Lente & zomer 2025

Moet ff droog bijven om echt kans te hebben op een landelijke hittegolf. Huidig signaal toont wel dat het droog blijft tot aan het einde van de periode, dus kans op hittegolf later in juli is zeer zeker mogelijk onder het huidige patroon. Lokaal zou er volgende week zelfs ook al ene kunnen, van zaterdag t/m woensdag zou de definitie net gehaald kunnen worden ten oosten van Brussel. Donderdag, eerste dag van RW, zakt de temperatuur weer in elkaar.

Moet ff droog bijven om echt kans te hebben op een landelijke hittegolf. Huidig signaal toont wel dat het droog blijft tot aan het einde van de periode, dus kans op hittegolf later in juli is zeer zeker mogelijk onder het huidige patroon. Lokaal zou er volgende week zelfs ook al ene kunnen, van zaterdag t/m woensdag zou de definitie net gehaald kunnen worden ten oosten van Brussel. Donderdag, eerste dag van RW, zakt de temperatuur weer in elkaar.
Zondag en dinsdag 1°C te koud om een hittegolf te scoren volgens de huidige verwachting, want je moet 3 dagen hebben met 30°C of meer. 5 dagen met >25°C zal wellicht wel gehaald worden. Volgens de definitie is het in Ukkel dat dit moet gehaald worden. Zondag zal cruciaal zijn: halen we 30°C of niet.

Volgens GFS gaat het gemakkelijk lukken maar dat model overschat de laatste tijd de temperaturen heb ik de indruk.

Valt wel mee vandaag. Luchtvochtigheid binnen (bij 21C) is hier momenteel 65%. Aan de hogere kant maar nog aangenaam.

Gisteren was het hier boven 80% door de regenval en met dat het zoveel afkoelde (+vloerkoeling doet er nog schepje bovenop) :shutup:

We zijn vandaag vermoedelijk vertrokken voor een eerste echte hittegolf van dit jaar. Vandaag temperaturen die boven de 25 zouden moeten geraken. Morgen dubbeltje op z'n kant voor de 30. Maandag en dinsdag ruim 30. Woensdag mogelijks tot 38. Laatste runs van gfs geven nog kans op verlenging van hitte waarbij donderdag nog heter zou worden met kansen op 40 graden. Maar dat is allemaal nog veel te ver weg om nu al serieus te nemen.

Echt benieuwd naar dinsdag, records zullen er wel niet inzitten maar er gaan toch lijntjes boven de 35 graden.

We zijn vandaag vermoedelijk vertrokken voor een eerste echte hittegolf van dit jaar. Vandaag temperaturen die boven de 25 zouden moeten geraken. Morgen dubbeltje op z'n kant voor de 30. Maandag en dinsdag ruim 30. Woensdag mogelijks tot 38. Laatste runs van gfs geven nog kans op verlenging van hitte waarbij donderdag nog heter zou worden met kansen op 40 graden. Maar dat is allemaal nog veel te ver weg om nu al serieus te nemen.
De zon zal er wel moeten doorkomen vandaag om die 25 graden te halen. Op de meeste plaatsen zitten we zo rond 23-24 graden nu. Donderdag is het geen zekerheid dat we nog gaan 25 graden halen. Sommige modellen breien er nog een extra dag aan maar volgens andere wordt de hitte dan verdreven.

De zon zal er wel moeten doorkomen vandaag om die 25 graden te halen. Op de meeste plaatsen zitten we zo rond 23-24 graden nu. Donderdag is het geen zekerheid dat we nog gaan 25 graden halen. Sommige modellen breien er nog een extra dag aan maar volgens andere wordt de hitte dan verdreven.
Ukkel momenteel 23,8. Ik zie het wel goedkomen voor vandaag. Donderdag kan absoluut nog alle kanten op.

Ukkel momenteel 23,8. Ik zie het wel goedkomen voor vandaag. Donderdag kan absoluut nog alle kanten op.
De zon lijkt er meer door te komen, als het nu een tweetal uur overwegend zonnig zou zijn dan zie ik die 25 graden nog gehaald worden vandaag. 24,2 om 16u
Ik zie veel wolken op de kmi webcam van Ukkel
Edit: de zon is weeral weg

Aan zee in de voormiddag bewolkt maar sinds 13u volle bak zon met een redelijke zw.
Maar was nog aangenaam opt strand en in de zee 👌morgen nog van dat.

Beste tijd van het jaar om satellieten te zien. Gelet dat de zon niet ver onder de horizon duikt zijn ze de hele nacht door zichtbaar. En het is begot eens niet bewolkt zoals vorige jaren.

Voor de liefhebbers: Starlink trein straks van 3:35 tot 3:50 met om 3:45 een zeer heldere ISS er middenin. Om 4:20 ook nog den BlueWalker 3.

Geen dagrecord voor 1 juli dan? (Geen idee wat het huidige dagrecord is, vind het niet meteen terug)
Volgens ChatGPT was dat 35.9 graden in 1952.
Maar ik bedoelde het algemene temperatuurrecord (41,8 graden in 2019).
Een dagrecord zou zeker wel kunnen.

Beste tijd van het jaar om satellieten te zien. Gelet dat de zon niet ver onder de horizon duikt zijn ze de hele nacht door zichtbaar. En het is begot eens niet bewolkt zoals vorige jaren.

Voor de liefhebbers: Starlink trein straks van 3:35 tot 3:50 met om 3:45 een zeer heldere ISS er middenin. Om 4:20 ook nog den BlueWalker 3.
kzal mijnen telescoop maar binnen laten dan...

kzal mijnen telescoop maar binnen laten dan...
Sowieso, er was al nautische schemering en blauw licht in het oosten toen ik buitenging om 3:30 voor de trein (en in het westen was het nog blauw tot na 0u).

Nog eens een reminder waarom we echt niet moeten beginnen met een jaar rond winteruur zoals sommigen willen. Dan zou je nu al opkomend licht hebben om 2:30 en zonsopgang om 4:30, wat een verlies van nuttig zonlicht zou dat zijn. Licht om 3:30 en zonsopgang om 5:30 zoals nu is al vroeg genoeg.

Terug
Bovenaan