Lente / Zomer 2024

De voorbije jaren wanneer er langere periodes van droogte waren, was dit exact hetzelfde maar dan omgekeerd. Een week later zou het volgens de weermodellen gaan regenen, maar enkele dagen later was dit dan ook meestal aangepast naar een droge dag.
Daar vrees ik dan nu ook voor. Er wordt vanaf midden volgende week droger weer voorspeld maar dat kan nog altijd opschuiven.

Regen vanmorgen godverdomme. 't Is zowat de slechtste meimaand ooit.

Hier de hele nacht en nu de hele voormiddag al regen, en niet een klein beetje...

Ik ben doorgaans niet zoveel bezig met het weer, maar de voorbije maanden zijn echt wel hopeloos uitgeregend. Ik ben het net als iedereen stilaan totaal beu.

Daar vrees ik dan nu ook voor. Er wordt vanaf midden volgende week droger weer voorspeld maar dat kan nog altijd opschuiven.
:laugh: Uhu...

"Nog 3-4 dagen regen en daarna wordt het droog!", het probleem is dat die voorspelling daar ondertussen al 5-6 weken straight zo blijft staan. :frown:

Screenshot-20240529-152942-KMI-Weather.jpg

Zalig 🌞🌞🌞

Klimatologische cijfers van lente 2024 https://www.meteo.be/nl/klimaat/klimaat-van-belgie/klimatologisch-overzicht/2024/lente 🤡
We zitten nog niet aan het einde maar kunnen nu al met zekerheid zeggen dat die vrij warm, (erg) nat en (erg) somber is.
Quasi hetzelfde dus als die erg Zeer warme, natte en sombere winter van winter 2024.

Zitten voor lente 2024 precies ook behoorlijk wat records in de pijplijn.
- hoogste minimumtemperatuur vrijwel zeker een record
- neerslagtotaal mogelijks (nog net niet bereikt maar de maand is nog niet om en welcometorapture blijft maar naar de wolkjes en regendruppels op KMI zien)
- meeste neerslagdagen nu al een record
- hoogste relatieve vochtigheid en dampdruk vrijwel zeker records
- laagste zonneschijnduur en zonnestraling zal met nog 3 dagen te gaan waarschijnlijk net geen record opleveren. Het kan dus nog somberder!

Steekt vooral tegen dat het EN lente 2024, EN winter 2024 (en met november in principe ook al laatste stuk van herfst 2023) aanhoudend dit somber en nat weertype is.

Laat ons hopen dat zomer 24 beterschap brengt.

Klimatologische cijfers van lente 2024 https://www.meteo.be/nl/klimaat/klimaat-van-belgie/klimatologisch-overzicht/2024/lente 🤡
We zitten nog niet aan het einde maar kunnen nu al met zekerheid zeggen dat die vrij warm, (erg) nat en (erg) somber is.
Quasi hetzelfde dus als die erg Zeer warme, natte en sombere winter van winter 2024.

Zitten voor lente 2024 precies ook behoorlijk wat records in de pijplijn.
- hoogste minimumtemperatuur vrijwel zeker een record
- neerslagtotaal mogelijks (nog net niet bereikt maar de maand is nog niet om en welcometorapture blijft maar naar de wolkjes en regendruppels op KMI zien)
- meeste neerslagdagen nu al een record
- hoogste relatieve vochtigheid en dampdruk vrijwel zeker records
- laagste zonneschijnduur en zonnestraling zal met nog 3 dagen te gaan waarschijnlijk net geen record opleveren. Het kan dus nog somberder!

Steekt vooral tegen dat het EN lente 2024, EN winter 2024 (en met november in principe ook al laatste stuk van herfst 2023) aanhoudend dit somber en nat weertype is.

Laat ons hopen dat zomer 24 beterschap brengt.

Ja we moeten nog even geduld hebben :poop:

Moet wel zeggen: ik klaag hier veel, maar eigenlijk heb ik maandagmiddag buiten in het zonnetje kunnen eten, en ben ik net ook gaan joggen in het zonnetje.

Het is gewoon dat die momenten zonneschijn niet meer dan een paar uur duren voordat de volgende regenzone weer daar is.

Ik ben bang dat de omschakeling ineens extreem gaat zijn. Dus geen relatief droge, mooie periode met aangename temperaturen tussen 20° en 27°, maar ineens een serieuze hittegolf van enkele weken.
Zeker als ik dit soort artikels lees: https://www.hln.be/buitenland/ongek...ier-verbrand-je-binnen-twee-minuten~a30d1d09/
Die 52 graden is wellicht een meetfout.

Moet wel zeggen: ik klaag hier veel, maar eigenlijk heb ik maandagmiddag buiten in het zonnetje kunnen eten, en ben ik net ook gaan joggen in het zonnetje.

Het is gewoon dat die momenten zonneschijn niet meer dan een paar uur duren voordat de volgende regenzone weer daar is.
Het regent maar als de zon doorkomt is het echt wel aangenaam. Enige nadeel is dat het een beetje onvoorspelbaar is, maar daarnet toch een aangename fietstocht kunnen doen en de temperatuur is wat mij betreft perfect.

Al bij al valt het de laatste weken wel mee al. We hebben gewoon nog niet de goeie periode gehad die we de laatste jaren vaak wel al gehad hebben op dit moment en bovenal: het is moeilijk om vooruit te plannen, niet gewoon in dagen maar vaak zelfs in uren. De zaken die op den bots kunnen, kunnen vaak perfect... dingen die meer tijd/planning nodig hebben zijn moeilijk.
Kan mij voorstellen dat een trektocht van een paar dagen net iets moeilijker te plannen is, maar effe een uurtje gaan sporten en effe iets in den hof doen als het weer het even toe laat dat kan al perfect.

Het zou gewoon echt wel nice zijn van eens een langere periode te hebben. Zo'n hittegolf als die in juni vorig jaar maar met een paar dagen nipt boven de 30°C en voor de rest gewoon dágen rond de 27-28°C dat zou ik zeker niet erg vinden.

Als de zon er even doorkomt zoals gisterenavond kan het al behoorlijk warm zijn, maar ik denk dat het vooral komt doordat we nog geen warmte gewoon zijn :) De eerste echte warmte zal weer wennen worden.

Vanaf volgende week woensdag volgens de verwachting toch alle dagen >20°C precies. Hoeveel boven de 20°C is nog af te wachten.

Als de zon er even doorkomt zoals gisterenavond kan het al behoorlijk warm zijn, maar ik denk dat het vooral komt doordat we nog geen warmte gewoon zijn :) De eerste echte warmte zal weer wennen worden.

Vanaf volgende week woensdag volgens de verwachting toch alle dagen >20°C precies. Hoeveel boven de 20°C is nog af te wachten.
Ik zie voor de regio Gent voorlopig nochtans gewoon 19-20°C vanaf volgende week dinsdag tot half juni momenteel... maar wel droog vanaf nu zondag. Eerlijk gezegd dezelfde voorspelling die we dus al 5 weken zien: "nog een paar kwakkeldagen en daarna droog!"

Terug
Bovenaan