Lente / Zomer 2024

Idd, het zijn telkens heel grote hoeveelheden.

Die neerslag van de voorbije nacht was ook opnieuw historisch. September is nu de 12de te natte maand op rij. Een jaar lang is het nu al elke maand te nat. Niet alleen is zo'n lange periode ongezien, het is ook ongezien hoe het record scherper gesteld wordt, het vorige record (8 maanden) is al met de helft gegroeid en er komt nog altijd geen einde aan: oktober kan gerust de 13de te natte maand op rij worden.

En net zoals de voorbije 12 maanden vaak gebeurde, is het opvallend dat de maand reeds te nat is (ruim) voor de helft van de maand voorbij is. Alles wat in de komende 20 dagen dus nog valt maakt een reeds te natte maand nog natter.

Ik hoop ergens dat het KMI deze 12 maanden zal aangrijpen om er wat aandacht aan te schenken en een artikel te posten over het hoe en het waarom en wat de reden is dat het nu al zo lang uit de hand loopt met de neerslag en wanneer dit zou kunnen stoppen. Helaas heb ik zo'n aanvoelen dat ze dat niet gaan willen doen. Nochtans, toen we een langere periode met droogte hadden (2018, 2020, 2022) deden ze dat wel telkens, ook al duurden die periodes zeker geen 12 maanden. Ze lijken inzake dus wel wat selectief te zijn met waar ze aandacht aan willen besteden.

Nog wat persaandacht

Hier ook media aandacht voor het te nat weer het laatste jaar. (te betalen natuurlijk)

Nog wat persaandacht
Oei oei, wat zeggen ze daar nu weer bij de VRT?
"2022 en 2023 waren bijvoorbeeld erg droog", blikt Verbruggen terug.
2022 ja. Maar euh, 2023 erg droog? Dat had op jaarbasis wel 1011.4 mm neerslag, terwijl de normaal 837.1 mm is. 2023 zat daarmee bij de 5 natste jaren sinds 1991.

Misschien verkeerd gequote door de VRT maar toch wel weer een flinke steek die ze laten vallen. Temeer omdat het net opmerkelijk is dat dit recordnatte jaar komt na een jaar dat ook al erg nat was.

FB-IMG-1726093264435.jpg

Ik hoop ergens dat het KMI deze 12 maanden zal aangrijpen om er wat aandacht aan te schenken en een artikel te posten over het hoe en het waarom en wat de reden is dat het nu al zo lang uit de hand loopt met de neerslag en wanneer dit zou kunnen stoppen.
Waarschijnlijk omdat ze geen glazen bol hebben?

Waar zien jullie dat eigenlijk? Geen enkele weersite die ik bekijk zegt dat. Een bron zou hier bijtijds wel handig zijn.
Mijn bronnen staan er toch bij? Arpege en Harmonie.
Ik kan die kaarten niet rechtstreeks linken want bij elke run verandert de url.
Via verschillende weather portals kan iedereen die modellen zien en de kaarten interpreteren: Meteologix, KNMI, Meteociel, Wetterzentrale,...

Die weerpraatjes/voorspellingen op radio, tv en weersites zijn ook maar een interpretatie van diezelfde modellen die door een 'weerman/vrouw' in janneke en mieke taal wordt gegoten want wat 99,9% alleen maar wil weten over het weer is hoe warm gaat het zijn en waar en wanneer gaat het regenen. Al de rest boeit hun geen fluit (en dat mag).

Waarschijnlijk omdat ze geen glazen bol hebben?
Statistisch gezien is de om kans 12 te natte maanden (boven of onder het gemiddelde) achter elkaar te hebben is 1 op 4096.
Het lijkt mij waarschijnlijker dat het een oorzaak heeft (klimaatverandering of een ander fenomeen zoals El Niño of La Niña of een combinatie daarvan), dan dat dit gewoon toeval is.

1 extreem natte maand op zichzelf kan altijd een gril zijn van het weer zelf, dat kan minder gemakkelijk aan klimaatverandering gelinkt worden, je moet het altijd in de bredere context zien.

Ik zou wel eens graag het inzicht van het KMI zien hoe het komt dat het juist bij ons zo extreem nat is de laatste tijd, en of we moeten verwachten of het de komende jaren nog gaat verbeteren, wat er zou kunnen gebeuren om uit dit patroon te geraken, ...

Weerstation Kapellen zit de voorbije 48u toch al aan 42,2mm en er zit voor vanavond/nacht nog een flinke pluk aan te komen.
Zingem 35mm
Ieper 34mm
Waregem 32,5mm
Zwaartepunt zit gelukkig toch net iets meer noordelijker dan eerst verwacht.
Brabant en Limburg worden relatief gezien gespaard (deze keer).

Ik vrees dat ze daar in Tsjechië en omringende gebieden wat gaan meemaken als dit uitkomt. Zoals in 2021 toen er bij overstromingen in Europa meer dan 220 doden vielen in voornamelijk West-Duitsland en Oost-België.
Ook Wenen en Bratislava gaan heel veel regen over zich heen krijgen.

Laatst bewerkt:
Buienradar en KMI zijn weeral totaal niet in staat om te voorspellen wanneer het hier wel of niet zou regenen.
Deze keer gelukkig op een positieve manier: net voor ik ging joggen snel de apps gecheckt, en het ging zogezegd zwaar beginnen regenen een uur lang... maar uiteindelijk geen druppel gehad :unsure:

Buienradar en KMI zijn weeral totaal niet in staat om te voorspellen wanneer het hier wel of niet zou regenen.
Klopt, is ook een beetje eigen aan de windrichting momenteel, NW, wat m.i. de ergst mogelijke windrichting is
- Koud en nat (ZW is warm en nat)
- Totaal verhakkelde neerslagvelden met overal van die kleine (maar soms wel hevige) buitjes waarvan het moeilijk te voorspellen is welk traject ze gaan volgen, als ze een graad of twee draaien wordt een gebied gespaard en een ander weer getroffen, ergo waarom buienradar het zo moeilijk heeft hiermee. Bij ZW zie je eerder grote aaneengesloten neerslagzones die veel makkelijker in te schatten zijn voor buienradar.

Gelukkig dat NW ferm in de minderheid zit tov ZW. Maar in het najaar en voorjaar altijd wel een periode NW.

Dat is inderdaad het probleem bij NW-wind. Dat er regelmatig buien zijn maar dat het compleet onvoorspelbaar is. Je kan met de fiets vertrekken en zonnig weer hebben en een kwartier later uitgeregend zijn. En dan is het dikwijls ook koude regen (en dichter bij de winter toe ook hagel en natte sneeuw), dus heel gevaarlijk om ziek te worden. De temperatuur kan soms ineens sterk dalen tijdens een bui. Je kan er dan ook nooit op voortgaan als ze 's morgens droog weer voorspellen dat het effectief zo blijft. Het kan ook voorvallen dat als ze 2mm voorspellen, er 20mm valt. Of juist helemaal niets. Het zijn dikwijls ook buienstraten die dan lang over éénzelfde gebied kunnen trekken. Terwijl het een paar km verder gewoon kan droog blijven.
In de namiddag en avond is die buiigheid het sterkst, 's morgens is het minder.

Bij ZW-wind zijn het eerder frontale regens en dat valt beter te voorspellen.

Laatst bewerkt:
Gisteren met de fiets op 1 minuut tijd van warm en zon naar koud en hagel gegaan. Ik voelde plots een immens koude lucht en direct erna hagelen en gieten. Ik heb nog nooit zo koud gehad, was precies een ijsdouche.

Hoe ziet het er ondertussen uit met dat "nazomertje" dat volgende week op de kaarten staat? Realistisch? En welke max temperaturen mogen we verwachten?

4°C nu , gelukkig is er ook zon, zodat de panelen nog wat opbrengst geven vandaag.

Hoe ziet het er ondertussen uit met dat "nazomertje" dat volgende week op de kaarten staat? Realistisch? En welke max temperaturen mogen we verwachten?
19-23°C volgende week. Niet overdreven warm maar prima temperaturen voor september.

Volgende week, laat maar komen. T zal aangenaam warm voelen na de koelte en kilte(vandaag) deze week.

Maandag was het nog ergens warm met de 18C en wisselvalligheid en nog 22C binnen. Nu is het 19C in mijn living, de ondergrens voor mij. Maar cv gaat nog niet aan, indien zon warmt dat wel snel een graad bij.

Nog geen half september en nu dit, koud en nat herfstweer (grrrrr). Een echt kakjaar met die vele regen. Afijn, deze week was er wel variatie genoeg :S

Laatst bewerkt:
Het westen kreeg de volle laag vannacht en vanmorgen

24u totalen om 15u15:
Klemskerke 28,6mm
Koksijde 24,4 mm
Sint-Joris Nieuwpoort 17,3mm
Dudzele-Brugge 15,4mm

In de meeste andere regio's is er amper iets gevallen

Terug
Bovenaan