Lente & zomer 2025

In de laatste uren van juli boven de Noordzee nog een (niet voorspelde) buienlijn geactiveerd die de midden- en oostkust, polders, Zeeland en het noorden van Oost-Vlaanderen heeft overspoeld.
Dat belooft voor het najaar indien de wind een noordelijke of westelijke component krijgt met koudere bovenluchten in combinatie met een record warme Noordzee (20° en warmt nog ongeveer een maand verder op)

Dat belooft voor het najaar indien de wind een noordelijke of westelijke component krijgt met koudere bovenluchten in combinatie met een record warme Noordzee (20° en warmt nog ongeveer een maand verder op)
Als er geen hogedruk is om het te temperen, mag het westen zich idd weer opmaken voor een extreem nat najaar.

Maandrapport juli is ondertussen uit. Weinig opmerkelijke maand.

Theoretische hittegolf van 28 juni t.e.m. 2 juli, er werd net aan de definitie voldaan. De hoogste temperatuur deze maand werd op 1 juli gemeten, alle volgende dagen van de maand waren kouder. Maand eindigt net iets boven de normaal qua temperatuur.

Neerslag lag net iets boven normaal, 80,6 mm neerslag (normaal: 76,9 mm). De minste neerslag viel aan de kust (ongeveer 70% van de normale hoeveelheid) terwijl de meeste neerslag in de Condroz is gevallen (ongeveer 150% van de normale hoeveelheid).

De eerste decade (01-10 juli) was de vierde zonnigste decade, terwijl de derde decade (21-31 juli) de zevende somberste was. De maand eindigde uiteindelijk iets zonniger dan gemiddeld.

Uiteindelijk dus een doorsnee julimaand, met alles (goed en slecht) net iets boven de normaal. We zijn er bij deze nog eens aan herinnerd dat een doorsnee julimaand geen goede zomermaand is.

Maandrapport juli is ondertussen uit. Weinig opmerkelijke maand.

Theoretische hittegolf van 28 juni t.e.m. 2 juli, er werd net aan de definitie voldaan. De hoogste temperatuur deze maand werd op 1 juli gemeten, alle volgende dagen van de maand waren kouder. Maand eindigt net iets boven de normaal qua temperatuur.

Neerslag lag net iets boven normaal, 80,6 mm neerslag (normaal: 76,9 mm). De minste neerslag viel aan de kust (ongeveer 70% van de normale hoeveelheid) terwijl de meeste neerslag in de Condroz is gevallen (ongeveer 150% van de normale hoeveelheid).

De eerste decade (01-10 juli) was de vierde zonnigste decade, terwijl de derde decade (21-31 juli) de zevende somberste was. De maand eindigde uiteindelijk iets zonniger dan gemiddeld.

Uiteindelijk dus een doorsnee julimaand, met alles (goed en slecht) net iets boven de normaal. We zijn er bij deze nog eens aan herinnerd dat een doorsnee julimaand geen goede zomermaand is.
Maar dan vraag ik mij af welk nut het heeft om een telkens een Grote Zomer te verwachten, dan ben je toch 95% van de keren teleurgesteld?
Dan kan je toch beter enkele weken op reis gaan naar Zuid-Europa of Turkije , daar heb je meer zekerheid qua weer.
Als je hier in België blijft dan weet je dat het kan regenen.

We zijn er bij deze nog eens aan herinnerd dat een doorsnee julimaand geen goede zomermaand is.
Zever gezever,

Ik heb hier vele reacties van users gelezen dat dit een goeie zomermaand was. Voor mezelf trouwens het ideale zomerweer. Niet te warm, ideaal om veel te fietsen, nu en dan regen voor de natuur en de tuin. Gelieve meer van deze goeie zomermaanden

Dat klopt toch helemaal niet?
  • De maand eindigde zonniger dan gemiddeld.
  • De gemiddelde temperatuur was hoger dan gemiddeld.
  • We hebben een hittegolf gehad (niet dat dat iets is wat de gemiddelde persoon wilt, trouwens).
  • Er zijn slechts drie dagen geweest waarbij de temperatuur in Ukkel onder de 20 is gegaan (hoezo 'herfstweer' zoals sommigen hier zeggen?).
  • Er zijn 13 dagen geweest waarbij de temperatuur boven de 25 graden lag in Ukkel.
  • We hebben twee 30'ers gehad (reminder: niet de norm in ons land) en zelfs een 35+ dag

Ja, er was net wat meer neerslag dan gemiddeld. Maar (en dat vergeet je te vermelden; past niet in het kraam?) die neerslag is gevallen op 14 dagen. Normaal: 14.3. Het is dus zeker niet alsof heel de maand is uitgeregend.

Dat is voor heel veel mensen gewoon een mooie maand met veel variatie. Beweren dat "een doorsnee julimaand geen goede zomermaand" is, is dus geheel persoonlijk. "We" zijn daar dus helemaal niet aan herinnerd.

Ik sluit me toch volmondig aan bij de andere commenters. Wat jij verlangt van de zomer is enorm onrealistisch. Als trouwens elke zomer recordbrekend moet zijn vooraleer hij de moeite waard is, dan ben je binnen een compleet verkeerd referentiekader aan het denken.

Meningen: OK. Maar je komt hier wel heel vaak goochelen met woorden en cijfers teneinde jouw deprimerende kijk op het weer te legitimiseren.

Laatst bewerkt:
Hier in Antwerpen is het al heel de dag ofwel kletsnat ofwel zonneschijn. Niet meteen weer om gezellig iets buiten te gaan doen. Het goed weer komt er blijkbaar wel aan dus nog even tande nbijten.

Als ik kijk in Windy naar de voorspelling voor komende dagen, staat er blijkbaar weer vrij veel wind te wachten. Ik heb het daar eigenlijk ook wel mee gehad. Dat is toch al een jaar of twee dat ik de indruk heb dat het meer waait dan vroeger. Toen ging ik elke dag met de fiets naar het werk en was het uitzonderlijk dat het tegenviel qua wind, maar als ik dat nu bekijk is het pas vanaf donderdag dat het wat aangenaam fietsweer wordt.
Eigenlijk al zowat heel het jaar. Dat stoort mij bijna evenveel als de non-stop regen van vorig jaar. :sop:

Als ik kijk in Windy naar de voorspelling voor komende dagen, staat er blijkbaar weer vrij veel wind te wachten. Ik heb het daar eigenlijk ook wel mee gehad. Dat is toch al een jaar of twee dat ik de indruk heb dat het meer waait dan vroeger. Toen ging ik elke dag met de fiets naar het werk en was het uitzonderlijk dat het tegenviel qua wind, maar als ik dat nu bekijk is het pas vanaf donderdag dat het wat aangenaam fietsweer wordt.
Eigenlijk al zowat heel het jaar. Dat stoort mij bijna evenveel als de non-stop regen van vorig jaar. :sop:
Je kan dat ook allemaal bekijken op de site van het KMI, er is eigenlijk niet meer wind dan vroeger, integendeel zelfs, er was dit jaar tot nu toe iets minder wind dan gemiddeld.

Hier in Antwerpen is het al heel de dag ofwel kletsnat ofwel zonneschijn. Niet meteen weer om gezellig iets buiten te gaan doen. Het goed weer komt er blijkbaar wel aan dus nog even tande nbijten.
Ik checkte deze ochtend het 'live' weerbericht: Heel de voormiddag droog. Ik doe mijn loopkledij aan, ik trek de schuifraam open: Het is ondertussen heel hard aan het stortregenen. :unsure:

Je wordt misschien gewoon wat ouder en je voelt de wind gewoon meer ??

Ik checkte deze ochtend het 'live' weerbericht: Heel de voormiddag droog. Ik doe mijn loopkledij aan, ik trek de schuifraam open: Het is ondertussen heel hard aan het stortregenen. :unsure:

Je wordt misschien gewoon wat ouder en je voelt de wind gewoon meer ??
Ik heb nog mensen horen klagen dat er meer wind is dan vroeger, ook oudere mensen :D
De statistieken blijken dat alleszins niet te bevestigen dat er meer wind dan vroeger is (in ons klimaat).

Lopen in de regen is ook niet zo erg dan fietsen in de regen, vind ik. Ik zou niet vertrekken in de gietende regen, maar het is niet zo erg als het lichtjes regent of je in een vlaag terechtkomt.
Terwijl met de koersfiets dat betekent dat je mag kuisen nadien, en je gaat veel sneller kou krijgen op de fiets.

Ik heb nog mensen horen klagen dat er meer wind is dan vroeger, ook oudere mensen :D
De statistieken blijken dat alleszins niet te bevestigen dat er meer wind dan vroeger is (in ons klimaat).
In dat geval zal het meer waaien overdag en minder snachts!

(All jokes aside: na 7j bijna bijna dagelijks te fietsen van apr-sept valt het mij ook op dat het meer waait, en uit alle mogelijke richtingen. Vroeger typical ZW; maar als de statistiek het ontkracht dan zal het wel aan mijn gevoel liggen 🫣)

(All jokes aside: na 7j bijna bijna dagelijks te fietsen van apr-sept valt het mij ook op dat het meer waait, en uit alle mogelijke richtingen. Vroeger typical ZW; maar als de statistiek het ontkracht dan zal het wel aan mijn gevoel liggen 🫣)
Misschien ben jij gewoon minder aerodynamisch geworden waardoor je meer wind vangt en het gewoon aanvoelt dat er meer wind is :P

En het is ook niet "de statistiek" die het ontkracht, het is de data van een vast meetpunt dat 24/7 geijkte metingen doet dat uw gevoelsmatige momentopnames ontkracht.

Doorgaans is er in de namiddag meer wind dan 's nachts en 's morgens (door de opwarming van het land door de zon komt de wind dikwijls meer op 's middags en 's namiddags en gaat die 's nachts vaak gaan liggen). Dus jij kan wel meer wind lijken te hebben op je pendelrit naar huis als de wind komt vanuit de richting om naar huis te gaan. Ik heb statistisch meer tegenwind om naar huis te fietsen in de namiddag, want ik moet in ZW-richting dan, maar aangezien het de laatste tijd meer NW en soms ook O of NO was heb ik juist minder wind :)

De gemiddelde windsnelheid neemt idd af, maar dit jaar was er iig wel al duidelijk meer wind uit andere richtingen dan de klassieke richting, waardoor dat als meer wind ervaren kan zijn als dat slechte richtingen zijn voor bv een pendelroute. Ook de huidige periode met slecht weer wordt gedomineerd door NW, meer dan de klassieke ZW.

Perfecte dag om de fiets nog eens boven te halen straks. Ik doe dit al weken niet meer, omdat ik stortbuien haat tijdens het fietsen! Het lijkt erop dat we eind volgende week ook nog eens kunnen genieten. :cheer:

De neerslag lijkt er nu wel grotendeels uit te zijn, misschien in de avond/nacht nog wat kleine hoeveelheden. Gelukkig maar, want na 2 dagen was alweer meer dan een achtste van de normale hoeveelheid neerslag van de maand gevallen.

T/m dinsdag blijft er wel nog veel wind staan, zeker over de middag, nav zwakke storingen die nog steeds passeren. Woensdag zou dan de eerste aangename dag moeten worden maar nog steeds te koud voor de tijd van het jaar. Vanaf donderdag 7 augustus - al een tijdje aangeduid als het kantelpunt - normaliseren de temperaturen zich ook, en zijn we hopelijk vertrokken voor zeker 4+ weken (8-12 weken mag ook).

Terug
Bovenaan