Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Nee, er is een kleiner temperatuurverschil tussen evenaar en polen omdat de polen veel sneller opwarmen dan de rest van de planeet waardoor de straalstroom zwakker is en minder kronkelt en het weer minder variabel wordt. En daardoor kan je maandenlang hetzelfde weer hebben (nu dus kakweer zoals we vroeger ook al lange kurkdroge perioden hebben gehad) i.p.v. een weerwissel om de ongeveer 20 dagen vroeger. Die kronkels in de straalstroom zorgden voor snellere verschuivingen van drukgebieden.zoals ik het nu begrijp, correct me if i'm wrong.
er is een groter temperatuurverschil tussen evenaar en de polen (warmere polen), dat zorgt voor een zwakkere straalstroom waardoor er constant lagedruk gebieden hier terechtkomen
Nee, er is een kleiner temperatuurverschil tussen evenaar en polen omdat de polen veel sneller opwarmen dan de rest van de planeet waardoor de straalstroom zwakker is en minder kronkelt en het weer minder variabel wordt. En daardoor kan je maandenlang hetzelfde weer hebben (nu dus kakweer zoals we vroeger ook al lange kurkdroge perioden hebben gehad) i.p.v. een weerwissel om de ongeveer 20 dagen vroeger. Die kronkels in de straalstroom zorgden voor snellere verschuivingen van drukgebieden.
Ik ben mis![]()
Veranderingen in de kracht, positie en meandering van de straalstroom - Weer.nl
Tussen 1940 en 2020 is de straalstroom wereldwijd gemiddeld in kracht toegenomen, maar ook meer gaan meanderen.www.weer.nl
Volgens dit artikel is de straalstroom juist sterker geworden (hogere windsnelheid) maar is de meandering ook toegenomen.
Behalve in de winter, dan is de straalstroom sterker geworden en de meandering juist iets minder, wat de westcirculatie dan nog meer doet toenemen en de kans op significant winterweer bij ons doet afnemen.
De straalstroom was vroeger rechter en kronkelt nu meer en het is blijkbaar door die kronkels dat het weertype nu langer blijft hangen. Maar als ik het goed voorheb komt dat kronkelen doordat ze zwakker wordt de laatste jaren.
Onvoorstelbaar gewoon.Wellicht niet maar het is wel flink te koud voor de tijd van het jaar. Ik denk niet dat we deze maand nog normaal gaan uitkomen qua temperatuur of we moeten plots nog een hittegolf krijgen eind deze maand. Gezien de persistentie van het huidige patroon is het zeer onwaarschijnlijk.Dit wordt de koudste juni ooit sinds de metingen?
In 1991 was het gemiddeld 13,2°C in juni. Momenteel zitten we aan gemiddeld 13,9°C. De komende dagen wordt het nog wat warmer. Het zou de 2e helft van juni dus nog een heel pak kouder moeten gaan worden om zelfs nog maar in de buurt van dat record te komen.Dit wordt de koudste juni ooit sinds de metingen?
Statistisch gezien ook heel onwaarschijnlijk want het gemiddelde warmt op in juni omdat de zomer van start gaat.In 1991 was het gemiddeld 13,2°C in juni. Momenteel zitten we aan gemiddeld 13,9°C. De komende dagen wordt het nog wat warmer. Het zou de 2e helft van juni dus nog een heel pak kouder moeten gaan worden om zelfs nog maar in de buurt van dat record te komen.
Stond toch in de krant zo.en dat kan zo ver op voorhand voorspeld worden?
De viooltjes staan hier nochtans al bijna 2 maanden vollen bak te bloeien hoor. Maar de slakken houden lelijk huis, enkel de geraniums bieden precies dapper weerstand.Hier was het 7 °C deze ochtend.
Het valt mij ook op hoe weinig kleur er al in de tuin is, er staat werkelijk nog bijna niets in bloei. Normaal zetten wij ook altijd wat bloembakken met viooltjes etc op ons terras (vaak al vanaf 1 mei) maar nu staat er nog niets omdat ze toch kapot zouden regenen en we hebben er ook geen geniet van.
Vorige week kwam ik zeiknat toe met de fiets, kan je geloven dat ik toen de haard heb aangestoken 's avonds.
Hier was het 7 °C deze ochtend.
Het valt mij ook op hoe weinig kleur er al in de tuin is, er staat werkelijk nog bijna niets in bloei. Normaal zetten wij ook altijd wat bloembakken met viooltjes etc op ons terras (vaak al vanaf 1 mei) maar nu staat er nog niets omdat ze toch kapot zouden regenen en we hebben er ook geen geniet van.
Vorige week kwam ik zeiknat toe met de fiets, kan je geloven dat ik toen de haard heb aangestoken 's avonds.
Door de warme winter en voorjaar stond alles hier net sneller in bloei van lentebloeiers. Ik heb nu bijvoorbeeld rijpe frambozen, en de honingbessen heb ik een maand terug geoogst. De geraniums staan ook al even in bloei.De viooltjes staan hier nochtans al bijna 2 maanden vollen bak te bloeien hoor. Maar de slakken houden lelijk huis, enkel de geraniums bieden precies dapper weerstand.
Hier ook, al mijn vlinderstruiken hebben nog niets van kleur.Het valt mij ook op hoe weinig kleur er al in de tuin is, er staat werkelijk nog bijna niets in bloei. Normaal zetten wij ook altijd wat bloembakken met viooltjes etc op ons terras (vaak al vanaf 1 mei) maar nu staat er nog niets omdat ze toch kapot zouden regenen en we hebben er ook geen geniet van.