Leuvense school Arabisch in laatste jaar Moderne Talen

De insteek is zeker niet verkeerd, maar ergens voelt het toch vooral als een 'nice to have'. Prima om dit als keuzevak aan te bieden, maar verplichten, lijkt me in deze voor een middelbaar toch wat ver gaan.

Is eerder iets dat je zou verwachten in een talen-richting op de universiteit. Het gros van de scholieren die Moderne Talen volgt, studeert daarna toch nog verder. Daarmee wil ik niet zeggen dat het nutteloos is in het middelbaar, maar ik kan nog genoeg andere zaken bedenken die ook nuttig zouden zijn om krijgen in het middelbaar, waar nu geen of weinig aandacht aan besteed wordt.

Ik zou dan liever in zo'n richting ASO gewoon ook 1u basis-economie zien bijvoorbeeld. Maar goed, dat is een andere discussie.

De insteek is zeker niet verkeerd, maar ergens voelt het toch vooral als een 'nice to have'. Prima om dit als keuzevak aan te bieden, maar verplichten, lijkt me in deze voor een middelbaar toch wat ver gaan.

Is eerder iets dat je zou verwachten in een talen-richting op de universiteit. Het gros van de scholieren die Moderne Talen volgt, studeert daarna toch nog verder. Daarmee wil ik niet zeggen dat het nutteloos is in het middelbaar, maar ik kan nog genoeg andere zaken bedenken die ook nuttig zouden zijn om krijgen in het middelbaar, waar nu geen of weinig aandacht aan besteed wordt.

Ik zou dan liever in zo'n richting ASO gewoon ook 1u basis-economie zien bijvoorbeeld. Maar goed, dat is een andere discussie.
Dat 1u economie is er al heel lang he.

Ik vind de focus op "verplicht" hier zo vreemd. Er zijn geen keuzevakken in het middelbaar he. Volgens mij is godsdienst de enige uitzondering. Ik kon vroeger toch ook niet kiezen dat ik die 2u geschiedenis niet wou krijgen...

Dat 1u economie is er al heel lang he.

Ik vind de focus op "verplicht" hier zo vreemd. Er zijn geen keuzevakken in het middelbaar he. Volgens mij is godsdienst de enige uitzondering. Ik kon vroeger toch ook niet kiezen dat ik die 2u geschiedenis niet wou krijgen...

Is dat zo? Als ik hier het lessenpakket bekijk van de middelbare school in de buurt dan zie ik toch geen economie in dat soort richtingen. Of zit dat omvat in iets anders (zo ja, dan zal het wel heel beperkt zijn, vermoed ik?)

Wat betreft de keuzevakken, praat ik misschien teveel over mijn eigen ervaringen van vroeger. Wij hadden steeds 2u aan keuzevakken in 2e en 3e graad. Wij konden dan bv. kiezen voor Spaans. Als dat inmiddels in alle scholen verdwenen is, dan is dat inderdaad geen optie meer nee.

Is dat zo? Als ik hier het lessenpakket bekijk van de middelbare school in de buurt dan zie ik toch geen economie in dat soort richtingen. Of zit dat omvat in iets anders (zo ja, dan zal het wel heel beperkt zijn, vermoed ik?)

Wat betreft de keuzevakken, praat ik misschien teveel over mijn eigen ervaringen van vroeger. Wij hadden steeds 2u aan keuzevakken in 2e en 3e graad. Wij konden dan bv. kiezen voor Spaans. Als dat inmiddels in alle scholen verdwenen is, dan is dat inderdaad geen optie meer nee.
Ja, dat heette toen wss "seminarie". Wij hadden dat ook, maar dan zonder de keuze... Dus evengoed verplichte extra vakken.

Destijds was er in elk geval een vak met basis economie in 2e of 3e middelbaar. (SEI, sociaal-economische initiatie)

Als keuzevak oké , verplichten nope. Wel interessant om dat geschrift te leren. Ik zou voor Russisch gaan , kunnen we eens meeluisteren naar wat die allemaal te zeggen hebben. Spionage.

Maar ik denk sowieso dat die niet-Europese talen veel te moeilijk zijn om daar 1 jaar les over te krijgen , het nut ontgaat me wat.

Of gewoon hoe intrest werkt. Zowel bij een bank als compounded bij investeringen.

Chinees, Koreaans, Japans, Russisch, Arabisch, die talen ga je sowieso niet leren met 1u/week. Daar moet je inderdaad héél hard voor oefenen en veel tijd in steken. Maar dat ene uurtje kan misschien wel bij de studenten in die richting een bepaalde trigger geven om dat te durven aangaan op unief. Veel van de jongeren die Moderne Talen doen, gaan gewoon verder met Engels - Nederlands op unief 'want ik was daar goed in op de middelbare school'.

Ik heb dat één uurke Duits altijd tijdverspilling gevonden. We leerden dan wat woordjes zonder de grammatica deftig te leren. En grammatica is mijns inziens wel heel belangrijk als je een taal wil leren. Dat zijn de fundamenten waar een taal juist op gebouwd is.

Ik zie ook niet in hoe je nog maar de basis grammatica en het alfabet van een taal zoals Arabisch gaat leren door ze dan in het laatste jaar 1 of 2 uurtjes Arabisch te geven. Zoals dat je ook geen Chinees gaat leren met 2 uurtjes in het laatste jaar.

Misschien is een niet-Europese taal aanleren als keuzevak niet slecht hé. Als ze dan zouden kunnen kiezen tussen Chinees, Japans, Arabisch of wat dan ook. Maar dan zouden ze misschien beter 3-4 uur les krijgen per week in die taal gedurende de laatste 2 jaren ofzo. In plaats van daar een uurke verplicht Arabisch naar hun kop te smijten, waar niemand dan iets aan heeft of in geïnteresseerd is wellicht.
Ik heb al meer Duits geleerd via Duolingo dan destijds dat 1uur in de week voor 1 jaar. Zal voor een deel ook wel aan de leerkracht liggen mja soit. Meer filmpjes zien dan les eigenlijk. En er zijn veel filmpjes over Duitsland in de 20ste eeuw.

Chinees, Koreaans, Japans, Russisch, Arabisch, die talen ga je sowieso niet leren met 1u/week. Daar moet je inderdaad héél hard voor oefenen en veel tijd in steken. Maar dat ene uurtje kan misschien wel bij de studenten in die richting een bepaalde trigger geven om dat te durven aangaan op unief. Veel van de jongeren die Moderne Talen doen, gaan gewoon verder met Engels - Nederlands op unief 'want ik was daar goed in op de middelbare school'.

Maar kan je dan niet beter een wat 'algemener' uurtje inlassen en de leerlingen met verschillende zaken rond 'taal' leren kennismaken, als de insteek zou zijn om als trigger voor later te dienen?

Nogmaals, als de insteek is om eens een andere taal aan te bieden die qua structuur verder staat van de talen die hier normaal onderwezen worden, geen probleem mee hé. Alleen verwacht ik zoiets meer als keuzevak of als vak op de universiteit.

Allé, ik lig er niet wakker van. Helaas zal dit weer een mooie trigger zijn om vanuit een bepaalde hoek flauwiteiten te spuien...

Ja, dat heette toen wss "seminarie". Wij hadden dat ook, maar dan zonder de keuze... Dus evengoed verplichte extra vakken.

Destijds was er in elk geval een vak met basis economie in 2e of 3e middelbaar. (SEI, sociaal-economische initiatie)
Nee, 'seminarie' was zeker niet de term bij ons :tongue:

Ja, het was verplicht om deze 2u te volgen. De keuze lag hem natuurlijk in WAT je wou volgen (Spaans, Ecologie, extra wiskunde, Drama, ...). Los van de ASO richting waar je in zat. En die keuze lag dan vast voor het hele jaar (of zelfs voor de hele graad, weet ik niet meer). Dus ja, in dat systeem heb je dus wel de keuze om bv. nog voor 2u Arabisch te gaan, of toch liever 2u extra wiskunde bijvoorbeeld. Afhankelijk van je interesse.

Ik heb al meer Duits geleerd via Duolingo dan destijds dat 1uur in de week voor 1 jaar. Zal voor een deel ook wel aan de leerkracht liggen mja soit. Meer filmpjes zien dan les eigenlijk. En er zijn veel filmpjes over Duitsland in de 20ste eeuw.
Ik zou nu wel een verschil maken tussen een geïnteresseerde volwassene, en een kind/puber dat een vak moet leren. Moest ik 10 jaar lang met plezier Frans hebben gevolgd was ik nu waarschijnlijk tweetalig, maar ik vond dat maar een rotvak.

Overigens, omdat een paar mensen hier Russisch aanhalen: dat is gewoon een Indo-Europese taal hé, Oost-Slavische tak. Zelf nog als hobby gevolgd en volgens mij kan dit nuttig zijn omdat je met een systematische grammatica zit en weinig uitzonderingen (een meerwaarde zoals Latijn), maar het is nu ook niet zo gek verschillend als Arabisch en andere talen die hier worden opgenoemd.

Laatst bewerkt:
Zal deels ook aan die leerkracht gelegen hebben. Ik denk ook dat je wel beter als je zelf echt gemotiveerd bent om die taal te leren, dan wanneer het er wordt ingedramd op school. En dan al zeker als je het 1x blokt voor een examen en dan nooit meer gebruikt nadien.
Ik ben ook gewoon heel slecht in dingen van buiten leren.

Laatst bewerkt:
Zal deels ook aan die leerkracht gelegen hebben. Ik denk ook dat je wel beter als je zelf echt gemotiveerd bent om die taal te leren, dan wanneer het er wordt ingedramd op school. En dan al zeker als je het 1x blokt voor een examen en dan nooit meer gebruikt nadien.
Ik ben ook gewoon heel slecht in dingen van buiten leren.
Wat is dan ook het nut van 1uur Arabisch er door duwen ? De meeste gaan dat daarna toch nog nauwelijks nodig hebben. Kan je daar dan geen 1uur maatschappelijke vorming geven ofzo.

Wat is dan ook het nut van 1uur Arabisch er door duwen ? De meeste gaan dat daarna toch nog nauwelijks nodig hebben. Kan je daar dan geen 1uur maatschappelijke vorming geven ofzo.
Het nut van 1u Arabisch in een richting Moderne Talen (die je niet klaarstoomt voor het beroepsleven doorgaans), is dat je in aanraking komt met de basis van een heel andere taalstructuur dan die die wij kennen. Ten eerste zie je dat er nog andere dingen bestaan dan de "vaste" tijden en "vaste" manier van vervoegen die wij kennen. Ten tweede kan het je prikkelen om er meer over leren. Op 1u ga je ook echt geen topatleet worden, toch krijgen ze 1u LO. Op 1u ga je Chemie niet doorgronden, toch krijgt zelfs een Moderne Talen-richting er een uur chemie bij. Dat zijn de grondbeginselen die je leert voor een minimum aan basiskennis en vooral prikkelen om meer te leren.

Arabisch leent zich daar nu net goed toe om de redenen die ik hiervoor al aangaf. Andere taalsystemen kunnen ook uiteraard, maar dat wordt praktisch gewoon een pak moeilijker. En biedt niet ook (ja, ook) het culturele en maatschappelijke voordeel dat ook in het artikel staat. Kennis, en dan vooral over de taal, verbindt langs de ene kant, en zorgt langs de andere kant misschien ook voor buy-in.

Maar dat is dan naast het eigenlijke, praktische idee om een nieuw taalsysteem te introduceren dat ver staat van het gekende. Daarom dat er Duits in zit, en niet ook nog eens een Scandinavische taal: het Germaanse systeem is behandeld. Dan heb je Frans, en niet ook nog Spaans: het Romaanse is behandeld. Bij Wiskunde ga je toch ook niet stoppen omdat je matrices nooit nodig zult hebben? Die komen er gewoon bij en wat je niet aanspreekt, zal niet in je -onvermijdelijke- vervolgopleiding zitten.

Wordt er niet gewoon al maatschappelijke vorming gegeven in één of andere vorm?
Ik zou zelfs meer zeggen: al die "waarom geen economie?" en "waarom geen intresten?". Geld en harde wetenschappen zijn niet alles wat telt, hè. Tuurlijk, belangrijk dat ze erin zitten. Ik ben ook voorstander van een uur "basishuishoudeconomie" of "omgaan met geld". Maar in een Moderne Talen-richting kan de vraag toch ook gewoon zijn: waarom niet 1u een extra taalspecifiek vak?

Persoonlijk zou ik dan liever een uurtje extra van de bestaande talen krijgen, waar ik in de praktijk meer aan zou hebben, dan de introductie in een nieuwe taalstructuur waar ik mogelijks niets mee ga zijn.

Kan voor elke student natuurlijk anders zijn, maar in de praktijk zou ik er enorm weinig aan hebben, dat uurtje Arabisch.

Persoonlijk zou ik dan liever een uurtje extra van de bestaande talen krijgen, waar ik in de praktijk meer aan zou hebben, dan de introductie in een nieuwe taalstructuur waar ik mogelijks niets mee ga zijn.

Kan voor elke student natuurlijk anders zijn, maar in de praktijk zou ik er enorm weinig aan hebben, dat uurtje Arabisch.
Met een uurtje extra Nederlands, Frans, Engels of Duits zou je in praktijk niks meer zijn. Want dit gaat over introductie om de keuze in het hoger onderwijs te ondersteunen.
Een extra uur van de andere talen, gaat uw hogere opleiding echt niet makkelijker maken.

Met een uurtje extra Nederlands, Frans, Engels of Duits zou je in praktijk niks meer zijn. Want dit gaat over introductie om de keuze in het hoger onderwijs te ondersteunen.
Een extra uur van de andere talen, gaat uw hogere opleiding echt niet makkelijker maken.
Da's ook niet waar hé, ook dat extra uur in bestaande vakken gaat nuttig zijn. Het probleem is dat er net meer nuttige zaken aan te leren of te ontdekken en te exploreren zijn dan dat er tijd is op school.

Da's ook niet waar hé, ook dat extra uur in bestaande vakken gaat nuttig zijn. Het probleem is dat er net meer nuttige zaken aan te leren of te ontdekken en te exploreren zijn dan dat er tijd is op school.
Voor mensen die erna gaan werken wel, maar naar een hogere opleiding gezien...
Laatste jaar Frans was bij ons bvb nog steeds gewoon woordenlijsten, teksten lezen, ... Met een uur extra gingen dat gewoon een uur meer oefening van hetzelfde zijn.

Moet je dat dan verplichten ? Het kan zeker interessant zijn daar niet van , maar voor een deel van die leerlingen is dat ook helemaal niet zo . Moderne Talen is ook een vrij algemene richting , die leerlingen kunnen daarna nog alle kanten op.

Moet je dat dan verplichten ? Het kan zeker interessant zijn daar niet van , maar voor een deel van die leerlingen is dat ook helemaal niet zo . Moderne Talen is ook een vrij algemene richting , die leerlingen kunnen daarna nog alle kanten op.
Maar er zijn zoveel vakken die verplicht zijn en geen enkele toegevoegde waarde hebben. Na Moderne talen kies je ofwel een economische richting (veel succes met de wiskunde daar), ofwel voor een echte talen richting, ofwel voor iets zonder voorkennis (rechten bvb).
Dan vind ik een nieuwe soort taal toch echt geen slechte keuze eigenlijk...

Ik denk ook dat hier amper commentaar geweest zou zijn, moest het een uurtje Italiaans of Spaans geweest zijn...

Voor mensen die erna gaan werken wel, maar naar een hogere opleiding gezien...
Laatste jaar Frans was bij ons bvb nog steeds gewoon woordenlijsten, teksten lezen, ... Met een uur extra gingen dat gewoon een uur meer oefening van hetzelfde zijn.
Blijft nuttig hé. Maar een discussie over wat nuttiger is en wat niet is redelijk zinloos, dat is voor iedereen anders. De school in kwestie maakt hier de keuze om een uur Arabisch te geven aan de richting Moderne talen, en dat is een legitieme keuze die zeker een meerwaarde kan bieden aan de leerlingen. Ze een (extra) uur programmeren, burgerschap, geschiedenis, Nederlands, wiskunde, ... geven zou ook een meerwaarde kunnen zijn, zou ook een legitieme keuze kunnen zijn.

Terug
Bovenaan