Lente / Zomer 2024

Orkaanseizoen hervat weer na een lange pauze. Francine is ontwikkeld en wordt naar alle verwachting overmorgen een orkaan. Op de Atlantic liggen er verder nog twee storingen met potentieel om uit te groeien tot een orkaan in de komende week.

2 weken aftellen kan dus beginnen. Enfin, mogen al een paar dagen af voor Francine gezien die al bijna aan de kust van de VS ligt. Lijkt ook een beetje gelijkaardig aan Beryl te gaan verlopen qua traject, dus da's wel gunstig.

Vorig jaar was letter "F" (Franklin) al op 20 augustus aan de beurt, op 9 september 2023 zaten ze al aan letter "M" (Margot), dus er is wel wat achterstand dit jaar, meteen ook een reden waarom ons weer momenteel zoveel slechter is dan exact een jaar geleden.

Laatst bewerkt:
meanwhile in Cambridge, Boston

EBOnhxp.png

edit: het brood is hier wel niet te eten.

De stabilisatie, die eerder voor de tweede helft van deze week werd verwacht, is er in de pluim weer grotendeels uit aan het gaan. Je kan er gif op innemen dat het elke run verder opschuift en verder afzwakt. M.a.w. identiek zelfde scenario als de voorbije "lente" en het eerste deel van de "zomer".

De stabilisatie, die eerder voor de tweede helft van deze week werd verwacht, is er in de pluim weer grotendeels uit aan het gaan. Je kan er gif op innemen dat het elke run verder opschuift en verder afzwakt. M.a.w. identiek zelfde scenario als de voorbije "lente" en het eerste deel van de "zomer".
Kortom de lange termijnvoorspellingen zijn waardeloos. Ze kunnen het zo blijven uitstellen tot er uiteindelijk niets meer van in huis komt. Of er in't beste geval nog 2-3 zonnige droge dagen overschieten gevolgd door 5 weken regen. De "fata morgana" op de weerkaarten.

Belgie is echt wel de regenbak geweest precies dit jaar. Iemand zicht of het in NL idem was?

Tjah, weerverwachting op meerdere dagen is idd zeer onbetrouwbaar dit jaar. Gisteren toen ik ging slapen zie ik voor vandaag 3-4BF wind, afwisselend lichte wolken en zon en 18C . Juist, is al 12 uur later compleet omgeslaan naar 5BF met veel lichte regen, en tis ondertussen weer zo grijs als een paling en pladijs. Zelfs de 24 uur voorspelling is soms al moeilijk blijkbaar.

Ik heb precies dit jaar al meermaals situaties gezien waar het bij ons grijs en / of regenachtig was terwijl het in NL nog 26 graden en meer was.
Bij een zuidwestenwind is de zeelucht natuurlijk sneller bij ons dan in Nederland. Bij noordenwind is het anders, dan zitten zij sneller in de buien dan wij.

Tjah, weerverwachting op meerdere dagen is idd zeer onbetrouwbaar dit jaar. Gisteren toen ik ging slapen zie ik voor vandaag 3-4BF wind, afwisselend lichte wolken en zon en 18C . Juist, is al 12 uur later compleet omgeslaan naar 5BF met veel lichte regen, en tis ondertussen weer zo grijs als een paling en pladijs. Zelfs de 24 uur voorspelling is soms al moeilijk blijkbaar.
Dat is toch de laatste tijd al veel gebeurd. Het weer dat uiteindelijk slechter uitvalt dan de voorspellingen aangeven, of voorspellingen die helemaal op het einde (<24u op voorhand) nog enorm verslechteren.

Op 9 september dus eens de evaluatie maken in welke mate dit allemaal uitgekomen is.
Op 26 augustus was de KMI voorspelling voor de komende 2 weken, tot en met 9 september, als volgt: uitsluitend hogedruk, blijft quasi volledig droog (max 8 mm neerslag op twee weken).

In werkelijkheid viel er in die twee weken 60.5 mm neerslag en was hogedruk vanaf de tweede week niet meer te vinden.
1 - Ernesto brengt een week goed weer, mogelijks nog een tweede week, en daarna is het gedaan en komt de regen en lagedruk weer volop terug. Zo gaat het meestal met die orkanen, al zijn er voorbeelden van orkanen die veel langer mooi weer konden geven, zoals Beryl recent. Dan is het wachten tot de volgende aankomt, en dat zal niet voor half september zijn.
2 - Ernesto kan veel langer goed weer geven, en tegen dat hij uitdooft na half september komt de volgende al aan, en zijn we echt gezet voor een prachtige nazomermaand.

Scenario 1 is veel kansrijker.
Scenario 1 is uitgekomen.
Ik heb precies dit jaar al meermaals situaties gezien waar het bij ons grijs en / of regenachtig was terwijl het in NL nog 26 graden en meer was.
Bij een zuidwestenwind is de zeelucht natuurlijk sneller bij ons dan in Nederland. Bij noordenwind is het anders, dan zitten zij sneller in de buien dan wij.
Dat was in het voorjaar idd zo, en was enkel zo voor Noord-Nederland waar ze een veel mooier voorjaar hadden dan wij. Nu is dat wel al weer genivelleerd. Ook NL heeft record aan neerslag nu.

Dan zit er volgend jaar mss niets meer in en krijgen we een stralend jaar met nachtelijke neerslag zodat de natuur ook floreert.

Ze zoeken bij het KMI misschien nog een goed-weervoorspeller.
"Het ziet er voorlopig naar uit dat het volgend jaar prachtig weer zal zijn. Er is dus beterschap op komst, maar tja, eerst moeten we de lage temperaturen en buien van de volgende dagen/weken doorstaan. Morgen is Jacotte er weer met meer weer!" :poop:

De voorspelde 18 graden is vandaag ook nergens gehaald. Ik zie zelfs geen enkel meetstation boven 17 vandaag.
15 graden is zowat de cut-off voor wel-niet verwarming in huis.
Met een beetje zon erbij gaat het nog. Maar 15 graden in de grijzigheid en met veel wind moet niet langer dan een dag duren of het wordt al snel te koud binnen.

Chance dat mijn kleren van gisteren al droog zijn en van het droogrek kunnen want alweer compleet uitgeregend op de velo. En strakke wind op de kop als toemaatje.

Terug
Bovenaan