Lente & zomer 2025

Momenteel is het in Ukkel even warm als in Kopenhagen en Stockholm, want the gift that keeps giving geeft deelt ons ook vandaag nog cadeautjes uit. Die grijze troep die we nu krijgen kunnen we nog steeds danken aan die 85mm+ neerslag van juli en begin deze maand. Daarom dus mijn argument dat eigenlijk elke druppel neerslag teveel is in de zomer - zeker in het midden van de zomer - want dat laat zich vervolgens nog dagen/weken wreken met grijze smurrie. Inzake wat ik eerder zei van goed voorgerecht/nagerecht, slecht hoofdgerecht: mocht het weer van juni en juli effectief omgewisseld zijn, hadden we momenteel al volop zon.

Een zwak koufront, dat momenteel het land binnenkomt via West-Vlaanderen, voert vanmiddag iets koelere lucht aan waar minder vocht in zal zitten, maar of dat ook overal opklaringen zal geven is niet te voorspellen. Hoe westelijker of noordelijker, hoe beter de kans op opklaringen, gezien het front traag richting zuidoost beweegt.

Vannacht krijgen we dan opbouw van hogedruk wat de convectie zal tegenwerken waardoor de beloofde zomer 2.0 eindelijk echt kan beginnen. Wel weer onzekerheid of het nog allemaal op tijd zal zijn voor morgen, mogelijks moeten we toch nog wachten tot zondag voor de hogedruk zich voldoende kunnen nestelen heeft. Maandag zakt de luchtdruk alweer, maar dan krijgen we wel aanvoer van drogere en warme lucht - de beste lucht - en kunnen de temperaturen ook gaan presteren.

Zoals het er nu naar uitziet zou het na volgende week alweer grotendeels aflopen met zomer de 2.0. Maar dat is gelukkig nog onzeker, er zijn ook modellen die voor een snel herstel gaan.
Jongens toch... Een dikke week geleden werd Scandinavië door jou nog opgevoerd als een te benijden locatie, nu is het plots alweer een vergelijking in het negatieve. Alles om onze zomer toch maar in een slecht daglicht te kunnen plaatsen zeker? Je zet daar ook die neerslaghoeveelheid alsof dat een of andere zondvloed was. Ter info, de normaal is 76.9mm in juli. Juli was op vlak van neerslag totaal geen anomalie. Dixit het KMI: "gemiddelde neerslaghoeveelheid".

"The gift that keeps on giving," komaan zeg. Je bedoelt een al bij al normale hoeveelheid neerslag voor ons land, of de normale temperaturen die we nu hebben? Of?

En neen, elke druppel neerslag is niet "teveel in de zomer". Wij hebben in dit land neerslag nodig. Zomers waarin er geen druppel valt zouden rampzalig zijn.

Voor ik tegen tenen trap: ik kan gerust leven met mensen die graag 30+ hebben. Maar om dat altijd met zulk een drama en zulke framing te komen bejammeren wanneer het hier niet twee maanden lang een hittegolf is, vind ik toch wat belachelijk.

On topic: 23.5 graden hier en geregeld zon. Ik heb een halve dag genomen en zit klaar om vrienden te ontvangen in de lounge later. Zomer 1.0 is voor mij perfect. Die 2.0 hoeft niet.

Die 85mm neerslag is nu ook niet echt zo abnormaal.
Dat zeg ik ook niet. Objectief is het idd perfect normaal voor een normale dertien-in-een-dozijn kwakkelzomer. Net zoals de bewolking en gematigde temperaturen die we daarna krijgen door die regen. Daarentegen, als het weer in juni/juli van plaats hadden gewisseld - dan had je nog steeds die 85mm+ maar was het momenteel wel zon. Die timing van zo'n slechte periode pal in het midden van de zomer zal de zomer dit jaar wel definieren vrees ik.

Los daarvan: het gaat in het najaar nog meer dan genoeg regenen als je ziet hoe warm de zee ondertussen alweer is. Vooral in het westen - dat momenteel de enige wat drogere plek van de regio is - gaan ze mogen rekenen op de volle laag. We gaan opnieuw geen weg kunnen met al dat water straks. Laat het nu dus gerust maar een aantal weken droog blijven, zodat we zonder convectie nog wat van de zon kunnen genieten, voor die ook weer grotendeels verdwenen is.

Laatst bewerkt:
Los daarvan: het gaat in het najaar nog meer dan genoeg regenen als je ziet hoe warm de zee ondertussen alweer is. Vooral in het westen - dat momenteel de enige drogere plek van de regio is - gaan ze mogen rekenen op de volle laag. We gaan opnieuw geen weg kunnen met al dat water straks. Laat het nu dus gerust maar een tijd droog blijven, zodat we zonder convectiebewolking nog wat van de zon kunnen genieten, voor die ook weer grotendeels verdwenen is.
Laat het nu gerust ook wat regenen. Zeker als het in het najaar mogelijks zoveel gaat regenen. Want water kan niet weg als de grond te droog is, dan infiltreert het veel minder.

Dat gezaag over Guglielmo z'n gezaag begint ook afgezaagd te worden.

On topic: hier al de hele dag zwaarbewolkt en potdicht, nog geen streep blauw gezien. Hopelijk breekt het wolkendek tegen de avond, het is dan wel aangenaam qua temperatuur maar toch liever iets frisser en open hemel.

Dagen zijn toch al een stukje korter geworden viel me op,
's Avonds scheelt het sinds de piek al 47 minuten .
's Morgens boeit me niet zoveel daar ik dan toch in mijn nest lig maar dan is het nog erger met al 55 minuten latere zonsopgang tegenover eind juni
Het tikt ook goed aan met dagelijks 4 min. minder licht

Misschien onpopulaire mening:

Ik vind het eigenlijk wel goed zo. Wanneer het in juni en juli eigenlijk nooit volledig donker wordt en het nog ver na tien uur half licht is, vind ik dat altijd wat te veel van het goede. Ik zal misschien contrair zijn, maar ik vind het ook heel gezellig om met een lampje of wat lichtjes buiten te zitten, ik hoef na tien uur niet per se nog daglicht te zien als ik ergens eentje zit te drinken. Verder vind ik de nacht ook een fijne manier om de dag af te sluiten. Zo in bed kruipen terwijl het buiten nog licht is, dat voelt altijd raar. Augustus is daarom ook mijn favoriete zomermaand.

Het moet in Zweden nog een pak erger zijn, stel dat je op >60° NB woont zit je nog onder de poolcirkel maar het zal daar in juni eigenlijk niet donker worden. Moet vervelend zijn om te slapen.

Misschien onpopulaire mening:

Ik vind het eigenlijk wel goed zo. Wanneer het in juni en juli eigenlijk nooit volledig donker wordt en het nog ver na tien uur half licht is, vind ik dat altijd wat te veel van het goede. Ik zal misschien contrair zijn, maar ik vind het ook heel gezellig om met een lampje of wat lichtjes buiten te zitten, ik hoef na tien uur niet per se nog daglicht te zien als ik ergens eentje zit te drinken. Verder vind ik de nacht ook een fijne manier om de dag af te sluiten. Zo in bed kruipen terwijl het buiten nog licht is, dat voelt altijd raar. Augustus is daarom ook mijn favoriete zomermaand.

Neem aan dat je dan ook liever het hele jaar winteruur hebt?

Ik vind het eigenlijk ideaal zo, ook met het winter- en zomeruur. Meer naar het noorden en het is inderdaad te laat donker in de zomer (en veeel te laat licht in de winter), terwijl meer naar de evenaar het verschil tussen dag en nacht doorheen het jaar te klein is.

Donderdag misschien wat buien, eventueel gepaard met onweer. Later dan weer droog. Voor de rest rustig en stabiel zomerweer, heet de komende dagen. Daarna hernieuwde hogedrukimpuls. Op donderdag na amper neerslag op de kaarten voorlopig.

Ik hoop dat het over 2 weken 35 graden en bakken en braden is. Gewoon omdat David het gezegd heeft.
@sniper80 de zomer is voorbij volgens onze cher ami David :LOL:
Even deze terug bovenhalen. Dat is dan onze 'topweerman'.

Terug
Bovenaan