Lichte elektrische fiets

ugar

Well-known member
Mijn vrouw rijdt nu zowat 50-60% van de tijd met de MTB of de gewone fiets naar 't werk 2x20 km).
Maar ze geeft aan dat ze overweegt een elektrische fiets te kopen om de wagen eigenlijk alleen bij slecht weer te gebruiken.

Ze wil wel geen halve motorfiets, dus ik ben op zoek naar een lichte 'stealth' e-bike.

Ik kom op dit ogenblik uit bij ampler stellar, desiknio comfort en de Bzen Brussels. Dat zijn fietsen van 16-17kg, al vrij zwaar, maar nog niet de 20+ kg die heel wat van die andere EF wegen.
Maar misschien heeft er iemand nog een ander voorstel?
 
De roadlite:ON of de commuter:ON van canyon is misschien ook nog een optie. Heeft een batterij van 250 Wh, dus minder gewicht.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon een aanvulling: let goed op een lage instap als ze niet van de grootste is.
Lage instap zorgt wel voor een hoog gewicht. Want het gebrek aan bovenste (zelfs schuine) buis geeft een probleem qua stijfheid, en dat wordt dan 'opgelost' door een breder en zwaarder frame.

Op dit moment voorkeur voor deze ampler, wel nog wat twijfel of het een single speed wordt of niet.
image
 
Ik zou sterk de Canyon roadlite:ON of de comutter:ON overwegen.
Een veel stekere motor, en die fazua motoren zijn ook echt heel goed. Daarbij koop je een fiets die ondersteunt tot 25, maar ook vlot te berijden is tot 30km/h.
Die ampler heeft de geometrie van een damesfiets en zal dus ook zo rijden, ik zie dit niet echt als een voordeel voor iemand die sportief is maar toch de luxe van ondersteuning wilt.
 
Ik zou sterk de Canyon roadlite:ON of de comutter:ON overwegen.
Een veel stekere motor, en die fazua motoren zijn ook echt heel goed. Daarbij koop je een fiets die ondersteunt tot 25, maar ook vlot te berijden is tot 30km/h.
Dit is inderdaad een mooi alternatief, maar dat S frame is wel pas beschikbaar in de herfst volgens de website...
Die ampler heeft de geometrie van een damesfiets en zal dus ook zo rijden, ik zie dit niet echt als een voordeel voor iemand die sportief is maar toch de luxe van ondersteuning wilt.
Ze heeft ook nog een MTB en een racefiets voor de dagen dat ze wat sportiever wilt rijden. Maar ze gaat vandaag sowieso al 50% van de tijd met de koga naar haar werk en die is niet veel sportiever...
 
Nog even feedback; ze rijdt ondertussen een jaar met de Ampler, fiets zit goed in mekaar, is dus echt erg licht, en rijdt ook gewoon uitstekend.
Batterijcapaciteit is erg beperkt (250 Wh), maar meer dan voldoende om heen en terug te rijden.
Er is wel één serieus defect aan de fiets geweest (terugroepactie), wat wel vervelend was, want fiets terug naar Estland sturen = 6-8 weken fiets kwijt.
 
250wh, 2x20km, afhankelijk van rijstijl is dat dan wel elke dag, of om de andere dag laden?

Maar bon, lichtgewicht en grote batterijcapaciteit gaan natuurlijk niet samen.
 
250wh, 2x20km, afhankelijk van rijstijl is dat dan wel elke dag, of om de andere dag laden?

Maar bon, lichtgewicht en grote batterijcapaciteit gaan natuurlijk niet samen.
Ze laadt één keer per dag, hier thuis. Ze gebruikt eigenlijk zo goed als alleen de basisondersteuning, is meer dan voldoende.

Er is nu trouwens een alternatief van een wat bekender merk (18 kg) :
Weegt wel iets meer, en je kan bij die Trek ook nog een range extender tevoegen zodat je 500Wh bekomt. Maar 't is wel een fiets met ketting en derailleur.

Naast de Canyon's die @MrKend54l had voorgesteld
https://www.canyon.com/en-be/electric-bikes/electric-city-bike/commuter-on/ 18kg
https://www.canyon.com/en-be/electric-bikes/electric-city-bike/roadlite-on/ 16kg
 
Tenways cgo600 pro.


Licht, betaalbaar, elektrisch en goed getest door bright.
 
Laag gewicht en lange range zijn momenteel inderdaad niet te verzoenen bij elektrische fietsen.
Maar algemeen zijn er ook heel weinig e-bikes met een laag gewicht. Ik heb een Canyon Precede:ON, goede e-bike als transportmiddel, maar zwaar en dus niet iets wat je echt in de vrije tijd wilt gebruiken.
Canyon had ook een hele lichte elektrische fiets, die gepromoot werd door Jan Frodeno, gemaakt uit carbon, maar dat was gelimiteerd en is niet meer beschikbaar.
Ampler heb ik als merk leren kennen via @ugar , ziet er inderdaad wel goed uit! Licht, mooi design, alleen dezelfde reflex als bij andere merken (Cowboy, Vanmoof): wat als er iets aan is, wat als de fabrikant stopt.

Moet het een elektrische zijn kan je je ook wel stellen, als je kijkt naar een erg goede stadsfiets zoals een Canyon Commuter 7, is die licht (13kg) en geraak je ook zonder veel inspanning aan 18-20 kmph lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
Tenways cgo600 pro.


Licht, betaalbaar, elektrisch en goed getest door bright.
Die had ik toen ook gezien. Maar ik probeer zo weinig mogelijk producten van Chinese makelij te kopen. Wat me ook opviel is dat er geen enkele vorm van specificaties voorhanden zijn. Je kent gewoon de onderdelen niet.
 
Laag gewicht en lange range zijn momenteel inderdaad niet te verzoenen bij elektrische fietsen.
Er is zelfs een relatief lichte speed-pedelec, 20 kg...
Ik zou dat nooit kopen (Carbon frame), en de prijs is er ook naar (vanaf 9000 EUR), maar ik heb begrepen dat het wel echt een beest is, met veel meer range dan eender welke andere speedpedelec.
 
Die had ik toen ook gezien. Maar ik probeer zo weinig mogelijk producten van Chinese makelij te kopen. Wat me ook opviel is dat er geen enkele vorm van specificaties voorhanden zijn. Je kent gewoon de onderdelen niet.

Ik begrijp je ergens wel, maar chinese onderdelen ga je op de meeste e-bikes terugvinden. Tenways Is een nederlandse fietsenbouwer trouwens, die met mainstream componenten werken. Ook een paar Vlaamse/Belgische dealers trouwens waar je ze kan uitproberen.
 
Ik begrijp je ergens wel, maar chinese onderdelen ga je op de meeste e-bikes terugvinden. Tenways Is een nederlandse fietsenbouwer trouwens, die met mainstream componenten werken. Ook een paar Vlaamse/Belgische dealers trouwens waar je ze kan uitproberen.
Ik dacht echt dat het een Chinees bedrijf was.
Er is één fiets die zo goed als volledig "Made in Europe" is, de Aska speedbike. Het frame van die fiets is gewoon een gevolg van 't feit dat er in Europa geen frames meer gebouwd worden. Dus hebben ze zelf een alternatieve technologie uitgewerkt.
 
Ik heb al even mijn oog op de tenways voor vermakelijke, kleine tochtjes of als de auto aan de kant moet(op cafeé :) ) Daarvoor is deze Tenways uitermate geschikt. Even de fietspolicy afwachten bij m'n nieuwe werkgever en dan gaat deze cgo600 pro hier toch in de garage staan.
 
Laag gewicht en lange range zijn momenteel inderdaad niet te verzoenen bij elektrische fietsen.
Maar algemeen zijn er ook heel weinig e-bikes met een laag gewicht. Ik heb een Canyon Precede:ON, goede e-bike als transportmiddel, maar zwaar en dus niet iets wat je echt in de vrije tijd wilt gebruiken.
Canyon had ook een hele lichte elektrische fiets, die gepromoot werd door Jan Frodeno, gemaakt uit carbon, maar dat was gelimiteerd en is niet meer beschikbaar.
Ampler heb ik als merk leren kennen via @ugar , ziet er inderdaad wel goed uit! Licht, mooi design, alleen dezelfde reflex als bij andere merken (Cowboy, Vanmoof): wat als er iets aan is, wat als de fabrikant stopt.

Moet het een elektrische zijn kan je je ook wel stellen, als je kijkt naar een erg goede stadsfiets zoals een Canyon Commuter 7, is die licht (13kg) en geraak je ook zonder veel inspanning aan 18-20 kmph lijkt me.
Waarom zou een zware fiets niet in de vrije tijd kunnen?

99% van de tijd staat dat ding op twee wielen en heb je amper last van het gewicht.
 
Voor modeljaar 2024 komt Bosch met een nieuwe, lichtere SX motor. Heel wat merken gaan sportievere e-bikes uitbrengen, zoals bijvoorbeeld deze Flyer. Het aanbod zal dus sterk toenemen moest iemand nog zoiets zoeken in deze klasse.

csm_FLYER_E-Bikes-Upstreet-SL_Frosty-Sage_Gents_Award_2023_98946acb43.png
 
Waarom zou een zware fiets niet in de vrije tijd kunnen?

99% van de tijd staat dat ding op twee wielen en heb je amper last van het gewicht.
Iedere keer dat je daar mee moet manoeuvreren om hem ergens neer te zetten heb je daar last van.
Ampler heb ik als merk leren kennen via @ugar , ziet er inderdaad wel goed uit! Licht, mooi design, alleen dezelfde reflex als bij andere merken (Cowboy, Vanmoof): wat als er iets aan is, wat als de fabrikant stopt.
Die ampler heeft wel geen app die de fiets nodig heeft. Maar dat is inderdaad wel een punt. In 2020 maakten ze wel winst, in 2021 verlies door sterk dalende omzet.
 
Terug
Bovenaan