Leuvense school Arabisch in laatste jaar Moderne Talen

Spreekt Arabisch dan het meest aan bij jongeren ? Ik zou zeggen dat Koreaans of Japans toch ook wel best populair zijn.

Ja Hindi en Chinees worden nog in aantal meer gesproken dan Spaans, maar dat zijn wel een stuk complexere talen dan Spaans. Spaans is dan een evidentere keuze voor in het middelbaar.
De jongerentaal/straattaal heeft toch invloeden van arabisch? Dus dat zal wel iets meer aanspreken dan spaans of chinees.
Tis niet meer keiwijs, de max maar waher!
https://www.standaard.be/cnt/ol37v9ne
Mind you artikel van 2011.

Na 5 pagina’s is het best duidelijk dat het eerder gaat om het feit dat het Arabisch is, dan wat anders. Had het bijvoorbeeld Japans (of eender wat niet-Arabisch) geweest, kraaide er letterlijk geen haan naar en zou het zelfs toegejuicht worden.

Zelfs al zou het Arabisch op internationaal (economisch) vlak geen nut hebben (which it most certainly has in bepaalde sectoren), gaat het hier om feeling krijgen met een niet-Indo Europese taal. Om dan te beargumenteren dat andere vakken, zoals bijvoorbeeld programmeren, meer nut zouden hebben in de richting Moderne Talen… vreemd.

Exact dit.

Als het daadwerkelijk over de keuze van de taal an sich zou gaan, dan zou dit topic in "werk en studie" gestaan hebben. Nu staat het echter in "politiek en actualiteit" te blinken. Dus laat ons een kat een kat noemen ...

Het argument dat het geen keuzevak is houdt ook niet helemaal steek aangezien er wel een relatief ruime keuzevrijheid is op richtingsniveau, met meerdere varianten van de richting Moderne Talen, die dat extra vak niet bevatten. Als je de zuivere Moderne Talen richting kiest lijkt een niet-Indo-Europese taal onderwijzen me een perfect te verdedigen keuze. Als je geen te exotische talen wil leren heb je nog altijd de mogelijkheid om Moderne Talen - Economie/Wetenschappen te kiezen bijvoorbeeld. Een lessenrooster zal helaas nooit perfect afgestemd zijn op ieders individuele wensen maar het is uiteindelijk één vak van twee uren enkel in het laatste jaar in één afstudeerrichting op een totaal van elf die worden aangeboden in die school, dat lijkt me nu niet overdreven.

Het is toch overduidelijk dat ze voor Arabisch hebben gekozen ipv Mandarijns, Japans, Hindi omdat dit dicht aan leunt bij de Islamitische cultuur die steeds prominenter wordt binnen Belgie? Dat ze daar dan ineens voor uit komen ipv al die drogredenen die ze zitten te verkondigen.

Ik vind het absoluut een goed idee om leerlingen in een taalrichtingg kennis te laten maken met niet Indo-Europese talen.

Alleen vind ik het dan te eng om te focussen op 1 taal. Je kan toch op dat ene semester een taal niet onder de knie krijgen, zelfs een beetje beheersen zit er niet in vrees ik. Waarom dan het vak niet "inleiding tot niet Indo-Europese talen noemen" en er kort de geschiedenis, oorsprong, vorm, regels,... van de belangrijkste wereldtalen geven. Dus zowel Arabisch, Mandarijn, Hindi,..., eventueel ook de talen gebaseerd op het Cyrillische geschrift. Zo krijgen ze de algemene unieke kenmerken van die verschillen talen in een notendop mee, lijkt me interessanter dan 1 taal een heel kleine beetje te beheersen.

Ik vind het absoluut een goed idee om leerlingen in een taalrichtingg kennis te laten maken met niet Indo-Europese talen.

Alleen vind ik het dan te eng om te focussen op 1 taal. Je kan toch op dat ene semester een taal niet onder de knie krijgen, zelfs een beetje beheersen zit er niet in vrees ik. Waarom dan het vak niet "inleiding tot niet Indo-Europese talen noemen" en er kort de geschiedenis, oorsprong, vorm, regels,... van de belangrijkste wereldtalen geven. Dus zowel Arabisch, Mandarijn, Hindi,..., eventueel ook de talen gebaseerd op het Cyrillische geschrift. Zo krijgen ze de algemene unieke kenmerken van die verschillen talen in een notendop mee, lijkt me interessanter dan 1 taal een heel kleine beetje te beheersen.
Ik vermoed omdat je zo al snel een brolvak krijgt, gegeven door iemand die er eigenlijk ook niet in thuis is. Ik heb ook gemengde gevoelens rond het feit dat ze net Arabisch kiezen, maar ik denk nu wel dat een enkele taal logisch is.

Overigens is Hindi een Indo-Europese taal, net zoals de meeste grote talen die Cyrillisch gebruiken.

Ik vermoed omdat je zo al snel een brolvak krijgt, gegeven door iemand die er eigenlijk ook niet in thuis is. Ik heb ook gemengde gevoelens rond het feit dat ze net Arabisch kiezen, maar ik denk nu wel dat een enkele taal logisch is.

Overigens is Hindi een Indo-Europese taal, net zoals de meeste grote talen die Cyrillisch gebruiken.
Mja idd, vermoedelijk is het nog moeilijker om daarvoor een leerkracht te vinden.

Maar als die er zou zijn lijkt me dat toch nuttiger en leerrijker dan de inleiding tot slechts 1 andere taal.

Mja idd, vermoedelijk is het nog moeilijker om daarvoor een leerkracht te vinden.

Maar als die er zou zijn lijkt me dat toch nuttiger en leerrijker dan de inleiding tot slechts 1 andere taal.
Als ik zie hoeveel talen ze in die school krijgen is dat toch al heel wat vergeleken met de 3 (of 4 indien Latijn) die ze vroeger op mijn school gaven aan mensen die talen kozen. Het is een klein vak om ook eens iets anders te zien dan een Indo-Europese taalstructuur.

Vergeet niet dat om een beetje een taal te geven je die ook effectief moet kunnen gebruiken hé, ik weet niet hoeveel mensen er rondlopen in dit land die les kunnen geven in 2 of meer niet Indo-Europese talen, maar volgens mij is dat heel beperkt als je ook een overzicht wil en dus verschillende families. Een leerkacht die Arabisch en Chinees machtig is, of Turks en Japans, of ...

Laatst bewerkt:
Dat uurtje Arabisch is natuurlijk wel handig voor het gebed. Nu moeten moslims die willen begrijpen wat ze zeggen avondlessen Arabisch lessen volgen maar binnenkort kan het gewoon op school en met wat geluk kunnen we nog wat niet-moslims bekeren ook eens ze kennismaken met de schoonheid van het Arabisch. Top.

Sorry maar Arabisch in het middelbaar is waardeloos en inderdaad enkel handig als je je er thuis dieper in kan verdiepen via oosterse culturen en islam (die sowieso ook aan elkaar gelinkt zijn) en waar een gewone niet-moslim niets aan heeft. Het hele argument van gekke talen leren waar je niets mee bent is trouwens toch net de reden om Latijn en Grieks te gaan studeren? Of geloven we serieus dat je met 1 of 2 uur Arabisch en verder niks van thuisomgeving effectief iets gaat kunnen doen?

Het zou inderdaad veel beter zijn om dat ene uur extra in te zetten op Nederlands want het geschreven Nederlands van sommige studenten hoger onderwijs is soms echt erbarmelijk. Het is nog veel nuttiger ook. Wat verwacht je te leren van 1 of 2 uur Arabisch per week voor 1 jaar? Totaal zinloos behalve voor moslims die zo misschien beter gaan begrijpen wat ze eigenlijk zeggen. Maar dan mogen ze ook 1 uur West-Vlaams geven per week ook, dan gaan er een paar leerlingen meer zijn die misschien gaan begrijpen wat hun oma tegen hen zegt.

Dit vind ik op zich ook een goed idee... voor de richting taal- en letterkunde op unief. Maar goed, als er per se een talenvak moet komen van 1 uur per week dat gaat over niet-indo-europese talen is dat dan nog de beste oplossing want daar zal je ten eerste breder gaan dan enkel arabisch (of semitische talen tout court), ten tweede zal dat vak vol fun facts zitten waardoor ze ook Nederlands/Frans/Duits/Engels beter gaan begrijpen en in context zullen kunnen zetten en ten derde ga je daar veel eenvoudiger een leerkracht voor vinden want historische of vergelijkende taalkunde is iets dat elke taalleerkracht die taal- en letterkunde gedaan heeft kan geven.

Als ik zie hoeveel talen ze in die school krijgen is dat toch al heel wat vergeleken met de 3 (of 4 indien Latijn) die ze vroeger op mijn school gaven aan mensen die talen kozen. Het is een klein vak om ook eens iets anders te zien dan een Indo-Europese taalstructuur.

Vergeet niet dat om een beetje een taal te geven je die ook effectief moet kunnen gebruiken hé, ik weet niet hoeveel mensen er rondlopen in dit land die les kunnen geven in 2 of meer niet Indo-Europese talen, maar volgens mij is dat heel beperkt als je ook een overzicht wil en dus verschillende families. Een leerkacht die Arabisch en Chinees machtig is, of Turks en Japans, of ...
Nee idd, het lijkt me nuttiger maar mss wel quasi onmogelijk om er een geschikte leerkracht voor te vinden. Tenzij je daarvoor natuurlijk telkens aparte leerkrachten aanneemt die pakweg elk een tiental uur de inleiding tot hun taal komen geven. Geen idee hoe haalbaar dat zou zijn.

Het is toch overduidelijk dat ze voor Arabisch hebben gekozen ipv Mandarijns, Japans, Hindi omdat dit dicht aan leunt bij de Islamitische cultuur die steeds prominenter wordt binnen Belgie? Dat ze daar dan ineens voor uit komen ipv al die drogredenen die ze zitten te verkondigen.
Ah, dus alle legitieme redenen zijn drogredenen (zonder dat je ze kunt weerleggen), en de enige echte reden is eentje die verzwegen wordt, maar 'toevallig' wel volledig aansluit bij wat jij al vindt op voorhand: dat we cateren naar de Islamitische cultuur. Dat is toch wel obsceen onkritisch...

Nochtans staat hier even vaak: Op 1u ga je geen Arabisch leren. Dus als je het toch niet gaat leren, wordt er toch ook niet gecaterd naar die cultuur?
Dit vind ik op zich ook een goed idee... voor de richting taal- en letterkunde op unief. Maar goed, als er per se een talenvak moet komen van 1 uur per week dat gaat over niet-indo-europese talen is dat dan nog de beste oplossing want daar zal je ten eerste breder gaan dan enkel arabisch (of semitische talen tout court), ten tweede zal dat vak vol fun facts zitten waardoor ze ook Nederlands/Frans/Duits/Engels beter gaan begrijpen en in context zullen kunnen zetten en ten derde ga je daar veel eenvoudiger een leerkracht voor vinden want historische of vergelijkende taalkunde is iets dat elke taalleerkracht die taal- en letterkunde gedaan heeft kan geven.

Kort de geschiedenis en vorm van allerlei niet-Indo-Europese talen uit de doeken doen is véél groter dan 1u Arabisch... Het is geen zwart-wit, hè? Het is niet 'ofwel alles, ofwel niks'. Waarom kan het vak Arabisch niet vol fun facts zitten waardoor ze ook het Nederlands, Frans, Duits of Engels beter gaan begrijpen en dingen in context gaan vinden? Vergelijkende taalkunde over systemen die nooit zijn uitgelegd, dat gaat niks opleveren. Een absolute basis om kennis te laten maken, waarom niet?

Iedereen is er zo van overtuigd dat je met Arabisch niets kunt? 330 miljoen mensen spreken Modern Arabisch. De 6de grootste taal ter wereld, en één van de meest rechtstreekse lijnen naar een oeroude taal. De mogelijkheden om het historische belang, de context en de invloeden te laten zien, maar tegelijk de compleet andere afsplitsing dan wij hebben gemaakt, zijn toch gewoon heel groot?

Met 2 uur Natuurwetenschappen gaan die meeste geen fysicus worden. Wil dat daarom zeggen dat we maar best gewoon stoppen met ze Fysica te geven na een paar basiswetjes, want vectoren gaan ze toch nooit nodig hebben?

Mijn taalachtergrond in het middelbaar is dat ik zes jaar Latijn heb gevolgd (met wiskunde, dus niet Moderne Talen). Van een aantal talen zonder Latijns schrift (Russisch, Grieks, Arabisch, Hindi, Chinees, Japans, in die volgorde) heb ik ietwat de basis geleerd via Duolingo en door een beetje daarnaast te lezen. (Ik probeer nu de Bhagavad-Gita te lezen, in een boek met de originele versen in het Sanskriet, de transliteratie, de Nederlandstalige vertaling en de betekenis.) Niet dat ik die talen echt beheers, het is eerder wat spielerei, maar ik denk dat ik een beetje inzicht heb in die talen en hun moeilijkheden.

Lessen Arabisch op de middelbare school lijkt me wel ergens een idee dat te overwegen is. Ik pleit niet voor Arabisch in plaats van Nederlands of Frans. Arabisch is een moeilijke taal. De uitdaging zou een aantal leerlingen kunnen aanspreken, zoals de uitdaging van het oud-Grieks of het Latijn aanspreekt. Er zijn ook maatschappelijke voordelen. En nee, dat is niet onderwerping.

Ik zou nooit Chinees op de middelbare school laten geven, vooral wegens de extra moeilijkheden met de taal. Chinees schrift is logografisch, wat betekent dat een symbool staat voor oftewel een woord of een eenheid van betekenis. Dat betekent dat je heel wat tekens moet leren. Chinees is ook een toontaal met vier basistonen.

Laatst bewerkt:
Ah, dus alle legitieme redenen zijn drogredenen (zonder dat je ze kunt weerleggen), en de enige echte reden is eentje die verzwegen wordt, maar 'toevallig' wel volledig aansluit bij wat jij al vindt op voorhand: dat we cateren naar de Islamitische cultuur. Dat is toch wel obsceen onkritisch...
Dat is juist heel kritisch gedacht, want met al die legitieme redenen zouden ze op een andere taal uitkomen om toe te voegen aan het curriculum, die meer gesproken zijn en ook dezelfde intellectuele openbaring bieden van een andere taalstructuur. De beslissingsmaker is dus geweest dat het dicht aanleunt bij de Islamistische cultuur binnen Belgie. Men kan ook gewoon een schup een schup noemen. Niets mis mee, maar kom er dan voor uit.

Dat uurtje Arabisch is natuurlijk wel handig voor het gebed. Nu moeten moslims die willen begrijpen wat ze zeggen avondlessen Arabisch lessen volgen maar binnenkort kan het gewoon op school en met wat geluk kunnen we nog wat niet-moslims bekeren ook eens ze kennismaken met de schoonheid van het Arabisch. Top.

Sorry maar Arabisch in het middelbaar is waardeloos en inderdaad enkel handig als je je er thuis dieper in kan verdiepen via oosterse culturen en islam (die sowieso ook aan elkaar gelinkt zijn) en waar een gewone niet-moslim niets aan heeft. Het hele argument van gekke talen leren waar je niets mee bent is trouwens toch net de reden om Latijn en Grieks te gaan studeren? Of geloven we serieus dat je met 1 of 2 uur Arabisch en verder niks van thuisomgeving effectief iets gaat kunnen doen?

Het zou inderdaad veel beter zijn om dat ene uur extra in te zetten op Nederlands want het geschreven Nederlands van sommige studenten hoger onderwijs is soms echt erbarmelijk. Het is nog veel nuttiger ook. Wat verwacht je te leren van 1 of 2 uur Arabisch per week voor 1 jaar? Totaal zinloos behalve voor moslims die zo misschien beter gaan begrijpen wat ze eigenlijk zeggen. Maar dan mogen ze ook 1 uur West-Vlaams geven per week ook, dan gaan er een paar leerlingen meer zijn die misschien gaan begrijpen wat hun oma tegen hen zegt.

En waarom zou je als niet-moslim daar niks aan hebben?
Vertaler-tolk Nederlands-Arabisch is geen job volgens u?
Wist-je-datje: veel teksten die we kennen van de oude filosofen zijn vertaalde versies uit het Arabisch. Stel u voor, die taal heeft interessante literatuur seg...

Dat is juist heel kritisch gedacht, want met al die legitieme redenen zouden ze op een andere taal uitkomen om toe te voegen aan het curriculum, die meer gesproken zijn en ook dezelfde intellectuele openbaring bieden van een andere taalstructuur. De beslissingsmaker is dus geweest dat het dicht aanleunt bij de Islamistische cultuur binnen Belgie. Men kan ook gewoon een schup een schup noemen. Niets mis mee, maar kom er dan voor uit.
Dan zouden ze op Chinees uitkomen, wat een veel complexere taal is om te leren (zoals hier al aangehaald). En daarna is het wel degelijk Arabisch als meest gesproken taal hoor...

En waarom zou je als niet-moslim daar niks aan hebben?
Vertaler-tolk Nederlands-Arabisch is geen job volgens u?
Wist-je-datje: veel teksten die we kennen van de oude filosofen zijn vertaalde versies uit het Arabisch. Stel u voor, die taal heeft interessante literatuur seg...

Jij denkt dat je Arabische literatuur gaat kunnen lezen met 1 jaar 2 uurtjes Arabisch in het middelbaar?

Goed om te weten, ik ga dan eens beginnen met "Kritik der reinen Vernunft" te lezen met dat uurtje Duits dat ik gehad heb in het middelbaar.

Dit vak Arabisch dat niet eens het doel heeft om de taal te leren is inderdaad waardeloos voor niet-moslims, net zoals dat uurtje Duits dat ik gehad heb waardeloos was. Zelfs als je daarna arabistiek gaat studeren aan de unief gaat dat niks bijbrengen aangezien je daar van 0 begint.

Jij denkt dat je Arabische literatuur gaat kunnen lezen met 1 jaar 2 uurtjes Arabisch in het middelbaar?

Goed om te weten, ik ga dan eens beginnen met "Kritik der reinen Vernunft" te lezen met dat uurtje Duits dat ik gehad heb in het middelbaar.

Dit vak Arabisch dat niet eens het doel heeft om de taal te leren is inderdaad waardeloos voor niet-moslims, net zoals dat uurtje Duits dat ik gehad heb waardeloos was. Zelfs als je daarna arabistiek gaat studeren aan de unief gaat dat niks bijbrengen aangezien je daar van 0 beginnen
Het punt is om jongeren duidelijk te maken dat er nog andere soorten talen bestaan, die ook interessant zijn om te studeren. Ook als niet-moslim.

Denken jullie nu echt dat moslims op hun 18 jaar pas Arabisch leren?

Ik ben overigens niet mee hoe een extra uur Nederlands in de laatste graad van het middelbaar een hulp zou moeten zijn voor het beter beheersen van het Nederlands.

De voorbeelden die hier passeren zijn toch gewoon basiszaken die veel eerder moeten aangeleerd zijn? Waarbij het me zelfs hoogst onwaarschijnlijk lijkt dat iemand die moderne talen volgt, dit niet onder de knie zou hebben. De personen met deze problemen met taal gaan toch niet in deze richting zitten?

Ik vind het jammer bij zo'n verrijking, omdat het toevallig een verre lichte link heeft met migratie problematiek, er direct in zo'n kramp moet geschoten worden.

Je kan de keuze voor de school op basis van wat zij zien als maatschappelijke relevantie verdedigen, maar je moet natuurlijk ook niet zeggen dat er slechts een "verre lichte link" is met de migratieproblematiek, dat is dan weer de boel minimaliseren.

Ik heb de hele discussie slechts beperkt gevolgd, maar (oppervlakkig) even skimmen:
  • Positief:
    een focus op verrijking en taalonderwijs als positieve keuze in de markt zetten.
    • Ik ben gerust pro om in alle richtingen de lat hoger te leggen:
      Kies je voor latijn/economie/wetenschappen of gewoon een beroepsopleiding?
      Prima, excelleer in datgene waar je bewust voor kiest.
      Kies je voor talen? Excelleer in taal, en kies aub niet voor die richting omdat je de wiskunde elders te zwaar vindt.
      Humane wetenschappen? Prima, maar dan met een deftige dosis wiskunde, voor mocht je toch psychologie willen gaan verder studeren aan de universiteit, want dit is een doorstroomrichting.
      ...
      Dus zo'n uitdaging door een taal te introduceren die niet Indo-Europees is: geweldig idee denk ik dan.
      Of dat nu Arabisch of Chinees is vind ik van ondergeschikt belang, de "culturele problematiek" rond migratie, vervreemding, leerlingen die thuis onvoldoende Nederlands spreken, situeert zich niet in de eerste plaats in het 6e aso moderne talen maar elders.
      Kan me ergens zelfs vinden dat je zo de taal ook eens positief kunt belichten, is dat virtue signaling? Eerder marketing en het feit dat 't moet niet altijd kommer en kwel zijn denk ik dan.
      ...
  • Neutraal:
    ik zou denken dat die school deels voor Arabisch kiest op basis van daar gemakkelijker een leerkracht voor te vinden (o.a. wegens migratieroots van mensen hier) dan pakweg Mandarijns, en dat ze dan daar ook al een deftige leerkracht voor zouden hebben, lijkt mij toch vrij essentieel... en dan lees je dat ze nog geen leerkracht hebben maar er gewoon een vacature is... tenzij er een overijverige journalist op die vacature gesprongen is, vind ik dit toch een beetje voorbarig, of wou men bewust reclame maken voor die vacature bij gebrek aan kandidaten?*
    Ken nog scholen waar ze talen zoals Spaans (vrij normaal) of uitzonderlijk Fins aanboden, maar je moet wel iemand hebben die die talen beheerst natuurlijk.
    ...
  • Negatief:
    • Kreeg uit het artikel de indruk dat het wel weer een zoveelste vrijblijvend keuzevakje wordt,
      intellectueel uitdagen betekent wat mij betreft een lat waar je overheen moet: de taal leren op die tijd is natuurlijk onrealistisch, maar euhm, graag een deftige lat voor dat examen. Er zal toch wel iets zijn dat je in het Arabisch kan leren op die tijd?
      Mijn zus hebben ze zo ook een uur "Engels+" in de rug geduwd om te geven dan, met de expliciete vraag om Engels aan te leren met een focus op economie, maar euhm, geen leerplan, geen cursus, geen examen... hoe denk je dat die leerlingen (tso weliswaar maar toch) omgaan met zo'n vak? Of klassenraden en onderwijsadvocaten (gruwelterm)?
    • Alternatieven zoals een extra uur natuurwetenschappen minimaliseren in het radio-interview was nu ook weer niet nodig:
      denk dat dat in onze huidige samenleving toch ook héél wat nut heeft als je kijkt naar de gebrekkige kennis en wappies ten tijde van corona.
      Denk dat er een heel wenslijstje is van zaken waarvan de samenleving verwacht dat leerlingen er een basiskennis van oppikken op school, dat naargelang de richting ontbreekt.
      Een keuzevak op een secundaire school zou niet anders mogen zijn dan aan de unief: verbredend en verplicht ervoor slagen (al kon je aan de unief natuurlijk gemakkelijker meer keuzevakken opnemen dan nodig, en de niet zo toffe laten vallen)
Heel stevig vermoeden dat er ook iets meespeelt wat in deze discussie onderbelicht lijkt: dit is gewoon (succesvolle) reclame,
(zeker secundaire) scholen concurreren ook voor hun leerlingen (bij een lagere school speelt de factor nabijheid meer)
.
Deze week nog gehoord van iemand in een ouderraad dat een school een smartphone-verbod niet durft doorvoeren uit schrik leerlingen te verliezen aan de lokale concurrentie. Andere scholen pakken in het groot en breed uit met nieuwe gebouwen of "STEM" terwijl het in feite een klassieke wetenschappen-wiskunde of talen richting is in een nieuwe doos...
zo is ook dit uurtje (of twee?) Arabisch gewoon voor een stukje dat: reclame, en vrij succesvol lijkt mij, gegeven de media aandacht.

Plus in een centrumstad, en zo komen we wel weer terug bij de migratie-issues, zal je natuurlijk ook iets meer doelpubliek hebben voor die taal. Is daar iets mis mee? Goh, nee? Als ik niet beter zou weten zou ik denken dat leerlingen die thuis al wat Arabisch geleerd hebben met de vingers in de neus voor zo'n vak zouden slagen en er weinig uitdaging aan hebben, maar anderzijds: Franstaligen die naar een Nederlandstalige school gaan, zijn doorgaans ook niet noodzakelijk besten van de klas voor Frans.

De afgang voor die school gaat wel compleet zijn als ze voor dat vak nu geen leerkracht vinden...

Terug
Bovenaan