LG C1 valt uit tijdens gamen op PS5

Kenpachi

Active member
Crowdfunder FE
Ik heb sinds een weekje de nieuwe LG C1 oled (55 inch, 2021). Mooi ding, heel content van.
Maar nu blijkt de tv soms uit te vallen tijdens het gamen. Ik heb het nog niet voorgehad tijdens uren Netflix op de PS, maar al 2-3 keer tijdens het gamen. (Ik ga nog wat verder testen met verschillende games om het probleem te specifiëren)

De tv en ps5 zijn ook gekoppeld, wanneer ik ps5 aanzet, volgt de tv automatisch en omgekeerd, wanneer ik naar de hdmi-poort van de PS ga, zet hij automatisch de PS aan.
Nu valt na even gamen mijn tv soms uit en dan zet die natuurlijk ook ineens de PS uit en mag ik weer alles zitten heropstarten.
Ik krijg eerst het LG logo te zien en nadien valt de PS uit, dus volgens mij is dat de volgorde en ligt het eerst aan de tv.

Zou dit aan een instelling kunnen liggen of is dit een mogelijk defect? Kan je een error log ofzo terugvinden?
 
Is dit niet gewoon omdat er zoveel uur inactiviteit is? Dat kan je instellen, is standaard 2 uur denk ik. Maar normaal gezien krijg je daar een booschap van een minuut voor die uitvalt.

Dat je PS5 automatisch aan/uit gaat kan je trouwens ook afzetten, moest je dat willen. Stoor me daar zelf zo hard dus was een gemak toen ik vond hoe ik dat kon uitzetten 😅.
 
Neen, het gebeurt al na een half uurtje gamen, tijdens het gamen. Dus van inactiviteit of van 2 uur timer is geen sprake.

Ik las online om CEC eens uit te zetten dus ik ga daar eens naar op zoek.
 
Laatst bewerkt:
Je de CEC is dus wat je moet uitzetten om die koppeling te verbreken. Dat zou inderdaad wel eens kunnen helpen.

Ter info: gamen is voor je tv inactiviteit. Alleen als je uw remote gebruikt voor volume of van kanaal te veranderen is dat activiteit voor je tv. Maar na een half uur dat zou inderdaad sterk zijn.
 
Je de CEC is dus wat je moet uitzetten om die koppeling te verbreken. Dat zou inderdaad wel eens kunnen helpen.

Ter info: gamen is voor je tv inactiviteit. Alleen als je uw remote gebruikt voor volume of van kanaal te veranderen is dat activiteit voor je tv. Maar na een half uur dat zou inderdaad sterk zijn.
Is wel ergens in te stellen (staat bij LG gek genoeg niet in de energie-instellingen). Maar een half uur zou wel extreem snel zijn, en volgens mij krijg je eerst een melding waarom hij uitvalt dan.
Dit klinkt inderdaad als een CEC commando dat hij doorkrijgt om af te sluiten...
 
is standaard 4 uur bij LG (G1 hier) denk ik, daar kom ik bijna dagelijks aan.
heel dat HDMI control en CEC gebeuren zet ik uit, die 3 remotes oppakken en machines aanzetten is nu niet het grootste probleem?
 
Blijkbaar kan je bij de C1 die hdmi autolaunch niet afzetten. Enkel de CEC van uitschakelen na 4 uur.
Maar de oplossing zit hem blijkbaar bij de instellingen van de PS5. Daar kan je die HDMI link wel uitzetten.
Eigenlijk ideaal want via de tv zou mijn soundbar link ook verbroken worden waarschijnlijk.

Nu enkel hopen dat mijn tv ook stopt met uitvallen.
 
Kleine update voor wie toch iets gelijkaardig tegenkomt.

Blijkbaar is het mijn soundbar (Bose 700) die zich na 20 minuten inactiviteit uitschakeld en zo steeds de tv meeneemt.
Wel nog een raadsel waarom dat tijdens het gamen met geluid is voorgevallen.
 
Kleine update voor wie toch iets gelijkaardig tegenkomt.

Blijkbaar is het mijn soundbar (Bose 700) die zich na 20 minuten inactiviteit uitschakeld en zo steeds de tv meeneemt.
Wel nog een raadsel waarom dat tijdens het gamen met geluid is voorgevallen.
dus die is aangesloten via de hdmi arc?

Hier ook een weekje LG C1 48” en nergens problemen.
PS5 en een soundbar van Samsung op de ARC
 
Ja idd via de eARC poort. En als ik die SIMPLINK uitzet, gaat de soundbar niet meer dus die moet aanblijven en dan valt de tv mee uit als de soundbar uitvalt. Ik krijg de soundbar ook niet gevonden in mijn BOSE app om dat uit te zetten.
Soms valt enkel het geluid ineens weg dus ik denk dat het probleem toch bij de soundbar zal liggen. Ik ga m eens een hele tijd zonder testen om te zien of het probleem weg blijft. Het pikt dan wel een beetje om een soundbar te hebben en het toch met het tv geluid te moeten doen. Ook al is het tv geluid best prima.
 
Ja idd via de eARC poort. En als ik die SIMPLINK uitzet, gaat de soundbar niet meer dus die moet aanblijven en dan valt de tv mee uit als de soundbar uitvalt. Ik krijg de soundbar ook niet gevonden in mijn BOSE app om dat uit te zetten.
Soms valt enkel het geluid ineens weg dus ik denk dat het probleem toch bij de soundbar zal liggen. Ik ga m eens een hele tijd zonder testen om te zien of het probleem weg blijft. Het pikt dan wel een beetje om een soundbar te hebben en het toch met het tv geluid te moeten doen. Ook al is het tv geluid best prima.
En uw PS5 hangt niet aan die soundbar, maar aan de tv he?
 
En uw PS5 hangt niet aan die soundbar, maar aan de tv he?

Klopt, ik had er nog niet bij stilgestaan dat dat ook een optie kan zijn.

Misschien wel een idee omdat ik dan ook enkel voor films die de moeite zijn de Netflix van de PS5 kan gebruiken en voor gewone tv en series ook netflix van de tv.
Dan ben ik van die soundbar af bij dagelijks gebruik.

Edit: het probleem blijkt zich enkel voor te doen wanneer ik de headset gebruik en de soundbar dus geen signaal krijgt en zich steeds uitzet en dus de tv meeneemt. Soundbar uitzetten bij het gamen met headset biedt de oplossing.
 
Laatst bewerkt:
ziet er mij inderdaad een soort van handschake issue uit tussen u soundbar en de tv. Zit u PS5 aangekoppeld in de soundbar en dan van de soundbar naar de tv, of is de soundbar aangesloten via arc op u tv?
 
ziet er mij inderdaad een soort van handschake issue uit tussen u soundbar en de tv. Zit u PS5 aangekoppeld in de soundbar en dan van de soundbar naar de tv, of is de soundbar aangesloten via arc op u tv?

Zowel de PS5 als de soundbar zitten gewoon rechtstreeks in de tv, beide met hdmi. In mijn PS-menu heb ik die hdmi-link uitgeschakeld dus die sluit niet meer mee aan/af met de tv. De soundbar is wel gekoppeld want als ik de hdmilink via de tv uitzet, ziet hij de soundbar niet meer.
De soundbar springt dus mooi mee aan wanneer ik de tv aanzet maar de tv valt mee uit wanneer ik op PS5 de headset aanzet en de soundbar dus geen signaal meer krijgt. De enige oplossing voorlopig is de soundbar uittrekken wanneer ik met headset game (gelukkig maar 1 keer per week).
Ik krijg mijn soundbar niet gevonden via de Bose-app dus de tussenoplossing om via het soundbar menu in de app iets te wijzingen, kan ik niet.
 
goed dat je toch al een semi oplossing gevonden hebt, al die communicatie tussen hdmi apparaten maakt het best ingewikkeld.
 
Terug
Bovenaan