Lenzen

Squidward

Redacteur
Ik heb mijn klassieke sterkte lenzen besteld, maar een ander merk omdat ze een grotere verpakking hadden (heb nu daglenzen ipv maand, goede tip hier gekregen)
Maar nu merk ik al een paar dagen dat ik scherm en tekst een stuk verder weg moet houden om scherp te zien. Als ik tekst op mijn klassieke afstand hou, dan zie ik gewoon dubbel. Nochtans zijn het gewoon klassieke lenzen, niks anders van specs behalve het merk (Bausch & Lomb ipv HA huismerk).
Ik denk niet dat mijn ogen op drie dagen zoveel achteruit gegaan zijn. Is het kwestie van gewenning of zijn daglenzen zo anders?
 
Hallo, Ik ben bijziend met een afwijking van -3.5 aan beide ogen. Met bril moeite om dichtbij te lezen of gsm gebruik. Daarvoor doe ik mijn bril dus af. Zonder bril kan ik dus normaal lezen.

Ik heb ook lenzen van die sterkte(-3.5). Probleem is dat ik dus met lenzen niet dichtbij kan lezen en kan deze dus ook niet tijdelijk uitdoen zoals met bril uiteraard. Zijn hier dan multifocale lezen de oplossing? Of moet ik met lezen een leesbril gebruiken? :oink:
Hier scheelt de sterkte van bril en lenzen omdat lenzen dichter bij je oog zitten.
 
Ik heb ooit eens gehoord dat je lenzen niet je hele leven kan dragen. Ik dacht dat het zever was, maar na 16 jaar merkte ik dat ik ook problemen kreeg. Ik kon ze gewoon niet meer verdragen, mijn ogen werden te droog (ook al had ik ook niet dat gevoel an sich). Heb toen gekozen voor een laseroperatie zo'n 6 jaar geleden. Zou 't zo weer opnieuw kiezen.
Ik zit nu ergens rond de 18-19 jaar 100% lenzen dragen. Wel acuvue oasis 2-wekelijkse lenzen. Werkt nog steeds prima voor mij.
Hallo, Ik ben bijziend met een afwijking van -3.5 aan beide ogen. Met bril moeite om dichtbij te lezen of gsm gebruik. Daarvoor doe ik mijn bril dus af. Zonder bril kan ik dus normaal lezen.

Ik heb ook lenzen van die sterkte(-3.5). Probleem is dat ik dus met lenzen niet dichtbij kan lezen en kan deze dus ook niet tijdelijk uitdoen zoals met bril uiteraard. Zijn hier dan multifocale lezen de oplossing? Of moet ik met lezen een leesbril gebruiken? :oink:
Had ik een 8-tal jaar terug ook... telefoon lezen ging enkel nog met een leesbrilletje (zo'n ding van 2 euro). Ik was dat beu om overal brilletjes liggen te hebben (denk maar hoeveel keer je je telefoon uithaalt). Toen kwam mijn opticien met een voorstel om de "Britse methode" te proberen. Eerst bepaalt men het dominante oog, en dat wordt tot 100% zicht voor ver gecorrigeerd. Voor het andere oog krijg je een lens van halve sterkte of zelfs 1/3e van de benodigde sterkte. Met dat oog kun je je telefoon lezen, met het andere in de verte kijken. Je hersenen vullen de missing info van het andere oog in. Werkt nog steeds super voor mij... op 61 jarige leeftijd nog steeds geen leesbrilletje.
 
Ik zit nu ergens rond de 18-19 jaar 100% lenzen dragen. Wel acuvue oasis 2-wekelijkse lenzen. Werkt nog steeds prima voor mij.

Had ik een 8-tal jaar terug ook... telefoon lezen ging enkel nog met een leesbrilletje (zo'n ding van 2 euro). Ik was dat beu om overal brilletjes liggen te hebben (denk maar hoeveel keer je je telefoon uithaalt). Toen kwam mijn opticien met een voorstel om de "Britse methode" te proberen. Eerst bepaalt men het dominante oog, en dat wordt tot 100% zicht voor ver gecorrigeerd. Voor het andere oog krijg je een lens van halve sterkte of zelfs 1/3e van de benodigde sterkte. Met dat oog kun je je telefoon lezen, met het andere in de verte kijken. Je hersenen vullen de missing info van het andere oog in. Werkt nog steeds super voor mij... op 61 jarige leeftijd nog steeds geen leesbrilletje.
Dus multifocale lenzen zijn hier geen oplossing? Het heeft inderdaad wel met de leeftijd te maken. Ik ben zelf 45 en voor mijn 40 niet echt last van gehad. Die methode die je zelf hanteert lijkt me voor mezelf wat overbodig. Ik draag hier voor mijn lenzen niet genoeg. Maar als ik ze draag ervaar ik wel dit probleem. Thanks voor de tips alvast.
 
Dus multifocale lenzen zijn hier geen oplossing? Het heeft inderdaad wel met de leeftijd te maken. Ik ben zelf 45 en voor mijn 40 niet echt last van gehad. Die methode die je zelf hanteert lijkt me voor mezelf wat overbodig. Ik draag hier voor mijn lenzen niet genoeg. Maar als ik ze draag ervaar ik wel dit probleem. Thanks voor de tips alvast.

Om te lezen doe je jouw bril af, want jouw accommodatievermogen laat niet meer toe om scherp te stellen voor dicht.

Indien lenzen in, kan je die effectief niet even uitdoen:
Die -3.5 inderdaad opheffen door een leesbril te gebruiken (die altijd een plussterkte heeft, zodat je op ongeveer 0 terecht komt).

Multifocale lenzen kunnen een oplossing zijn, als je er in slaagt om je voldoende aan te passen.

En het belangrijkste: bespreken met jouw oogarts en/of opticien.
 
Multifocale lenzen zouden idd een alternatief geweest zijn, maar volgens mijn opticien was dat ook niet zo evident (en ik had van andere gebruikers idd gehoord dat dat ook niet zaligmakend was). Daarom wou hij eerst die " Britse methode " proberen omdat hij daar met andere klanten ook goede resultaten mee had. Methode noemde zo, omdat dit toen daar al gebruikt werd. Zoals gezegd, voor mij al een 8-tal jaar een prima oplossing.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan