Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Idd, nu al gaan concluderen dat we naar bvb. N Ierse weer patronen evolueren is wel heel voorbarig.
Deze periode sinds half oktober 2023 is uitzonderlijk nat en grijs. Daartegenover waren 2018 en 2020 lang zeer droog in de lente en zomer.
Ik concludeer helemaal niks, ik stel alleen vast.
8 maanden kun je moeilijk nog 'een periode' gaan noemen, dat is twee derden van een jaar.
De momenten waar jij van spreekt duurden een paar weken, dat is een periode en geen trend.
Bovendien is er sinds 2020 nog een andere trend: de warmte wordt nu vooral gedreven door erg hoge minimumtemperaturen, terwijl maximumtemperaturen meestal rond of onder de norm blijven hangen. Logisch: warme zee => meer bewolking => warmer 's nachts, kouder overdag.
Hier is wat ik persoonlijk hanteer, dit is natuurlijk compleet subjectief en heeft weerkundig 0,0 betekenis ("topzomer" bestaat niet eens weerkundig). De officiële statistieken van het KMI toets ik vervolgens aan deze criteria.
Een goede zomer is voor mij een zomer die over de drie maanden heen:
- warm is: een gemiddelde temperatuur die hoger of gelijk is aan het gemiddelde
- geen plakzomer is: een neerslaghoeveelheid die kleiner of gelijk is aan het gemiddelde
- buiten te doen was: het aantal neerslagdagen is kleiner of gelijk aan het gemiddelde
Een Topzomer (meer klassieke term: "Grote Zomer") is een goede zomer waarvan elk van de drie maanden afzonderlijk aan de criteria voldoen.
Een slechte zomer is een zomer die geen goede zomer is. Een Jaar Zonder Zomer is een slechte zomer waarbij geen enkele maand afzonderlijk voldoet aan de criteria van een goede zomer.
Op basis daarvan:
2024: behoudens verrassingen, realistisch nog mogelijk: goede zomer/slechte zomer/jaar zonder zomer
2023: slechte zomer
2022: goede zomer
2021: Jaar Zonder Zomer
2020: slechte zomer†
2019: goede zomer
2018: Grote Zomer
† Zomer 2020 was op z'n geheel droog/warm, maar had ook een frisse juli met vooral (te) regelmatig neerslag wat net niet gecompenseerd kon worden. Omdat de nieuwe referentienormalen vanaf 2021 de afwijking echter nog groter zouden maken heb ik "slechte zomer" toch behouden. Was er geen afwijking meer in de nieuwe normen, dan had ik zomer 2020 daaraan getoetst en was het een "goede zomer".
Van 2002 tot 2019 waren er wat mij betreft 8 goede zomers (incl grote zomers), dus gemiddeld bijna elke 2 jaar een goede zomer. Sinds 2020, toen de temperatuur van de oceaan hard begon te stijgen, hebben we er nog maar 1 gehad, en bovendien ook, en dat voor het eerst sinds de eeuwwisseling, een jaar zonder zomer.
Als dit jaar ook een slechte zomer wordt - en als de lente inderdaad de trend gezet heeft wordt het misschien zelfs opnieuw een jaar zonder zomer - dan betekent dat dat er op 5 jaar maar 1 goede zomer geweest zal zijn. Iets wat deze eeuw nog eens voorgevallen is, maar dat was toen wel met een grote zomer erin in plaats van een jaar zonder zomer. En dan begint het er wat op te lijken dat het aantal goede zomers afneemt vergeleken met de voorbije 20 jaar.
De vraag is dan: is dit slechts een perfect normale variabiliteit en gaan we straks alsnog een flinke inhaalbeweging maken met gemiddeld terug een goede zomer om de 2 jaar, of betekent die opwarming van de oceaan - al dan niet samen met andere factoren - dat we effectief minder goede zomers gaan krijgen?
1998 was bij mijn weten toch ook een slechte zomer, en ik herinner mij voor de rest in de jaren 90 dat de meeste zomers toch ook niet om over naar huis te schrijven waren. Wat je toen wel nog had, was een min of meer strenge winter. Maar echte ijskoude winters, met sneeuw die dagenlang bleef liggen, daarvoor moeten we toch al terug naar begin jaren 80 zeker? Kijk maar naar de Elfstedentocht als maatstaf voor die winters.
vandaag geen regen, temperatuur van 20 graden, dus een goede zomerdag?
neen, want continu bewolkt (geen licht) en veel wind.
ik heb er wel van genoten, heel de middag buiten (bezig) geweest.
maar ik denk dat je nog wat parameters mist in je zomer classificatiesysteem.
vandaag geen regen, temperatuur van 20 graden, dus een goede zomerdag?
neen, want continu bewolkt (geen licht) en veel wind.
ik heb er wel van genoten, heel de middag buiten (bezig) geweest.
maar ik denk dat je nog wat parameters mist in je zomer classificatiesysteem.
Neen, zeer slechte zomerdag. Ik ga het wel bij Ukkel houden:
Normale max voor Ukkel op 15 juni: 21 graden
Werkelijke max vandaag: 17,4 graden, meer dan 3 graden tekort en ook weer kouder dan gisteren.
Normale min voor Ukkel op 15 juni: 12 graden
Werkelijke min vandaag: 10 graden.
Gemiddelde temperatuur zal dus sowieso weer te laag liggen.
Neerslag in Ukkel vandaag, vooralsnog 5,9 mm. Mocht het elke dag regenen deze maand, en elke dag evenveel regenen, dan mag het maar max 2,36 mm per dag zijn of de maand eindigt weer te nat. 5,9 mm zit daar al 2,5 keer boven. Natuurlijk was de eerste helft van de maand wel vrij droog. Maar er komt vanavond nog neerslag richting Ukkel zie ik, en de komende dagen ook nog.
Voor Limburg mag je nog wel een graad of 2-3 bovenop de normaal van Ukkel doen, dus dat Limburg nog niet de normaal van Ukkel haalt is geen goed teken.
Wind zit er eigenlijk wel in verwerkt, als het flink waait gaat het altijd een zuidwester zijn, en dat betekent matige/te koude temperaturen in de zomer (in de winter is het omgekeerd)
Zonneschijn is een moeilijke. Kijk naar de eerste helft van de maand: redelijk wat zonneschijn gehad, maar veel te koud. M.i. als het warm is (dus weinig waait) en het niet regent dan is het al heel veel. Dat het gewoon bewolkt is, is minder een spelbreker dan regen, wind of kou.
Gisteren en deze nacht heeft het hier echt gegoten. Ik heb ook de hele dag in de tuin gewerkt, maar met die hevige wind voelde het meer aan zoals begin oktober. Ik moet me ook vaak vergewissen dat het juni is.
Wat een depressief weer zeg, gisteren op weg naar Brussel ‘s nachts, zware regenval op de A12 en ‘s ochtends op de terugweg ook. Maar dan echt zwaar regenval waar je de lijnen niet ziet op de snelweg en je ruitenwissers full force aan het gaan zijn.
edit: Limburg blijkbaar, zou kunnen maar het zal niet droog blijven zie ik dus alsnog ook daar een regendag
Laatste dagen hebben de buien weer een voorkeur voor de westelijke provincies precies
In Leuven ook geen regen gezien. 's Morgens was het nat maar het grootste gedeelte van de dag scheen de zon toch. Niet dat ik er op het werk een hol aan had maar kom.
Het is een groot gedeelte van de dag droog gebleven, vooral vanmorgen heeft het hier behoorlijk hard geregend. Maar als ge er lang genoeg inlag had ge er weinig last van. Er was wel veel wind en het was niet al te warm dus zomers voelde het alleszins niet aan.