Leerkrachtentopic

En toch zakt Vlaanderen zowat elk jaar op de rankings van onderwijs.
Soft, softer, softst!
Als je goed leest zal je zien dat ik niets over de kwaliteit van het onderwijs heb gezegd, enkel de werklast van de leerkrachten. De problemen zitten in de organisatie, niet bij de uitvoering.

Ja op een ander is het beter en nee het is niet normaal je te laten uitschelden of afblaffen.

Dat jij vindt dat leerkrachten niet moeten klagen over onrespectvol gedrag van derden omdat je jezelf onrespectvol laat behandelen en te laf bent om hier iets aan te doen is al helemaal scheef.

Als jij jezelf laat afblaffen tijdens een meeting en dat accepteert wie is er dan zielig en onderdanig?
I don't dat een Amerikaan mij zit af te kakken. Liever wat "disrespect" dan te kruidpen voor een moeder...

Confirmed, leraars hebben veel administratie die ze zichzelf opleggen.

Als je heel de cursus kent, maakt het niet veel uit of je 1/10 of 5/10 of 9/10 van de cursus bevraagt. En we moeten eerlijk zijn, het gaat meestal spontaan over 5/10 of 7/10 of 8/10 in een examen steken. Nobody cares of je 9/10 of 10/10 in een examen steekt. En als er iemand zo achterlijk doet dat dat moet, dan maak je gewoon een stukje meerkeuze en klaar.

Ik zag mijn madam hier examens van 15 blz maken. Die zelf 10x maken om te zien of ze nie te lang waren. Dan nog een "faire" puntenverdeling. Examen op 124.25. Uitrekenen, dan terugrekenen naar een score op 20. En dan nog een justificatie van een half blad schrijven. Die was bijna 2u bezig met 1 examen te verbeteren. Wat is er mis met gewoon 5 blz examen. Elk blad op 10 punten. Zal echt geen groot verschil maken op je eindscore. En in Belgie, wat maakt het uit of je afstudeert met 72% of 69% of 75%? Er is geen score-gebaseerde loting om unif binnen te raken, so who cares?

En de papa die komt zagen, so what. Ik krijg hier elke dag 10 emails gezever van collega's of meeting invites om het volgende drama te bespreken. Uhu, uhu, uhu. Delete/verticaal klasseren. Niet elke mening is relevant...

Denk je dat dat ergens anders zoveel beter is? Ik kan je hier een bloemlezing geven van prachtige emails die ik elke ochtend mag deleten. Als je van alles moet wakker liggen, ga je niet veel slapen hoor. In sommige meetings zitten ze me gewoon letterlijk af te blaffen en is het "FUCK YOU", "SHUT UP", "HOOOOOW IS THIS POSSIBLE", "I WANT YOU TO DO XYZ BY TOMORROW - I'll look at it next week *gniffel*".

Komaan, je bent toch zelf ouder. Kun je nu geen 12 of 14 of 16 jarige aan als ze je in een ultieme machtpositie zetten?

Een ouder is mondig. So what? Die staan toch niet boven je, hun mening is toch niet meer waard dan jouw mening. Waarom altijd dat onderdanige zielige gedoe. Mijn madam gaf fysica in het 3e en het 4e. Zo 1 en 2h aan 5 of 6 klassen. Die gaf hetzelfde examen overal en je zag de waterval gewoon van Latijn naar moderne naar weet ik veel welk vuilbakrichtingetje ze daar hadden. 80% gemiddeld, 60% gemiddeld tot soms 20% of 30% gemiddeld voor een klas. Daar stond ook een hele rij ouders te zagen. "Studeer meer", "begin met huiswerken in te dienen". Waren daar soms sjarels die 0 labo's op 5 indienen. En dan verwonderd zijn dat ze er niks van bakken. Daar moet je zelfs geen discussie over voeren.

Die is vertrokken omdat 5x hetzelfde op een week geven nu niet echt boeiend is. Vooral niet als je 3 van de 5 klassen gewoon hopeloze gevallen hebt... Die directrice belt nog elk jaar om terug te keren. Maar ja, blijf maar denken dat je als leraar 1-2-3 wegwerpbaar bent. Bange muizen.

En pedagogisch is elke bladzijde van de cursus coveren meer verantwoord dan een meerkeuze examen.

En examens waar je 2h per examen moet verbeteren zijn zinvol of wat? (geheimpje, ik heb 100en examens 3hoeksmeetkunde verbeterd van mijn madam). Ik deed dat op 15 ipv 2h. Ja, er zal daar zeker 1 1 of 2 punten te veel of te weinig gekregen hebben. 3x raden, geen haan naar gekraaid hoor. Na 2 vragen weet je toch al of het 10, 50, 70 of 90% zal zijn. Die 11e of 12e of 13e vraag maken geen fluit uit hoor.

I don't dat een Amerikaan mij zit af te kakken. Liever wat "disrespect" dan te kruidpen voor een moeder...

Ik zal niet schelden zoals je in je mails krijgt, maar ik zou wel willen zeggen:

"Wovon man nicht sprechen kann, darüber muß man schweigen."

Ik zal niet schelden zoals je in je mails krijgt, maar ik zou wel willen zeggen:

"Wovon man nicht sprechen kann, darüber muß man schweigen."

Ja het lijkt toch wel zeer hard als de beste stuurlui die aan wal staan eerlijk gezegd. Het is gewoon de fout van de leerkracht die niet durft op te komen voor zijn rechten, een dikker vel moet kweken, en efficiënter worden.

De helft van de leerlingen in het 5de middelbaar weten niet dat een breuk eigenlijk een deling is en ook als een kommagetal geschreven kan worden. Hierdoor kunnen ze dus niet met een simpel rekenmachine werken.

Sorry, wat?

En pedagogisch is elke bladzijde van de cursus coveren meer verantwoord dan een meerkeuze examen.

En examens waar je 2h per examen moet verbeteren zijn zinvol of wat? (geheimpje, ik heb 100en examens 3hoeksmeetkunde verbeterd van mijn madam). Ik deed dat op 15 ipv 2h. Ja, er zal daar zeker 1 1 of 2 punten te veel of te weinig gekregen hebben. 3x raden, geen haan naar gekraaid hoor. Na 2 vragen weet je toch al of het 10, 50, 70 of 90% zal zijn. Die 11e of 12e of 13e vraag maken geen fluit uit hoor.

Ik ken zo'n leerkrachte wiens man plagiaatdetectie doet op de thesissen van haar studenten. Daar komt ook altijd allerlei zaken naar boven.

Blijft toch gewoon hetzelfde hoor. Jij laat je afblaffen door een Amerikaan omdat die (vermoedelijk) iets van autoriteit over jou houdt of gevolg kan geven aan het negeren van zijn communicatie. Dat is tegenwoordig ook zo voor jonge leerkrachten en ouders. Als iemand ooit wordt gecontacteerd door de advocaat van een boze ouder dan weet heel het lerarenkorps dat toch onmiddellijk. Die verhalen gaan dan rond en zo krijg je het begin van de zelfcensuur, uit angst.

@Lolplayer geeft volgens mij les in het BSO. Het idee achter het BSO is goed, we hebben praktisch opgeleide mensen nodig. Maar door ons watervalsysteem is dat ook een beetje de "vuilbak". En ik heb vaak de indruk dat men die leerlingen ook gewoon bijna afschrijft. Zie mijn post over mijn twee leerkrachtvrienden wat eerder, waar iemand les geeft in het BSO die ik gewoon al ongeschikt vind om leerkracht te zijn. Sowieso schrijft die fouten op het bord maar hey, het is maar BSO hé. Een schadelijke mentaliteit, want blijf als leerling ook maar eens gemotiveerd dan.

De helft van de leerlingen in het 5de middelbaar weten niet dat een breuk eigenlijk een deling is en ook als een kommagetal geschreven kan worden. Hierdoor kunnen ze dus niet met een simpel rekenmachine werken.

Lol, wie weet nu niet dat 3/4 gelijk is aan 3,4. Dat is toch lagereschoolkennis.

Trust me, als de gemiddelde leerkracht het loon van cege zou hebben, zouden ze er zich ook niet veel meer van aantrekken dat ze af en toe de huid vol gescholden worden. Voor het drievoudige tot viervoudige van mijn loon mogen ze mij ook wat komen uitschelden, zelfs in mijn huidige job. :ROFLMAO: Al moet ik toegeven dat mij dat in 5 schooljaren binnen het onderwijs wel niet overkomen is eerlijk gezegd (toch niet van ouders, misschien wel één collega die het niet kon appreciëren dat ik haar (vele) fouten in cursussen en examens aanwees 😅 ).

Wel ruzie tussen ouders onderling op oudercontacten of ergste van alles: vader die z'n dochter uitschold tot tranen toe, en dan moet je op je tong bijten natuurlijk en diplomatisch blijven, want je kan die moeilijk zeggen hoe die zijn dochter moet opvoeden terwijl die aan het einde van het gesprek met hem mee naar huis moet *gruwel*. :cry2:

Goh ja, we kunnen daar langer op doorgaan, maar wat mij betreft valt dit gewoon onder een breder kader van verlies aan respect voor leerkrachten en dalend onderwijsniveau. Zoals gebruikelijk is het ook een kwestie van evenwichten.

Meer contact tussen leerkrachten en ouders is zeker niet slecht, maar overbodige werklast voor leerkrachten of respectloze mails van ouders -'mijn dochter komt niet naar de strafstudie want ik moet haar broertje naar de judo-les brengen' - zijn de slinger die dan weer te ver is doorgeslagen.

Inmiddels mijn eerste weken als directeur v.e. secundaire school achter de rug. Elke dag vliegt voorbij. Terwijl ik hopen werk heb en makkelijk 24u per dag kan vullen, zet ik sterk in op begrenzing. Ik werk van 8u tot 18u, van 7u tot 8u en van 18u tot 21u lees ik mails maar tracht ik niet te antwoorden. Per slot van rekening ben ik ook maar een mens en mensen hebben allemaal rust nodig. Tijdens de middagpauze tracht ik thuis te gaan lunchen, de helft van de tijd lukt dat niet wegens overleg met leerkrachten maar ik snap dat die mensen dan net een vrij moment hebben.

Het is al heel wat geweest, beslissen of de examens al dan niet doorgaan, Coronaquarantaines up the wazoo, tuchtklassenraden en permanente verwijderingen uit school, overleg met vakbonden, kwade ouders die mijn bureau binnenstormen, de kerstboodschap schrijven, arbeidsongevallen, .. noem maar op. But I like it. Het is heel wat anders dan benched zitten in de IT sector en me dood te vervelen.

Voor ik begon wist ik al dat het een uitdagende functie zou worden waarbij visie en praktische implementatie hiervan, korte- en lange termijn strategie, omgaan met mensen en de bijhorende communicatie een interessante evenwichtsoefening zouden vormen, maar dat het zo uitdagend (en fijn!) zou zijn, had ik niet verwacht. Volgende week zal voornamelijk in het teken staan van overleg tussen mijn school en andere scholen in de regio en het aanpakken van de capaciteitsproblematiek, dat belooft een fijn staaltje politiek gemanoeuvreer te gaan worden, ik kijk er naar uit :love2:

Ja het lijkt toch wel zeer hard als de beste stuurlui die aan wal staan eerlijk gezegd. Het is gewoon de fout van de leerkracht die niet durft op te komen voor zijn rechten, een dikker vel moet kweken, en efficiënter worden.
Alleen komen die vaststellingen niet van mensen die aan wal staan, maar van beter betaalde stuurlui die vanop hun welvarende boten aangeven waarom het onderwijs in Vlaanderen een zinkende olietanker is.

De efficiëntie problemen die je nu in het onderwijs ziet, zou ik in mijn afdeling om te beginnen nooit getolereerd hebben. Je kan die problemen , nu ze er zijn, niet allemaal op individueel niveau aanpakken, maar daarvoor dient dan leiderschap om die op schoolniveau of hoger overkoepelend niveau aan te pakken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Alleen komen die vaststellingen niet van mensen die aan wal staan, maar van beter betaalde stuurlui die vanop hun welvarende boten aangeven waarom het onderwijs in Vlaanderen een zinkende olietanker is.

De efficiëntie problemen die je nu in het onderwijs ziet, zou ik in mijn afdeling om te beginnen nooit getolereerd hebben. Je kan die problemen , nu ze er zijn, niet allemaal op individueel niveau aanpakken, maar daarvoor dient dan leiderschap om die op schoolniveau of hoger overkoepelend niveau aan te pakken.
Sorry, maar met een PhD in een of andere multinational werken en een vriendin hebben die ook ooit eens heeft lesgegeven vind ik niet echt een vorm van ervaring waarmee je betrouwbaar kan praten over het lager of middelbaar onderwijs. Ik geef zelf les aan de universiteit en dat is dag en nacht verschil, ik zou nooit zo'n generaliserende uitspraken doen als opgelijst in post #766.

Verder is de kritiek er niet omdat hij spreekt over efficiëntie-problemen, nogal wiedes dat die er zijn, maar dat hij o.a. heel de druk komende van ouders/directie afdoet als een gepercipieerd probleem, wat rechtstreeks wordt tegengesproken door mensen die wél ervaring hebben daarmee.

Sorry, maar met een PhD in een of andere multinational werken en een vriendin hebben die ook ooit eens heeft lesgegeven vind ik niet echt een vorm van ervaring waarmee je betrouwbaar kan praten over het lager of middelbaar onderwijs. Ik geef zelf les aan de universiteit en dat is dag en nacht verschil, ik zou nooit zo'n generaliserende uitspraken doen als opgelijst in post #766.

Verder is de kritiek er niet omdat hij spreekt over efficiëntie-problemen, nogal wiedes dat die er zijn, maar dat hij o.a. heel de druk komende van ouders/directie afdoet als een gepercipieerd probleem, wat rechtstreeks wordt tegengesproken door mensen die wél ervaring hebben daarmee.
Mijn edit was precies wat te laat dus bij deze ... veel van die efficiëntie problemen zijn in hun kern wel te wijten aan teveel toegevingen onder druk van ouders/directie of overkoepelender.

Leerlingen en ouders hebben onder het mom van 'klant is koning' teveel inspraak en macht verworven. Ze zijn zich gewaar van hun macht en deinzen er niet voor terug om deze te misbruiken voor eigenbelang.

Moest een ouder mij 2 dagen voor het examen opbellen met het verwijt dat de leerdoelstellingen van mijn cursus voor haar kind niet duidelijk genoeg zijn, en eisen dat we speciaal met haar een overleg plannen om voor haar zoon/dochterlief pagina per pagina te doorlopen welk stuk tekst/tabel haar zoon/dochter moet kennen/kunnen/toepassen, etc ... met als enige intensief om achteraf, na het behalen van slechte resultaten, de validiteit van heel het examen te controleren en aan te vechten, zou ze van mij een mooie middelvinger krijgen.

Helaas is dit in 2021 wel de realiteit dat leerkrachten niet meer 'nee' durven zeggen. Die administratie hebben ze zichzelf onder druk opgelegd.

Mijn edit was precies wat te laat dus bij deze ... veel van die efficiëntie problemen zijn in hun kern wel te wijten aan teveel toegevingen onder druk van ouders/directie of overkoepelender.

Leerlingen en ouders hebben onder het mom van 'klant is koning' teveel inspraak en macht verworven. Ze zijn zich gewaar van hun macht en deinzen er niet voor terug om deze te misbruiken voor eigenbelang.

Moest een ouder mij 2 dagen voor het examen opbellen met het verwijt dat de leerdoelstellingen van mijn cursus voor haar kind niet duidelijk genoeg zijn, en eisen dat we speciaal met haar een overleg plannen om voor haar zoon/dochterlief pagina per pagina te doorlopen welk stuk tekst/tabel haar zoon/dochter moet kennen/kunnen/toepassen, etc ... met als enige intensief om achteraf, na het behalen van slechte resultaten, de validiteit van heel het examen te controleren en aan te vechten, zou ze van mij een mooie middelvinger krijgen.

Helaas is dit in 2021 wel de realiteit dat leerkrachten niet meer 'nee' durven zeggen. Die administratie hebben ze zichzelf onder druk opgelegd.
En hier kan ik je enkel gelijk in geven.

met als enige intensief om achteraf, na het behalen van slechte resultaten, de validiteit van heel het examen te controleren en aan te vechten, zou ze van mij een mooie middelvinger krijgen.

Dan zal jij geluk hebben in een goede schuif te liggen bij de directie.

Hier een leerlinge gehad die een leerkrachte uitmaakte voor trut. Resultaat geen straf vanuit de directie.
Een andere leerlinge legde haar hoofd op de bank tijdens de les bij een andere leerkrachte. Resultaat straf en een heel gezever over respectloos gedrag vanuit de directie.

Dus het gaat niet enkel voor "nee durven zeggen", maar ook "nee kunnen zeggen".

Dan zal jij geluk hebben in een goede schuif te liggen bij de directie.

Hier een leerlinge gehad die een leerkrachte uitmaakte voor trut. Resultaat geen straf vanuit de directie.
Een andere leerlinge legde haar hoofd op de bank tijdens de les bij een andere leerkrachte. Resultaat straf en een heel gezever over respectloos gedrag vanuit de directie.

Dus het gaat niet enkel voor "nee durven zeggen", maar ook "nee kunnen zeggen".
Als leerkracht moet je 'nee' kunnen zeggen op onhaalbare eisen van ouders.
Als je dat niet doet omdat je je niet gesteund voelt door de directie, dan is dat voor mij geen kwestie van 'niet kunnen' maar 'niet durven'.

Hohoho. Je mag dat wel niet zeggen e. Je weet zeker niet dat elke leraar die zijn mond open trekt onmiddellijk buiten vliegt...

Above example. Ik wil de eerste leerkracht nog zien vliegen omdat die een leerling straft die op een bank ligt pf voor trut uutmaakt. De directie zou mijn rug opkunnen hoor als ze er lastig over doen.

Ik had leerkracht die zelf zijn hoofd op de bank legde :LOL:

Was volgens hem een trucje om ergens op te komen. Moet zeggen werkte wel want als die toezicht had tijdens examen en hij deed zijn trucje ('meneer hoe was dat nu weer' en hij begon...) dan konden we die tijd gewoon gebruiken om bij elkaar te kijken :rofl:

@Lolplayer - is die leerkracht zelf niet bij machte om straf te geven? Als ik voor elk scheef woord dat leerlingen uiten zelf moet gaan interpelleren krijg ik nog minder werk gedaan.

Het is een andere zaak als de ouders beginnen lastig doen nadat de leerling in kwestie bvb. strafstudie krijgt, dan wil ik me gerust moeien om je te verdedigen.

Mijn dochter uit het 4de leerjaar is de laatste weken al paar keer naar huis gekomen om te vertellen dat haar toets supermakkelijk was...omdat de juf steeds 'vergeten' was om de leerstof van het bord te vegen :D Wel beetje vreemd, maar met onderwerpen zoals 'Anne Frank' en profeet 'Nathan' was het toch redelijk ingewikkelde stof. De grammatica op zich vonden we al moeilijk voor iemand van 9 jaar. Wellicht was de juf wat losjes :)

Terug
Bovenaan