Lente & zomer 2025

Woensdag in de loop van de dat al afkoeling/verlossing. Zeker voor westen en centrum. Daarna lijkt er een klassieke zomerperiode aan te komen. Licht wisselvallig en 22 graden.
Klopt, enkel morgen dinsdag 01/07 afzien met de hitte, vanaf woensdag al snel afkoeling. Dan een paar aangename zomerdagen en vanaf zondag tem volgende week woensdag wisselvallig met regelmatig neerslag. Wordt bevestigd door nieuwe run van EMCWF.

Ik heb alles dicht gelaten vandaag, ook de gordijnen dicht.
Binnen voelde die 26 graden eigenlijk fris aan toen ik thuiskwam uit 32-34 graden buiten :smile:
Nu koelt het wel niet af, de ramen open zetten zal niet direct lukken.

Ik hoop dat het weer zondag nog wat meevalt, ik heb hier net een kleine familie-barbecue voorzien...
Indien nodig kunnen we wel binnen zitten en de barbecue overdekt opstellen, in't slechtste geval worden het belegde broodjes i.p.v. barbecue.

Ik wens het u toe

Druilerig, regenfrak aan op de velo, paraplu’s, wind en depressieve mensen.

Het is zomer : zon zon en warmte !! Het is verdorie winter in België tussen oktober en april.
Een ideale zomer heeft voor iedereen wat wils zeker? Deze dagen is het voor de zotten die kunnen genieten van 35 graden of warmer, daarna is het genieten van het onweer en zalige temperaturen van een 24 graden. Af en toe wat regen, dan weer eens een periode. Zo'n uitgebalanceerde zomer, zodat het aantal klagers evenredig verspreid is over de ganse periode. Schurkt dat al niet een beetje aan tegen de wereldvrede?

Maar van zo'n lome hitte als vandaag en de volgende dagen word ik eerder chagrijnig. Omdat ik moeilijk kan ontsnappen van de hitte, geen energie of zin heb om iets te doen en aftel tot het 's avonds wat afkoelt. En vooral dat gezweet is irritant. Anderzijds is zo'n loden, vochtige hitte (35°C+) ook weer zo'n fenomeen om te ervaren. Net als winterse temperaturen van -10°C: dat is fysiek ongemak, maar tegelijk voel je wel dat je lééft. Het nadeel is dat je je amper kan kleden op de warmte, terwijl dat bij koude toch gemakkelijker is. Tenzij je in Irkoetsk in 't putteke van de winter zit.

Het is vannacht vergeten van af te koelen, nu al weer 25°. Gelukkig is het binnen goed koel te kouden. Ik kan best wel goed tegen hoge temperaturen, maar als het zoals nu continue op en af is, voelt het toch zwaarder aan.

Deze dagen is het voor de zotten die kunnen genieten van 35 graden of warmer
Niemand geniet daar van. Het absurde is dat het de mensen zijn met airco thuis en op het werk die gaan roepen hoe geweldig 35 graden is.

Ik vind monsterfiles ook fantastisch, want ik ga met de fiets naar het werk. Beetje dezelfde insteek.

Niemand geniet daar van. Het absurde is dat het de mensen zijn met airco thuis en op het werk die gaan roepen hoe geweldig 35 graden is.

Ik vind monsterfiles ook fantastisch, want ik ga met de fiets naar het werk. Beetje dezelfde insteek.
Niet akkoord. De airco ligt hier thuis volop te draaien en ik vind 35 graden verre van geweldig. Alles boven 25 mogen ze van mij afschaffen :)

Nog altijd liever zo eens een paar dagen te heet, dan een hele zomer regenbuien afgewisseld met stortbuien zoals vorig jaar...

Ja mannekes, vanochtend om 8u gaan joggen, en het was eigenlijk al te warm. Het gaat erover!

Bij gebrek aan airco ondertussen thuis zelf een soort airco opgezet. Flessen water invriezen, en die voor de ventilator zetten in een bakje (om de condens op te vangen). Verre van een echte AC, maar ik krijg toch de indruk dat het iets effect heeft. Je diepvriezer moet dan natuurlijk wel op een andere plek staan, anders gaat die de warmte gewoon dubbel terug afgeven om het water in te vriezen...

Ukkel: 30°C om 10u, dat wordt dus inderdaad 36-38°C als maximum vandaag als het zo blijft gaan. De T850 wordt zo'n 21°C graden vandaag , onder ideale omstandigheden kan je daar minstens 15°C bij optellen.
Lijkt mij vrij ongezien om zo vroeg al op 30°C te zitten. Ik weet niet juist wanneer we op 25 juni 2019 precies de 30°C aangetikt hadden, toen zaten we denk ik al aan 35°C op de middag en bleef het richting 40°C verder stijgen tegen 17u.

Ik ben vanochtend een toertje gaan lopen om 7u om de grote hitte voor te zijn, dan viel het nog mee (18°C in mijn tuin)

Morgen hangt alles van de timing af waarmee de warmte wordt verdreven, als dat na de middag pas is dan zullen we wel de 30°C aantikken maar als de koelere lucht vroeger invalt dan zou de hittegolf wel in de kiem gesmoord kunnen worden. De verwachting is dat het centrum nog 30°C haalt waardoor er dan sprake zou zijn van een officiële hittegolf in Ukkel.

Laatst bewerkt:
We mogen al blij zijn dat het een mini hittegolf is van maar een 5 tal dagen met de zware piek enkel vandaag. Dagen als vandaag blijven uitzonderlijk, maar ze zijn er en komen nu eenmaal meer voor door klimaatperikelen.
In Zuid Europa al vanaf Frankrijk is het nu kreunen, we krijgen vandaag een stukje van de (hete) koek door de gelukkig zeer tijdelijke Zuidenwind.

Ik zal dadelijk eens vertrekken richting werk. En hopelijk geen file richting Antwerpen. Ik zal maar een flesje water meenemen voor het geval dat.

35 graden is ook niet meer uitzonderlijk, komt elke 3 zomers wel eens voor tegenwoordig
In het oude klimaat kwam dat 1 keer voor in de 10 jaar ofzo?

35 graden is ook niet meer uitzonderlijk, komt elke 3 zomers wel eens voor tegenwoordig
In het oude klimaat kwam dat 1 keer voor in de 10 jaar ofzo?
Wel en niet ... in ons nieuw klimaat minder uitzonderlijk dus. Ik bedoelde eerder dat zo een dagen per zomer 'meestal' wel beperkt zijn gelukkig. In onze regio toch, ocharme Zuid Europa de laatste jaren ...
Deze zomer begon nog maar en duurt wel nog even natuurlijk. Hopelijk niet teveel zottigheid met hitte en onweders.

Terug
Bovenaan