Loodgieterij-topic

Ziet er naaruit dat je gelijk hebt. Het dopje van de ontluchtingsventiel van de expansievat opengedraaid en ventiel ingedrukt en kwam bijna geen lucht uit, is dus absoluut niet meer op druk. Gelukkig kwam er geen water uit. Dus nu een geschikte (fiets)pomp vinden om dat ding op druk te brengen.
Wel zorgen dat ge ergens de druk van uw cv systeem af laat terwijl ge oppompt, al het water moet ook uit dat vat dat er nu in zit. Je moet het opblazen tot 1 bar, maar wel bij drukloos systeem! Dus op 1 bar zetten als de aflaat stopt met lopen.

Ben toevallig net bezig met onderhoud plus nieuw expansievat van hetzelfde model :p

vJtZdau.jpeg

Iemand hier die iets kent van gasketels?

2 weken geleden plots problemen met warm water: radiatoren werden wel nog gewoon warm, maar water uit de kraan bleef slechts een tiental seconden warm, daarna geleidelijk aan kouder en kouder.

Vreemd genoeg had dat zich na 3 dagen plots vanzelf opgelost. Technieker kwam dus langs en zei: ah als er nu geen probleem meer is kan ik niks doen he.

Nu, 2 weken later, exact hetzelfde probleem. Slechts heel even warm water, dan wordt het kouder. Temperatuursmeting op de gasketel zakt ook duidelijk (terwijl hij wel aanslaat). Na enkele minuten is het gewoon ijskoud, terwijl de ketel aan het branden is... Als je dan de kraan dichtdraait, een minuut wacht, en de kraan opnieuw opendraait, is het weer enkele seconden warm. Verwarming (radiatoren) werken wel nog steeds zoals normaal, gelukkig maar.

Vanochtend gebeld naar de technieker, maar hij was niet thuis dus ik wacht op een telefoon terug :unsure:
Maar misschien kent iemand hier dat probleem? Viessman Vitopend 100, mocht het helpen...

Update over mijn ketel, met waarschijnlijk nuttige info voor sommigen.
Ik heb de expansievat eruit gehaald, water laten leeglopen en dan met zo een mini handcompressor op het ontluchtingsventiel aangesloten en de druk op 1 bar gebracht. Het probleem van dat de waterdruk iedere dag daalt tot onder 1 bar gaat normaal wel opgelost zijn hierdoor.
Nadat ik deze terug erin geïnstalleerd had, bleef de E10 error.
Deze error wil blijkbaar zeggen geen doorstroming. Mogelijke oorzaken zouden te lage waterdruk, kapotte pomp, ... kunnen zijn. Al deze zaken gecheckt en deze werkten.

Na drie uur zoeken en vanalles vervangen te hebben, samen met de chauffagist gevonden dat het de aanvoersensor was dat defect was.
Blijkbaar moet er een verschil in temperatuur gemeten worden tussen aanvoer en afvoer, en wanneer er geen verschil is, valt de ketel in veiligheid en verschijnt de E10 error.
Ik vind het wel slechte design dat de error heel vaag is en niet in deze richting iets aangeeft. Ik zou gewoon een feedback op ALLE sensoren zetten.

Maar goed, ik heb warm water en verwarming.

Waarom hebt ge da vat daarvoor uitgehaald? :p da kunt ge gewoon doen terwijl dat der in zit
Ik wist niet goed hoe ik het water eruit moest laten lopen met het vat aangesloten. 🤣
Was de eerste keer dat ik een cv ketel van binnen had gezien zelfs.

één wand van mijn beerput vertoont ouderdomsschade, vorige eigenaar raadde aan om er iets aan te doen, zoiets kan je gewoon met mortel afsmeren ?

Veel meer dan thermostaat vervangen kan je niet doen. Best de knop afdoen en dubbel checken welke thermostaat het precies is.
Ik heb de juiste thermostaat gekocht. Alles losgemaakt zoals in het filmpje.
Alleen krijg ik de thermostaat niet los uit de badkraan, ook al zet ik veel kracht. Wat kan ik nog proberen?

Ik heb de juiste thermostaat gekocht. Alles losgemaakt zoals in het filmpje.
Alleen krijg ik de thermostaat niet los uit de badkraan, ook al zet ik veel kracht. Wat kan ik nog proberen?
Beter uw best doen :unsure: als die o-ringen droog staan kan dat nog redelijk spannen

Eergisteren onderhoud van de ketel gehad. Een Buderus Logamax Plus GB172-24 van 2014. Alles was ok, buiten de branderdichting die vervangen is. Sinds gisteren gemerkt dat de vvw niet meer aanstond en volgende melding verscheen er: 6A 227 oftewel "Onvoldoende vlamvorming (ionisatiestroom) tijdens de ontstekingspoging van de brander". Nu heb ik een vermoeden dat dit wel eens te kunnen maken hebben met vervanging van de branderdichting. Wat denken jullie? Loodgieter alvast opgebeld. :)

Eergisteren onderhoud van de ketel gehad. Een Buderus Logamax Plus GB172-24 van 2014. Alles was ok, buiten de branderdichting die vervangen is. Sinds gisteren gemerkt dat de vvw niet meer aanstond en volgende melding verscheen er: 6A 227 oftewel "Onvoldoende vlamvorming (ionisatiestroom) tijdens de ontstekingspoging van de brander". Nu heb ik een vermoeden dat dit wel eens te kunnen maken hebben met vervanging van de branderdichting. Wat denken jullie? Loodgieter alvast opgebeld. :)
Heeft em niet de ionisatie pen en gloeikaars ook vervangen?

Situatie nu: verwarmen en sanitair op gas.
Doel: weg met het gas, awoert!! Denk dat ik niet de enige vlaming ben nu :lol: Stap 1 is sanitair warm water vervangen door elentriek, stap 2 uiteindelijk zal een warmtepomp worden, wss geothermisch als die boring mogelijk blijkt in onze voortuin.

Zolderruimte inrichten als onze master bedroom is de volgende stap in ons project, dan wordt onze slaapkamer op het eerste verdiep een speelkamer voor de kindjes. Nu heb ik plek op de zolder (en op het dak) voor een zonneboiler.

Hoeveel liter voorzie ik best voor een gezin van 4?
Enkel de badkamer zou het sanitair warm water hiervan afgenomen worden.
Keuken zou ik naar ofwel een kleine electrische boiler in het kookeiland gaan, of zo een quooker kraan (maar da's wel serieus budget :lol: )

Zonneboiler zou ik minstens nen 400 liter gecombineerd nemen, maar dan zou ik een gecombineerde warmtepompboiler met zonneboiler ingebouwd nemen, met eventueel back-up weerstand.
Ook rekening houden dat met geothermie je best een buffervat hebt, dat pakt toch redelijk wat plek.

Terug
Bovenaan