Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Eerst nog zien of het wel zo uitkomt. Maar de voorspellingen geven momenteel idd 4 dagen, en vanaf maandag ook 3 zomerse dagen. Tegen het volgende weekend - maar dat is nog wat onzeker natuurlijk - zouden de temperaturen dan weer onder de 20 graden duiken met regen. Een standvastig hogedrukgebied is er net als de vorige maand ook nu niet meer gekomen, itt hetgeen de C3S seizoensverwachting voorspeld had.En vanaf morgen gaan we voor minstens 4 dagen warmer dan de normal tmax.
En vanaf morgen gaan we voor minstens 4 dagen warmer dan de normal tmax.
Jammer dat je hier enkel komt posten als het wat minder is maar als we meer dan 10 graden boven de tmax zaten we je niet zagen in dit topic

En wat is het antwoord op de vraag waar je zat de dagen dat we 10 graden boven de tmax zaten?Eerst nog zien of het wel zo uitkomt. Maar de voorspellingen geven momenteel idd 4 dagen, en vanaf maandag ook 3 zomerse dagen. Tegen het volgende weekend - maar dat is nog wat onzeker natuurlijk - zouden de temperaturen dan weer onder de 20 graden duiken met regen. Een standvastig hogedrukgebied is er net als de vorige maand ook nu niet meer gekomen, itt hetgeen de C3S seizoensverwachting voorspeld had.
Ik denk dat we in dit forum toch echt moeten leren aanvaarden dat het weer heel subjectief is. Wat voor de één een Grote Zomer is, is voor de ander een lijdensweg.van mij mag het herfstig weer ook beginnen, temperatuur gewijs en neerslag gewijs.
zelfs met een dag als vandaag zweet ik mij nog kapot als ik ook maar 1 ding wil doen in de tuin, herfst is tuinwerkweer.
Ik denk dat we in dit forum toch echt moeten leren aanvaarden dat het weer heel subjectief is. Wat voor de één een Grote Zomer is, is voor de ander een lijdensweg.
Ikzelf schaar me eerder achter @Guglielmo. Tijdens mijn vakantie in juli was het gewoonweg slecht weer, dus voor mij zal het geen fantastische zomer geweest zijn, maar wel gewoon een goede zomer.
Ik kan me inbeelden dat er mensen zijn die uitkijken naar de herfst, maar hopelijk toch niet naar degene die we vorig jaar gehad hebben, met zes maanden alleen maar regen. Je kon hier geen voet buiten zetten of je stond tot in je enkels in het nat en de voornaamste bezigheid in de buurt was het leegpompen van kelders.
Ik vind het huidige weer prima en dat mag wat mij betreft nog wel even zo doorgaan. Het zou wel goed zijn mocht dit af en toe eens gepaard gaan met een goeie onweersbui met wat neerslag, om de natuur wat blij te houden.
Overigens kan ik me voorstellen dat ieders gevoel over het weer ook nog erg regio-afhankelijk is. Hier heeft het echt veel geregend, en van droogte is er nu dan eigenlijk ook nog altijd geen sprake:
https://services.dov.vlaanderen.be/...0250803_094704/filters/1-0455_1-quantiles.png
Het grondwaterniveau is "normaal", zelfs nog altijd dicht tegen "hoog" aan (wat mij niet verwondert want zoals gezegd stonden we hier zes maanden geleden nog met onze voeten in het water).
Maar ik geloof dat men op andere plaatsen, bijvoorbeeld aan de kust, veel minder regen te verwerken gekregen heeft... Dus daar zal men misschien wel wat harder snakken naar regen.
Ik lees hier overigens graag over de fenomenen en processen die ons weer beïnvloeden, die overigens vaak worden besproken door @Guglielmo
het weer nu is ook gewoon goed voor mij, net zoals de hele zomer voor mij goed is geweest.Ik denk dat we in dit forum toch echt moeten leren aanvaarden dat het weer heel subjectief is. Wat voor de één een Grote Zomer is, is voor de ander een lijdensweg.
Ikzelf schaar me eerder achter @Guglielmo. Tijdens mijn vakantie in juli was het gewoonweg slecht weer, dus voor mij zal het geen fantastische zomer geweest zijn, maar wel gewoon een goede zomer.
Ik kan me inbeelden dat er mensen zijn die uitkijken naar de herfst, maar hopelijk toch niet naar degene die we vorig jaar gehad hebben, met zes maanden alleen maar regen. Je kon hier geen voet buiten zetten of je stond tot in je enkels in het nat en de voornaamste bezigheid in de buurt was het leegpompen van kelders.
Ik vind het huidige weer prima en dat mag wat mij betreft nog wel even zo doorgaan. Het zou wel goed zijn mocht dit af en toe eens gepaard gaan met een goeie onweersbui met wat neerslag, om de natuur wat blij te houden.
Overigens kan ik me voorstellen dat ieders gevoel over het weer ook nog erg regio-afhankelijk is. Hier heeft het echt veel geregend, en van droogte is er nu dan eigenlijk ook nog altijd geen sprake:
https://services.dov.vlaanderen.be/...0250803_094704/filters/1-0455_1-quantiles.png
Het grondwaterniveau is "normaal", zelfs nog altijd dicht tegen "hoog" aan (wat mij niet verwondert want zoals gezegd stonden we hier zes maanden geleden nog met onze voeten in het water).
Maar ik geloof dat men op andere plaatsen, bijvoorbeeld aan de kust, veel minder regen te verwerken gekregen heeft... Dus daar zal men misschien wel wat harder snakken naar regen.
Ik lees hier overigens graag over de fenomenen en processen die ons weer beïnvloeden, die overigens vaak worden besproken door @Guglielmo
Ik ben vorige dinsdag na een maand terug in het land gearriveerd en heb heel wat struiken en zelfs bomen die al in herfstmodus zijn gegaan wegens de droogte (bladeren laten vallen, sommige zien er gewoon dood uit). Enige positieve is dat het gras een pak lager stond dan ik had verwacht.
De grondwaterstanden aan de kust vallen nog mee, het is vooral Oost-Vlaanderen en Antwerpen die met lage tot zeer lage standen zitten. Als je echter kijkt naar de kleuren van grassen en zelfs soms bomen, is neerslag nu toch wel eens nodig. En niet 3x 30mm in een keer zodat we statistisch "een natte maand" hebben, maar gezapige neerslag zodat de planten de tijd krijgen om te voeden.
12-14°C minimum en 20°C max, kan je moeilijk koud noemen in september.Ik heb ook het gevoel dat de zomer nu echt wel richting uitgang sloft, vooral in de late namiddag voel je het snel kouder worden.
Vanaf donderdag zouden we dan meteen een voorproefje van de herfst krijgen. Niet bepaalde het soort herfst waar we zitten op te wachten, koud en nat.
De zomer was goed, nu nog een goede nazomer in september en dan is voor mij het geheel geslaagd met onderscheiding, wat beter is als met voldoening maar niet zo goed als de grote onderscheidende zomers.
Ja, als je nu net in die "mindere periode" vakantie hebt genomen, dan was het waarschijnlijk subjectief gezien geen goede zomer. Maar er is een verschil tussen zeggen "voor mij viel de zomer tegen want ik had vakantie tijdens de regen en heb dan altijd moeten werken bij rond de 30 graden" en allerlei foefelarij komen posten met een air van objectiviteit/wetenschappelijkheid om deze (uitzonderlijke) zomer toch maar in een bepaald hokje te kunnen wringen. Er is daar al zo vaak op gewezen, door veel verschillende leden, dus ik denk niet dat men spoken ziet daaromtrent.Ik denk dat we in dit forum toch echt moeten leren aanvaarden dat het weer heel subjectief is. Wat voor de één een Grote Zomer is, is voor de ander een lijdensweg.
Beter dan 1976
De zomer van 2025 wordt er sowieso eentje om in te kaderen en komt in de boeken als een van de warmste sinds de metingen in 1833. Hij komt zeker in de top 5 en steekt zelfs de veelbesproken zomer van 1976 voorbij, zegt Frank Deboosere. “Toen hadden we zeer warme periodes, maar ook mindere dagen. Dit jaar hebben we in juni, juli en augustus nauwelijks mindere dagen gekend, zodat de natuur echt zit te snakken naar regen. Die komt er nu dus aan, mogelijk vanaf woensdag maar zeker vanaf donderdag.”
Samen maken jullie het vast warm thuis. Reken alvast op wat regen met een zuchtje wind.Al zicht op het weer volgende week vrijdag?
Tis dak met ne housewarming zit met ne man of 60 en die liefst buiten zet ipv binnen.