercentage toch wel verschilt.
Hoge totale bedragen, I know, maar we kunnen het wel dragen.

Na afsluiting wel ballsdeep in de schulden lol.

Uit curiositeit, vanwaar de lage eigen inbreng ?
Als je 4k de maand extra hebt voor de lening moet dat geld toch ervoor naar de spaarpot zijn gevloeid ?

Als ik zo reken, 130k ofzo (?) voor registratierechten & architect, heb je al na 3 jaar sparen dan aan 4k/maand.

Hier hebben we net voor de herziening van de variabele lening - die naar zijn max ging, en duurder werd dan de obligatieopbrengsten van vandaag - alles afgelost buiten een stukje woonbonus (nog 10% van de waarde). Begin de 30 en zo goed als leningsvrij met een 5j oude nieuwbouw. :woohoo:

Ook al is de aflossing nooit een probleem geweest: feels damn good, zelfs zo veel maanden later geeft het nog een verlossend gevoel. Ik kan het iedereen aanbevelen, het gevoel is de "mogelijks" hogere opbrengst op aandelen, bakstenen zijn illiquide, blablabla meer dan waard voor mij, ook al zit het tussen de oren uiteraard.

Uit curiositeit, vanwaar de lage eigen inbreng ?
Als je 4k de maand extra hebt voor de lening moet dat geld toch ervoor naar de spaarpot zijn gevloeid ?

Als ik zo reken, 130k ofzo (?) voor registratierechten & architect, heb je al na 3 jaar sparen dan aan 4k/maand.
Kan ook een bewuste keuze zijn om minder eigen inbreng te voorzien en het overige spaargeld te beleggen

Gohja het is stevig maar waarom niet he, er zijn best een aantal situaties waarin dat wel degelijk te verdedigen valt.

Hier hebben we net voor de herziening van de variabele lening - die naar zijn max ging, en duurder werd dan de obligatieopbrengsten van vandaag - alles afgelost buiten een stukje woonbonus (nog 10% van de waarde). Begin de 30 en zo goed als leningsvrij met een 5j oude nieuwbouw. :woohoo:

Ook al is de aflossing nooit een probleem geweest: feels damn good, zelfs zo veel maanden later geeft het nog een verlossend gevoel. Ik kan het iedereen aanbevelen, het gevoel is de "mogelijks" hogere opbrengst op aandelen, bakstenen zijn illiquide, blablabla meer dan waard voor mij, ook al zit het tussen de oren uiteraard.
Heel persoonlijk ook denk ik, niet? Mijn broer gaat zijn nieuwbouw nu ook zonder lening zetten en die vindt dat net als jou een heerlijk gevoel.
Ik daarentegen ga nu voor mijn verbouwing waarschijnlijk wel nog een lening aan ook al kan ik het cash leggen. Niet lenen vind ik net niet comfortabel… 😁

Wij hebben onze lening aan 0.82% fixed, nog 13 jaar te gaan. Kunnen ook alles afkopen maar geen haar op mijne kop dat daar aan denkt :)

Ja maar ik wou uw rekening heus niet maken hè. Jullie doen waar jullie je comfortabel bij voelen hoor. Het was gewoon een bemerking die ik mezelf zou maken :)

En dan nog iets wat eigenlijk mijn zaak niet is, maar soit het is hier een forum: als ge €4000 lappen 25j kunt leggen.. hoe komt het dan dat je 100% moet lenen buiten het schrijfgeld?

In principe spaar je dan toch gemakkelijk 50k per jaar ofzo :unsure:

Ik beveel het mezelf ook aan maar 250k afleggen begin de 30 dat zit er niet in 😅
Ik had 5j geleden ook niet gedacht dat te kunnen doen. Maar indexatie, mooie loonstijgingen, en het besef dat we van "meer" niet gelukkig worden, heeft ons tot deze luxe situatie gebracht.
Heel persoonlijk ook denk ik, niet? Mijn broer gaat zijn nieuwbouw nu ook zonder lening zetten en die vindt dat net als jou een heerlijk gevoel.
Ik daarentegen ga nu voor mijn verbouwing waarschijnlijk wel nog een lening aan ook al kan ik het cash leggen. Niet lenen vind ik net niet comfortabel… 😁
Zeker, ik zette er ook expliciet "voor mij" bij omdat het inderdaad heel persoonlijk is. Ik heb die grote maandelijkse som altijd als zwaar aangevoeld, ook al was het voor de vervroegde terugbetaling nog "maar" <25% van ons inkomen.
Ik wou vooral communiceren: als het als een last aanvoelt, en ook al weet je dat liquide aandelen of whatever in principe meer.kan opbrengen, is het wegvallen van die last zeker heel wat waard. Gevoel over rede is ook OK. Als je je comfortabeler voelt bij veel liquide middelen, is het natuurlijk net andersom.

Gevoel over rede is ook OK. Als je je comfortabeler voelt bij veel liquide middelen, is het natuurlijk net andersom.

Die liquide middelen bouw je natuurlijk wel snel terug als je die 25% ipv naar de afbetaling naar uw spaarrekening kan laten vloeien. Als dat 1000€ is, dan is dat elk jaar 12k dat je aan liquide middelen wint.
Naast het feit dat je dat gevoel hebt.

Ja maar ik wou uw rekening heus niet maken hè. Jullie doen waar jullie je comfortabel bij voelen hoor. Het was gewoon een bemerking die ik mezelf zou maken :)

En dan nog iets wat eigenlijk mijn zaak niet is, maar soit het is hier een forum: als ge €4000 lappen 25j kunt leggen.. hoe komt het dan dat je 100% moet lenen buiten het schrijfgeld?

In principe spaar je dan toch gemakkelijk 50k per jaar ofzo :unsure:
Mja, maar we hebben vorig jaar iets in Barcelona gekocht waar we 20% inleg nodig hadden.

En in Brussel zijn de belastingen 12,5%. Op onze aankoopprijs van 500k is dat 62500€ hé. Plus notariskosten en architect out of pocket tijdens de verbouwingen. In totaal meer als 100k€.

We gaan nu een krappe 2j tegemoet, maar we zijn serieus wat equity aant opbouwen. Ge leveraged door de banken.

Ik heb nog een potje aandelen staan voor moest er nog iets mislopen tijdens de verbouwingen.

Mja, maar we hebben vorig jaar iets in Barcelona gekocht waar we 20% inleg nodig hadden.

En in Brussel zijn de belastingen 12,5%. Op onze aankoopprijs van 500k is dat 62500€ hé. Plus notariskosten en architect out of pocket tijdens de verbouwingen. In totaal meer als 100k€.
Je had beter eerst in Brussel gekocht en dan pas in Barcelona, dan had je nog wat abbatement gehad.

Al wil dat wel zeggen dat je nog een extra lening open hebt staan, wat bovenop die 3k+ komt. Of mis ik iets ?

Ik had 5j geleden ook niet gedacht dat te kunnen doen. Maar indexatie, mooie loonstijgingen, en het besef dat we van "meer" niet gelukkig worden, heeft ons tot deze luxe situatie gebracht.

Zeker, ik zette er ook expliciet "voor mij" bij omdat het inderdaad heel persoonlijk is. Ik heb die grote maandelijkse som altijd als zwaar aangevoeld, ook al was het voor de vervroegde terugbetaling nog "maar" <25% van ons inkomen.
Ik wou vooral communiceren: als het als een last aanvoelt, en ook al weet je dat liquide aandelen of whatever in principe meer.kan opbrengen, is het wegvallen van die last zeker heel wat waard. Gevoel over rede is ook OK. Als je je comfortabeler voelt bij veel liquide middelen, is het natuurlijk net andersom.
Ik neem aan dat je ook wel wat geld gekregen hebt van de ouders (of veel zelf gedaan hebt in de bouw zelf of zoals gumball niet geleefd hebben)?

Maar wss is het financieel gezien domme beslissing om vervroegd terug te betalen. Weet niet welk % je geleend had maar kans is groot dat uw geld vastzetten met meer rendement vrij eenvoudig is

Laatst bewerkt:
Je had beter eerst in Brussel gekocht en dan pas in Barcelona, dan had je nog wat abbatement gehad.

Al wil dat wel zeggen dat je nog een extra lening open hebt staan, wat bovenop die 3k+ komt. Of mis ik iets ?
Het is nog erger 😅🙈
Mensen verklaren me soms voor gek, maar kom het is hier anoniem.

We hebben beiden een appartement ook in bxl. 1 gerenoveerd en wonen we nu in. 1 wordt verhuurd en betaald zichzelf terug. Leningen aan 1%.Dus abbatement gingen we nooit niet krijgen.

Maar we gaan dus:
appartement in bcn betalen 1000€
Elk ons eigen apt 1100€ elk
Huis nu 4000 met verzekering en ssv.

We verdienen in totaal ongeveer 11200€ maandelijks, zonder 13de maand vakantiegeld maaltijd cheques en nog een auto.

Da's iets meer als 7000€ afbetalen... Maar nog altijd 4k per maand om te leven.

Eenmaal huis verbouwd (een dikke 2j schat ik) trekken we daar in en gaan we beide apt verhuren. Verhoogd ons inkomen opnieuw met ongeveer 1000€.
Als m'n madam promotie maakt is dat ook 700€/m meer. Dat zijn baremas dus dat ligt vast.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan