Loodgieterij-topic

Hi all, vraagje. Kan je makkelijk van een kleine badkamer een wasplaats maken? De badkamer zou dan huizen naar de ruimte ernaast. Het lijkt me wel doenbaar aangezien de kamers aan elkaar grenzen.
thanks!

Laatst bewerkt:
Vraag: Mortex in de douche (wand/vloer met dus goot) of niet?

Ik krijg veel tegengestelde meningen, zeker als het gaat om een nieuwbouw (en zelfs niet zozeer het houtskelet element).
Ding is, ik vraag me echt af wat het fundamentele verschil is met een douchebak (die aan de randen evengoed moet gewaterdicht worden) of tegels tegen de muur (waar ook waterdichting onder moet komen).
Het betreft dus mortex tegen de wanden (met speciale hechtingslaag omdat er geen stenen/geplakte muur is om tegen te werken), en een kerdi doek aangesloten op een goot (op een verhoging tov de vloer omdat we droge opbouw hebben boven).

Argumenten tegen zijn:
- als je huis zich zet, barst de mortex en zit je in de shit (->toch evengoed een issue met bvb tegels, of siliconen die loskomt?)
- toch geen mortex in een houten huis! (-> ja geen idee wat hierop zeggen, ik ga geen douchekabine plaatsen...)
- ... en andere gelijkaardige geluiden.

In mijn ogen blijft het fundementeel probleem gelijk wat je ook doet (ik heb al veel kennissen gehad die bvb lekkende douchebakken hebben gehad...), en als we een soort van "stabiele" douchecel maken kan dat toch niet meer issues geven dan andere oplossingen (de all-in-one douchecabine even gelaten voor wat ze is)?

Sorry als dit niet 100% in het loodgieterij topic hoort, maar lijkt me relevant genoeg omdat het wel, een douche betreft.

Ik krijg veel tegengestelde meningen, zeker als het gaat om een nieuwbouw (en zelfs niet zozeer het houtskelet element).
Ding is, ik vraag me echt af wat het fundamentele verschil is met een douchebak (die aan de randen evengoed moet gewaterdicht worden) of tegels tegen de muur (waar ook waterdichting onder moet komen).
Het betreft dus mortex tegen de wanden (met speciale hechtingslaag omdat er geen stenen/geplakte muur is om tegen te werken), en een kerdi doek aangesloten op een goot (op een verhoging tov de vloer omdat we droge opbouw hebben boven).

Argumenten tegen zijn:
- als je huis zich zet, barst de mortex en zit je in de shit (->toch evengoed een issue met bvb tegels, of siliconen die loskomt?)
- toch geen mortex in een houten huis! (-> ja geen idee wat hierop zeggen, ik ga geen douchekabine plaatsen...)

In mijn ogen blijft het fundementeel probleem gelijk wat je ook doet (ik heb al veel kennissen gehad die bvb lekkende douchebakken hebben gehad...), en als we een soort van "stabiele" douchecel maken kan dat toch niet meer issues geven dan andere oplossingen (de all-in-one douchecabine even gelaten voor wat ze is)?

Sorry als dit niet 100% in het loodgieterij topic hoort, maar lijkt me relevant genoeg omdat het wel, een douche betreft.

Wij hebben net onze badkamer in Mortex laten doen inclusief inloopdouche.
De plakker heeft eerst de volledige natte zone bezet met cement i.p.v. pleister. Vervolgens heeft de Mortex-aannemer de volledige natte zone (dus douchevloer, douchewanden inclusief nisjes, en alles rondom het bad) eerst volledig bekleed met Kerdi-doeken om eventuele scheuren op te vangen. Pas daarna begonnen met de primer en lagen Mortex. En tot slot bij de afwerking nog 3 lagen vernis erop om zeker overal waterdicht te zijn.

Het leek mij een plausibele redenering dat die Kerdi-doeken eventuele scheuren opvangen dus ik ben meegegaan in die redenering. Alles lijkt perfect waterdicht tot nu toe, hoewel het nog te vroeg is om eventuele scheuren te krijgen natuurlijk.
Ter info: wij hebben een bakstenen huis dus weet niet wat het effect is van houtstructuur... De looks and feel zijn wel heel geslaagd eerlijk gezegd.

Argumenten tegen zijn:

Tegels of gietvloeren/mortex/... dat maakt inderdaad niet zoveel verschil. Ondergrond moet stabiel zijn en enigszins flexibel. Kerdi, waterdichte bouwplaten, cementplaten... De oplossingen zijn bekend en worden wereldwijd toegepast. In de VS hebben ze bij wijze van spreken niet anders dan HSK woningen. ;) Moet goed over nagedacht worden welke (combinatie van) techniek het best gepast is in uw particuliere situatie en dan uiteraard met zorg uitgevoerd worden. Maar het kan perfect.

Douchebakken nemen uiteraard heel wat potentiële zwakke plekken weg, hoewel inderdaad ook niet alles. Maar met bouwplaten kan hetzelfde resultaat bereikt worden.

Er lag plots een plasje roestig water op de vloer aan de ketel. Nu zie ik dat dat uit het expansievat is aan het 'zweten'.

Aan de loodgieters onder ons, iemand dat al eens gezien? Vat staat er van 2019, zou dat om een productiefout kunnen gaan ofzo?

Heb alvast m'n loodgieter gebeld dat die eens moet komen kijken.

Als eens op geklopt om te horen of hij vol zit? Zoja, controleer eens of u kranen om bij te vullen zeker dicht zijn. En kijk of er niet teveel druk opstaat

Als eens op geklopt om te horen of hij vol zit? Zoja, controleer eens of u kranen om bij te vullen zeker dicht zijn. En kijk of er niet teveel druk opstaat
Dat is het expansievat van de boiler (190L) dus die kraan moet toch blijven openstaan om water te hebben?

Al ik er op klop klinkt het van onder heel anders als van boven dus dat is al positief denk ik. Vind het gewoon vreemd dat die nu begint te lekken/roesten. Misschien is die tijdens het plaatsen of transport onzichtbaar beschadigd geweest ofzo..

De kraan voor uw water aanvoer mag openstaan. Maar die om druk te zetten op de de CV moet toe zijn.

Dat is het expansievat van de boiler (190L) dus die kraan moet toch blijven openstaan om water te hebben?

Al ik er op klop klinkt het van onder heel anders als van boven dus dat is al positief denk ik. Vind het gewoon vreemd dat die nu begint te lekken/roesten. Misschien is die tijdens het plaatsen of transport onzichtbaar beschadigd geweest ofzo..
Wij hadden dat onlangs ook voor op het watervat dat recent was vervangen (omwille van dit soort lekken was de vorige volledig verroest geraakt). Nu bleek dat er ergens bovenop een vijsje niet goed aangedraaid stond. Sindsdien geen last meer van gehad.

Dat vat moet gewoon vervangen worden. Gebeurt heel soms
Ja dat dacht ik uiteraard ook wel, vind het gewoon nogal vreemd dat dat plots op een random plekske is doorgeroest, 2 jaar geleden volledig nieuwe cv installatie laten plaatsen...

Anyways, is gelukkig maar een kleine kost :)

Dat vat moet gewoon vervangen worden. Gebeurt heel soms
Bon, bleek dat de loodgieter een vat voor cv op het sanitair water had gebruikt (eentje van max 3 bar, 18L) - moet dus eentje van 10 bar zijn - ze zeggen verkeerd geleverd, maar ik zou precies toch dat altijd even checken als ik zoiets plaats.

Bon, kosten zijn voor hun. Maar het begon gisteren plots te spuiten. Als ik niet was thuisgeweest hadden ze wel een groter probleem gehad.

Bon, bleek dat de loodgieter een vat voor cv op het sanitair water had gebruikt (eentje van max 3 bar, 18L) - moet dus eentje van 10 bar zijn - ze zeggen verkeerd geleverd, maar ik zou precies toch dat altijd even checken als ik zoiets plaats.

Bon, kosten zijn voor hun. Maar het begon gisteren plots te spuiten. Als ik niet was thuisgeweest hadden ze wel een groter probleem gehad.
Wtf :') wast de maandagochtend gezet ofzo?

Goeie loodgieter heb jij, een echte vakman! :P

Dikke amateurs ja, ze waren nog met 2 ook toen. 😂
Ja als ge al me 2 moet zijn om een vatje te hangen :unsure: veel keur dat nen montageploeg was en das dan ja baas heeft gezegd da we da moeten hangen, dus hangen weda en verder geen vragen stellen of kijken

Ja als ge al me 2 moet zijn om een vatje te hangen :unsure: veel keur dat nen montageploeg was en das dan ja baas heeft gezegd da we da moeten hangen, dus hangen weda en verder geen vragen stellen of kijken
Neenee 't was een volledige vervanging van de Cv-installatie hier. Beiden zijn zaakvoerder :unsure:

Dan ist dringend tijd om een nieuwe loodgieter te zoeken.
Is bij deze al in orde, die kerel die me gisterenavond uit de nood is komen helpen heeft het net vervangen en in ene weg geregeld dat hij het aan die plaatsers kan doorfactureren.

Terug
Bovenaan