Loodgieterij-topic

Weet iemand of er warmtewisselaars bestaan om de restwarmte uit de schoorsteen van een inbouwcassette te recupereren in het CV systeem?

Zit em goed in zijn voet geklikt? Denk van die modellen dat de relais in de voet zit
Lijkt dat ik het opgelost heb...door de batterijen te vervangen. Ook al kwam er geen icoontje op dat de batterijen bijna leeg waren, maar het was dan ook een merk waar ik nog nooit van had gehoord.

Situatie:

- boiler op het gelijkvloers (gas condensatieketel uit 2008)
- het water moet (ongeveer) 12 meter reizen van de ketel naar de keuken (1e verdiep)
- het duurt ~4-5 minuten vooraleer er warm water is in de keuken vertrekkende van koude leidingen
- er is goed debiet op het stromend warm water
- wanneer ik ga voelen aan de leidingen een paar meter voor ze in de keuken toekomen duurt het inderdaad lang vooraleer de buizen opgewarmd zijn
- het zichtbare deel van de leidingen is geisoleerd met van die pool noodle situaties

Ik heb al wat aan de lijn gehangen met een loodgieter en die zei dat het een kwestie zou zijn van mee leren leven, of eventueel een elektrisch boilerke in de keuken zetten. Maar dan zijn we nog altijd niet 100% geholpen want het probleem doet zich ook voor bij de badkamer (nog eens een verdieping hoger).

moeten we daar gewoon mee leren leven, of zou het eventueel aan een probleem in de ketel kunnen liggen (warmtewisselaar bv?) of hoe zou zoiets kunnen? Ik snap wel dat we efkes moeten wachten op warm water maar om nu 4 minuten koud water te laten weglopen vooraleer we kunnen afwassen vind ik wel ambetant.

kusjes aan iedereen die goede ideeën heeft. kusjes aan de rest ook.

Situatie:

- het water moet (ongeveer) 12 meter reizen van de ketel naar de keuken
- het duurt ~4-5 minuten vooraleer er warm water is in de keuken vertrekkende van koude leidingen
- wanneer ik ga voelen aan de leidingen een paar meter voor ze in de keuken toekomen duurt het inderdaad lang vooraleer de buizen opgewarmd zijn

Ik heb al wat aan de lijn gehangen met een loodgieter en die zei dat het een kwestie zou zijn van mee leren leven, of eventueel een elektrisch boilerke in de keuken zetten. Maar dan zijn we nog altijd niet 100% geholpen want het probleem doet zich ook voor bij de badkamer (nog eens een verdieping hoger).

moeten we daar gewoon mee leren leven, of zou het eventueel aan een probleem in de ketel kunnen liggen (warmtewisselaar bv?) of hoe zou zoiets kunnen? Ik snap wel dat we efkes moeten wachten op warm water maar om nu 4 minuten koud water te laten weglopen vooraleer we kunnen afwassen vind ik wel ambetant.

Hier exact hetzelfde voor bij de achterbouw (keuken en extra douche) maar niet voor de badkamer die even ver van de ketel ligt maar met andere buizen. De uitleg die ik heb gekregen van de chauffagist was dat het aan de te dunne buizen lag voor warm water in die achterbouw, al snap ik dan niet helemaal waarom aangezien er dan minder water uit de buis moet getrokken worden om warm water te hebben, en het water wel warm genoeg wordt (het duurt gewoon veel te lang).

Hier exact hetzelfde voor bij de achterbouw (keuken en extra douche) maar niet voor de badkamer die even ver van de ketel ligt maar met andere buizen. De uitleg die ik heb gekregen van de chauffagist was dat het aan de te dunne buizen lag voor warm water in die achterbouw, al snap ik dan niet helemaal waarom aangezien er dan minder water uit de buis moet getrokken worden om warm water te hebben, en het water wel warm genoeg wordt (het duurt gewoon veel te lang).

Ik ben ook geen expert maar ik volg uw redenering ook. Als de buizen dunner zijn dan zou dat betekenen dat er minder koud water geëvacueerd moet worden vooraleer ge aan uw warm water zit, met dikkere buizen zou ge net langer moeten wachten lijkt mij.

Situatie:

- het water moet (ongeveer) 12 meter reizen van de ketel naar de keuken (1e verdiep)
- het zichtbare deel van de leidingen is geisoleerd met van die pool noodle situaties

Doorstroomtoestel? Hoe dik zijn de buizen die vertrekken? Indien doorstromer, uw water gaat rapper warm zijn als je uw kraan maar half open zet en dan volledig open nekeer het goed warm is.

Doorstroomtoestel? Hoe dik zijn de buizen die vertrekken? Indien doorstromer, uw water gaat rapper warm zijn als je uw kraan maar half open zet en dan volledig open nekeer het goed warm is.

Het is ne doorstromer ja. Het lijken mij vrij dikke buizen, moet eens zien maar denk toch wel 2cm diameter. Ik zal uw lifehack eens proberen!

Ge hebt waarschijnlijk die buis er af geschoven zonder die moer volledig los te draaien? Uw dichting is kleiner dan de diameter van de buis, en is nu in uw sifon gevallen. Ofwel heb je sjans en ligt em der nog in, anders heb je pech en ga je een andere moeten steken. https://www.saniweb.be/geberit-valp...2o5eGRewUJHix_g4n4uwDgROBRHPczPBoCRWoQAvD_BwE

*edit* ik zie nu pas die volgende foto's, die zwarte rubber moet over uw buis ipv vanachter in dat stuk

Laatst bewerkt:
In m'n huurapp zit ik met een lek in de afloop van de wasbak in de badkamer.

Heb het voorste rubberen ringske vervangen (nuja, was precies iets plastiek dat er zat) maar dat lost het probleem niet op. Help?

Meer foto's: .

Vind het wat stom om ne loodgieter te bellen voor wat wellicht een easy fix is :unsure:

</noobquestion>

Het is altijd in de volgorde zoals brecht gepost heeft. Ik kom vaak tegen dat mensen er zelf aan geprutst hebben en dan zit het omgekeerd of de rubber zit getorst.

Het plastiek ringetje brengt de druk van de moer over op het rubber die dan voor de afdichting zorgt. Je hebt ook merken waar slechts 1 conische rubber gebruikt wordt. Logisch dat die met de "puntige kant" in het gat geplaats wordt.

Ik heb zo een bakje met allerlei dichtingen die ik gespaard heb. Zo kan ik altijd een herstelling doen.

Als je ingesteld hebt dat je vloerverwarming volledig weersafhankelijk geregeld wordt zonder compensatie van de kamertemperatuur, wat doet je cv ketel dan als je de gewenste temperatuur in de kamer toch hoger draait?

Dus als in de living 21°C staat ingesteld en ik zet dat hoger of lager, dan wordt die stooklijn iedere keer opnieuw aangepast? Het voet- en eindpunt leg je toch zelf vast bij de stooklijn?
Wat zou em anders doen? Bv bij een viessmann kan je dat mooi zien op de grafiek in de regeling, als je de gevraagde kamertemp verandert zie je schoon dat de stooklijn ook aangepast is

Iemand die mij kan helpen hiermee? 😅

Terug
Bovenaan