Lente / Zomer 2024

Maar wat werd er gezegd toen het eens een droge zomer was? Wat ik me nog herinner: droge en extreem warme zomers gingen "de norm" worden, de landbouw ging kapot gaan, we gingen het mediterraans klimaat krijgen, we kunnen ons maar beter schrap zetten, we moeten ons waterverbruik grondig gaan gezien werd toen allemaal gezegd. Politiek probeerde men daar zelfs garen mee te spinnen met een "droogtecommissie" die nu al 2 jaar werkloos zit.

Vergeleken daarmee is dit nog niets denk ik.
De gevolgen van een lange droogteperiode in een land dat al jaar en dag zijn best doet alle neerslag zo snel mogelijk naar de zee te vervoeren lijken me dan ook wel ernstiger dan wat we nu meemaken, niet? Daar komt dan ook nog eens bij dat elke hittegolf de mortaliteit stijgt. Dus het lijkt me logisch dat daarvan effectief een probleem wordt gemaakt, en er maatregelen worden getroffen.

Of het de norm gaat worden, daar spreek ik me niet over uit, ik moet daar ook gewoon maar op experts vertrouwen (en dus niet op random forumgangers met onduidelijke kwalificaties), maar ik zie niet echt wat het probleem zou zijn met ons voor te bereiden op droogteperiodes door o.a. meer regenwater te capteren.

Maar wat werd er allemaal niet gezegd toen het eens een droge zomer was? Wat ik me nog herinner: droge en extreem warme zomers gingen "de norm" worden, de landbouw ging kapot gaan, de klimaatverandering treft ons hard, we gingen het mediterraans klimaat krijgen, we kunnen ons maar beter schrap zetten, water zal een luxegoed worden en zal niet meer vanzelfsprekend uit de kraan komen, werd toen allemaal gezegd. Politiek probeerde men daar zelfs garen mee te spinnen met een "droogtecommissie" die nu al bijna 2 jaar technisch werkloos is.

En nu zeg jij dat koude en natte zomers de norm worden?
Feit is dat niemand het weet. 1 of 2 koude of warme zomers zeggen helemaal niets over de toekomst.

Het enige dat we volgens mij kunnen stellen is dat de toekomst enkel extremer zal worden. Meer kans op té natte en koude zomers, maar even goed meer kans op té warme en droge zomers.

De gevolgen van een lange droogteperiode in een land dat al jaar en dag zijn best doet alle neerslag zo snel mogelijk naar de zee te vervoeren lijken me dan ook wel ernstiger dan wat we nu meemaken, niet? Daar komt dan ook nog eens bij dat elke hittegolf de mortaliteit stijgt. Dus het lijkt me logisch dat daarvan effectief een probleem wordt gemaakt, en er maatregelen worden getroffen.

Of het de norm gaat worden, daar spreek ik me niet over uit, ik moet daar ook gewoon maar op experts vertrouwen (en dus niet op random forumgangers met onduidelijke kwalificaties), maar ik zie niet echt wat het probleem zou zijn met ons voor te bereiden op droogteperiodes door o.a. meer regenwater te capteren.
De droogteperiodes zijn niet zozeer het probleem maar eerder de overbetonnering van Vlaanderen. 100% akkoord dat ze niet bij de pakken moeten blijven zitten en meer regenwater capteren voor in geval van droogte. Maar we hebben al dikwijls gezien dat politici slecht zijn in het nadenken op de lange termijn, liever nu besparen of hun punten er doorduwen en we zien dan later wel verder.
Heel die energiecrisis is er ook een prachtig voorbeeld van: we moesten van kernenergie af, dus we waren afhankelijk van goedkoop Russisch gas. Wat geen beter alternatief is aangezien het veel meer CO2 uitstoot dan kernenergie en bovendien afhankelijk bent van import uit Rusland. Gelukkig voor ons was het toen een zachte winter in West-Europa.

Bij een hittegolf heb je misschien hogere sterftecijfers maar het collectief welbehagen bij de mensen speelt toch ook een rol.

De droogteperiodes zijn niet zozeer het probleem maar eerder de overbetonnering van Vlaanderen. 100% akkoord dat ze niet bij de pakken moeten blijven zitten en meer regenwater capteren voor in geval van droogte. Maar we hebben al dikwijls gezien dat politici slecht zijn in het nadenken op de lange termijn, liever nu besparen of hun punten er doorduwen en we zien dan later wel verder.
Heel die energiecrisis is er ook een prachtig voorbeeld van: we moesten van kernenergie af, dus we waren afhankelijk van goedkoop Russisch gas. Wat geen beter alternatief is aangezien het veel meer CO2 uitstoot dan kernenergie en bovendien afhankelijk bent van import uit Rusland. Gelukkig voor ons was het toen een zachte winter in West-Europa.

Bij een hittegolf heb je misschien hogere sterftecijfers maar het collectief welbehagen bij de mensen speelt toch ook een rol.
Ja, het probleem van langetermijnplanning in een democratie zie je nu wel in zowat elk topic van dit forum.

Punt is gewoon dat @Guglielmo nu lijkt te willen zeggen dat de hele respons, met overheidsmaatregelen, op de droogteperiodes overdreven is, en hij dit lijkt af te zetten tegenover het gemor dat we nu hebben over het huidige weer. Ik vind dat appels met peren vergelijken.

Maar wat werd er allemaal niet gezegd toen het eens een droge zomer was? Wat ik me nog herinner: droge en extreem warme zomers gingen "de norm" worden, de landbouw ging kapot gaan, de klimaatverandering treft ons hard, we gingen het mediterraans klimaat krijgen, we kunnen ons maar beter schrap zetten, water zal een luxegoed worden en zal niet meer vanzelfsprekend uit de kraan komen, werd toen allemaal gezegd. Politiek probeerde men daar zelfs garen mee te spinnen met een "droogtecommissie" die nu al bijna 2 jaar technisch werkloos is.

Deze link werd hier vroeger al eens in dit topic gepost: https://www.standaard.be/grondwater-vlaanderen.
'Tegen de intuïtie in, wonen wij in een van de regio’s met de grootste waterstress ter wereld'.

Er zijn structurele problemen die moeten aangepakt worden als het over grondwater e.d. gaat. Twee uitgeregende jaren gaan dat niet helemaal oplossen.

De gevolgen van een lange droogteperiode in een land dat al jaar en dag zijn best doet alle neerslag zo snel mogelijk naar de zee te vervoeren lijken me dan ook wel ernstiger dan wat we nu meemaken, niet?.
Volgens mij niet, omdat:
- droogte m.i. echt geen permanent probleem kan zijn voor een land dat vlak naast een ongelofelijke voorraad water ligt, die steeds verder opwarmt, en waar ook nog eens de wind meestal van over komt.
- als gevolg van het vorige: door de klimaatverandering de neerslag bij ons nog toeneemt (zij het wel niet altijd gelijkmatig verspreid in tijd).
- je dus altijd de garantie hebt dat je vanaf ten laatste oktober begint aan 6 maanden moesson: warm water + koud land + wind van over zee = minstens een half jaar neerslaggarantie. Hoe warmer de oceaan wordt, hoe meer het nog gaat regenen in onze moesson.

Je hebt wel gelijk dat men beter een deel van het grote overschot aan neerslag moet capteren als appeltje voor de dorst in plaats van alles altijd ASAP te laten wegstromen. Maar zelfs als men dat niet doet, dan nog gaat het hier geen woestijn worden.

Wat mortaliteit betreft, dat is meer een kwestie van zich of zijn omgeving niet aanpassen. Gebrek aan airco of ventilatie. Zich kleden alsof het winter is terwijl het 30 graden is. Onvoldoende hydratie. Te actief zijn tussen 10u en 16u ipv activiteit te verschuiven naar de uren erbuiten. Elke dood uitsluitend door hitte, en dus niet door andere factoren waarvan hitte slechts de trigger was, kon vermeden worden.
En nu zeg jij dat koude en natte zomers de norm worden?
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat de winters warm, nat en extreem somber worden. De zomers zijn daarentegen een coin toss geworden: ofwel droog/warm/zonnig, ofwel somber/nat/koel. Het weer dat het in maart was, is het weer van de zomer (toch tot half augustus).

Dit jaar de tweede keer pech op rij. Maar de winter zal er niet minder warm, nat en somber door worden. En er is kans dat we volgend jaar nog eens het slecht lot trekken voor de zomer, dat zou dan al de derde keer op rij zijn en vier slechte zomers in 5 jaar.
Deze link werd hier vroeger al eens in dit topic gepost: https://www.standaard.be/grondwater-vlaanderen.
'Tegen de intuïtie in, wonen wij in een van de regio’s met de grootste waterstress ter wereld'.
Komt naar ik begrijp niet door een gebrek aan neerslag, maar ligt aan de manier hoe we met ons water omgaan (vervuiling etc). Dit gaat ook over die diepe watervoorraden die om verschillende redenen niet meer hersteld gaan kunnen worden, zelfs als het nog eens een jaar zo regent zoals nu. Maar als ik De Standaard was, zou ik de publicatie hiervan nog even uitgesteld hebben ipv midden in een ongoing recordnatte periode.

Laatst bewerkt:
Volgens mij niet, omdat:
- droogte m.i. echt geen permanent probleem kan zijn voor een land dat vlak naast een ongelofelijke voorraad water ligt, die steeds verder opwarmt, en waar ook nog eens de wind meestal van over komt.
- als gevolg van het vorige: door de klimaatverandering de neerslag bij ons nog toeneemt (zij het wel niet altijd gelijkmatig verspreid in tijd).
- je dus altijd de garantie hebt dat je vanaf ten laatste oktober begint aan 6 maanden moesson: warm water + koud land + wind van over zee = minstens een half jaar neerslaggarantie. Hoe warmer de oceaan wordt, hoe meer het gaat regenen in onze moesson.

Je hebt wel gelijk dat men beter een deel van het grote overschot aan neerslag moet capteren als appeltje voor de dorst in plaats van alles altijd ASAP te laten wegstromen. Maar zelfs als men dat niet doet, dan nog gaat het hier geen woestijn worden.

Wat mortaliteit betreft, dat is meer een kwestie van zich of zijn omgeving niet aanpassen. Gebrek aan airco of ventilatie. Zich kleden alsof het winter is terwijl het 30 graden is. Onvoldoende hydratie. Te actief zijn tussen 10u en 16u ipv activiteit te verschuiven naar de uren erbuiten. Elke dood uitsluitend door hitte, en dus niet door andere factoren waarvan hitte slechts de trigger was, kon vermeden worden.

Dat zeg ik niet. Ik zeg dat de winters warm, nat en extreem somber worden. De zomers zijn daarentegen een coin toss geworden: ofwel droog/warm/zonnig, ofwel somber/nat/koel. Het weer dat het in maart was, is het weer van de zomer (toch tot half augustus).

Dit jaar de tweede keer pech op rij. Maar de winter zal er niet minder warm, nat en somber door worden. En er is kans dat we volgend jaar nog eens het slecht lot trekken voor de zomer, dat zou dan al de derde keer op rij zijn en vier slechte zomers in 5 jaar.

Komt naar ik begrijp niet door een gebrek aan neerslag, maar ligt aan de manier hoe we met ons water omgaan (vervuiling etc). Dit gaat ook over watervoorraden die om verschillende redenen niet meer hersteld gaan kunnen worden, zelfs als het nog eens een jaar zo regent zoals nu. Maar als ik De Standaard was, zou ik de publicatie hiervan nog even uitgesteld hebben ipv midden in een ongoing recordnatte periode.
Daar gaat het inderdaad over. Dan nog moet politiek (en bevolking) zich daar wel van bewust blijven. Ook al is het een uitzonderlijk natte periode.

Het is dan ook eerst vorig jaar in juni 2023 gepubliceerd (zie: https://www.beyondgaming.be/threads/lente-zomer-2024.30549/post-1290022). Het is in mei van dit jaar bijgewerkt.

Volgens mij niet, omdat:
- je dus altijd de garantie hebt dat je vanaf ten laatste oktober begint aan 6 maanden moesson: warm water + koud land + wind van over zee = minstens een half jaar neerslaggarantie. Hoe warmer de oceaan wordt, hoe meer het nog gaat regenen in onze moesson.

Ik zie nu precies niet echt waar dit alles minder erg is dan somber, regenachtig weer van rond de 15 graden? Want daar ging het toch om?

Verder zie ik wel enige uitdagingen bij airco in elk WZC om maar wat te zeggen. Ik vind dat je daar nogal snel over gaat.

@Sylverscythe het is nu wel een feit, aangetoond met studies en weet ik veel wat dat somber weer nu eenmaal een negatieve invloed heeft op de mentale gezondheid van mensen. Dat wegwaaien met "ach is dat nu allemaal zo erg" is imo ook een beetje tekort door de bocht

@Sylverscythe het is nu wel een feit, aangetoond met studies en weet ik veel wat dat somber weer nu eenmaal een negatieve invloed heeft op de mentale gezondheid van mensen. Dat wegwaaien met "ach is dat nu allemaal zo erg" is imo ook een beetje tekort door de bocht
Maar is het erger dan een lange periode van droogte en hoge temperaturen, hetgeen waarvan hier wordt geclaimt dat de respons overdreven is?

Gisteren was voor mij een zo goed als ideale dag (moest ik niet aan het werk zijn geweest).
Fris in de ochtend. Lekker warm in de middag, maar niet té heet dat je niks meer kan doen en in de vooravond nog heerlijk buiten gezeten in het zonnetje. 's avonds ('t was 21-22u thuis) een buitje om alles terug af te koelen. Beetje bergklimaat eigenlijk.

Maar is het erger dan een lange periode van droogte en hoge temperaturen, hetgeen waarvan hier wordt geclaimt dat de respons overdreven is?
op een individueel vlak voor de groep mensen die op een forum als dit post? Dan vermoed ik dat somber weer waarschijnlijk erger is ja. Onze generatie en degenen na ons staan er voor gekend meer mentale gezondheidsproblemen te vertonen.

Is het voor de economie, oude mensen, kleine kinderen, etc erger als het weken 35-40 graden en droog is, zeer zeker.

Men rekent te veel in aantal doden dikwijls, somber regenweer zal wellicht minder doden eisen dan hittegolven en extreme warmte, maar de impact op de mentale gezondheid is er zeker ook wel.
In veel gevallen waren die hittegolfdoden door een andere oorzaak gestorven en was dat juist de druppel die de emmer deed overlopen. En in zeldzamere gevallen als het gaat om iemand die sterft door inspanningen te doen in de hitte, of een kind dat achterbleef in een auto had het vermeden kunnen worden.

Naast halfweg de maand zijn we ook halfweg de meteorologische zomer, ook hiervan een tussenstand:

ParameterNormaalMedio zomer 2024
Gem. Maximumtemperatuur22.5°C20.4°C
Gem. Minimumtemperatuur13.4°C11.8°C
Gem. Temperatuur17.9°C16.3°C
Cumul Neerslag234.2 mm160.8 mm
Gem. Wind3 m/s2.9 m/s
Cumul Zonneschijn594u 56min270u 50min

Hetzelfde beeld als deze maand dus. De cijfers tonen flinke tekorten op de drie temperatuurindicatoren. Tegelijk is 68.7% van de normale neerslag van de zomer, meer dan twee derde, al gevallen, terwijl we nog maar 45.5% van de normale zonneschijn gekregen hebben. Dat is meer dan je zou verwachten, maar daar zit het zonnig (maar erg koud) begin van juni voor iets tussen natuurlijk.

De tweede helft van de zomer dient echt warmer, droger, en zonniger te verlopen om de zomer nog ietwat normaal te laten eindigen.

Ik ging nog zeggen, met amper 16.3°C is dit voorlopig de koudste zomer sinds het jaar 20XX. Helaas vind ik in de recente pre-klimaatverandering geschiedenis geen enkele zomer terug die zo koud was als de huidige. 2011 was ook een koude maar eindigde nog met gemiddeld 16.7°C. Nu, het tweede deel van de zomer verloopt in de regel warmer dan het eerste, dus die 16.3°C zal nog wel stijgen (of dat mag ik toch hopen!) voor de zomer voorbij is. Desondanks is het niet uitgesloten dat deze zomer een van de koudste in jaren zal worden. Voor mij is dat toch wel een verrassing, dat ze nat ging worden had ik wel verwacht, maar ik had nooit verwacht dat ze koud zou worden.

Vergeleken met het vorige Jaar Zonder Zomer, 2021, zien we dat de huidige zomer vooralsnog beduidend droger, maar wel veel kouder verloopt.

op een individueel vlak voor de groep mensen die op een forum als dit post? Dan vermoed ik dat somber weer waarschijnlijk erger is ja. Onze generatie en degenen na ons staan er voor gekend meer mentale gezondheidsproblemen te vertonen.

Is het voor de economie, oude mensen, kleine kinderen, etc erger als het weken 35-40 graden en droog is, zeer zeker.
Mag ik dat nu wel heel "hand waivy" vinden?
Men rekent te veel in aantal doden dikwijls, somber regenweer zal wellicht minder doden eisen dan hittegolven en extreme warmte, maar de impact op de mentale gezondheid is er zeker ook wel.
In veel gevallen waren die hittegolfdoden door een andere oorzaak gestorven en was dat juist de druppel die de emmer deed overlopen. En in zeldzamere gevallen als het gaat om iemand die sterft door inspanningen te doen in de hitte, of een kind dat achterbleef in een auto had het vermeden kunnen worden.
Hier vind ik dat doden door het ene nogal snel als "vermijdbaar" worden geklasseerd, om dan een zekere impact op de mentale gezondheid enkel en alleen door somber weer als eens vaststaand, onveranderlijk feit te zien.

Ik ontken niet dat die mentale impact er is hé, maar ik kom terug op de originele discussie waarin werd gedaan alsof overheidsmaatregelen door/na de aanhoudende droogte een soort overdreven reactie waren. Terwijl kennelijk dit weer een echt probleem is. Ik vind dat nogal een sterk standpunt.

Mag ik dat nu wel heel "hand waivy" vinden?

Hier vind ik dat doden door het ene nogal snel als "vermijdbaar" worden geklasseerd, om dan een zekere impact op de mentale gezondheid enkel en alleen door somber weer als eens vaststaand, onveranderlijk feit te zien.

Ik ontken niet dat die mentale impact er is hé, maar ik kom terug op de originele discussie waarin werd gedaan alsof overheidsmaatregelen door/na de aanhoudende droogte een soort overdreven reactie waren. Terwijl kennelijk dit weer een echt probleem is. Ik vind dat nogal een sterk standpunt.

Ik denk dat BEIDE echte problemen zijn. Al zijn voor het ene de pleisters op de wonde al iets makkelijker te bedenken dan voor het andere.

Somber weer is natuurlijk veel prevalenter dan hitte of droogte bij ons. Vorig jaar verliepen 2 op de 3 maanden te somber. Soms extreem somber, in gans december scheen de zon niet eens een volle dag (en ja, zelfs voor december is dat extreem abnormaal weinig). Dit jaar verliepen de vorige 5 maanden ook allemaal weer te somber. De huidige maand loopt ook weer te somber. En ook vandaag is het weer somber. Mocht hitte of droogte ook in zo'n enorme kwantiteit voorkomen, dan zou het wel iets anders geweest zijn, maar koelere temperaturen en natte periodes overheersen bij ons nog altijd veel meer dan hitte of droogte.

Hitte wordt ook gekenmerkt door intense periodes, die vervolgens snel verdwijnen. Somber (en droogte) vinden daarentegen over lange periodes plaats, met af en toe wel eens wat zon of regen, maar eenmaal het herstel begint dient de volgende lange sombere of droge etappe zich alweer aan.

Ik vind het dus ook echt maar allemaal moeilijk om te vergelijken. Voor somber weer is er geen airco die je kan aanzetten en die meteen een oplossing brengt. Voor somber weer is er ook er geen garantie dat, eenmaal er een zekere maand op de kalender staat, het voorbij zal zijn (zoals oktober bij droogte). Zelfs de zomer is allesbehalve een garantie voor een structurele break van het sombere weer.

Laatst bewerkt:
Tegen somberheid kan je op reis gaan, maar dat is ook maar een tijdelijke oplossing. En goed voor het milieu is dat ook niet als we massaal naar het zuiden vliegen. En dan kom je terug naar hier en is de shock dubbel zo groot.
Gepensioneerden die hebben het gemakkelijker op dat vlak, die kunnen voor enkele maanden gaan overwinteren in beter weer.

Ik ken eigenlijk niemand die enkel voor het weer verhuist hoor.
Mijn schoonouders.
Die zitten tegenwoordig gemiddeld 9 maanden per jaar in Tenerife
En als het van mijn schoonvader afhing dan was dit 12 maanden want hij heeft daar quasi geen last van zijn artrose en het boeit hem ook geen ene f*k meer wat er in België gebeurt.

Mijn schoonouders.
Die zitten tegenwoordig gemiddeld 9 maanden per jaar in Tenerife
En als het van mijn schoonvader afhing dan was dit 12 maanden want hij heeft daar quasi geen last van zijn artrose en het boeit hem ook geen ene f*k meer wat er in België gebeurt.
Als ge werkt hebt ge ook nog uw bezigheid een groot deel van de dag. Maar als ge gepensioneerd zijt gaat het weer hier nog meer op de zenuwen werken, denk ik.

Terug
Bovenaan