Lenen voor bouwgrond + bouw of enkel bouw

Baffel

Member
Crowdfunder FE
Binnenkort zouden we willen bouwen. We hebben een aankoopoptie op een grond en moeten nu dus het financiële regelen, om snelheid te winnen (banken afspraken etc) zouden we de bouwgrond met spaargeld kunnen kopen, maar dan blijft er amper nog iets over als inbreng voor de bouw. Kent iemand een nadeel om dit zo aan te pakken? Vroeger had dit impact op je woonbonus, maar sinds dit weggevallen is kan ik niets bedenken.

Binnenkort zouden we willen bouwen. We hebben een aankoopoptie op een grond en moeten nu dus het financiële regelen, om snelheid te winnen (banken afspraken etc) zouden we de bouwgrond met spaargeld kunnen kopen, maar dan blijft er amper nog iets over als inbreng voor de bouw. Kent iemand een nadeel om dit zo aan te pakken? Vroeger had dit impact op je woonbonus, maar sinds dit weggevallen is kan ik niets bedenken.
Cash geld zoveel mogelijk houden voor de bouw zelf - soms handig maar sterk afhankelijk hoe jullie wensen te bouwen: SOD VS Architect + losse aannemers, eventueel deel zelf of door familie ...

Een bouw gaat altijd over budget, dus ik zou zeker aanraden om meer cash achterwege te laten. Heb je echt nog geen idee wat de banken gaan geven? Vaak da je toch even langs voordat je aan zoiets begint. In principe heb je tijd genoeg om dit te regelen vermits het verlijden van de akte toch enkele maanden duurt.

Enkel bouw al meteen meepakken als je meteen gaat beginnen. Wij hebben de fout gemaakt van dat niet te doen, en met Corona zijn ze wat later begonnen: resultaat een hoop reserveringsvergoeding die maandelijks moest betaald worden voor de niet opgenomen schijven.

Wanneer zou je dan beginnen met bouwen?
Rente staat nog altijd heel laag dus zou zeker al (een stuk) lenen voor de grond.

Enkel bouw al meteen meepakken als je meteen gaat beginnen. Wij hebben de fout gemaakt van dat niet te doen, en met Corona zijn ze wat later begonnen: resultaat een hoop reserveringsvergoeding die maandelijks moest betaald worden voor de niet opgenomen schijven.

Die reserveringsvergoeding kan je trouwens ook onderhandelen. Ik had dat niet.

We willen het snel laten gaan, dus bouwgrond kopen, vergunning en zo snel mogelijk beginnen bouwen. Dat is ook de enige reden dat ik de banken zou skippen, om sneller te kunnen gaan bij het indienen van de vergunning.

Een bouw gaat altijd over budget, dus ik zou zeker aanraden om meer cash achterwege te laten.
Over budget gaan staat hier los van. Dan moet je extra budget voorzien.
In principe heb je tijd genoeg om dit te regelen vermits het verlijden van de akte toch enkele maanden duurt.
Dit zal wel max enkele weken zijn hoop

Let wel op dat er een verschil is tussen "het zo snel mogelijk willen laten gaan", en dat het ook effectief snel zou gaan :p
Van ons mocht er na aankoop grond ook meteen gebouwd worden, maar zo simpel was het allemaal niet. Maar hier en daar hadden we wel wat snelheid extra kunnen halen door wat harder te pushen (architecten fase heeft bv. iets langer geduurd dan zou moeten). Maar sommige dingen heb je gewoon geen invloed over, doordat we onze aanvraag indiende net voor lockdown 1 werden al die termijnen stevig verlengd bijvoorbeeld.

We willen het snel laten gaan, dus bouwgrond kopen, vergunning en zo snel mogelijk beginnen bouwen. Dat is ook de enige reden dat ik de banken zou skippen, om sneller te kunnen gaan bij het indienen van de vergunning.

Over budget gaan staat hier los van. Dan moet je extra budget voorzien.

Dit zal wel max enkele weken zijn hoop

Waarom heb je dan niet al lang bij de banken langsgegaan? Of was het een koopje dat opeens beschikbaar werd :)

Zoals hierboven gezegd, snel willen gaan is niet hetzelfde als snel kunnen gaan. Er zijn veel fases waar je door moet en die nemen hun tijd. Het is niet gezegd dat de notaris of de verkoper de akte zo snel gaan kunnen laten verlijden. Ik heb ook rap willen gaan met mijn bouw, met als gevolg dat er achteraf wel enkele dingen vergeten zijn. En achteraf gezien win je er misschien een maand mee met op het begin snel te willen gaan.

Zijn de plannen van de architect al klaar? Want dat kan ook wel even duren. Je zou daar zonder probleem al mee kunnen beginnen, samen met langs de banken gaan, en dat je dan binnen 3 maanden, als de akte verlijd ten laatste, je klaar bent met de financiën en het bouwdossier.

Waarom heb je dan niet al lang bij de banken langsgegaan? Of was het een koopje dat opeens beschikbaar werd :)

...
Ik heb ook rap willen gaan met mijn bouw, met als gevolg dat er achteraf wel enkele dingen vergeten zijn. En achteraf gezien win je er misschien een maand mee met op het begin snel te willen gaan.
In tegendeel, we wachten er al een paar jaar op. Het is een grond die verkaveld moest worden met nieuwe wegenis. Ooit al is bij de bank gaan horen, maar toen moest alles nog beginnen, dus nu gekozen om te wachten tot het concreter was. Er zijn wat vertragingen geweest bij het verkavelen (corona is altijd een reden). Sinds de verkavelingsvergunning definitief was zijn we naar de architect gegaan. Dus bijvoorbeeld sondering is al gebeurd, plannen ook, die moet gewoon nog aan de definitieve situatie aangepast worden (hoogte die wat kan verschillen nu de weg er ligt). Nu gaat het ineens sneller als verwacht, en die lening is geen beperkende factor, we kunnen de grond ook zonder kopen en de vergunning indienen. Maar dus daarom de vraag, is het de moeite om hierop te wachten. Als ik het goed begrijp in onze situatie niet echt.

Let wel op dat er een verschil is tussen "het zo snel mogelijk willen laten gaan", en dat het ook effectief snel zou gaan :p
Zoals hierboven gezegd, snel willen gaan is niet hetzelfde als snel kunnen gaan. Er zijn veel fases waar je door moet en die nemen hun tijd. Het is niet gezegd dat de notaris of de verkoper de akte zo snel gaan kunnen laten verlijden.
De eigenaars willen de verkoop ook zo snel mogelijk afronden na al die vertragingen en een goede kennis wordt onze notaris, dus dat moet vlot gaan.

In tegendeel, we wachten er al een paar jaar op. Het is een grond die verkaveld moest worden met nieuwe wegenis. Ooit al is bij de bank gaan horen, maar toen moest alles nog beginnen, dus nu gekozen om te wachten tot het concreter was. Er zijn wat vertragingen geweest bij het verkavelen (corona is altijd een reden). Sinds de verkavelingsvergunning definitief was zijn we naar de architect gegaan. Dus bijvoorbeeld sondering is al gebeurd, plannen ook, die moet gewoon nog aan de definitieve situatie aangepast worden (hoogte die wat kan verschillen nu de weg er ligt). Nu gaat het ineens sneller als verwacht, en die lening is geen beperkende factor, we kunnen de grond ook zonder kopen en de vergunning indienen. Maar dus daarom de vraag, is het de moeite om hierop te wachten. Als ik het goed begrijp in onze situatie niet echt.

Als jullie 6 maanden in de bouw opeens meer eigen kapitaal nodig hebben dan voorzien was is het een probleem. Ik weet natuurlijk niet hoeveel je bedoelt dat je niet veel meer overhoud voor de bouw als je de grond betaald. Is niet veel 5k - 20k - 50k...?

Of het bij de bank veel gaat uitmaken denk ik niet. Je quotiteit word volgens mij beslist op het totaalbedrag van het project dus incl de grond. Moest dit niet zo zijn kan het natuurlijk wel nadelig zijn voor je interestvoet. Maar ik denk niet dat dit het geval is.

Die reserveringsvergoeding kan je trouwens ook onderhandelen. Ik had dat niet.
Dat hangt van de bank af, gaat zeker niet bij elke bank
Cash geld zoveel mogelijk houden voor de bouw zelf - soms handig maar sterk afhankelijk hoe jullie wensen te bouwen: SOD VS Architect + losse aannemers, eventueel deel zelf of door familie ...
Gaan we zwartwerk hier aanmoedigen?

Gewoon uw lening al in orde maken, maar zou ook eerst uw eigen geld opdoen tenzij je reserveringsvergoeding moet betalen (moet maar eens bij de bank horen hoe dat zit)
Anders maakt het niet zoveel uit lijkt me, geld geleend voor bouwgrond kan je niet aftrekken van de belastingen dus dat is meestal een mandaat stuk

Gewoon uw lening al in orde maken, maar zou ook eerst uw eigen geld opdoen tenzij je reserveringsvergoeding moet betalen (moet maar eens bij de bank horen hoe dat zit)
Anders maakt het niet zoveel uit lijkt me, geld geleend voor bouwgrond kan je niet aftrekken van de belastingen dus dat is meestal een mandaat stuk
Wat heeft dat nu te maken met zwart werk? Is gewoon een feit dat een bouw bijna altijd duurder uitvalt dan origineel gepland. Dus is het in mijn ogen toch ook beter om wat extra over te houden voor het geval er iets is waarvoor je toch wel wat geld nodig hebt dat je origineel niet geleend hebt.

Wat heeft dat nu te maken met zwart werk? Is gewoon een feit dat een bouw bijna altijd duurder uitvalt dan origineel gepland. Dus is het in mijn ogen toch ook beter om wat extra over te houden voor het geval er iets is waarvoor je toch wel wat geld nodig hebt dat je origineel niet geleend hebt.
cash geld is letterlijk alleen nodig om int zwart te betalen. Anders doe je dat via een overschrijving of met de kaart ;)

Een paar dingen die hier precies vergeten worden:
1. Je moet geen eigenaar zijn van een grond om een bouwvergunning in te dienen. Als je echt wil dat het snel gaat kan je dit eigenlijk al nadat je de compromis hebt ondertekend zonder al te veel risico.
2. Als je eerst leent voor de bouwgrond, en dan een jaar later voor de bouw zijn dat twee aparte lening en moet je ofwel de eerste herfinancieren met alles samen, of je krijgt slechtere voorwaarden (je kan bvb al niet bij een andere bank enkel voor de bouw gaan shoppen, want da's dan een lening in tweede rang). Daarnaast is er altijd de vraag van hypotheek vs mandaat, dat bij apart, in de tijd gesplitste leningen altijd moeilijker is dan nodig.
3. Fintro (misschien ook moederbank BNP) heeft de unieke (voor zover ik weet) clausule dat je drie (!) jaar lang geen reserveringsprovisie betaalt als je onder de E30 haalt. Laat dat nu net de wettelijke eis zijn...

Een paar dingen die hier precies vergeten worden:
1. Je moet geen eigenaar zijn van een grond om een bouwvergunning in te dienen. Als je echt wil dat het snel gaat kan je dit eigenlijk al nadat je de compromis hebt ondertekend zonder al te veel risico.
2. Als je eerst leent voor de bouwgrond, en dan een jaar later voor de bouw zijn dat twee aparte lening en moet je ofwel de eerste herfinancieren met alles samen, of je krijgt slechtere voorwaarden (je kan bvb al niet bij een andere bank enkel voor de bouw gaan shoppen, want da's dan een lening in tweede rang). Daarnaast is er altijd de vraag van hypotheek vs mandaat, dat bij apart, in de tijd gesplitste leningen altijd moeilijker is dan nodig.
3. Fintro (misschien ook moederbank BNP) heeft de unieke (voor zover ik weet) clausule dat je drie (!) jaar lang geen reserveringsprovisie betaalt als je onder de E30 haalt. Laat dat nu net de wettelijke eis zijn...
2) Je leent toch gewoon een bepaald bedrag en dan voor de bouwgrond haal je daar dan een schijf van af?
3) Bij ons was dat bij BNP ook het geval van 3j, bij Belfius kon dat niet toen (en vrienden hadden zelfde)

2) Je leent toch gewoon een bepaald bedrag en dan voor de bouwgrond haal je daar dan een schijf van af?
3) Bij ons was dat bij BNP ook het geval van 3j, bij Belfius kon dat niet toen (en vrienden hadden zelfde)
Dan zit je met potentiële reserveringsvergoedingen.
De moment tussen grond kopen en de laatste schijf afhalen om uw huis te betalen is vaak 2 jaar. Dus ja dat loopt aardig op.

Terug
Bovenaan