Lente / Zomer 2024

Ernesto lijkt een nazomer te kunnen gaan bezorgen. Modellen tonen signalen voor de komst van een nieuwe warme periode met dagelijks > 25 graden vanaf volgende week woensdag, dus kort na de aankomst van Ernesto. Deze periode is geleidelijk opgewarmd in de voorspellingen en komt steeds dichter bij zekerheidstermijn. Zou volgens de huidige stand van zaken doorlopen tot ergens in september. Hittegolf zit er nog niet in, maar kan nog komen als het blijft opwarmen. Op te volgen.

Een vraagje aan de weermannen/vrouwen hier.
Kan iemand mij zeggen hoe het voor zaterdagnamiddag, avond en nacht uitziet voor het weer?
Ik ben van plan om te vertrekken tegen zaterdagnamiddag richting zuiden en ik moet Duitsland, Oostenrijk, Slovenië en Kroatië door.
Maar ik haat het om in regen te rijden. In BE zou het gaan regenen maar wat is de situatie voor de rest van die landen ongeveer. Vanaf Slovenië zou hey droog moeten zijn. En is er een site dat ik dat in het oog kan houden?

Op het weerbericht van een half uur geleden zeiden ze dat het vannacht 4°C zou worden in de Hoge Venen, maar op het KMI staat 7°C.
4°C lijkt met ook echt koud voor augustus toch :oink:

Op het weerbericht van een half uur geleden zeiden ze dat het vannacht 4°C zou worden in de Hoge Venen, maar op het KMI staat 7°C.
Vorige zomer hadden we nog een vriesnacht in de Ardennen, nota bene tijdens de hittegolf (gemeten in Ukkel uiteraard)

Met totaal opgeklaarde hemel en aanvoer van niet al te warme lucht werd het wederom een fris nachtje. Minimumtemperatuur dook, net zoals gisteren twee graden onder de normaal.

Is niet ongebruikelijk in die regio eind augustus. Nu, met "Hoge Venen" bedoelen ze meestal een plaats die daar vlak naast ligt: Elsenborn (meetstation Bütgenbach), officieel de koudste plaats van dit land. Het is ook de eerste plaats in dit land waar het in de regel terug kan vriezen na de zomer, en dat kan zelfs nog helemaal op het einde van augustus. Op 15 augustus 1994 was de minumumtemperatuur 0 graden. Op 30 augustus 2007 was de minumumtemperatuur daar –0,6°C graden.

Nu, voor zover ik zie is het daar (noch ergens anders) idd niet kouder geworden dan 7 graden vannacht, dus de 4 graden lijkt me idd wat overdreven in de voorspelling.
En is er een site dat ik dat in het oog kan houden?
Voorspelling neerslag: https://charts.ecmwf.int/products/medium-mslp-rain - Lijkt er vooral op dat hoe vroeger je vertrekt, hoe beter, en je de regen kan voorblijven. Als je later vertrekt ga je samen met de regen oostwaarts. Kaart is UTC dus telkens 2 uren bijtellen voor werkelijke tijd (12u op de kaart = 14u bij ons en het grootste deel van Europa).

Op het moment zelf kan je dan de EUMETNET composiet radar gebruiken voor de actuele stand en zien of je wat sneller moet rijden of niet: https://www.eumetnet.eu/activities/observations-programme/current-activities/opera-radar-animation/
Gisteren voor het eerst sinds lang nipt de 20°C niet bereikt in Ukkel.
Sinds 13 juli, wat +/- halfweg de zomer was. Toen kwam er een einde aan de dramatische eerste helft van de zomer, zoals hierboven recent ook beschreven.

Laatst bewerkt:
Een vraagje aan de weermannen/vrouwen hier.
Kan iemand mij zeggen hoe het voor zaterdagnamiddag, avond en nacht uitziet voor het weer?
Ik ben van plan om te vertrekken tegen zaterdagnamiddag richting zuiden en ik moet Duitsland, Oostenrijk, Slovenië en Kroatië door.
Maar ik haat het om in regen te rijden. In BE zou het gaan regenen maar wat is de situatie voor de rest van die landen ongeveer. Vanaf Slovenië zou hey droog moeten zijn. En is er een site dat ik dat in het oog kan houden?
Ventusky.com precipitation laag ?

Ik vind het weer zoals de laatste weken eigenlijk perfect.
Vandaag toch niet, en gisteren ook niet. Ben die wind alweer kotsbeu.

Gisteren was het Ernesto zelf, vandaag is het Lilian - die in het kielzog van Ernesto ontstaan is - die voor de wind zorgt. Gelukkig dat beiden straks op een positie gaan komen te liggen waarmee we veel beter weer gaan krijgen. Nog even op de tanden bijten.

Idd. is echt mega storend voor buitenactiviteiten die wind, pas na 19u wat gaan liggen gisteren. Vandaag idem en morgen wordt zelfs een echte k*tdag zo te zien. Pas vanaf zondag zijn we er vanaf.

Al met al toch een erg matige juli en augustus, ik geef 6,5/10

Idd. is echt mega storend voor buitenactiviteiten die wind, pas na 19u wat gaan liggen gisteren. Vandaag idem en morgen wordt zelfs een echte k*tdag zo te zien. Pas vanaf zondag zijn we er vanaf.

Al met al toch een erg matige juli en augustus, ik geef 6,5/10

Dat dus, gisteren gaan padellen. Was echt mega vervelend spelen.

Ik kijk uit naar 3 weken Zuid-Spanje vanaf 12 september. Hopelijk 30 graden en meer met hete Savanneluchtvlagen, permanent stralende zon (lekker schimmelwerend en bacteriedodend), genadeloze UV-index en verfrissende zee gedurende 3 volle weken. Eindelijk eens goed kunnen doorbakken :bow::bow::bow:

Terug
Bovenaan