Lente & zomer 2025

Het is een gefabriceerde term om te wijzen op het recurrent fenomeen waarbij bepaalde verwachtingen telkens een beetje negatief bijgesteld worden met elke nieuwe run, en er uiteindelijk niet veel meer van overblijft. "Knabbel" dus, maar zonder het telkens weer met zoveel woorden te moeten zeggen. Knabbel knabbelt niet enkel aan leuke vooruitzichten, ook inzake voorspelde regenhoeveelheden slaat Knabbel geregeld toe, zoals ook deze week.
Ik bedoel maar gewoon dat het heel leuk is (of ja: ieder zijn ding) om daar een soort van Flik & Flak mascotte aan toe te wijzen maar dat de verwachtingen heus niet enkel negatief bijgesteld worden. In zowat elk zomertopic op dit forum zie je mensen "klagen" dat men bijvoorbeeld 23° voorspelt, om dat dan heel de tijd te zien stijgen en uiteindelijk rond de 30° te eindigen. Deze week is dat ook weer voorgevallen: dat de voorspelde temperatuur dag per dag stijgt. Dat is het tegenovergestelde van knabbelen.

Vandaar dus: Knabbel, Bobbel, ... Voorspellingen veranderen geregeld, en echt niet enkel in de negatieve vorm. Vandaar dat ik dat naampje een beetje kinderachtig vind, want voorspellingen zijn "in alle richtingen" verkeerd maar you do you natuurlijk. Ik weet dat je graag met eigen termen (Grote Zomer, Knabbel, ...) werkt.

Laatst bewerkt:
Het is uiteraard altijd positief voor de ene, negatief voor de andere, en Knabbel is nooit enkel negatief. Knabbel bij warmte zie ik als negatief, Knabbel bij regen zie ik als positief. Anderen zullen dat dan weer net omgekeerd zien. De metafoor is herkenbaar en dient enkel maar om dit wederkerend fenomeen, dat genoeg voorkomt om dat te verantwoorden, met 1 woord aan te kunnen duiden ipv met een zin, tbv beknoptheid.

Het is uiteraard altijd positief voor de ene, negatief voor de andere, en Knabbel is nooit enkel negatief. Knabbel bij warmte zie ik als negatief, Knabbel bij regen zie ik als positief. Anderen zullen dat dan weer net omgekeerd zien. De metafoor is herkenbaar en dient enkel maar om dit wederkerend fenomeen, dat genoeg voorkomt om dat te verantwoorden, met 1 woord aan te kunnen duiden ipv met een zin, tbv beknoptheid.
Maar je moet dat fenomeen niet eens verantwoorden, dat is mijn punt. Iedereen weet dat voorspellingen geen zekerheid zijn. Om dan te gaan zeggen dat dat het "werk" (opnieuw: het weer heeft geen gevoelens of persoonlijkheid) is van een of andere entiteit met de naam Knabbel... Je hebt het over beknoptheid, maar je berichten kunnen veel korter zonder die frivoliteit.

Als voorbeeld:

Kortetermijn voorspellingen lijken idd te beteren in de recente runs, naarmate ze zekerder worden. Eerder voorspelde neerslaghoeveelheden nemen af. Dat is ook gewoon textbook Knabbel werk, maar dan eens in het voordeel/nadeel van andere liefhebbers.
Kan ook gewoon:
Kortetermijn voorspellingen lijken idd te beteren in de recente runs, naarmate ze zekerder worden. Eerder voorspelde neerslaghoeveelheden nemen af. De voorspellingen zaten er dus naast, wat typisch is.
Of zelfs:
Kortetermijn voorspellingen lijken idd te beteren in de recente runs, naarmate ze zekerder worden. Eerder voorspelde neerslaghoeveelheden nemen af.

Of een andere quote:
Warmte wordt wel afgebouwd in elke run. Knabbel is weer bezig. Op diezelfde grafiek voor Ukkel gisteren nog 28 graden op woensdag en zaterdag. Ondertussen al afgebouwd tot 26 en 27 graden respectievelijk. Hopelijk stopt Knabbel daar.
Kan ook:
Warmte wordt wel afgebouwd in elke run. Op diezelfde grafiek voor Ukkel gisteren nog 28 graden op woensdag en zaterdag. Ondertussen al afgebouwd tot 26 en 27 graden respectievelijk. Hopelijk stopt het daar.

Of hier nog eentje:
Vanaf morgen kunnen we dat idd weer :love: Hopelijk ook met nog een kans om te genieten van echte warmte. Knabbel heeft zoals gevreesd weer toegeslagen, 14 juli staat sinds deze ochtend ook ingetekend op 29 graden ipv 30. Nog wat geknabbel en die gemiddeld 25 graden over 10 dagen wordt nog moeilijk.
Kan ook:
Vanaf morgen kunnen we dat idd weer :love: Hopelijk ook met nog een kans om te genieten van echte warmte. De verwachtingen zijn zoals gevreesd bijgesteld, 14 juli staat sinds deze ochtend ook ingetekend op 29 graden ipv 30. Als dat nog daalt wordt die gemiddeld 25 graden over 10 dagen wordt nog moeilijk.

Dat is allemaal nog korter of even lang, zonder iets aan de boodschap te veranderen en zonder een of andere figuur die "aan het werk is" om het weer te verslechteren te introduceren. Maar goed: zoals ik al zei. You do you. Ik vind het gewoon een beetje vreemd. Waarom een naampje geven aan een fenomeen (zijnde "voorspellingen zijn dikwijls fout") dat letterlijk iedereen kent.

Het westen mag zich opmaken voor Erin's BFF, Fernand, die vrijdag en zaterdag trakteert op een portie wind en regen. Zondag even rustiger. Vanaf maandag 1 september komt dan een lagedrukzone, gevormd door een bel koude lucht die Fernand eerder al losgewrikt heeft uit Groenland, de eerste schoolweek meteen in stijl inzetten. Hoeveel regen die zal meebrengen is nog onzeker, ene model gaat al meteen voor 20+ mm op enkele dagen, anderen houden het op minder.

Het binnenland zit veiliger. Ook niet helemaal droog, maar de meeste neerslag gaat er in de buurt van de kust voorlopig nog uit.

Vraag is vooral wat er zal gebeuren na Fernand's passage, wat die in z'n kielzog laat zal ons weer voor de rest van de eerste decade van september gaan bepalen, en dat is nog compleet onzeker. ZW lijkt dan te gaan domineren, wat meteen de onzekerheid verklaart. Tot een vroeg lagedrukoffensief lijkt het wel nog niet te gaan komen, de modellen geven momenteel de voorkeur aan rustig, droog en iets warmer weer. Gabrielle is voorlopig ook nog niet te zien - en wordt ook niet meteen verwacht - in wat net als vorig jaar een erg traag orkaanseizoen lijkt te zijn.

Laatst bewerkt:
Maar je moet dat fenomeen niet eens verantwoorden, dat is mijn punt. Iedereen weet dat voorspellingen geen zekerheid zijn. Om dan te gaan zeggen dat dat het "werk" (opnieuw: het weer heeft geen gevoelens of persoonlijkheid) is van een of andere entiteit met de naam Knabbel... Je hebt het over beknoptheid, maar je berichten kunnen veel korter zonder die frivoliteit.

Als voorbeeld:

Kan ook gewoon:

Of zelfs:

Of een andere quote:

Kan ook:

Of hier nog eentje:

Kan ook:

Dat is allemaal nog korter of even lang, zonder iets aan de boodschap te veranderen en zonder een of andere figuur die "aan het werk is" om het weer te verslechteren te introduceren. Maar goed: zoals ik al zei. You do you. Ik vind het gewoon een beetje vreemd. Waarom een naampje geven aan een fenomeen (zijnde "voorspellingen zijn dikwijls fout") dat letterlijk iedereen kent.
Het fenomeen van die woordjes en termen zie je wel vaker terugkomen bij zelfverklaarde weermannen. Op de blog comments van Noodweerbenelux staat het er vol van.

"We gaan de diepvries in, de witte vlag uithangen, een pak sneeuw, sneeuwdump, buientrein", etc etc

De onderliggende boodschap mag dan dezelfde zijn, ik knap soms ook af over hoe iets geschreven wordt of overgebracht wordt. Een "Meteo Ward - Het weer in West-Vlaanderen" heeft bijvoorbeeld een stijl die ik wel kan smaken. Gewoon, beknopt - to the point - zonder al te veel franjes.

Realiseerde me net dat ik in 2025 nog maar 2x het gazon heb moeten maaien (& aan de grasgroeisnelheid te zien gaat het daar ook bij blijven voor dit jaar)
:crazy:

Realiseerde me net dat ik in 2025 nog maar 2x het gazon heb moeten maaien (& aan de grasgroeisnelheid te zien gaat het daar ook bij blijven voor dit jaar)
Hier van hetzelfde. Ik vind gras sproeien waterverspilling omdat dat toch makkelijk overleeft, maar ik vind het wel vervelend om quasi een hele zomer tegen een vergeelde gazon aan te moeten kijken. Maar ja, dat lijkt helaas meer en meer de nieuwe realiteit te worden.

Het fenomeen van die woordjes en termen zie je wel vaker terugkomen bij zelfverklaarde weermannen. Op de blog comments van Noodweerbenelux staat het er vol van.

"We gaan de diepvries in, de witte vlag uithangen, een pak sneeuw, sneeuwdump, buientrein", etc etc

De onderliggende boodschap mag dan dezelfde zijn, ik knap soms ook af over hoe iets geschreven wordt of overgebracht wordt. Een "Meteo Ward - Het weer in West-Vlaanderen" heeft bijvoorbeeld een stijl die ik wel kan smaken. Gewoon, beknopt - to the point - zonder al te veel franjes.
Tja, is dat niet eigen aan een publiek forum, dat iedereen zijn eigen manier van woordgebruik en schrijven heeft (binnen de richtlijnen natuurlijk)? Als elke forumpost hier altijd steriel, bondig en in keurig nieuwslezer-ABN zou moeten verschijnen, nee dan lees ik wel iets anders. Bovendien, om telkens opnieuw iemands bijdrage tot in detail te gaan ontleden op woordgebruik, stijl, te kort of te lang, te positief of te negatief… ieder zijn amusement natuurlijk, maar veel draagt het niet bij aan de discussie.

Hier blijft de regen voorlopig uit, al voelt de warmte vandaag wel een stuk zwaarder aan, wat erop wijst dat de luchtvochtigheid wel een stuk is toegenomen.

Laatste runs tekenen nu weer iets meer neerslag in ten opzichte van gisteren...maar kan vanavond even goed ineens weer anders zijn.
Het westen toch al wat mm gekregen vandaag. Voor de rest van het land blijft het bij buien. Er gaan veel plaatsen zijn waar er vandaag geen drup valt.
Het houdt ook niet over qua temp. met amper 18° aan de kust. In de Kempen en de Limburg zitten ze al aan 25...

Toch wat welgekomen neerslag gehad deze voormiddag, na de middag zon en aangename temperatuur, dus voor elk wat wils. Morgen zo te zien weer wat neerslag, maar veel wind. Vooral de broodnodige neerslag momenteel is welkom.

Hier ook nog maar 2 keer, maar de eerste keer was wel met de bosmaaier omdat het meer dan een halve meter hoog stond.
En binnenkort zak het nog wel eens gemaaid moeten worden

Gisteren is er hier ook een bui gevallen, maar onmiddellijk daarna ging de zon alweer schijnen. We nemen wat we krijgen, maar genoeg was dat toch nog niet.

Ondertussen zie ik ook dat de temperatuursverwachtingen voor volgende week alweer naar boven zijn gegaan, zoals altijd de voorbije zomers. De voorspelde minimumtemperaturen zijn trouwens zeer hoog vanaf zondag: 18°, 17°, 14°, 16°,18°. Wetende dat het gemiddelde rond de 12° ligt, zijn dat heel zwoele nachten voor de tijd van het jaar.

Spijtig genoeg komt daar volgens de voorspellingen regen bij, dus dat worden geen fijne dagen denk ik. Zelfs als het niet regent dan zal de lucht waarschijnlijk een pak vochtiger zijn, wat resulteert in zo een gore plakkerige warmte. 's Avonds de ramen open zetten om te verkoelen zal ook niet geweldig goed werken met zulke warme en vochtige nachten.

Het klinkt pessimistisch, maar het is een van mijn meest gehate weerbeelden: (te) warm, regenachtig, en met zwoele nachten. Daar heeft bijna niemand iets aan.

Het is idd opnieuw te fris voor de tijd van het jaar. De wind en de regen die Fernand brengt laten de zomer eindigen in mineur. Het is zo jammer dat de vakantie niet kan eindigen op een weerkundige hoge noot. Een passend einde voor een maand en zomer die veel onvervuld potentieel nalaten.

Augustus zal vooral gaan uitblinken in de droogte zo blijkt. De temperatuur en zonuren zijn wel hoger dan gemiddeld, maar ook niet goed voor een top 5 plaats oid. Voor de zonuren zou een top-5 plaats wel nog kunnen mits de komende 2 dagen minder somber zijn dan voorspeld.

Opvallend wel hoe, ondanks hoger dan gemiddeld, de temperatuur eigenlijk geen echte vuist meer heeft kunnen maken deze maand. Ik verwijs naar de mogelijkheid die sommigen hier eerder deze maand nog zagen voor "de warmste zomer ooit". Daarvoor had de gemiddelde temperatuur deze maand tot 21 graden moeten stijgen (wat nog steeds onder het maandrecord ligt). Maar momenteel staat ze op slechts 19.5 graden, wat minder is dan augustus vorig jaar. De tgem kwam zelfs nooit in de buurt van 21 graden...

Wat de zomer over het algemeen betreft, die lijkt wel nog in de top 5 sinds 1991, maar ondertussen niet meer in de top 3 (behalve nog voor tmin) te gaan eindigen. Na juni koersten we nochtans duidelijk richting de top 3, maar de omslag van 3 juli nekte die ambitie. Geen podiumplaats meer dus, laat staan de "beste zomer ooit," behalve dan voor 1 parameter: de zonnestraling (wat niet hetzelfde is als zonuren). De zonnepanelen van het KMI in Ukkel beleven wèl hun "beste zomer ooit" en steken heel nipt de zomer van 2018 nog voorbij, zelfs 2 compleet bewolkte dagen morgen en overmorgen pakken dat niet meer af.

Wanneer het finale report uitkomt met ook de laatste 3 dagen erin blik ik nog eens meer in detail terug op het verloop van de voorbije zomer.

Laatst bewerkt:
Het is idd opnieuw te fris voor de tijd van het jaar.
Nee, toch niet hoor. Zelfs met vandaag en de voorspellingen van morgen & overmorgen, gaat augustus nog steeds bovengemiddeld zijn...

Temperatuur schommelt van dag tot dag, elk jaar. Je kan zeggen dat de Tmax van vandaag onder de gemiddelde Tmax ligt, maar dat doet er uiteindelijk niet toe als je spreek over "de tijd van het jaar". Gewoon al het feit dat je naar 1 dag kijkt om je punt te proberen maken toont aan dat je kwaadwillig met een bepaalde bril naar de data kijkt. Want met zo'n vage timeframe kan je natuurlijk elke conclusie trekken dat je wilt. En zoals gewoonlijk, ga jij weer de negatieve kant op.

Nee, toch niet hoor. Zelfs met vandaag en de voorspellingen van morgen & overmorgen, gaat augustus nog steeds bovengemiddeld zijn...
Inderdaad - zoals ik ook uitlegde, met tmax 19.6 graden is het vandaag te fris voor de tijd van het jaar, om vervolgens in te gaan op de wind en regen die Fernand vandaag brengt. Dat is niet meer dan een observatie, obv de cijfers, zonder "bril". Eerder deze maand maakte ik ook melding van een dag die warmer dan normaal was.

Dat augustus wat warmer dan normaal zal eindigen, staat buiten kijf, en had ik al vermeld. Wel nog kouder dan die van vorig jaar, en ook geen top 5. Hij zal vooral als een uitgesproken droge maand eindigen.

Opmerkelijk trouwens dat juli en augustus slechts een fractie warmer dan juni verlopen zijn en de drie zomermaanden eigenlijk zo goed als even warm waren. Juni 19.3, Juli 19.4, Augustus (voorlopig) 19.5. Klimatologisch zijn juli en augustus in de regel nochtans afgetekend warmere maanden dan juni. Dit jaar hadden we natuurlijk een uitstekend presterende juni, maar na de omslag van 3 juli tapte de zomer thermisch uit een ander vaatje: nog steeds aan de hoge kant van de normaal, maar niet meer genoeg voor de podiumplaats die juni nog veilig stelde.

Laatst bewerkt:
+1

Een prachtige regenboog
Grote mooi afgelijnde cumulus bloemkolen
Beginnende aambeelden, maar geen onweer.

Het valt wel op dat het munder geonweerd heeft dit jaar.

Terug
Bovenaan