Lente & zomer 2025

De neerslag lijkt er nu wel grotendeels uit te zijn, misschien in de avond/nacht nog wat kleine hoeveelheden. Gelukkig maar, want na 2 dagen was alweer meer dan een achtste van de normale hoeveelheid neerslag van de maand gevallen.

T/m dinsdag blijft er wel nog veel wind staan, zeker over de middag, nav zwakke storingen die nog steeds passeren. Woensdag zou dan de eerste aangename dag moeten worden maar nog steeds te koud voor de tijd van het jaar. Vanaf donderdag 7 augustus - al een tijdje aangeduid als het kantelpunt - normaliseren de temperaturen zich ook, en zijn we hopelijk vertrokken voor zeker 4+ weken (8-12 weken mag ook).
Dus woensdag 24 graden maar te koud voor de tijd van het jaar?

Dus woensdag 24 graden maar te koud voor de tijd van het jaar?
Woensdag tmax 22 graden voor Ukkel per het KMI (met bovendien onzekerheid tot 21 graden). En dat is idd te koud voor de tijd van het jaar. Het is al heel lang te koud voor de tijd van het jaar. Morgen misschien niet (maar dan staat er wel weer veel wind).

Ik weet niet waar je 24 ziet voor woensdag? Dat is misschien de gevoelstemperatuur, of je voorspelt nu reeds dat het door de zon toch gaat opwarmen tot 24 (wat wel kan)? 24 zou net de norm zijn.

rC9WivR.png

Laatst bewerkt:
Woensdag tmax 22 graden voor Ukkel per het KMI (met bovendien onzekerheid tot 21 graden). En dat is idd te koud voor de tijd van het jaar. Het is al heel lang te koud voor de tijd van het jaar. Morgen misschien niet (maar dan staat er wel weer veel wind).

Ik weet niet waar je 24 ziet voor woensdag? Dat is misschien de gevoelstemperatuur, of je voorspelt nu reeds dat het door de zon toch gaat opwarmen tot 24 (wat wel kan)? 24 zou net de norm zijn.

rC9WivR.png

24 is niet de norm. 23 is de norm. Als jij 22 als "te koud voor de tijd van het jaar" gaat gebruiken omdat dat 1 graad onder het gemiddelde is, dan moet je wel eerlijk zijn en diezelfde overdrijving niet nog eens in de andere richting gebruiken.

De temperaturen voor Ukkel komende 7 dagen: 24, 20, 21, 24, 24, 24 en 26. Het worden dus 5 te warme dagen zowaar.

Geeft gewoon 24 graden voor woensdag.
En mag ik vragen van waar jij haalt dat 22 graden te koud is voor de tijd van het jaar.
Volgens het kmi is de normale maximumtemperatuur in augustus tussen 19.5 en 23.5 graden.

Volgens het kmi is de normale maximumtemperatuur in augustus tussen 19.5 en 23.5 graden.
We kijken niet op maandniveau he, maar op dagniveau. In die grafiek die ik hierboven gepost heb is de stippellijn "de normaal". 19.5 is de normaal voor 31 augustus.
23 is de norm.
23.5. Correct afgerond op het gehele getal is dat 24. En ook de context doet er toe, eens een dag te koud voor de tijd van het jaar is niet opmerkelijk of het vermelden waard. Maar het is nu al een hele poos zo en dus tot woensdag nog steeds, dat maakt het uiteindelijk een lange periode en dat pal midden in de zomer tijdens wat de warmste tijd van het jaar had moeten zijn.

Het gros van het jaar is het al te warm voor de tijd van het jaar (quasi gans de herfst en winter, waarbij die warmte nutteloos is) maar als het zomer is, als die warmte eens welkom is, ho maar, dan heb je weer langere periodes dat het te koud voor de tijd van het jaar (ook de vorige 2 zomers btw). Dat is de context.

Laatst bewerkt:
We kijken niet op maandniveau he, maar op dagniveau. In die grafiek die ik hierboven gepost heb is de stippellijn "de normaal". 19.5 is de normaal voor 31 augustus.

23.5. Correct afgerond op het gehele getal is dat 24. En ook de context doet er toe, eens een dag te koud voor de tijd van het jaar is niet opmerkelijk of het vermelden waard. Maar het is nu al een hele poos zo en dus tot woensdag nog steeds, dat maakt het uiteindelijk een lange periode en dat pal midden in de zomer tijdens wat de warmste tijd van het jaar had moeten zijn. Het gros van het jaar is het al te warm voor de tijd van het jaar (quasi gans de herfst en winter en een groot deel van de lente) maar als het zomer is, als die warmte eens welkom is, ho maar, dan is het weer te koud voor de tijd van het jar. Dat is de context.
Wat een klinklare onzin. Als ik kijk voor de komende 14 dagen loopt die lijn gewoon recht. moest 23.5 de normale dagtemperatuur zijn voor begin augustus en 19.5 voor eind augustus zou die lijn gewoon moeten dalen ipv continue rond de 21 graden te hangen. Die lijn is gewoon het klimatologisch gemiddelde. Je weet toch hoe gemiddelden werken hoop ik. Als er eens een dag is dat we daar onder zitten wil niet zeggen dat het te koud is voor de tijd van jaar. Jij zit hier verdomme continue cijfers te misbruiken om uw pessimistische visie goed te praten.
Kijk eens enkele dagen verder, continue te warm voor de tijd van het jaar, wie zei er ook dat een Grote zomer niet meer mogelijk was?

Wat een klinklare onzin. Als ik kijk voor de komende 14 dagen loopt die lijn gewoon recht. moest 23.5 de normale dagtemperatuur zijn voor begin augustus en 19.5 voor eind augustus zou die lijn gewoon moeten dalen ipv continue rond de 21 graden te hangen.
Ten eerste, het is geen rechte lijn. Kijk nog eens.
Ten tweede, de daling is sneller in de tweede helft van de maand, omdat het korten van de dagen dan nog een pak sneller gaat dan nu. Het korten van de dagen gaat het snelst op 21 september. Tot dan gaat het elke dag sneller en neemt de temperatuur ook sneller af. Zeker vanaf half augustus begint dat effect sterk te spelen.
Die lijn is gewoon het klimatologisch gemiddelde.
Idd. Het gemiddelde van de huidige referentieperiode. De normaal dus.
Als er eens een dag is dat we daar onder zitten wil niet zeggen dat het te koud is voor de tijd van jaar.
Op dagniveau wel. Ook in weerberichten wordt dat zo gezegd.
Kijk eens enkele dagen verder, continue te warm voor de tijd van het jaar, wie zei er ook dat een Grote zomer niet meer mogelijk was?
Geen Grote Zomer meer nadat juli te nat verlopen is. Een Grote Zomer heeft 3 goede zomermaanden. Je kan nog steeds een goede zomer hebben met 2 goede zomermaanden.
vertrokken voor wat? temps van 30 graden ?
28 graden max voorlopig. Geen hittegolf.

Ten eerste, het is geen rechte lijn. Kijk nog eens.
Ten tweede, de daling is sneller in de tweede helft van de maand, omdat het korten van de dagen dan nog een pak sneller gaat dan nu. Het korten van de dagen gaat het snelst op 21 september.

Idd. Het gemiddelde van de huidige referentieperiode. De normaal dus.

Op dagniveau wel. Ook in weerberichten wordt dat zo gezegd.

Geen Grote Zomer meer nadat juli te nat verlopen is. Een Grote Zomer heeft 3 goede zomermaanden. Je kan nog steeds een goede zomer hebben met 2 goede zomermaanden.

28 graden max voorlopig. Geen hittegolf.
Nee, het zou warmer worden dan het gemiddelde. Een Grote zomer dus. Alles beneden het gemiddelde is volgens u te koud. Wel alles boven het gemiddelde is volgens mij een Grote zomer. We trekken de lijn gewoon door van wat er in het kraam past.

Nee, het zou warmer worden dan het gemiddelde. Een Grote zomer dus.
"Grote Zomer" is een term die voorbehouden blijft voor de legendarische zomers, met 3 droge, warme, zonnige zomermaanden. Dat zal deze zomer nooit meer zijn. Vraag het de man in de straat. Vraag het de TML-ganger. Vraag het de handelaars van de soldenperiode. Dit is geen Grote Zomer. Dat het terug wat warmer wordt kan niet meer fixen dat juli te nat was

Augustus zal uiteindelijk enkel nog bepalen of de Zomer 2025 een goede of slechte zomer wordt. Momenteel ziet het er naar uit dat het een goede zomer zal worden. Maar we zullen eerst zien wat er in de tweede helft van augustus nog gebeurt.

Er is helemaal geen definitie voor Grote zomer.
Klopt, er is geen officiele definitie, ik heb altijd gezegd dat het met mijn definitie is, die ik vorig jaar gepost heb. Grote Zomer mag je dus gerust ook je eigen definitie geven. Als warmte- en zonliefhebber is mijn definitie vanzelfsprekend vrij streng. Desondanks is ze wel al meermaals gehaald in dit millennium, omdat je eigenlijk, dankzij de klimaatopwarming, enkel nog nood hebt aan 1 ingredient: een lange stabiele periode. Dat is dit jaar opnieuw niet gelukt - ondanks de fenomenale opbouw daar naar toe in het voorjaar - waardoor deze zomer, itt vorige jaren, wel het potentieel had om een Grote Zomer te worden. Maar vanaf 3 juli was de stabiliteit weg, en nu, een maand later, is ze nog altijd niet terug.

Echter, als je definitie de zomers van 2003, 2006, 2018 evenwaardig aan die van 2025 rekent (in classificatie van Grote Zomer althans), is er IMHO wel iets mis met je definitie of heb je die jaren niet meegemaakt. Maar da's mijn mening; je mag gerust elke zomer een "Grote Zomer" noemen, be my guest, maar ik ga dat uiteraard niet doen.

Laatst bewerkt:
Dat gaan we niet doen, we zullen pas straks weten, op 1 september als de zomer officieel voorbij is, of het een slechte of goede zomer als geheel was. Na een goede juni en matige juli kan het nog alle kanten uit.

De laatste jaren, althans sinds het 2020 klimaat, heeft augustus zich wel altijd als een betere zomermaand geprofileerd dan juli (aka "vloek van juli"), ook nu lijkt het weer die kant op te gaan, dus de kans is wel groter dat het een goede zomer wordt uiteindelijk.

Anderzijds: het is natuurlijk wel vreemd dat augustus zo vaak beter uitvalt, want het zeewater is nog warmer in augustus dan in juli. De reden zit hem vooral in meer hogedruk, wat op zich weer gelinkt is aan een vroege activatie van het orkaanseizoen in augustus, wat soelaas biedt in zomers gedomineerd door lagedruk. Deze zomer wordt niet zo zwaar gedomineerd door lagedruk als de vorige zomers, dus het valt nog te zien hoe het allemaal gaat uitspelen als de orkanen beginnen (wat voorlopig nog niet het geval is).

Laatst bewerkt:
Ik mis de Grote Warmte in feite niet. Vandaag was best een OK dag. Ik zie in feite temperaturen die rond de normalen hangen volgende week, soms er wat onder en soms er wat boven, maar geen uitschieters. Wel droger, dus je kunt iets doen buiten zonder continu buienradar te moeten checken.
Behalve bij GFS dan die een hittegolf voorspelt vanaf eind volgende week, de vraag hoe serieus moeten we dat weermodel nog nemen eigenlijk?

Laatst bewerkt:
Ik mis de Grote Warmte in feite niet.
Laten we gewoon hopen op een langere stabiele periode. 4 weken+, maar 8-12 weken mag ook, tot na Halloween. Geen wind, geen wolken. Zoals in het voorjaar. Dat zou al heel veel zijn. Regen komt er nog wel genoeg in het najaar, en voor warmte is het toch vijgen na Pasen, temeer daar de opbouw pas donderdag begint en er eerst nog heel wat vocht moet verdampen voor de warmte echt een kans krijgt. Tegen dat dat goed en wel gebeurd is, wel veronderstellende dat het niet weer gaat regenen, is het al 15 augustus en gaat de zon al onder voor 21u.
Behalve bij GFS dan die een hittegolf voorspelt vanaf eind volgende week, de vraag hoe serieus moeten we dat weermodel nog nemen eigenlijk?
Tjah. Veronderstellende dat dat dan het volgende weekend zou zijn, weet ik niet hoe GFS denkt de 30'ers te halen die vereist zijn. Als je eigenlijk het weekend erna bedoelt, dan zou het in theorie wel weer kunnen. Maar soit, het is wel al duidelijk ondertussen dat GFS deze zomer niet kan voorspellen.

Laatst bewerkt:
Laten we gewoon hopen op een langere stabiele periode. 4 weken+, maar 8-12 weken mag ook, tot na Halloween. Geen wind, geen wolken. Zoals in het voorjaar. Dat zou al heel veel zijn. Voor warmte is het toch vijgen na Pasen, temeer daar de opbouw pas donderdag begint en er eerst nog heel wat vocht moet verdampen voor de warmte echt een kans krijgt. Tegen dat dat goed en wel gebeurd is, wel veronderstellende dat het niet weer gaat regenen, is het al 15 augustus en gaat de zon al onder voor 21u.

Tjah. Veronderstellende dat dat dan het volgende weekend zou zijn, weet ik niet hoe GFS denkt de 30'ers te halen die vereist zijn. Als je eigenlijk het weekend erna bedoelt, dan zou het in theorie wel weer kunnen. Maar soit, het is wel al duidelijk ondertussen dat GFS deze zomer niet kan voorspellen.
GFS geeft voor volgende donderdag al tot 29°C en vrijdag al >30°C (tot 33°C plaatselijk). Dat is 4-5 dagen vooruit, terwijl ECMWF daar niks van wilt weten. Zijn toch enorme verschillen in temperatuur op zo'n korte tijd.

Ik vermoed dat GFS met minder accurate begindata werkt en de hoeveelheid vocht in onze regio enorm onderschat, waar ECMWF nauwkeuriger is. Misschien dat Trump de budgetten teruggeschroefd heeft.

Laatst bewerkt:
GFS geeft voor volgende donderdag al tot 29°C en vrijdag al >30°C (tot 33°C plaatselijk).
GFS mag mij altijd verrassen (dat mag hij al heel de zomer, hij heeft het nog geen enkele keer gedaan, ook niet met 42 graden op 21 juli), maar ik zie gewoon niet hoe dat zo snel mogelijk is komende uit een natte periode, tenzij de wind een pak zuidelijker zou vallen dan al de anderen denken.

Misschien dat het in Amerika, het thuisland van GFS, wel zo snel kan gaan met warmte, maar bij ons toch niet. Wel bizar dat hij zo hard de mist ingaat.

Terug
Bovenaan