Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Hey

ik vrees dat ik nu een beetje in deze scenario zit. Heb hier een gezinswoning(nieuwbouw en te groot voor mij alleen) en opbrengsteigendom(4 appartementen van jaren 70).
Ik heb destijds mijn eigen inleg bij de opbrengsteigendom notarieel vastgelegd.
Nu zegt de ex "als X gezinswoning aan mij geeft, mag X opbrengsteigendom overnemen". En bij geen akkoord = openbare verkoop. (procedure via rechtbank). Of ik moet riskeren dat rechter gezinswoning al dan niet aan mij toewijst, maar als man vrees ik dat ik ernaast zal vissen(tegenover een alleenstaande moeder)
Ik wil de oprengsteigendom overnemen, maar dan moet ik wellicht tijdelijk naar de ouders terug om te sparen voor een eigen woning. Een 38 jarige die terug inwoont bij de ouders dus. *zucht* Heel complex allemaal. Als ex iets koopt is het aan 3% registratierechten, bij mij is dat 12% omdat ik nog andere eigendommen heb. Maw ik moet een gedetailleerde berekening maken van "wat is het meest financieel voordelig". Die berekening maken is echt een soep omdat in mijn hoofd alles een wirwar is.
Bij scheiding is het toch gezinswoning 50/50 ? En opbrengsteigendom 100% voor u want notarieel vastgelegd?
Wat is er mis met verkopen?

Bij scheiding is het toch gezinswoning 50/50 ? En opbrengsteigendom 100% voor u want notarieel vastgelegd?
Wat is er mis met verkopen?
gezinswoning én opbrengsteigendom is 50/50. Verschil is dat ik 125k euro notarieel heb vastgelegd bij de opbrengsteigendom. Thank god for that.

Er is op zich niks mis met verkopen. Overnemen is gewoon praktischer(lagere rente, woonbonus, dicht bij school dochter,...)

Wellicht is ook de opbrengsteigendom in deze staat verkopen niet interessant omwille van renovatieplicht. vb van EPC F tot epc D krijgen en dan pas verkopen kan financieel interessanter zijn. Een berekening dien ik nog allemaal te maken, maar m'n hoofd is een soep nu.

Laatst bewerkt:
Lastige situatie.
Ik zou toch opteren voor huis naar haar en opbrengsteigendom naar jou.
En aangezien daar tijdelijk wonen geen optie is...ofwel iets zo goedkoop mogelijk zoeken om te huren voor 2 jaar, ofwel inderdaad 1j bij je ouders gaan wonen. Allebei niet ideaal, maar het gaat je de kans geven terug een buffertje aan te leggen om verder te kunnen met je leven.

Of haar uitkopen voor opbrengsteigendom en de woning toch verkopen en 50/50 splitten.

Lastige situatie.
Ik zou toch opteren voor huis naar haar en opbrengsteigendom naar jou.
En aangezien daar tijdelijk wonen geen optie is...ofwel iets zo goedkoop mogelijk zoeken om te huren voor 2 jaar, ofwel inderdaad 1j bij je ouders gaan wonen. Allebei niet ideaal, maar het gaat je de kans geven terug een buffertje aan te leggen om verder te kunnen met je leven.

Of haar uitkopen voor opbrengsteigendom en de woning toch verkopen en 50/50 splitten.

Het is wel lastig als er later een huis gekocht wordt.
Bvb 500k huis aan 3 of 12% registratierechten is wel een verschil. Daar gaat al een deel van je opbrengsteigendommen dan.
Bij nieuwbouw speelt dat al wat minder, maar toch.

Bvb 500k huis aan 3 of 12% registratierechten is wel een verschil. Daar gaat al een deel van je opbrengsteigendommen dan.
Terechte opmerking.

Piste 1)overname opbrengsteigendom, wonen bij ouders, renovatie opbrensteigendom, alles verkopen, met meerwaarde en spaargeld iets kopen aan 3% RR.

piste 2)idem hierboven, maar huren in de buurt ipv wonen bij ouders.

Piste 3)Wachten op de "genade van de rechter" om mij gezinswoning toe te wijzen, verkopen opbrengsteigendom.

piste 4)Rechter zegt om alles te verkopen.

Alles heeft zijn voordeel en nadeel. Ik moet echt wel dagen inlassen om hier niiet meer aan te denken of mijn hoofd gaat op een dag ontploffen. Een punthoofd krijg ik ervan

gezinswoning én opbrengsteigendom is 50/50.
Heb je al gecheckt bij de notaris of het verdeelrecht (miserietaks) van toepassing is op alle onroerende goederen, dus ook de opbrengsteigendom? Het zou me wel nuttig lijken om dat op voorhand te weten of je overal 1% verdeelrecht op moet betalen, of dat je daar toch ergens uit de boot zou vallen omdat je meer dan 1 woning bezit.

Ik dacht dat het
Heb je al gecheckt bij de notaris of het verdeelrecht (miserietaks) van toepassing is op alle onroerende goederen, dus ook de opbrengsteigendom? Het zou me wel nuttig lijken om dat op voorhand te weten of je overal 1% verdeelrecht op moet betalen, of dat je daar toch ergens uit de boot zou vallen omdat je meer dan 1 woning bezit.

Verdeelrecht van 1% (wel op de volledige waarde, niet enkel op 50%)

Verlaagd tarief

Het tarief bedraagt 1% voor gehuwden en wettelijk samenwonenden bij echtscheiding of beëindiging van de wettelijke samenwoning.
Verlaagd tarief

Voorwaarden

Aard van de verrichting

Voor het verlaagd tarief van 1% maakt het niet uit of de verrichting de onverdeeldheid al dan niet doet ophouden.
Er wordt geen enkele voorwaarde gesteld aan de aard van de onroerende goederen, dit verlaagd tarief is dus niet voorbehouden voor de gezinswoning en kan ook worden toegepast op meer dan één onroerend goed.
Het verlaagd tarief kan door dezelfde personen meerdere keren worden genoten.

Kader van de verrichting

De verrichting moet kaderen in een huwelijks- of relatiebreuk, dus een echtscheiding of de beëindiging van de wettelijke samenwoning.

Terechte opmerking.
Dat grote verschil was er in mijne tijd nog niet.

Ik denk/hoop dat dit het juiste topic is.

Ik wil eens uitzoeken wat ons budget zou zijn als we een nieuw huis zouden willen kopen.
Aangezien we hier nu 11 jaar wonen en er intussen veel veranderd is kom ik hier eens naar meningen, tips, ervaringen vragen.

(Alle vermelde bedragen lichtjes afgerond voor het gemak)

Algemene info:

Aankoop: 247.500€ (in 2014)
Investeringen:
- Dak huis + isolatie: 42.925€
- Dak hangar + isolatie: 21.600
- Hoogrendementsgasketel: 6950€
- Zonnepanelen: 6680€
- Badkamer: 27.060€
- buitendeuren, ramen, isolerende elektrische garagepoort): 9085€
- Allerlei (osb, Gyproc, verf, tuinafsluiting, elektriciteit,...): 25.000€ (grove schatting)

Totaal: 139.300€
Totaal incl aankoop: 386.800€

Openstaande leningen: (totaal: €)
- Hoofdlening: 164.336€ (992€/m tot 11/2039)
- Renovatielening: 30.536€ (262€/m tot 11/2034)
- Renovatielening: 34.617€ (181€/m tot 6/2048)
- MijnVerbouwLening: 47.347€ (158€/m tot 10/2049)

Totaal: 276.836€ (1593€/m)

We hebben nog 2 leningen (samen 320€/m) die ik niet meetel.

- 120€/m die eind dit jaar afloopt.
- Lening bij mijn ouders lopen waarbij we hen 200€/m betalen. Maar dit is geen officiële lening, en als we die even niet zouden kunnen of willen betalen mogen we dat altijd even uitstellen. Waarschijnlijk betalen we die ineens volledig terug als we ons huis zouden verkopen.

Toen we 2j geleden voor de laatste renovatielening gingen tekenen moest ons huis normaal geschat worden. Maar toen we zeiden dat we het in 2014 voor 247.500€ gekocht hadden zeiden ze dat het toen minstens 400.000€ waard zou zijn. Dus voor het gemak reken ik op een verkoopprijs van 400.000€. Op Immoweb kan je via een vragenlijst een schatting maken, en deze zegt dat ons huis 523.000€ waard zou zijn.
Ik denk dat de schatting van Immoweb aan de hoge kant ligt, dus reken ik voor mezelf ongeveer het gemiddelde tussen beiden, dus Wat zorgt voor 180.000€ aan "eigen inbreng".

- Vrijstaande woning van 1960.
- EPC was D (324 kWh/m2 jaar) in 2013. Maar door de renovaties die we al gedaan hebben zitten we zeker al aan B
- 80% van het totale dakoppervlak vernieuwd (+geïsoleerd)
- 60j oude mazoutketel vervangen door hoogrendements aardgasketel (Viessmann)
- Zonnepanelen
- Geïsoleerde garagepoort
- ramen/deuren vervangen door hoogrendementsglas
- ...
- 320m bewoonbare oppervlakte
- dubbele living, bureauruimte, nieuwe badkamer, te renoveren keuken, 4/5 slaapkamers, extra bureau/bibliotheek boven
- grondoppervlakte 450m2
- Straatbreedte 5m (+ oprit ernaast, oprit 25m lang)
- Gelijkvloers +1e verdieping ongeveer 32m diep
- 3e verdieping (zolder met vaste trap) 6m diep
- Garage waar 2 auto's achter elkaar in kunnen
- Hangar van 8m op 10m, 2 verdiepingen. (Deze sluit aan op de woning en is zowel beneden als boven langs binnen bereikbaar)
- ...

Wij willen onder de 2000€/m blijven. Volgens de bank 2j geleden zouden we tot 2800€/m mogen gegaan zijn, ondertussen verdienen we al een pak meer. (Nu samen netto 6000€ netto per maand)

Wat me een totaalbudget zou geven van 600.000€ incl alle kosten.
(Nu denk ik wel om een deel van de "winst" van onze huidige woning te houden om ook een jonge occasie/nieuwe auto te kopen).

Dus ik kijk rond naar woningen met een vraagprijs tot 500.000. En zo vind ik er toch een 5-tal binnen onze gemeente die een verhuis de moeite zouden maken. (Heb nog niet gekeken naar de randgemeentes)

Uiteraard, eens alles concreter wordt (en er enkele verbouwingen die nog gepland zijn klaar zijn) ga ik enkele schutters laten komen en ga ik met enkele banken gaan praten. Maar voor ik dit doe wil ik weten wat binnen onze mogelijkheden valt qua budget en of daar huizen binnen vallen die de moeite zijn om een verhuis te overwegen.

Vragen:
- Eerst en vooral, ben ik realistisch met de bedragen?
- Hoe zit het met de registratierechten? Hebben wij recht op 3% of moeten we de volle 12% rekenen? Volgens https://www.notaris.be/faq/wonen/heb-je-altijd-recht-op-3-verkooprecht-wanneer-je-een-woning-koopt denk ik dat we 3% mogen rekenen aangezien het de bedoeling is om onze huidige woning te verkopen.
- Hoe zit het met de MijnVerbouwLening bij de verkoop van een woning? Blijft die gewoon lopen, of moet die in 1x volledig terugbetaald worden? Moet de koper dit overnemen?
- Welke kosten komen er bij een nieuwbouwproject? (Bvb dit: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/nieuwbouwproject-huizen/te-koop/lokeren/9160/11391813 Aankoopprijs van 414.000€. Is dit dan 21% BTW er nog bij, en dan daarbovenop nog alles wat er bij de aankoop van een oudere woning bijkomt? Registratie, notaris, dossierkosten,...)

Ik denk/hoop dat dit het juiste topic is.

Ik wil eens uitzoeken wat ons budget zou zijn als we een nieuw huis zouden willen kopen.
Aangezien we hier nu 11 jaar wonen en er intussen veel veranderd is kom ik hier eens naar meningen, tips, ervaringen vragen.

(Alle vermelde bedragen lichtjes afgerond voor het gemak)

Algemene info:

Aankoop: 247.500€ (in 2014)
Investeringen:
- Dak huis + isolatie: 42.925€
- Dak hangar + isolatie: 21.600
- Hoogrendementsgasketel: 6950€
- Zonnepanelen: 6680€
- Badkamer: 27.060€
- buitendeuren, ramen, isolerende elektrische garagepoort): 9085€
- Allerlei (osb, Gyproc, verf, tuinafsluiting, elektriciteit,...): 25.000€ (grove schatting)

Totaal: 139.300€
Totaal incl aankoop: 386.800€

Openstaande leningen: (totaal: €)
- Hoofdlening: 164.336€ (992€/m tot 11/2039)
- Renovatielening: 30.536€ (262€/m tot 11/2034)
- Renovatielening: 34.617€ (181€/m tot 6/2048)
- MijnVerbouwLening: 47.347€ (158€/m tot 10/2049)

Totaal: 276.836€ (1593€/m)

We hebben nog 2 leningen (samen 320€/m) die ik niet meetel.

- 120€/m die eind dit jaar afloopt.
- Lening bij mijn ouders lopen waarbij we hen 200€/m betalen. Maar dit is geen officiële lening, en als we die even niet zouden kunnen of willen betalen mogen we dat altijd even uitstellen. Waarschijnlijk betalen we die ineens volledig terug als we ons huis zouden verkopen.

Toen we 2j geleden voor de laatste renovatielening gingen tekenen moest ons huis normaal geschat worden. Maar toen we zeiden dat we het in 2014 voor 247.500€ gekocht hadden zeiden ze dat het toen minstens 400.000€ waard zou zijn. Dus voor het gemak reken ik op een verkoopprijs van 400.000€. Op Immoweb kan je via een vragenlijst een schatting maken, en deze zegt dat ons huis 523.000€ waard zou zijn.
Ik denk dat de schatting van Immoweb aan de hoge kant ligt, dus reken ik voor mezelf ongeveer het gemiddelde tussen beiden, dus Wat zorgt voor 180.000€ aan "eigen inbreng".

- Vrijstaande woning van 1960.
- EPC was D (324 kWh/m2 jaar) in 2013. Maar door de renovaties die we al gedaan hebben zitten we zeker al aan B
- 80% van het totale dakoppervlak vernieuwd (+geïsoleerd)
- 60j oude mazoutketel vervangen door hoogrendements aardgasketel (Viessmann)
- Zonnepanelen
- Geïsoleerde garagepoort
- ramen/deuren vervangen door hoogrendementsglas
- ...
- 320m bewoonbare oppervlakte
- dubbele living, bureauruimte, nieuwe badkamer, te renoveren keuken, 4/5 slaapkamers, extra bureau/bibliotheek boven
- grondoppervlakte 450m2
- Straatbreedte 5m (+ oprit ernaast, oprit 25m lang)
- Gelijkvloers +1e verdieping ongeveer 32m diep
- 3e verdieping (zolder met vaste trap) 6m diep
- Garage waar 2 auto's achter elkaar in kunnen
- Hangar van 8m op 10m, 2 verdiepingen. (Deze sluit aan op de woning en is zowel beneden als boven langs binnen bereikbaar)
- ...

Wij willen onder de 2000€/m blijven. Volgens de bank 2j geleden zouden we tot 2800€/m mogen gegaan zijn, ondertussen verdienen we al een pak meer. (Nu samen netto 6000€ netto per maand)

Wat me een totaalbudget zou geven van 600.000€ incl alle kosten.
(Nu denk ik wel om een deel van de "winst" van onze huidige woning te houden om ook een jonge occasie/nieuwe auto te kopen).

Dus ik kijk rond naar woningen met een vraagprijs tot 500.000. En zo vind ik er toch een 5-tal binnen onze gemeente die een verhuis de moeite zouden maken. (Heb nog niet gekeken naar de randgemeentes)

Uiteraard, eens alles concreter wordt (en er enkele verbouwingen die nog gepland zijn klaar zijn) ga ik enkele schutters laten komen en ga ik met enkele banken gaan praten. Maar voor ik dit doe wil ik weten wat binnen onze mogelijkheden valt qua budget en of daar huizen binnen vallen die de moeite zijn om een verhuis te overwegen.

Vragen:
- Eerst en vooral, ben ik realistisch met de bedragen?
- Hoe zit het met de registratierechten? Hebben wij recht op 3% of moeten we de volle 12% rekenen? Volgens https://www.notaris.be/faq/wonen/heb-je-altijd-recht-op-3-verkooprecht-wanneer-je-een-woning-koopt denk ik dat we 3% mogen rekenen aangezien het de bedoeling is om onze huidige woning te verkopen.
- Hoe zit het met de MijnVerbouwLening bij de verkoop van een woning? Blijft die gewoon lopen, of moet die in 1x volledig terugbetaald worden? Moet de koper dit overnemen?
- Welke kosten komen er bij een nieuwbouwproject? (Bvb dit: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/nieuwbouwproject-huizen/te-koop/lokeren/9160/11391813 Aankoopprijs van 414.000€. Is dit dan 21% BTW er nog bij, en dan daarbovenop nog alles wat er bij de aankoop van een oudere woning bijkomt? Registratie, notaris, dossierkosten,...)
Wat nieuwbouw betreft, als ze de grond en de constructie via 2 vennootschappen verkopen zal je op de grond 12% registratie betalen en op de constructie 21% BTW. Reken altijd een ruime marge (100-150k) bovenop de constructieprijs, wat ze afficheren is basis, dan komen er ‘onverwachte kosten’ zoals extra fundering/rioleringsverplichtingen/grondafvoer/aansluitingskosten etc en njah afwerkingsgraad, wat zij voorzien is echt wel basic. Ze zetten een basisprijs maar hebben vaak nog niet de grondige studies voor specifiek uw perceel uitgevoerd, dat was bij ons het geval waardoor er allerlei kosten bijkwamen. In de compromis stond wel vermeld dat dat kon met een overzicht van de mogelijke supplementen.

Wat nieuwbouw betreft, als ze de grond en de constructie via 2 vennootschappen verkopen zal je op de grond 12% registratie betalen en op de constructie 21% BTW. Reken altijd een ruime marge (100-150k) bovenop de constructieprijs, wat ze afficheren is basis, dan komen er ‘onverwachte kosten’ zoals extra fundering/rioleringsverplichtingen/grondafvoer/aansluitingskosten etc en njah afwerkingsgraad, wat zij voorzien is echt wel basic. Ze zetten een basisprijs maar hebben vaak nog niet de grondige studies voor specifiek uw perceel uitgevoerd, dat was bij ons het geval waardoor er allerlei kosten bijkwamen. In de compromis stond wel vermeld dat dat kon met een overzicht van de mogelijke supplementen.

Thx.

Het perceel is 333m2 grond, aan gemiddeld 430€/m2. Dus 140.000€ voor de grond = 16.800€ btw.
Woning zelf is dan 374.000€ (274k+100k marge) = 78.400€ btw.

Dus die woning uit m'n voorbeeld zou grofweg dus op 610k komen in totaal?

Komen daar dan nog registratiekosten bij?

Nieuwbouwwoningen mag ik dus al volledig negeren :ROFLMAO:

Het perceel is 333m2 grond, aan gemiddeld 430€/m2. Dus 140.000€ voor de grond = 16.800€ btw.
Die 16.800 euro is geen BTW, maar registratierechten.
Komen daar dan nog registratiekosten bij?
Neen, je heb immers al 12% registratierechten op de grond betaald en 21% BTW op de constructie. Daar stopt het gelukkig met belasten. Het verlaagde tarief van 3% registratierechten is enkel van toepassing op bestaande woningen, en niet op lege stukken grond.
Nieuwbouwwoningen mag ik dus al volledig negeren :ROFLMAO:
De markt voor nieuwbouw, in het bijzonder SOD, is momenteel inderdaad niet te betalen. Appartementsbouw verkoopt al een jaar voor bijna geen meter (de kust uitgezonderd).

Als je een nieuwbouw wilt, is het interessanter om een bestaande, afgeleefde woning te kopen aan 1% registratierechten. Daarbij doe je de belofte om binnen de 6 jaar ingrijpende energetische renovatiewerken uit te voeren OF sloop en heropbouw (=nieuwbouw). Interessant hierbij is dus het heel lage tarief van registratierechten, en daar bovenop de 6% BTW voor de renovatiewerken of sloop en heropbouw.

Meer info: https://www.vlaanderen.be/belasting...ntenis-tot-ingrijpende-energetische-renovatie

Daarvoor ga je best eerst de lastenboek moeten opvragen, zodat je weet wat er allemaal in het budget zit.

Daar zul je dan ook inzien hoeveel de grondwaarde is en de constructiewaarden. Op grondwaarde betaal je 12% en constructie 21%.

Dan kun je ook nog zien welke meerprijzen je gaat moeten bijbetalen.
Zowel mijn broer als mijn ouders hebben een gelijkaardige woning gekocht en zaten ze dacht ik tussen de 35-40k meerprijzen. Dat is vooral te wijten aan duurdere keuken/tegels/trappen/ zolder mee afwerken/.... . Hangt veel af hoe "goed" de lastenboek al voorzien is.

Kort door de bocht. (nieuwbouwprijs €414.500)
-grond: €140.000 + €20.623,89 aan kosten (registratie + notaris kosten) https://www.notaris.be/rekenmodules#
-Constructie: €274 500 + 21% btw = €332.145
=€492.768,89 totaal. Dan nog eventueel meerkosten door zaken up te graden tov de lastenboek.

Laatst bewerkt:
We zijn in de laatste fase van de bankenronde gegaan. We proberen tussen nu en volgende week te landen.

Parameters:
Aankoop woning 500k
Verbouwing woning 300k
Bedrag lenen: 100%
registratierechten (12.5% in Bxl) en architect betalen we cash
Vaste rentevoet op 25j (indien het percentage daalt in de toekomst dan herfinancieren we 'gewoon')

Momenteel hebben we deze offers binnengekregen.

Bankafbetalings %jaarlijkse kosten %maandelijks af te betalen
BNP2.89%3.27%3.759€*
Belfius2.86%3.30%3.721€
KBC2.95%3.52%3.724€

Bij BNP momenteel eerste jaar enkel interest op renovatiebedrag. Het bedrag in de tabel is het bedrag dat we vanaf maand 13 zouden betalen. De eerste 12m zouden we 3.040€ betalen. Ik verwacht nog een laatste offer van BNP vandaag of maandag.

Het ssv is bij alle banken 100% (verdeeld over mij en mijn partner), maar toch zijn er een paar 1000€ verschil in totaal.
De huisverzekering heeft overal diefstal en inboedel inbegrepen.

Wat ik raar vind is dat het jaarlijkse kostenpercentage toch wel verschilt.
Hoge totale bedragen, I know, maar we kunnen het wel dragen.

Na afsluiting wel ballsdeep in de schulden lol.

Het zal aan mij liggen, maar je moet toch wel erg veel vertrouwen hebben in het feit dat je zo een hoge maandlast gaat kunnen blijven betalen door een hoog inkomen te hebben?

Nu goed, een huis kan altijd verkocht worden worst case :)

Terug
Bovenaan