Live muziek & optredens

Veel Gent, weinig jazz. Vreemde richting dat ze opgaan met die programmatie...
Ze programmeerden vroeger duidelijker met een scheiding tussen jazz (de eerste dagen) en pop - singersong (de tweede helft). Maar dit jaar is het wel erg mager wat 'pure' jazz betreft. Eigenlijk maar 2 dagen jazz, en 1 dag wat kruisbestuiving. De rest pop en rock.

Dat gezegd zijnde: donderdag ga ik wel naar Patti Smith en Tindersticks.

in tegenstelling tot pakweg 30j geleden wordt er volgens mij nu net meer dan ooit geweldig originele popmuziek gemaakt
Toen had je platgeproducete pop als Britney, Christina en vele andere bij elkaar gezochte boys bands.
nu heb je originele acts als Rosalià, Taylor Swift en Olivia Rodrigo die met iets origineel en (meestal) zelf geschreven op de proppen komen en bovendien een geweldige live reputatie hebben

maar je moet er je oogkleppen voor afnemen en de de niche-kotjes wegdenken ;)
Wat is er precies origineel aan (de muziek van) Taylor Swift? Ik been geen kenner, maar wat ik er al van gehoord heb klinkt als teenage bubble gum popmuziek.

de teksten, om maar iets te noemen
Ik ben ook niet van alles fan hoor, maar het gaat me vooral om het feit dat de betere popsteren momenteel veel meer zelf het heft in handen nemen itt de platgeproducete brol uit de jaren 90/2000. En die popsterren hebben ook hun plek op grote festivals

Het goede nieuws is dat de rock & alt & indie & new wave-scene bijna braakliggend terrein is geworden, dus ruimte over voor nieuwe bands. Maar vind ze nog maar, mensen die van muziek hun hoofdberoep maken en niet drijven op AI-gegenereerde teksten/muziek/clips. Ik vindt ze niniet
Meer dan genoeg jonge, goeie bands en artiesten. Of het nog mogelijk is een status als pakweg The Cure te bereiken betwijfel ik. Maar dat ligt meer aan de tijdsgeest dan aan de kwaliteit van de muziek.

Gent Jazz wil waarschijnlijk uit de kosten geraken, maar dat zal niet meer lukken met een pure jazz programmatie. Op zich lijkt dat wel een geweldige festival dag te zijn geweest, leuke affiche..

En er is meer dan genoeg kwaliteit vandaag de dag in de indie(rock) wereld. Ik haal wel veel meer uit kleinschaliger festivals dan uit de mega-affiches van een Werchter die door hun schaal haast verplicht moeten teren op ofwel oude rotten of moderne popspektakels.

Gent Jazz wil waarschijnlijk uit de kosten geraken, maar dat zal niet meer lukken met een pure jazz programmatie. Op zich lijkt dat wel een geweldige festival dag te zijn geweest, leuke affiche..

En er is meer dan genoeg kwaliteit vandaag de dag in de indie(rock) wereld. Ik haal wel veel meer uit kleinschaliger festivals dan uit de mega-affiches van een Werchter die door hun schaal haast verplicht moeten teren op ofwel oude rotten of moderne popspektakels.
Ik heb op Werchter veel tijd door gebracht op Nest. Buiten The Cure heb ik de rest van de beste optredens daar gezien.

Ik heb op Werchter veel tijd door gebracht op Nest. Buiten The Cure heb ik de rest van de beste optredens daar gezien.
Dan ga je beter naar Leffingeleuren, pak goedkoper en gezelliger. De lineup is steeds zodanig goed dat ik blind een combi koop, en dat doet de rest ook want ze waren ook dit jaar direct de deur uit.

En zoals altijd, als iemand beweert dat nieuwe rockmuziek vandaag niet meer bestaat: that's just you getting old. Ik kan niet volgen met wat er allemaal uitkomt.

Terug
Bovenaan