Lichtschakelaar vervangen, maar niet zo goed...

• Onderwerp starter Onderwerp starter RuZ
  • Startdatum Startdatum

RuZ

Member
Een lichtschakelaar, opbouw, in de kelder deed het niet meer (klikte niet meer omhoog of naar onder). Ik heb deze opengeschroefd en het binnenwerk viel uit elkaar, die plastic was precies verduurd.

Ik heb bij Gamma een nieuwe gekocht, merk Nico, 2 doosjes: het opbouwkastje en het binnenwerk.
Bij de aansluiting heeft men het over een rode en zwarte draad, maar bij de vorige schakelaar werden de rode en geel/groene draad gebruikt.
Dus heb ik de aansluiting met de geel/goene en rode draad gedaan.

In principe werkt het wel, maar ik moet 2x schakelen: als de schakelaar onder staat, moet ik 'm naar boven en weer naar beneden klikken om de lamp aan te doen en weer naar boven en beneden klikken om de lamp uit te doen.
Dat is op zich niet erg, maar ik maak me zorgen omdat er uit de elektriciteitskast een hard zoemend geluid komt als de schakelaar naar beneden is. Als de schakelaar naar boven staat, is het geluid weg.

Pure gok maar ik denk dat uw oude "schakelaar" eigenlijk een drukknop was die ge nu hebt vervangen door een echte schakelaar.
Die oude schakelaar, was dat eentje die terug opveerde als ge die indrukte of kunt ge die echt van stand veranderen?
En kunt ge dat kelderlicht nog op andere plaatsen bedienen? Zoja, hoe reageren die schakelaars als ge die induwt?

Bovenstaande klopt.
Uw vorige was een drukknop die op zijn beurt een impulsschakelaar schakelt in de kast.
Deze geeft 1 kort signaal terwijl een schakelaar een blijvend signaal stuurt naar de impulsschakelaar.

Welk model heb je gekocht? Niko Hydro of de gewone opbouwreeks?
In het geval van Hydro kan je gewoon deze bestellen en 1 op 1 vervangen met de schakelaar.

Beter eens een foto posten, maakt alles veel gemakkelijker voor ons.

Wellicht gaat de oude schakelaar inderdaad zo een drukknop geweest zijn. Hoewel dat raar is omdat er maar 1 schakelaar is die 1 lamp moet bedienen. Maar toen wij gebouwd hebben (ondertussen reeds 22 a 23 jaar geleden), zijn er wel veel kabels naar de elektriciteitskast getrokken omdat er voor veel andere plaatsen veel lichtpunten zijn die op verschillende plaatsen kunnen aan- en uitgezet worden, veel ook met dimmers die in de elektriciteitskast zitten (en waarvan ik er al enkele heb moeten vervangen omdat we door de jaren heen van halogeen naar LED overgeschakeld zijn).
Dat kan misschien verklaren waarom ze toen een drukknop gezet hebben.

Het is inderdaad de Niko Hydro. Ik zal in de loop vd week een nieuw 'binnenwerkje' kopen.
Alvast bedankt voor het deskundige advies. :)

Kan het kwaad dat ik het nu enkele dagen laat hoe het is?
Is het trouwens een probleem dat ze de rood en geel/groene kabeltjes gebruikt hebben? Die geel/groene is normaal toch enkel voor de aarding hé?

Of dat kwaad kan hangt er een beetje vanaf hoe vaak en vooral hoe lang ge dat licht gebruikt. Is dat ene keer per dag ff aan/uit voor iets te pakken zal dat geen ramp zijn.
Doet ge dat ´s morgens aan om 12u lang te laten branden? Geen goed idee, met een schakelaar ipv drukknop gaat ge de spoel van uw teleruptor continu onder spanning zetten ipv een korte puls geven en dat hebben die niet graag.

Het gebruik van de geel-groene als schakeldraad is inderdaad niet OK, dat is dus verboden ja. G-Gr mag alleen als aarding gebruikt worden.
Naar werking toe? Werkt even goed als andere kleuren draad. En ik wil de elektriciens niet eten geven die dezelfde "noodoplossing" toepassen....
Is´t rap/vlot/gemakkelijk op te lossen? Maak het gauw in orde, zoniet, eh, ook goed.

Wat wel mag (alléé vroeger toch ) is om die geel/groene draad te omwikkelen met een andere kleur (rode , zwarte , bruine tape ) zodat je de originele kleur niet meer ziet en dan is het opeens geen probleem meer . ;)

Ik heb zo een binnenwerkje van de Niko Hydro drukknop gekocht en aangesloten. Werkt perfect!
En de Gamma was zo vriendelijk om de verkeerd aangekochte schakelaar terug te nemen, hoewel het wel degelijk m'n eigen fout was en ze die drukknoppen zelf niet verkopen. Ik kreeg gewoon m'n geld terug.

Bedankt allemaal!

Terug
Bovenaan