Loodgieterij-topic

Als je geen kranen hebt om de radiator zelf volledig af te sluiten inderdaad, anders kan je die apart dicht zetten en de rest gewoon laten aan liggen

Als je geen kranen hebt om de radiator zelf volledig af te sluiten inderdaad, anders kan je die apart dicht zetten en de rest gewoon laten aan liggen
Nog een oud systeem zonder collectors inderdaad, ben dat wel stelselmatig aan het updaten.

merci!

Ik ben op zoek naar een goede chauffagist met kennis van Remeha ketels in het Leuvense. Iemand een aanrader?

Ik zou een tussenstukje moeten vinden om hierop op te draaien (diameter 30mm) zodat ik mij afvoerslang van de vaatwasser (40mm) hier kan op aansluiten.

De vraag is: hoe heet dat in de vaktermen?

(Inmiddels al opnieuw proper trouwens).

deels off-topic, maar heb jij het soms ook niet moeilijk om een Nederlandstalig woord te vinden voor de dingen die we hier in West-Vlaanderen een andere naam geven?
Gohja alst branche specifiek is ken ik de meeste abn benamingen wel, omdat die zo in prijs boeken en dergelijke staan. En anders improviseren :unsure:

Gohja alst branche specifiek is ken ik de meeste abn benamingen wel, omdat die zo in prijs boeken en dergelijke staan. En anders improviseren :unsure:
Bwah, is dat ook niet een beetje eigen aan de (ruime) sector. Ik heb bij elke nieuwe werkgever tot nu toe een deel nieuwe woordenschat mogen leren omdat, vooral zo klein prullen en hulpstukken, vaak nogal bedrijfseigen namen hebben.
Toen ik overtijd tiesjschroeven* moest hebben heb ik ne foto moeten doorsturen naar de baas eer hij wist wat ik bedoelde. Trifon*** was ook zo'n leuke 😁

*tiesj = draadstang, tiesjschroeven = stokeinde
** trifon = houtdraadbout

Moet eens voelen aan de leiding van het warm water die vertrekt aan de ketel, hoe lang het duurt eer die warm wordt.

Een ingebouwde boiler in je gascondensatieketel, is dat effectief een meerwaarde of vooral marketing? Intuitief ben ik wel gewonnen voor het idee omdat we zo dan minder water zouden verspillen, maar het lijkt me langs de andere kant misschien ook weer iets extra waar stukken aan kunnen komen?

Een ingebouwde boiler in je gascondensatieketel, is dat effectief een meerwaarde of vooral marketing? Intuitief ben ik wel gewonnen voor het idee omdat we zo dan minder water zouden verspillen, maar het lijkt me langs de andere kant misschien ook weer iets extra waar stukken aan kunnen komen?
Hangt er vanaf of uw water ontkalkt is, zonder ontkalker zou ik dat niet plaatsen.

Sinds enkele dagen geeft onze Vaillant (Exclusive VCW 356/5‑7 Green IQ) een foutmelding op het scherm van de thermostaat: "Onderhoud Boiler 1". Dat lijntje blijft ook bovenaan het scherm staan, kan het niet wegklikken.

Ik dacht eerst domweg aan een reminder voor het jaarlijks onderhoud maar:
1) Je kan het niet wegklikken
2) Hij maakt een vreemd lawaai als hij in gang schiet. Als ik bijvoorbeeld een constant debiet sanitair warm water neem, dan draait hij niet constant op hetzelfde niveau maar gaat hij steeds hoger in toeren tot hij wat begint te "bonken". Vergelijk het met een traag zwierende wasmachine. Dan stopt hij. En dan begint die cyclus opnieuw: steeds hoger in toeren, bonken, stop.

Iemand een idee wat er scheelt?

Bij de EPB scoor je daar ook punten mee, externe boilers are the devil* in EPB-land.

* Verschil is een vijftal punten minder met ketel met interne boiler.

Sinds enkele dagen geeft onze Vaillant (Exclusive VCW 356/5‑7 Green IQ) een foutmelding op het scherm van de thermostaat: "Onderhoud Boiler 1". Dat lijntje blijft ook bovenaan het scherm staan, kan het niet wegklikken.

Ik dacht eerst domweg aan een reminder voor het jaarlijks onderhoud maar:
1) Je kan het niet wegklikken
2) Hij maakt een vreemd lawaai als hij in gang schiet. Als ik bijvoorbeeld een constant debiet sanitair warm water neem, dan draait hij niet constant op hetzelfde niveau maar gaat hij steeds hoger in toeren tot hij wat begint te "bonken". Vergelijk het met een traag zwierende wasmachine. Dan stopt hij. En dan begint die cyclus opnieuw: steeds hoger in toeren, bonken, stop.

Iemand een idee wat er scheelt?
Werkt gewoon verwarmen nog wel? Ook als je temp op 30 graden zet (zodat die hard werkt). Ik heb paar jaar geleden hetzelfde probleem gehad en toen was er iets mis met de luchttoevoer of de ontstekingselektrode (was met beide een probleem om korte tijd, weet niet meer wat wanneer exact)

Luchttoevoer kan je gemakkelijk testen door de luchtkap even eraf te nemen (dan trekt die lucht uit de kamer ipv door schouw/buis) en zien of het dan wel blijft werken.

Ontstekingselektrode kost niet super veel en kan je zelf ook vervangen, 2 schroeven en 1 stekkertje, onderdeelnummer opzoeken in installatiehandleiding en in Google intypen om een webshop te vinden.

Terug
Bovenaan