Lente / Zomer 2024

Dat we moeten doen alsof het meevalt en dat we overdrijven en positief blijven, zijn toch ook uitspraken waar ik het van krijg. Alles is verzopen, het blijft kil, nat, grijs, .. Bah. De batterijen opladen na een lange herfst, die bijkomend een winter en lente duurde, zit er gewoon niet in. Die paar uur dat de zon eens komt piepen op een "goede" dag doet het hem niet. Vandaag hier alweer 12.2l water, gisteren 6.8l. Dan komt er eind van de week een warmte op ons af die door die vochtigheid enorm onaangenaam gaat zijn, maar niet getreurd, zaterdag regent het weer.
Ik kan er toch geen positiviteit in zien.

Als ge gaat vragen aan mijn buren (boeren) wat ze liever hadden, die hete zomer toen ze moesten bijsproeien (mais moesten ze zelfs niets mee doen) en hun oogst uiteindelijk haalden, of dit jaar, waarbij ze veel te laat hebben kunnen zaaien en planten, de oogst voor een deel rot gaat zijn en ze een teelt minder hebben kunnen doen, dan gaat het niet dit jaar zijn waarbij we "overdrijven" als we klagen hoor.

2 mm regen vandaag volgens de voorspellingen. Volgens mij eerder 20 mm.
De ene minuut droog de volgende minuut komt het met bakken uit de lucht. En zo al vele uren non stop.

Dat is ergerlijk. Regent het nu of niet? Zo elke paar minuten afwisselend droog en 'bakken regen' doet mijn concentratie echt geen goed + je kan niks buiten doen zonder nat te worden.

Vreselijk klote weer.

Mijn schoonouders.
Die zitten tegenwoordig gemiddeld 9 maanden per jaar in Tenerife
En als het van mijn schoonvader afhing dan was dit 12 maanden want hij heeft daar quasi geen last van zijn artrose en het boeit hem ook geen ene f*k meer wat er in België gebeurt.
Mja, ik moet zeggen dat ik niet had gedacht aan gepensioneerden. Mijn idee was: wie gaat er nu al die moeite doen om te verhuizen en elders werk te zoeken, veelal in een vreemde taal, voor het fucking weer.

Dat we moeten doen alsof het meevalt en dat we overdrijven en positief blijven, zijn toch ook uitspraken waar ik het van krijg. Alles is verzopen, het blijft kil, nat, grijs, .. Bah. De batterijen opladen na een lange herfst, die bijkomend een winter en lente duurde, zit er gewoon niet in. Die paar uur dat de zon eens komt piepen op een "goede" dag doet het hem niet. Vandaag hier alweer 12.2l water, gisteren 6.8l. Dan komt er eind van de week een warmte op ons af die door die vochtigheid enorm onaangenaam gaat zijn, maar niet getreurd, zaterdag regent het weer.
Ik kan er toch geen positiviteit in zien.
Hmm, ik zie nu wel niet in hoe hier posts plaatsen over hoe het weeral regent en we beter zouden verhuizen beter is, maar goed. Ik heb ook niet gezegd dat het meevalt en we positief moeten blijven, ik heb gezegd dat deze regen me weinig uitmaakt wanneer ik aan het werk ben en ik algemeen meer last heb van warm weer. En ook dat ik vind dat hier nogal veel drama wordt gepost rond dit, in mijn ogen, luxeprobleem.
Als ge gaat vragen aan mijn buren (boeren) wat ze liever hadden, die hete zomer toen ze moesten bijsproeien (mais moesten ze zelfs niets mee doen) en hun oogst uiteindelijk haalden, of dit jaar, waarbij ze veel te laat hebben kunnen zaaien en planten, de oogst voor een deel rot gaat zijn en ze een teelt minder hebben kunnen doen, dan gaat het niet dit jaar zijn waarbij we "overdrijven" als we klagen hoor.
Zoals ik initeel al zei, als je inkomen in het gedrang komt is dat wat anders. Maar op dit forum waar de meesten nog niet eens buiten werken vind ik wel dat dit mag gerelativeerd worden.

Hmm, ik zie nu wel niet in hoe hier posts plaatsen over hoe het weeral regent en we beter zouden verhuizen beter is, maar goed. Ik heb ook niet gezegd dat het meevalt en we positief moeten blijven, ik heb gezegd dat deze regen me weinig uitmaakt wanneer ik aan het werk ben en ik algemeen meer last heb van warm weer. En ook dat ik vind dat hier nogal veel drama wordt gepost rond dit, in mijn ogen, luxeprobleem.
Het was niet specifiek op u hoor, jij doet nog je best om het te onderbouwen en hoewel ik het weer serieus deprimerend vind, respecteer ik dat volledig. Er zijn hier echter al andere dingen gepasseerd, mijn post was meer daarop. Dat jij nu toevallig de laatste niet-klager was voor ik mijn frustraties door de alweer natte dag uitte, moet je niet persoonlijk zien. :p

Zoals ik initeel al zei, als je inkomen in het gedrang komt is dat wat anders. Maar op dit forum waar de meesten nog niet eens buiten werken vind ik wel dat dit mag gerelativeerd worden.
Dat is ook wel een feit. Mijn inkomen is nu niet per se afhankelijk van het weer, maar ik werk wel constant op de baan, dus het doet toch ook wel iets met mijn gemoed, of ik nu het eind van de maand hetzelfde op de rekening zie komen of niet.

Dat hittegolven voor meer doden zorgen is uiteraard een feit, maar dit zeer langdurig somber weer speelt op het gemoed van een zeer groot aantal mensen (ik ken nu werkelijk niemand die blij is dat we al zo lang somber weer hebben). Die psychologische impact is veel moeilijker meetbaar natuurlijk.

Ook gewoon het gevoel dat er geen einde aan komt is bijzonder demotiverend. In de winter en lente kan je nog zeggen "volhouden" want de zomer komt eraan, maar nu zitten we al over de helft en het is nog steeds geen langdurig zonnig weer.

Let op, ik heb het over de somberheid dat op het gemoed speelt, niet noodzakelijk de temperatuur.

Dat we moeten doen alsof het meevalt en dat we overdrijven en positief blijven, zijn toch ook uitspraken waar ik het van krijg.
Wel ja, inderdaad.
Gisteren haalden we hier een 26 graden. Vorige dinsdag en woensdag zaten we hier ook rond die temperatuur, maar er was gewoon niks zomergevoel aan. Onweersdreiging, bewolkt, somber, doef, nat, ....

Voor diegenen die de warmte niet goed kunnen verdragen, zijn het op dat moment ongetwijfeld afgrijselijke dagen.
En diegenen die wel van zomerse dagen kunnen genieten, zijn eveneens teleurgesteld door die sombere "net-niet" dagen.

Maar het zijn dan wel die dagen die in de statistieken belanden als de betere "warme" zomerdagen en die dan achteraf door sommigen worden aangewend om te beweren dat we een normale, mooie zomer beleven.
Daar staan we helaas ver van af, ook al zullen we vanaf morgen waarschijnlijk drie old school zomerdagen mogen beleven.

Ik vind het eigenlijk wel plezant, ik ben nogal een herfst-wintermens. Ik heb graag koude en donkerte en regenweer, ik vind dat mega comfy. Warme zomers hoeven voor mij echt niet :p

Ik vind het eigenlijk wel plezant, ik ben nogal een herfst-wintermens. Ik heb graag koude en donkerte en regenweer, ik vind dat mega comfy. Warme zomers hoeven voor mij echt niet :p
Ik heb dit jaar voor het eerst vitamine D extra ingenomen. Ik had een tekort. Er is amper zon.

Laatst bewerkt:
Je heb dit jaar voor het eerst vitamine D extra ingenomen. Ik had een tekort. Er is amper zon.
Mijn vitamine D waarde vorig jaar was in mijn bloedproef op een zorgwekkend niveau.
Een boost-kuur moeten innemen dan en daarna op één supplement / maand.
Ik ging er mee stoppen toen het terug meer zonlicht werd dit jaar, maar voorlopig ga ik nog even door...

Dat hittegolven voor meer doden zorgen is uiteraard een feit, maar dit zeer langdurig somber weer speelt op het gemoed van een zeer groot aantal mensen (ik ken nu werkelijk niemand die blij is dat we al zo lang somber weer hebben). Die psychologische impact is veel moeilijker meetbaar natuurlijk.
Ga ik mee akkoord. Je voelt dat ook aan in de straat, omgang met mensen of klanten. Vlaanderen is sowieso al geen vriendelijke regio op dat vlak, maar je ziet nu, in deze lange ongoing periode van slecht weer, duidelijk nog meer donderwolken op gezichten en korte lontjes dan anders. Het werkt op het gemoed. En ongetwijfeld is er dan ook een impact op gezondheid als dat zo lang aanhoudt.
Maar het zijn dan wel die dagen die in de statistieken belanden als de betere "warme" zomerdagen en die dan achteraf door sommigen worden aangewend om te beweren dat we een normale, mooie zomer beleven.
We hebben idd enkele zomers gehad die qua gevoelsbeleving slecht waren, maar waar je statistisch wel kon zeggen dat het een normale zomer was. Deze zomer is dat vooralsnog niet zo. De statistieken onderschrijven het gevoel: de zomer verloopt te nat, te somber en vooral erg koel.
Geef toe dat we slechtere weken gehad hebben. Naar het weekend toe geven ze richting 30.
Dat vandaag zo slecht en zo koud ging verlopen, stond niet in de voorspellingen, zelfs gisterenavond nog niet. De trend was duidelijk: vanaf zondag elke dag beter. Nu, vanaf morgen wordt het effectief wel weer beter. In het weekend komt dan weer de afstraffing met neerslag, die elke dag forser begint uit te pakken. En dan volgende week consistent temperaturen - weeral - onder de normaal. Het vastzittend patroon blijft vastzitten.

Laatst bewerkt:
Als ik keek naar de voorspelling ging vanavond de zon er toch doorkomen na de regen. Nu is het weer zo grijs en zo donker als iets. Begint echt op mijn systeem te werken.
Anders deed ik nog een toertje met de fiets maar de motivatie is er niet.

Anders deed ik nog een toertje met de fiets maar de motivatie is er niet.
Sowieso niet, de neerslag lijkt nu op de meeste plaatsen wel voorbij, maar door die voortdurende bewolking kon het land niet opwarmen vandaag en samen met die erg koude wind (+ windstoten >40km/u) die er nu nog staat voelt het weer ronduit kil aan voor de tijd van het jaar.

In other news:
- in Oslo en Stockholm was het opnieuw warmer dan in Brussel vandaag. In Stockholm zelfs 7 graden warmer. Zij in short, wij in (winter)jas.
- Spanje en Portugal krijgen vanaf deze week ook de warmte en verlaten dus het West-Europese "koudebastion" dat loopt van de Benelux over Frankrijk tot Spanje. Natuurlijk, zomerse kou in Spanje is relatief en betekent nog altijd 25-30 graden. Een warmer Spanje zou op termijn ook bij ons voor wat meer warmte kunnen zorgen, mits alles goed valt.

Laatst bewerkt:
Vorige week afgesproken om vandaag terras te doen, zag er toen nog veelbelovend uit, deze middag de ene regenvlaag achter de andere, dan maar gewoon bokes opeten in de cafetaria zeker.

Sowieso niet, de neerslag lijkt nu op de meeste plaatsen wel voorbij, maar door die voortdurende bewolking kon het land niet opwarmen vandaag en samen met die erg koude wind (+ windstoten >40km/u) die er nu nog staat voelt het weer ronduit kil aan voor de tijd van het jaar.

In other news:
- in Oslo en Stockholm was het opnieuw warmer dan in Brussel vandaag. In Stockholm zelfs 7 graden warmer. Zij in short, wij in (winter)jas.
- Spanje en Portugal krijgen vanaf deze week ook de warmte en verlaten dus het West-Europese "koudebastion" dat loopt van de Benelux over Frankrijk tot Spanje. Natuurlijk, zomerse kou in Spanje is relatief en betekent nog altijd 25-30 graden. Een warmer Spanje zou op termijn ook bij ons voor wat meer warmte kunnen zorgen, mits alles goed valt.
wat is er deprimerender, het weer of je posts? :s

Ik kan niet tegen de extreme wisselingen in het weer. vrijdag tot zondag 30° maandag 21°. Dan heb ik liever een constante 22-23° met een beetje zon. DIt weekend zou het eerste weekend zijn, dat we 3 dagen aan een stuk ons zwembad kunnen gebruiken...

In other news:
Wij ook in short, zonder jas.
al weken niet meer een jas aangedaan voor de warmte. enkel tegen wat regen, en zelfs dan de laatste week niet meer.
het is warm genoeg om een short te dragen de meeste ochtenden en al zeker vanag de middag.

perspectief.
meer warmte ook welkom, laat maar komen.

In Boston is het nu 36 graden celcius. hopelijk tegen september daar wat koeling want dan zit ik daar (lang)

Terug
Bovenaan