Frewi
Member
Jongens toch... Een dikke week geleden werd Scandinavië door jou nog opgevoerd als een te benijden locatie, nu is het plots alweer een vergelijking in het negatieve. Alles om onze zomer toch maar in een slecht daglicht te kunnen plaatsen zeker? Je zet daar ook die neerslaghoeveelheid alsof dat een of andere zondvloed was. Ter info, de normaal is 76.9mm in juli. Juli was op vlak van neerslag totaal geen anomalie. Dixit het KMI: "gemiddelde neerslaghoeveelheid".Momenteel is het in Ukkel even warm als in Kopenhagen en Stockholm, want the gift that keeps giving geeft deelt ons ook vandaag nog cadeautjes uit. Die grijze troep die we nu krijgen kunnen we nog steeds danken aan die 85mm+ neerslag van juli en begin deze maand. Daarom dus mijn argument dat eigenlijk elke druppel neerslag teveel is in de zomer - zeker in het midden van de zomer - want dat laat zich vervolgens nog dagen/weken wreken met grijze smurrie. Inzake wat ik eerder zei van goed voorgerecht/nagerecht, slecht hoofdgerecht: mocht het weer van juni en juli effectief omgewisseld zijn, hadden we momenteel al volop zon.
Een zwak koufront, dat momenteel het land binnenkomt via West-Vlaanderen, voert vanmiddag iets koelere lucht aan waar minder vocht in zal zitten, maar of dat ook overal opklaringen zal geven is niet te voorspellen. Hoe westelijker of noordelijker, hoe beter de kans op opklaringen, gezien het front traag richting zuidoost beweegt.
Vannacht krijgen we dan opbouw van hogedruk wat de convectie zal tegenwerken waardoor de beloofde zomer 2.0 eindelijk echt kan beginnen. Wel weer onzekerheid of het nog allemaal op tijd zal zijn voor morgen, mogelijks moeten we toch nog wachten tot zondag voor de hogedruk zich voldoende kunnen nestelen heeft. Maandag zakt de luchtdruk alweer, maar dan krijgen we wel aanvoer van drogere en warme lucht - de beste lucht - en kunnen de temperaturen ook gaan presteren.
Zoals het er nu naar uitziet zou het na volgende week alweer grotendeels aflopen met zomer de 2.0. Maar dat is gelukkig nog onzeker, er zijn ook modellen die voor een snel herstel gaan.
"The gift that keeps on giving," komaan zeg. Je bedoelt een al bij al normale hoeveelheid neerslag voor ons land, of de normale temperaturen die we nu hebben? Of?
En neen, elke druppel neerslag is niet "teveel in de zomer". Wij hebben in dit land neerslag nodig. Zomers waarin er geen druppel valt zouden rampzalig zijn.
Voor ik tegen tenen trap: ik kan gerust leven met mensen die graag 30+ hebben. Maar om dat altijd met zulk een drama en zulke framing te komen bejammeren wanneer het hier niet twee maanden lang een hittegolf is, vind ik toch wat belachelijk.
On topic: 23.5 graden hier en geregeld zon. Ik heb een halve dag genomen en zit klaar om vrienden te ontvangen in de lounge later. Zomer 1.0 is voor mij perfect. Die 2.0 hoeft niet.