Lente / Zomer 2024

En nu nog eens een onweertje dabei

Ook weer goed last-minute allemaal, om 19u30 waarschuwen voor onweer code geel vanaf 20u

wind.jpg

Hoe komt het eigenlijk dat ze er tegenwoordig zelfs 1-2 dagen op voorhand nog zo dikwijls naast zitten? Dat er binnen 5 dagen of een week nog veel onvoorspelbaarheid op zit, daar kan ik best inkomen.
En het is al wekenlang hetzelfde patroon met de iets langere termijnvoorspelling (5-10 dagen); het wordt altijd warmer, zonnig en droog, wat ze steeds naar beneden moeten bijstellen. Enkel het warmer blijkt deze keer wel te kloppen.

En het is al wekenlang hetzelfde patroon met de iets langere termijnvoorspelling (5-10 dagen); het wordt altijd warmer, zonnig en droog, wat ze steeds naar beneden moeten bijstellen. Enkel het warmer blijkt deze keer wel te kloppen.

Wekenlang? Al letterlijk sinds oktober, ik hou dagelijks het weer in de gaten en nog geen ene keer is het beter weer dan de langere termijnvoorspelling.

Een jaar of 10-12 geleden ben ik eens naar een voordracht geweest over meteorologie door meester Frank (DB) in de plaatselijke parochiezaal. Die zei toen dat door de steeds krachtiger computers de weermodellen heel snel veel beter werden en 'ten laatste binnen 10 jaar' veel accurater gingen zijn voor meerdaagse voorspellingen...

Ik stel ook eerder het tegenovergestelde vast... Zo erg als in de tijd van Armand Pien is het gelukkig niet meer maar toch zeker niet beter/accurater dan 10j. geleden.

We nemen wat we krijgen. Als is het soms maar een aalmoes.

Ik durf hier zelfs niets positief meer te posten. Door hier te regelmatig te lezen krijg ik het gevoel dat er iets mis is met mij omdat ik niet zo negatief kan zijn over het weer.

Vanaf nu dus nog hooguit neutrale posts van mij. Ik zal proberen om ook regelmatig negatieve dingen te posten :)

Dat er mensen somber worden (en veel blijkbaar) van maandenlang deprimerend weer is normaal.
Dat er zoals u zijn is ook normaal, mensen die het gewoon nemen zonder veel gezaag.
En mensen die soms es somber zijn van het weer, maar het snel relativeren of voor zichzelf houden ...

Als er mensen zij die zeggen "Verman je, t'is maar regen "elke keer iemand zaagt of klaagt ... En dan zelf gaan zeggen: "Ik heb het al moeilijk van 1 dagje 27C"?
Wat ga je dan doen als het 30 dagen 27C is? Of 4 maand?
Dan kunnen de regen klagers omgekeerd reageren van: "Verman je, dat is toch niks, 4 maand mooi weer? Zo veel beter dan 4 maand regen."

Laatst bewerkt:
Ik denk dat er niemand klaagt in Spanje als het 4 maand lang zonnig en 27 graden is overdag, die zijn dat daar gewoon. Ik denk dat dat rapper went dan 17 graden met regen voor 4 maand. In 2018 en 2022 heb ik er toch ook geen last van gehad dat het te warm was. In die zomers was het dan ook niet vochtig dus de warmte was goed te verdragen.

Vandaag toch weer frisser dan eerst gedacht. 20 graden halen wordt al een hele opgave. Dus toch weeral 3-4 graden onder de normaal. Blijft opvallend hoe het eigenlijk het jaar door gemakkelijk en bijna voortdurend te warm is, maar als het zomer is, dan is het wel regelmatig te koud. Ook weer compleet bewolkt ondertussen.
Ik denk dat er niemand klaagt in Spanje als het 4 maand lang zonnig en 27 graden is overdag, die zijn dat daar gewoon. Ik denk dat dat rapper went dan 17 graden met regen voor 4 maand.
Ik ken in ieder geval niemand uit Spanje of Griekenland die vrijwillig naar hier verhuist om de hitte daar te ontlopen en in een koeler en regenachtiger klimaat te komen leven. Omgekeerd echter...

Laatst bewerkt:
Als er mensen zij die zeggen "Verman je, t'is maar regen "elke keer iemand zaagt of klaagt ... En dan zelf gaan zeggen: "Ik heb het al moeilijk van 1 dagje 27C"?
Wat ga je dan doen als het 30 dagen 27C is? Of 4 maand?
Dan kunnen de regen klagers omgekeerd reageren van: "Verman je, dat is toch niks, 4 maand mooi weer? Zo veel beter dan 4 maand regen."
Inderdaad ja, in beide gevallen gaat het vooral over een luxeprobleem. Met de kanttekening dat van hitte effectief mensen overlijden (te meer omdat onze gebouwen daar gewoon niet op voorzien zijn), terwijl dat bij "regenachtig en kouder dan gemiddeld" volgens mij niet zo is. Overigens zie ik hier toch wel wat accounts dagelijks klagen over de regen, valt nog te zien of dat zo is wanneer het warm wordt.

Ik ken in ieder geval niemand uit Spanje of Griekenland die vrijwillig naar hier verhuist om de hitte daar te ontlopen en in een koeler en regenachtiger klimaat te komen leven. Omgekeerd echter...
Ik ken eigenlijk niemand die enkel voor het weer verhuist hoor.

Ik denk dat er niemand klaagt in Spanje als het 4 maand lang zonnig en 27 graden is overdag, die zijn dat daar gewoon. Ik denk dat dat rapper went dan 17 graden met regen voor 4 maand. In 2018 en 2022 heb ik er toch ook geen last van gehad dat het te warm was. In die zomers was het dan ook niet vochtig dus de warmte was goed te verdragen.
temperatuur is niet echt een probleem imo. Het is een gebrek aan zon dat op mensen hun humeur werkt. Als ik hier een maand met zon heb aan 10-15 graden dan is dat een goeie maand. 20 graden met regen is dan veel minder.

De maand is ondertussen halfweg, tijd voor een tussenstand van de tweede zomermaand:

ParameterNormaalJuli 2024
Gem. Maximumtemperatuur23.2°C20.9°C
Gem. Minimumtemperatuur14.1°C12.6°C
Gem. Temperatuur18.7°C16.8°C
Cumul Neerslag76.9 mm87.1 mm
Gem. Wind3.1 m/s3.1 m/s
Cumul Zonneschijn203u 14min84u 50min

Vooralsnog een flink abnormale maand dus. De temperatuurindicatoren zijn alle drie te koud, en ook flink kouder dan die van juli 2023. De normale hoeveelheid neerslag voor de ganse maand is nu al overschreden. En qua zonneschijn zitten we nog ver van de helft van de normaal. Enkel de wind is perfect normaal.

Deze maand is nu al de tiende te natte maand op rij, en zonder grondige wijziging aan het weerbeeld is deze maand goed op weg om ook weer te koud en te somber te eindigen.

temperatuur is niet echt een probleem imo. Het is een gebrek aan zon dat op mensen hun humeur werkt. Als ik hier een maand met zon heb aan 10-15 graden dan is dat een goeie maand. 20 graden met regen is dan veel minder.
Ja, ik heb liever ijzige kou en zonnig dan 10°C en regen 's winters. Helaas zijn winters bij ons meestal grijs, kil en regenachtig zonder dat het echt koud wordt.
De winter van 2023-2024 was nog een ergere versie daarvan.

De lente dit jaar was ook een drama.

Dus hoewel we hier in België sterk zijn in klagen is het toch niet ongegrond deze keer.

Dat is nu wel eigen aan ons klimaat, wat jij zegt is toch typisch voor een meer continentale winter?
De hoeveelheid neerslag en het gebrek aan zonlicht deze winter waren absoluut niet normaal of eigen aan ons klimaat. Je mag de voorbije winter gerust extreem noemen op dat vlak.

Er was maar eigenlijk 1 normale wintermaand, en dat was januari. Het viel mij toen op hoeveel de zon scheen. Dat was nochtans maar 72 uur, maar dat was wel 3 keer zoveel als in de voorgaande december, en 2 keer zoveel als in de daaropvolgende februari, beiden veel te sombere maanden.

Juli is ook niet goed op weg, gemiddeld haalt juli 203:14 zon en we zitten aan 84:50. Juni zat aan 186u zon tov gemiddeld 199u, niet extreem maar ook te weinig. De rest van de zomer zal behoorlijk zonnig mogen zijn om dat goed te maken. Het is vooral dat de sombere trend maar blijft aanhouden dat zo deprimerend is.

Dus wie zegt dat het allemaal zo erg niet is heeft ongelijk. De cijfers bewijzen het tegendeel.

Vanaf morgen krijgen we enkele droge dagen , maar vanaf zondag lijken we terug in het oude stramien van Atlantische storingen en wisselvalligheid te vallen.

Dus wie zegt dat het allemaal zo erg niet is heeft ongelijk. De cijfers bewijzen het tegendeel.
Ik denk niet dat er nog mensen zijn die ontkennen dat het abnormaal/ongezien/whatever is. Ik denk eerder dat er hier wat tegenreacties komen rond het abnormaal/ongezien/whatever drama dat er rond wordt gemaakt.

Enfin ja, ik heb hier en in een ander topic al uitgelegd wat mijn redenering is om dit allemaal niet zo'n drama te vinden, uiteindelijk is dat persoonlijke voorkeur. Maar in de lijst van zaken die op mijn humeur werken komt "het regent nog eens" niet echt voor.

Ik denk niet dat er nog mensen zijn die ontkennen dat het abnormaal/ongezien/whatever is. Ik denk eerder dat er hier wat tegenreacties komen rond het abnormaal/ongezien/whatever drama dat er rond wordt gemaakt.
Maar wat werd er allemaal niet gezegd toen het eens een droge zomer was? Wat ik me nog herinner: droge en extreem warme zomers gingen "de norm" worden, de landbouw ging kapot gaan, de klimaatverandering treft ons hard, we gingen het mediterraans klimaat krijgen, we kunnen ons maar beter schrap zetten, water zal een luxegoed worden en zal niet meer vanzelfsprekend uit de kraan komen, werd toen allemaal gezegd. Politiek probeerde men daar zelfs garen mee te spinnen met een "droogtecommissie" die nu al bijna 2 jaar technisch werkloos is.

Vergeleken daarmee is dit nog niets denk ik.

Terug
Bovenaan