Lente & zomer 2025

Voelde al een tikkeltje herfstachtig aan zojuist. Sterke westenwind, temp zakte meteen in elkaar tot 19 graden + eerste bladeren van de bomen al op de grond. Het zou zomaar passen in half september.

Je kan iig voelen dat we weer richting lagedruk gaan.

Voelde al een tikkeltje herfstachtig aan zojuist. Sterke westenwind, temp zakte meteen in elkaar tot 19 graden + eerste bladeren van de bomen al op de grond. Het zou zomaar passen in half september.
Sinds je zo graag naar de gemiddelden van juli verwijst, gaan we dat ook maar eens doen hé. En ik zal voor het gemak gewoon je eigen post van de vorige pagina quoten, dan moet ik het zelf niet opzoeken:
Ik gebruik altijd de normalen van Ukkel voor juni (behalve voor onweersdagen), gebaseerd op het gemiddelde van de julimaanden over de referentieperiode 1991-2020.

EenheidNormaal
Gemiddelde temperatuur
°C​
18.7
Dus, de gemiddelde temperatuur in België is in juli 18.7°C. @Guglielmo bij 19°C: "Voelde al een tikkeltje herfstachtig" :wtf:

Ik weet ook niet waar jullie wonen, maar ik ben een aantal dagen aan de kust met mijn kinderen. Elke dag al aan het strand gelegen… gisteren ook nog gewoon kunnen zwemmen id zee.
Windscherm was welkom, maar zeker te doen.

In de herfst zou ik dat niet doen…

Je kan iig voelen dat we weer richting lagedruk gaan.
Als weerliefhebber kan ik dat enkel maar toejuichen, sneeuw in augustus zou tenminste eens een deftig record zijn. Hopelijk neemt de lagedruk de overhand, met een polaire stroming die vrieskou over ons land zend.

Dus, de gemiddelde temperatuur in België is in juli 18.7°C. @Guglielmo bij 19°C: "Voelde al een tikkeltje herfstachtig" :wtf:
19 was uiteraard de gemeten temperatuur, vooral interessant omdat die op amper een uur tijd compleet in elkaar zakte. De gevoelstemperatuur heb ik niet gemeten maar met de strakke koude wind lag die uiteraard flink lager, voelde fris aan. Op gevoel zou ik zeggen 13 graden.

De resterende hoop voor een nieuw warmterecord kunnen we ook stilaan wel gaan opbergen vrees ik. Mooie zomer ja (of toch mooie eerste helft), maar vooral ook een zomer van gemiste kansen.
Maar wie hoopt er daar eigenlijk op? Het is voor iedereen onaangenaam en voor de weerliefhebber is dat net zorgwekkend dat records telkens sneuvelen.

Waar Sneeuwstorm in GFS nog 42 graden zag op 21 juli, staat er nu nog hoogstens 21 graden, gehalveerd dus.

Gehalveerd?
Dus temperatuur is een schaal met 0 als nulpunt? Is 1 graad celsius oneindig veel warmer dan 0 graden celsius? Nogal schaamtelijk voor iemand die hier constant met statistiek komt aandraven.

Wie kijkt nu uit naar 42C (het breken van het vorig record in 2019) in ons land? Dat is obsessief, ik ken niemand zo. Zelfs weermannen of meteorologen kijken daar niet naar uit. Dat is eerder zorgwekkend.

Ook nog leuk tabelletje van voorbije hittegolven in ons land over 100 jaar in dit artikel

1976, 25 dagen met 16(record) +30C dagen (T max 34.6C).
2018, 26 dagen met 9 +30C dagen (T max 35.4C)
T max welke we beide al braken dit jaar.

Als je dit wilt in België, kan je inderdaad wel even wachten in een mensenleven ... en beter op reis gaan naar het Zuiden vooraleer het gedaan is met u, of (leren) blij zijn met minder.

ps. ja, mijn troll alarm gaat ook af

Laatst bewerkt:
Maar wie hoopt er daar eigenlijk op?
Al uitgelegd hierboven. De extremen van alle aard zijn net het meest interessant, niet alleen de warmte, maar ook de reactie van de natuur erop. En het is niet enkel warmte dat mij boeit, ook echte kou, ook droogte, etc. Opnieuw: als je gewoon normaliteit wilt, dat krijg je sowieso al 300+ dagen per jaar...

Ik snap gerust dat wie geen weerliefhebber is, en ook niet meer bij de jongste is, dat niet wil, maar dan begrijp ik eigenlijk ook niet goed wat je komt zoeken in een weertopic als het maar is om steeds weer aversie te uiten tegen alle kansen die zich aanbieden om eens uit de normale saaie envelop te stappen. Uiteindelijk zal die 42 graden toch gehaald worden, wat maakt het uit of het straks begin augustus is, of binnen 2 jaar in juni.
Het is voor iedereen onaangenaam
Dat is niet waar.

Ik snap gerust dat wie geen weerliefhebber is, en niet meer bij de jongste is, dat niet wil, maar dan begrijp ik eigenlijk ook niet goed wat je komt zoeken in een weertopic. Uiteindelijk zal die 42 graden toch gehaald worden, wat maakt het uit of het nu is of binnen 2 jaar.
Je hebt ook zowat het belangrijkste deel uit heel die quote geknipt om dit te kunnen zeggen he?
Maar ik zal het nog eens herhalen: Voor de weerliefhebber is dat net zorgwekkend dat records telkens sneuvelen.

Iedereen heeft trouwens het recht om in dit topic te posten, dus dat "ik begrijp niet wat je hier komt zoeken" mag je gerust achterwege laten.

Maar ik zal het nog eens herhalen: Voor de weerliefhebber is dat net zorgwekkend dat records telkens sneuvelen.
Voor de klimaatliefhebber bedoel je. Niet voor de weerliefhebber. De extremen maken het weer net nog boeiend tussen 300+ dagen van normaliteit.

Van lang tevoren werd vandaag en morgen slecht weer voorspeld, wat in werkelijkheid een fata morgana is geworden. Als dit de slechte dagen zijn van de zomer dan mogen er nog veel slechte dagen komen.
Ik zie die verwachting voor het weekend en begin volgende week zo ook nog verder opdrogen. Nu zou zondag de slechtste dag worden met 3mm in de verwachting die dan vooral ‘s avonds gaat vallen.

De realiteit is dat we nog altijd boven onze stand leven: de gemiddelde maximum temperatuur ligt rond de 25 graden de komende week, en ligt deze maand tot nu toe ook op 25,3 graden, normaal voor juli is dat 23,1 graden

Daar staat die B voor in BG, Burkina faso gaming.
Ik snap echt niet waarom we hier in Belgie continue moeten dromen van weerbeelden voor ons land extreem zijn. Als je daar zo wild van komt lijkt een verhuis wel op zijn plek.

Terug
Bovenaan