Lente & zomer 2025

Guglielmo is opgegroeid in Sicilië denk ik. Of ook Burkina Faso?

Belgisch klimaat: wisselvallig, mild zeeklimaat. Geen ferm koude winters, geen ferm warme zomers. 30C dagen zijn absoluut niet de norm.
Eens 5 dagen tussen 25 en 30C is al een heel mooie week in onze zomers. Je moet daar dan gewoon van genieten ipv te klagen dat het niet lang genoeg duurde. Eens wat koelere juli of zomerdagen dagen van 18 tot 23C zijn dood normaal. Zo lang het maar wisselt ipv vast zit.
Die grote zomer kan nog komen. We zijn half juli en nog tijd tot half september. Een resem hittegolven kan ik ook wel missen.
Dan liever een (mildere) Indian summer in september - oktober. Dat maakt dan ook een grote zomer, samen met de lente die geheel goed was.

Meer Noordenwind wind was imo een zegen deze lente - zomer to nu toe. Want ZW ->meer regen, harde wind, hitte.

Ik begrijp het, Guglielmo snakt naar een uitzonderlijke zomer na 18 maand regen.
Dat we er 2 kort op elkaar hadden in 2018 en 2020 was zeer uitzonderlijk. Global warming zeker.

Laatst bewerkt:
Belgisch klimaat: wisselvallig, mild zeeklimaat. Geen ferm koude winters, geen ferm warme zomers. 30C dagen zijn absoluut niet de norm.
Niemand ontkent dat toch. Ik snap persoonlijk eigenlijk niet goed wat je komt zoeken in een weertopic als je enkel maar komt om te hopen op normaliteit. In andere woorden: als je hoopt dat de maand verloopt zoals de gemiddelde julimaand tussen 1991-2020. Wat betekent: compleet saai kwakkelweer, met eens een wat warmere week en een wat koudere week maar uiteindelijk niet veel verschil, en immer wisselend bewolkt met periodes van buien. Steeds weer opnieuw. Het type weer waarin je nooit iets twee dagen vooruit kan plannen met zekerheid. Het type weer dat uiteindelijk altijd vanzelf weer terugkomt, en dat geen enkele indruk nalaat.

Weerliefhebbers verheugen zich IMHO toch veel meer in de uitzonderlijkheid? In de fenomenen die je maar enkele keren in je leven meemaakt, en die ons laten beleven wat de natuur nog zoal uit haar hoed kan toveren naast eenheidsworst? Om te genieten van hitte, of echte kou, de fysische uitdagingen die erbij komen en de daaropvolgende indrukwekkende reactie van de natuur (groot onweer of sneeuw en bevroren rivieren). Aka, het weer waar jaren later nog over gepraat wordt.

Weer is IMHO pas echt interessant en fascinerend als het eens niet uit de vertrouwde envelop komt waar het al 300+ dagen per jaar uit komt. Ik zie niet in wat er mis is met te hopen op uitzonderlijkheid, en ik zal dat ook blijven doen.

Btw: ook de vorige 2 zomers waren allesbehalve de norm voor andere redenen, en toen hoorden we velen niet klagen dat het "absoluut niet de norm" was. De wenselijkheid van de norm wordt dus vooral selectief geïnterpreteerd, in de mate dat ze ons aanstaat of niet. Zelf doe ik dat overigens ook.

Laatst bewerkt:
En daar ben je er weer mee. Waar is er saai kwakkelweer? Het is in Ukkel nog maar 2x onder de 25 graden geweest en dat was 2x met 24,9. Het heeft al sinds 8 juli niet meer geregend, we zitten nu al aan meer 60% van het aantal zonuren terwijl we nog niet eens aan de helft van de maand te zitten,...

En daar ben je er weer mee. Waar is er saai kwakkelweer?
Buiten. En in de voorspelling voor de komende week. Het wordt nu wel terug droger ingetekend, maar we moeten nog zien in welke mate dat de run van vanavond nog zal overleven. Nog geen idee voor de periode erna, de sterke jo-jo betekent dat de modellen het zelf ook niet weten en dat er maar 1 zekerheid is: stabiliteit (de anti-kwakkelweer factor) komt nog niet snel terug.

We zitten trouwens ook al aan de helft van de normale neerslag terwijl we nog niet eens aan de helft van de maand zitten.

Laatst bewerkt:
We zitten trouwens ook al aan de helft van de normale neerslag terwijl we nog niet eens aan de helft van de maand zitten.
Wil je eens je bron posten voor wat er de normale gemiddeldes zijn per maand? De vorige vragen daarnaar negeerde je namelijk toevallig.

Buiten. En in de voorspelling voor de komende week. Het wordt nu wel terug droger ingetekend, maar we moeten nog zien in welke mate dat de run van vanavond nog zal overleven. Nog geen idee voor de periode erna, de sterke jo-jo betekent dat de modellen het zelf ook niet weten en dat er maar 1 zekerheid is: stabiliteit (de anti-kwakkelweer factor) komt nog niet snel terug.

Je wil uitzonderlijk warme zomers, wat een gevolg kan zijn van klimaatverandering en hoogst waarschijnlijk is. Ze kunnen daardoor meer voorkomen nu. Maar de grotere neerslag die daar ook bij hoort dan niet. Dat is ook klimaat hé, niets persoonlijks hoor. Ieder zijn meug.
Klimaat is 100x meer dan de uitzonderingen of extremen toch? Als dat het doet bij jou, okay, uw interesse dan. Zoals de storm chasers ook graag voor de zware orkanen gaan.

Wil je eens je bron posten voor wat er de normale gemiddeldes zijn per maand? De vorige vragen daarnaar negeerde je namelijk toevallig.
Ik gebruik altijd de normalen van Ukkel voor juni (behalve voor onweersdagen), gebaseerd op het gemiddelde van de julimaanden over de referentieperiode 1991-2020.

EenheidNormaal
Gemiddelde temperatuur
°C​
18.7
Gemiddelde maximumtemperatuur
°C​
23.2
Gemiddelde minimumtemperatuur
°C​
14.1
Neerslagtotaal
mm​
76.9
Neerslagdagen
d​
14.3
Onweersdagen in België
d​
13.2
Gemiddelde windsnelheid
m/s​
3.1
Overheersende windrichtingZW
Zonneschijnduur
uu:mm​
203:14​
Globale zonnestraling
kWh/m²​
154.3
Relatieve vochtigheid
%​
71
Dampdruk
hPa​
15.1
Luchtdruk
hPa​
1015.8

Je wil uitzonderlijk warme zomers, wat een gevolg kan zijn van klimaatverandering omdat ze meer kunnen voorkomen nu. Maar de grotere neerslag die daar ook bij hoort dan niet.
Uiteraard, maar ik volg je niet als je zegt dat "grotere neerslag daar bij hoort". Wekenlange stabiliteit onder hogedruk, zoals we in het voorjaar hadden, kan perfect lange droge warmte opleveren in de zomer. De klimaatopwarming zorgt er ook niet per se voor dat het meer frequent gaat regenen. Wat de maand juli betreft neemt het aantal neerslagdagen af. De klimaatopwarming zorgt er alleen voor dat, WANNEER het wel regent, het veel harder regent dan vroeger, omdat er veel meer vocht kan opgenomen worden uit de oceaan.

Het is dus niet zo dat warmte op zich meer regendagen in onze richting stuurt. Integendeel zelfs, warmte houdt hogedruk beter in stand, wat wellicht een reden is dat we vandaag, op ongeveer de helft van de maand, nog niet reeds de ganse maandsom neerslag gekregen hebben, itt de 2 vorige jaren.

Laatst bewerkt:
Ik bedoelde idd dat bij klimaatverandering en grote periodes van hitte of droogte ook meer neerslag hoort (intenser kwa hoeveelheid of periode). We breken niet alleen warmte records maar ook neerslag records dus. Is al 20 jaar zo voorspeld. Maar die 2 zaken hangen aan elkaar als dag en nacht.

Afijn juli lijkt me bij ons absoluut niet buitensporig nat.
In FR en SP was het andere koek, eerst snikheet en dan zware onweders. Die onstabiliteit in het Zuiden heeft denk ik ook invloed op ons. Maar wij blijven gelukkig gespaard van die zottigheden.

Laatst bewerkt:
Waarom zou je naar een absolute datum kijken? Ik volg liever KMI, die dynamisch naar de laatste 30dagen kijkt, wat in mijn ogen een beter beeld geeft, zeker als je met een paar natte dagen zit zoals nu.
kApRBC6.png

Maarja, zoals met alle data kan je uw eigen punt makkelijk bewijzen als je maar een creatief genoege invalshoek hebt om naar die data te kijken.

Maarja, zoals met alle data kan je uw eigen punt makkelijk bewijzen als je maar een creatief genoege invalshoek hebt om naar die data te kijken.
Dat is met alles zo. Als die warmte aan het prille begin van de maand gewoon 2 dagen eerder viel, kon ik met mijn methode ook makkelijker repliceren op quo_vadis inzake z'n warmte, maar het is nu eenmaal niet zo. Uiteindelijk kies je gewoon 1 methode en hou je die consistent aan ipv voortdurend te switchen naargelang wat uw verhaal het best uitkomt.

omdat we 1 zware neerslagdag gehad hebben, voor de rest nog zo goed als geen regen.

En buiten is het in alle opzichten een mooi zomerperiode tot nog toe met ideaal zomerweer. Dus opnieuw waar is dat saai kwakkelweer?

Dat is met alles zo. Als die warmte aan het prille begin van de maand gewoon 2 dagen eerder viel, kon ik ook makkelijker repliceren op quo_vadis inzake z'n warmte, maar het is nu eenmaal niet zo. Uiteindelijk kies je gewoon 1 methode en hou je die consistent aan ipv voortdurend te switchen naargelang wat uw verhaal het best uitkomt.
neem dan de rollende 30 dagen qua temperatuur en dan zitten we er zwaar boven (meer dan 3 graden) dus welke prefereer je?

omdat we 1 zware neerslagdag gehad hebben, voor de rest nog zo goed als geen regen.
Dat is niet juist. Het mag dan wel niet meer regenen, de impact van die zware neerslagdag op de dagen erna mag je niet onderschatten in het opleveren van meer bewolking en het naar beneden trekken van de temperaturen. Ik lees hier en daar zelfs dat dit het moment was dat de zomer deed ontsporen (maar dat is speculatie/to be confirmed natuurlijk). Zoals ik al vaak zei: regen is the gift that keeps giving.
En buiten is het in alle opzichten een mooi zomerperiode tot nog toe met ideaal zomerweer. Dus opnieuw waar is dat saai kwakkelweer?
Hier niet. Bewolkt en het heeft eerder al geregend vandaag. 23 graden en we komen op het warmste moment van de dag, de voorspelling zei 26 graden, maar of we dat nog gaan halen? Weer oost/west Ukkel zeker? Maar wel de realiteit.

Dat is niet juist. De impact daarvan op de dagen erna mag je niet onderschatten in het opleveren van meer bewolking en het naar beneden trekken van de temperaturen. Zoals ik al vaak zei: regen is the gift that keeps giving.

Hier niet. Bewolkt en het heeft eerder al geregend vandaag. Weer oost/west Ukkel zeker?
Niet juist? Geen idee trouwens wat de rest van je post te maken heeft met het aantal neerslagdagen die we gehad hebben?

Vandaag is het hier ook bewolkt maar wel 24 graden dus opnieuw mooi zomerweer (y)

en @Guglielmo

Ik kom hier niet om te hopen op ... of ik kan posten wat ik wil over het weer, zoals jij.
Na 2 - 3 mindere zomers ben ik al blij met een normalere zomer, na een zeer zonnig en droge lente
Het aantal zonuren dit jaar vgl met vorig jaar alleen al maakt me dus al blij(er).

Je wil precies een zomer zoals In Zuid Europa of nog éne zoals deze van 2018 of 2020, dat is de lat hoog leggen voor een mooie zomer in België.
Als je de lat heel hoog legt voor wat een goeie lange zomer moet zijn, dan ben je veel sneller teleurgesteld.

Laatst bewerkt:
dat komt maar om de zoveel jaar eens voor - dan had ik die Grote Zomer toch ook graag gehad, want dat maak je maar een paar keer mee in je leven
Op rangorde: 2018, 2003, 2022, 2006, 2019, 2020, 1995.

Als je 30 bent of ouder, heb je er al 7 aan uw broek gehad. Ik heb meer warme zomers meegemaakt dan dat ik korte broeken heb gekocht.

Terug
Bovenaan