Lente / Zomer 2024

In de lente ok, maar in volle zomer verwacht ik mij toch eerder aan 26 à 30 graden gedurende minstens 6 weken.
Deze discussie is al heel vaak gepasseerd, maar dan moet je jouw verwachtingen bijstellen of verhuizen.

In 1947 hadden we een record aantal zomerdagen (dagen waarbij de temperatuur 25 graden of meer bedraagt) met 66. Gemiddeld gezijn zijn er in Ukkel sinds 1991 30 zomerdagen per jaar. Dus 26 à 30 graden, zes weken aan een stuk: dat is absoluut niet normaal. Zo'n 23-24 graden is wel degelijk normaal voor onze zomers. Voor de lente zou dat veel te warm zijn.

In de lente zijn dat normale temperaturen, maar in volle zomer verwacht ik toch eerder een 26 à 30 graden gedurende minstens 6 weken. Soit het is vandaag nog wel mooi. Ik ga in mijn tuin zitten met een boek.
Ik denk dat we moeten realistisch zijn en content zijn als we in onze t-shirt kunnen droog buiten zitten. Bij alles dat meer is dan 23 graden ben je toch niet meer zo productief buiten als er iets in de tuin moet gebeuren ofzo.
Dus dat weer heeft ook zijn voordelen.

Laatst bewerkt:
Deze discussie is al heel vaak gepasseerd, maar dan moet je jouw verwachtingen bijstellen of verhuizen.

In 1947 hadden we een record aantal zomerdagen (dagen waarbij de temperatuur 25 graden of meer bedraagt) met 66. Gemiddeld gezijn zijn er in Ukkel sinds 1991 30 zomerdagen per jaar. Dus 26 à 30 graden, zes weken aan een stuk: dat is absoluut niet normaal. Zo'n 23-24 graden is wel degelijk normaal voor onze zomers. Voor de lente zou dat veel te warm zijn.
Waarom herinner ik mij de zomers als kind dan wel degelijk als 6 weken aan een stuk warm weer? Mijn ouders stuurden mijn broer en ik altijd naar de speelpleinen van Don Bosco tijdens de jaren '90. Ik herinner mij alleen maar zon en 30 graden. Heel af en toe een bewolkte dag. We gingen ernaartoe in een t-shirt en shortje in katoen. Ik pakte meestal een extra t-shirt mee want na een paar uur stonden we nat in het zweet. Soms zaten we dan een halve dag in het bos voor verkoeling. Herinner mij niet dat ik daar ooit een lange broek aanhad.

Waarom herinner ik mij de zomers als kind dan wel degelijk als 6 weken aan een stuk warm weer? Mijn ouders stuurden mijn broer en ik altijd naar de speelpleinen van Don Bosco tijdens de jaren '90. Ik herinner mij alleen maar zon en 30 graden. Heel af en toe een bewolkte dag. We gingen ernaartoe in een t-shirt en shortje in katoen. Ik pakte meestal een extra t-shirt mee want na een paar uur stonden we nat in het zweet. Soms zaten we dan een halve dag in het bos voor verkoeling. Herinner mij niet dat ik daar ooit een lange broek aanhad.
Omdat je je jeugd soms anders voorstelt dan ze was denk ik. Ik herinner me ook hete zomers met verkoelende buien en ijswinters met veel sneeuw. Zoveel anders dan toen zal het nu niet zijn over het algemeen gezien.

Het antwoord is heel simpel: je herinnert het je verkeerd. Je kan die data over temperaturen enzovoorts gewoon opzoeken hoor... Weken aan een stuk alle dagen 26-30 graden zonder bewolking is niet de norm in ons land. Dat is gewoon wetenschap.

Ons land wordt gemiddeld gezien zelfs warmer, dus dat het vroeger nog warmer was dan nu klopt al helemaal niet.

Ik herinner mij nog als kind de zomers in BE toch koeler tussen de 25-30 graden. Tis pas de laatste jaren dat het extreem warm aan het worden is.

Ik kreeg precies een klop van de hamer toen ik buiten reed. Ben niks meer gewoon van warmte.
Het is ook meer doef dan bij de echt warme zomers heb ik de indruk.

Wanneer je gaat vergelijken met vroeger, zoals reeds meerdere malen aangehaald, is temperatuur niet de enige bepalende factor.
Begin deze week een zogezegde 'mooie' dag in de statistieken, met 26 graden, maar gevoelsmatig een rotdag met geen zonneschijn en onweersdreiging.
En dát is wel degelijk een verschil met vroeger, gevoed door de klimaatverandering.

Ik heb jarenlang studentenjobs gedaan in openlucht en het aantal mooie dagen waren gewoon een constante in juli en augustus, dus dat iemand zich zijn jeugd als 'zomers' herinnert, zoals jij, is niet bij de haren getrokken.
De trend was toen wel dat een mooie periode van een paar dagen afgebroken werd met fel onweer. Maar kort daarna kwamen de mooie dagen terug.
Het zullen misschien dan geen dertigers geweest zijn, maar een zonnige 25 graden is veel meer "zomer" dan een sombere, donkere dag met 26 graden of meer.

De timing speelt ook een rol, voor wie de maandag verlof had was dat best een mooie dag maar voor wie vanop kantoor moest werken en enkel ‘s avonds kon buiten gaan was het een rotdag.
Andersom als het nonstop regent van 8u tot 17u op een werkdag met daarna stralende zon dan kan dat voor mij toch een mooie dag zijn uiteindelijk.

Het is een beetje off-topic, maar ik herinner mij een carnaval 5-daagse in Maart ergens begin jaren 90, waar de wegen nog spekglad lagen , en we gewoon van cafe naar cafe gleden. Makkelijk met een stuk in je kloten.

Ik herinner me ook dat zomers 'vroeger' vooral vrij zacht waren, en dat temperaturen van 30 graden of meer een uitzondering waren. Het was toen inderdaad wel (in mijn herinnering) zo dat die mooie periodes waarbij het 22-23 graden was vaak vrij lang duurden en dan een dagje onderbroken werden om weer verder te gaan, zoals @Slyke zegt. Maar met herinneringen moet je natuurlijk altijd opletten. Dat het weer extremer wordt en we meer hete dagen, extreme regenval, en droogteperiodes krijgen, klopt wel gewoon natuurlijk.

Maar dat het 'vroeger' doodnormaal was om wekenlang 25+ graden te hebben klopt niet, je moet daarvoor maar enkel kijken naar het aantal zomerse (+25 graden) dagen in het verleden. Dat het vroeger nooit regende in de zomer klopt ook niet. Dat de zomers afkoelen klopt al helemaal niet.

Ik blijf er bij dat bij bepaalde mensen toch een zekere normvervaging is opgetreden door een aantal buitensporig warme en droge zomers in de voorbije jaren. Wij zitten hier niet in het zuiden van Frankrijk; kurkdroge zomers met een constante 25+ graden zijn hier niet de norm en zijn dat nooit geweest, ook 'vroeger' niet.

Wel ironisch dat de drâche national 's nachts lijkt aan te komen, afgaande op de buienradar. Alsof de vermaledijde weergoden de Belgische nationale feestdag willen inzetten met nog maar eens regen.

Wat de zomers van vroeger betreft: de herinneringen van je kindertijd zijn zelden accuraat. Het zijn eerder geromantiseerde gestolde brokken tijd waarbij de zomers eindeloos leken en de winters "winters". Verbeelding doet iets met een mens. De zomervakanties leken destijds ook een eeuwigheid te duren, maar dat heb je nu eenmaal wanneer je twee maanden geen school hebt: véél tijd. En als je je verveelt duurt de tijd nog langer.

KMI dat vanochtend code geel afkondigt vanaf 14u voor onweer. Nemen die zichzelf eigenlijk nog serieus?
Madame Soleil haar voorspellingen zijn accurater. Wat een grap is die dienst geworden seg.

Wel ironisch dat de drâche national 's nachts lijkt aan te komen, afgaande op de buienradar. Alsof de vermaledijde weergoden de Belgische nationale feestdag willen inzetten met nog maar eens regen.

Wat de zomers van vroeger betreft: de herinneringen van je kindertijd zijn zelden accuraat. Het zijn eerder geromantiseerde gestolde brokken tijd waarbij de zomers eindeloos leken en de winters "winters". Verbeelding doet iets met een mens. De zomervakanties leken destijds ook een eeuwigheid te duren, maar dat heb je nu eenmaal wanneer je twee maanden geen school hebt: véél tijd. En als je je verveelt duurt de tijd nog langer.
Maar zondag overdag zou grotendeels droog verlopen dus dat is dan een meevaller. Verder vooral maandag en dinsdag minder en daarna zijn de verwachtingen opgedroogd. Het ziet er alleszins beter uit dan enkele dagen geleden qua voorspelling.

Terug
Bovenaan