De gevolgen van een lange droogteperiode in een land dat al jaar en dag zijn best doet alle neerslag zo snel mogelijk naar de zee te vervoeren lijken me dan ook wel ernstiger dan wat we nu meemaken, niet?.
Volgens mij niet, omdat:
- droogte m.i. echt geen permanent probleem
kan zijn voor een land dat vlak naast een ongelofelijke voorraad water ligt, die steeds verder opwarmt, en waar ook nog eens de wind meestal van over komt.
- als gevolg van het vorige: door de klimaatverandering de neerslag bij ons nog toeneemt (zij het wel niet altijd gelijkmatig verspreid in tijd).
- je dus altijd de garantie hebt dat je vanaf ten laatste oktober begint aan 6 maanden moesson: warm water + koud land + wind van over zee = minstens een half jaar neerslaggarantie. Hoe warmer de oceaan wordt, hoe meer het nog gaat regenen in onze moesson.
Je hebt wel gelijk dat men beter een deel van het grote overschot aan neerslag moet capteren als appeltje voor de dorst in plaats van alles altijd ASAP te laten wegstromen. Maar zelfs als men dat niet doet, dan nog gaat het hier geen woestijn worden.
Wat mortaliteit betreft, dat is meer een kwestie van zich of zijn omgeving niet aanpassen. Gebrek aan airco of ventilatie. Zich kleden alsof het winter is terwijl het 30 graden is. Onvoldoende hydratie. Te actief zijn tussen 10u en 16u ipv activiteit te verschuiven naar de uren erbuiten. Elke dood uitsluitend door hitte, en dus niet door andere factoren waarvan hitte slechts de trigger was, kon vermeden worden.
En nu zeg jij dat koude en natte zomers de norm worden?
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat de winters warm, nat en extreem somber worden. De zomers zijn daarentegen een coin toss geworden: ofwel droog/warm/zonnig, ofwel somber/nat/koel. Het weer dat het in maart was, is het weer van de zomer (toch tot half augustus).
Dit jaar de tweede keer pech op rij. Maar de winter zal er niet minder warm, nat en somber door worden. En er is kans dat we volgend jaar nog eens het slecht lot trekken voor de zomer, dat zou dan al de derde keer op rij zijn en vier slechte zomers in 5 jaar.
Deze link werd hier vroeger al eens in dit topic gepost:
https://www.standaard.be/grondwater-vlaanderen.
'Tegen de intuïtie in, wonen wij in een van de regio’s met de grootste waterstress ter wereld'.
Komt naar ik begrijp niet door een gebrek aan neerslag, maar ligt aan de manier hoe we met ons water omgaan (vervuiling etc). Dit gaat ook over die diepe watervoorraden die om verschillende redenen niet meer hersteld gaan kunnen worden, zelfs als het nog eens een jaar zo regent zoals nu. Maar als ik De Standaard was, zou ik de publicatie hiervan nog even uitgesteld hebben ipv midden in een ongoing recordnatte periode.