Loon startende master TEW

Blnnie_

New member
Vraagje: wat zou een goed startloon (bruto/netto) zijn voor een pas afgestudeerde met een master in de toegepaste economische wetenschappen in PC 200? 🤔 Functie staat nog niet vast maar consultancy en advisory ligt binnen het interesseveld. Vind het moeilijk om dit zelf in te schatten.. en welke voordelen horen hierbij? Hopelijk kan iemand me verder helpen 😅
 
Vraagje: wat zou een goed startloon (bruto/netto) zijn voor een pas afgestudeerde met een master in de toegepaste economische wetenschappen in PC 200? 🤔 Functie staat nog niet vast maar consultancy en advisory ligt binnen het interesseveld. Vind het moeilijk om dit zelf in te schatten.. en welke voordelen horen hierbij? Hopelijk kan iemand me verder helpen 😅
Scroll eens door de big four topic
 
Vraagje: wat zou een goed startloon (bruto/netto) zijn voor een pas afgestudeerde met een master in de toegepaste economische wetenschappen in PC 200? 🤔 Functie staat nog niet vast maar consultancy en advisory ligt binnen het interesseveld. Vind het moeilijk om dit zelf in te schatten.. en welke voordelen horen hierbij? Hopelijk kan iemand me verder helpen 😅
Als het een eerste job is, probeer vooral te kiezen op basis van waar je denkt meest bij te leren en ervaring op te doen in de richting die je wil uitgaan, en kijk pas in de twee plaats naar verloning. De verschillen tussen die startlonen zijn over het algemeen vrij verwaarloosbaar als je het vergelijkt met wat je binnen pakweg 5-10 jaar extra kan verdienen als je carrière vlot loopt.
 
Bij de Big 4 moet je vooral geen hoog loon naar werken verwachten. Het loon is armzalig als je ziet hoeveel uren er geklopt (moeten) worden, maar je bouwt er wel heel snel ervaring en kennis mee op. Werkgevers staan ook te springen om mensen uit de Big 4 aan te nemen.
 
Als het een eerste job is, probeer vooral te kiezen op basis van waar je denkt meest bij te leren en ervaring op te doen in de richting die je wil uitgaan, en kijk pas in de twee plaats naar verloning. De verschillen tussen die startlonen zijn over het algemeen vrij verwaarloosbaar als je het vergelijkt met wat je binnen pakweg 5-10 jaar extra kan verdienen als je carrière vlot loopt.

Anderzijds ook studies die net het omgekeerde zeggen: starten met een laag loon duurt jaren alvorens het verschil met iemand met een hoog startloon is weggewerkt - maar dat is uiteraard steeds een gemiddelde.

Op plaats 1 en ALS je het zelf weet: starten bij een bedrijf en functie waarvan je denk: dat zie ik 100% zitten, iets wat je graag doet zal je meestal ook gewoon goed doen, als je iets goed doet (en dan bedoel ik: beter dan iemand anders) kan je op tafel kloppen en daar een goed loon voor vragen. Maar als starter weet je dat niet steeds (meestal niet) - dan zou ik gaan voor hoogste loon behoudens bedrijf/functie die je helemaal niet kan bekoren.
 
Anderzijds ook studies die net het omgekeerde zeggen: starten met een laag loon duurt jaren alvorens het verschil met iemand met een hoog startloon is weggewerkt - maar dat is uiteraard steeds een gemiddelde.

Op plaats 1 en ALS je het zelf weet: starten bij een bedrijf en functie waarvan je denk: dat zie ik 100% zitten, iets wat je graag doet zal je meestal ook gewoon goed doen, als je iets goed doet (en dan bedoel ik: beter dan iemand anders) kan je op tafel kloppen en daar een goed loon voor vragen. Maar als starter weet je dat niet steeds (meestal niet) - dan zou ik gaan voor hoogste loon behoudens bedrijf/functie die je helemaal niet kan bekoren.
Ik denk dat het er ook wel veel toe doet over wat soort carrière het gaat. Topicstartes wil consultancy en advisory doen, dat zijn richtingen waar je naar vrij hoge lonen gaat en waar er ook heel veel variatie is in hoeveel je kan verdienen. Als je kijkt naar de mensen die daar 10 jaar geleden gestart zijn en waar die nu qua loon zitten gaan daar vrij extreme verschillen zijn, veel groter dan als je kijkt naar wie 10 jaar geleden als pakweg laborant gestart is, waar de verloning minder flexibel zal zijn en vaak meer door barema's bepaald zal zijn.

Bovendien meten die studies ook iets anders denk ik. Mensen die hoog starten zijn ok vaak mensen die meer veelbelovend zijn, hogere punten bij het afstuderen, meer motivatie, betere indruk bij sollicitaties. Als rekruteringsprocessen geen complete onzin zijn zal die inschatting ook af en toe eens kloppen en zullen mensen die hoger starten ook vaker beter blijken zijn. Dat zegt echter weinig over de impact van individuele keuzes van mensen die bewust kiezen om te kijken naar de lange termijn verwachte financiële gevolgen van een startjob in plaats van de verloning op dat moment.
 
Terug
Bovenaan