Luchtreiniger

Klor

New member
De zin en de onzin van een "Luchtreiniger". Die vraag komt bij mij om de x-aantal jaar wel weer eens naar boven, maar vaak lees ik heel veel tegenstrijdige zaken. De geloofwaardigheid van de merken en websites die luchtreinigers aanbieden laat meestal ook wel wat te wensen over en tot slot van rekening is het een dure aangelegenheid (zowel in aankoop als in onderhoud). Toch voel ik mij vaak terugkeren op de vraag of het niet nuttig zou zijn om zo'n toestel toch aan te schaffen.

Ik stel die vraag vooral omdat ik mij zorgen maak om het binnenklimaat van onze woning en of die onze gezondheid niet in gevaar brengt. Wij wonen momenteel in een oude huis (laatste verbouwingen van circa eind 1960). De vloer tegels liggen nog op zavel, het huis heeft volle muren zonder spouw, er is overal enkel glas en het onderdak bestaat uit asbesthoudende platen. De dakisolatie is de naam niet waard en zit vol stof. We hebben heel vaak te maken met muffe geuren in huis en vooral een overvloed aan stof.

Ondanks dat dagelijks meermaals met ramen volledig open verluchten (zoals aangeraden) en ook continu proberen te ventileren door een raam op een kier open te laten (doen we niet 24/7, maar wel maximaal en ook in de winter), blijven die muffe geuren voorkomen. Daarnaast houden we de woning natuurlijk ook proper, doen we een wekelijkse schoonmaak en stofzuigen daarnaast nog eens meermaals per week extra. Toch blijft er ongelofelijk veel stof in huis hangen. Meer dan wat ik normaal vind en zeker meer dan in onze vorige woonst.

Zou een luchtreiniger een uitkomst bieden? Ik verwacht niet dat dit een wondermiddel is, maar hoop toch op zijn minst enige hulp tegen het vele stof. Internet staat echter vol tegenstrijdigheden. En die luchtreinigers zijn nu ook de heilige gralen tegen corona geworden waardoor ze nog eens een pak duurder zijn dan voor de covid pandemie... Kopen en testen is vaak ook geen optie wegens beperkte (meestal geen) terug zend mogelijkheden eenmaal je ze gebruikt hebt.

Iemand ervaring met luchtreinigers?
Iemand enig idee hoe we een test van het binnenklimaat kunnen laten uitvoeren?

PS: Misschien meer iets voor "Vrije tijd, Lifestyle & Gezondheid" ipv " Bouwen & Wonen"?
 
Laatst bewerkt:
@Klor zou een ozon machine geen oplossing zijn hier? Misschien kan je dat eens huren en kijken of dat resultaat oplevert. Voor je begint aan luchtreinigers.
 
Geen luchtreiniger maar ik heb hier een luchtontvochtiger gekocht.

Er zit een ionisator functie op die de lucht zou zuiveren.
Heb de functie maar opgezet want volgens de energiemeter is er geen meerverbruik te zien hiervan.

Omwille van een zeeaquarium van 680 liter is/was het binnenklimaat wel vochtig.

Ik verschiet ervan hoeveel water het op een paar uur opvangt.

Muffe geur na een paar uur niet thuis te zijn valt me op dat dit er niet meer is
 
  • Leuk
Waarderingen: Joon
Heb er geen ervaring mee, maar is een ozon generator niet gevaarlijk? Ozon is nu niet een stof die je extra wil inademen.
Het zou kunnen dat je niet in de ruimte moet zijn als de generator bezig is, maar het is wel iets dat vaak gebruikt wordt in de bouw en tweedehandse wagenmarkt om geurtjes weg te krijgen.

Het lijkt me zeker niet de bedoeling om dit te gebruiken als luchtreiniger die je 24/7 laat werken.
 
ik heb een luchtreiniger van philipps (AC2889/10)
Het werkt wel degelijk voor allergieën enzo. ik ben zwaar allergisch aan hond, kat en huisstofmijt heb 2 honden en 2 katten.
als die luchreiniger uitstaat kan ik geen half uur in de zetel zitten zonder te tranen of hoesten. als die aanstaat heb ik 0 last.

bonuspunt is de hoeveelheid haar dat ding absorbeert. elke 14 dagen kuis ik de filter uit en daar kan je een halve kat aan haar uitvissen.


in uw oude woning gaat dat imo niks uitdoen. die dingen werken bvb ook niet met een raam open. Met slechte isolatie lijkt het mij ook nutteloos...


veel slechte lucht kan er dan ook niet hangen als je huis zo natuulijk ventileert. vocht en schimmels dat is natuurlijk iets anders, maar daar gaat een luchtzuiveraar niks aan doen.

als het over heel uw huis is moet je trouwens zo een luchtreiniger in elke ruimte plaatsen. hier thuis staat eentje in de woonkamer en slaapkamer.
 
Ik stel die vraag vooral omdat ik mij zorgen maak om het binnenklimaat van onze woning en of die onze gezondheid niet in gevaar brengt. Wij wonen momenteel in een oude huis (laatste verbouwingen van circa eind 1960). De vloer tegels liggen nog op zavel, het huis heeft volle muren zonder spouw, er is overal enkel glas en het onderdak bestaat uit asbesthoudende platen. De dakisolatie is de naam niet waard en zit vol stof. We hebben heel vaak te maken met muffe geuren in huis en vooral een overvloed aan stof.
Zaken zoals asbestvezels gaan met zo'n gewone luchtreiniger volgens mij niet gefilterd worden omdat die te klein zijn (ik heb het niet opgezocht, maar daar moet je al redelijk performante filters voor hebben).

Algemeen lijkt het me dat je al goed verlucht, en zo'n luchtreiniger eigenlijk weinig gaat uithalen naar muffe geuren (gasvormig).
 
Uiteindelijk toch niets gekocht.. Al had ik wel een goed filmpje gevonden uit een consumentenprogramma in Canada waaruit bleek dat het wel een positief effect kan hebben. Maar dat er wel heel veel claims gemaakt worden die helemaal niet kloppen en niet alle luchtreinigers even goed zijn. Na paar dagen info zoeken heb ik het opgegeven, er staat zoveel sh*t op internet hieromtrent.

@Klor zou een ozon machine geen oplossing zijn hier? Misschien kan je dat eens huren en kijken of dat resultaat oplevert. Voor je begint aan luchtreinigers.

Had ik nog niet van gehoord, bedankt voor de tip.
Moeten we eens onderzoeken, want ozon is naar wat ik lees inderdaad niet zo gezond.

Zaken zoals asbestvezels gaan met zo'n gewone luchtreiniger volgens mij niet gefilterd worden omdat die te klein zijn (ik heb het niet opgezocht, maar daar moet je al redelijk performante filters voor hebben).

Algemeen lijkt het me dat je al goed verlucht, en zo'n luchtreiniger eigenlijk weinig gaat uithalen naar muffe geuren (gasvormig).

Ik mag hopen dat die asbestvezels niet in het rond zweven en nog voldoende vastgebonden zitten in dat onderdak van ons. Het filteren van de lucht zou dan ook eerder naar de niet normale hoeveelheid stof zijn die hier rondhangt. Dat komt misschien mede omdat we zoveel verluchten via de ramen.
 
In een kamer waar je merkt dat je last hebt een luchtreiniger plaatsen kan volgens mij toch nooit kwaad. Wij wonen tijdelijk in een vergelijkbare woning als TS vooral in de slaapkamer ben ik benieuwd wat voor waarden we zouden meten qua luchtkwaliteit.

Misschien puur psychologisch, vroeger in onze woning uit 2010 zou ik nooit gedacht hebben aan een luchtreiniger, maar sinds de verhuis naar dit oudere huis begint dat toch meer te spelen (tapijten, beetje muffe geur, andere bouwmethodes, ...) dus wij hebben nu wel een Dyson TP09 gekocht. We gaan deze vooral in de slaapkamer gebruiken en ben zeer benieuwd of we een verschil gaan merken.
 
Haalt zo een reiniger ook vocht uit de lucht? In de koudere maanden slapen we met het raam toe (luchtrooster open) maar is er toch vaak condens s ochtends. En de lucht voelt ook gewoon vochtig aan.

Beetje aan het kijken of we dus een ontvochiger moeten kopen, of dat een reiniger ook zou werken
 
Zo een luchtreiniger haalt vooral virussen, baceriën, schimmels uit de lucht door middel van een Hepa filter. Altijd rekening houden dat zo een filter tijdig moet vervangen worden en ook niet altijd goedkoop is. Eenmaal verzadigd gaat zo een luchtreiniger niets meer uithalen.

Nu moet je wel rekening houden dat de meeste vervuilde lucht in een woning te maken heeft met het CO2 gehalte. Een luchtreiniger doet niets af aan een te hoge concentratie CO2. Dit kan je alleen weg krijgen door tijdig te verluchten.

Tegenwoordig hebben split airco's ook modules zitten die de lucht reinigen zoals een luchtreiniger.
 
Haalt zo een reiniger ook vocht uit de lucht? In de koudere maanden slapen we met het raam toe (luchtrooster open) maar is er toch vaak condens s ochtends. En de lucht voelt ook gewoon vochtig aan.

Beetje aan het kijken of we dus een ontvochiger moeten kopen, of dat een reiniger ook zou werken
Neen ontvochtigen krijg je alleen klaar door middel van bijvoorbeeld een airco installatie. Een luchtreiniger vangt enkel virussen en dergelijke op in de aanwezige filter. Nu in de winterperiode zou het raar zijn dat de vochtigheid te groot gaat zijn. Meestal is het in de winter vrij droge lucht. Condens op de raam gaat eerder te maken hebben doordat je de hele nacht uitademt in de kamer.
 
Terug
Bovenaan