Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Omdat leraars raar zijn? Allemaal klagen dat ze veel werk hebben, maar zelf niks delen. Lead by example I would say.
Hoe moeilijk kan het nu zijn om met een paar af te spreken en werk wat te verdelen... Idem met examens, toetsen en huiswerken opstellen. Laat iedereen 1 opstellen per jaar en die kinders hebben allemaal hun quota toetsen en huiswerken gekregen. Maar nee, allemaal parallel een toets opstellen want 'de mijne is beter dan een andere' of zoiets.
Slaat ook economisch/game theory op niks, puur emotie. Als je niks deelt, krijg je niks terug. Als je iets deelt, kost niks, en de kans is groot dat je iets terug krijgt...
Ik denk dat bij sommige (al dan niet startende) leerkrachten ook wat perfectionisme speelt. Een cursus waar nog wat bijsturing bij nodig is, maar waar nog geen tijd voor gevonden is, delen met een collega is een stukje jezelf "bloot" geven en aanvaarden dat anderen je wijzen op fouten (nuttig) of denken dat je brolwerk levert.Goh, als iemand die in véél scholen interimopdrachten heeft gedaan, moet ik toch wel vaststellen dat de kwaliteit van het lesmateriaal uitgewerkt door verschillende leerkrachten énorm, maar dan ook énorm kan verschillen.
Van prachtige cursussen fysica van een parallelcollega - je viel met je gat in de boter als je die als collega had - die eigenlijk een hogeschool waardig waren waar een eigen website met Java-applets om abstracte zaken visueel te maken - die leerkracht gaf ook steeds meer les aan de hogeschool lerarenopleiding - tot cursussen die geen enkele samenhang vertoonden: het ene thema waren kopieën uit het ene handboek, dan weer een deel kopieën uit andere handboeken, leerkracht was ook mentaal een wrak (vandaar de vervanging).
Van leerkrachten biologie die niet eens eigen PowerPoints maakten, maar gewoon ex cathedra voorlazen uit het handboek tot leerkrachten die een mooie eigen cursus hadden die beter op het leerplan afgestemd was dan het handboek (mijn mening natuurlijk).
Als je véél deelt bestaat wel degelijk het risico in het Vlaamse onderwijs dat je veel werk verzet, en anderen enkel en alleen van jou profiteren.
Er is in het onderwijs nu éénmaal geen incentive om harder te werken buiten persoonlijke motivatie. Allez, dankbaarheid van de leerlingen is wél een incentive natuurlijk, maar van de directie moet je zelden dankbaarheid verwachten en financieel al helemaal niet.
(dit gaat over anciënniteit in het algemeen, niet specifiek de leraar)
Gisteren in De Afspraak ging het ook over de nieuwe regels. Een ervaring is dat je nu tot 10 jaar ervaring kan meenemen. Ik moet hier erg mijn wenkbrauwen bij fronsen. Ipv de regels rond anciënniteit aan te passen, gaan we net verder in de richting dat we niet moeten: mensen meer betalen omdat ze ouder zijn. Iemand die dus 5 jaar lesgeeft, gaat minder verdienen dan iemand die eerst 10 jaar elders werkte, en een overstap maakt en aan zijn eerste schooljaar begint. Je moet je echt in enorme bochten wringen om dit te kunnen uitleggen. Die leerkracht met 5 jaar relevante ervaring is (ceteris paribus) toch veel meer ervaren (en dus beter) in de job dan de nieuwkomer. Ik ben tegen anciënniteit als die geen echte meerwaarde levert, maar dit is nog een stap verder: gewoon oudere mensen meer betalen, omdat ze ouder zijn en dus gewend zijn om meer te verdienen.
Serieus: waarom word je meer betaald als je meer ervaren bent? Omdat je dan zogezegd beter werkt levert. Maar hier gaan we dus niet betalen voor werkervaring, maar voor levenservaring
Nog een maatregels: masters kunnen lesgeven in het lager onderwijs, maar ze worden wel hetzelfde betaald als een bachelor. Daar kijken ze dus naar functie ipv diploma (in tegenstelling tot bijna elke andere onderwijsfunctie). Phara wou dan nog opgooien: anders zou dat rare toestanden geven dat 2 mensen dezelfde les geven naast elkaar, en de ene wordt meer betaald dan de andere [omdat die een hoger diploma heeft].
Maar bij anciënniteit is dat nog veel erger, 2 mensen geven les naast elkaar, hebben hetzelfde diploma, en de ene verdient meer dan de andere. Dat wordt normaal gevonden, maar iemand die effectief hoger geschoold is mag niet meer verdienen
De situatie bij het onderwijs is natuurlijk echt wel scheef. In het begin verdien je het minste, moet je jobs combineren, en krijg je de slechte klassen. Op het einde krijg je de beste klassen en word je het meeste betaald. Gebruik die ervaring dan maar om les te geven in moeilijkere klassen, dan verdien je een hoger loon.
De enige reden daarvoor is omdat mensen hun goedbetaalde job niet zomaar gaan opgeven om aan een startersloon zonder extra legale voordelen te gaan werken.
Voor verpleegkundigen bvb wordt vaak ook hetzelfde gedaan. Mijn buurman heeft zich na 20j als fabrieksarbeider omgeschoold en kreeg direct 10j anciënniteit cadeau. Eigenlijk is dat een bonusje voor maturiteit, zo zie ik het. Iemand van 30j weet wat er overal wel wat is en zal minder impulsief terug vertrekken want die weet dat andere weiden niet per se groener zijn én zal langer doorbijten omdat de hypotheek ook moet afbetaald worden etc.
Het is een gekende tactiek om mensen te lokken waar grote tekorten zijn.
(dit gaat over anciënniteit in het algemeen, niet specifiek de leraar)
Gisteren in De Afspraak ging het ook over de nieuwe regels. Een ervaring is dat je nu tot 10 jaar ervaring kan meenemen. Ik moet hier erg mijn wenkbrauwen bij fronsen. Ipv de regels rond anciënniteit aan te passen, gaan we net verder in de richting dat we niet moeten: mensen meer betalen omdat ze ouder zijn. Iemand die dus 5 jaar lesgeeft, gaat minder verdienen dan iemand die eerst 10 jaar elders werkte, en een overstap maakt en aan zijn eerste schooljaar begint. Je moet je echt in enorme bochten wringen om dit te kunnen uitleggen. Die leerkracht met 5 jaar relevante ervaring is (ceteris paribus) toch veel meer ervaren (en dus beter) in de job dan de nieuwkomer. Ik ben tegen anciënniteit als die geen echte meerwaarde levert, maar dit is nog een stap verder: gewoon oudere mensen meer betalen, omdat ze ouder zijn en dus gewend zijn om meer te verdienen.
Serieus: waarom word je meer betaald als je meer ervaren bent? Omdat je dan zogezegd beter werkt levert. Maar hier gaan we dus niet betalen voor werkervaring, maar voor levenservaring
Nog een maatregels: masters kunnen lesgeven in het lager onderwijs, maar ze worden wel hetzelfde betaald als een bachelor. Daar kijken ze dus naar functie ipv diploma (in tegenstelling tot bijna elke andere onderwijsfunctie). Phara wou dan nog opgooien: anders zou dat rare toestanden geven dat 2 mensen dezelfde les geven naast elkaar, en de ene wordt meer betaald dan de andere [omdat die een hoger diploma heeft].
Maar bij anciënniteit is dat nog veel erger, 2 mensen geven les naast elkaar, hebben hetzelfde diploma, en de ene verdient meer dan de andere. Dat wordt normaal gevonden, maar iemand die effectief hoger geschoold is mag niet meer verdienen
De situatie bij het onderwijs is natuurlijk echt wel scheef. In het begin verdien je het minste, moet je jobs combineren, en krijg je de slechte klassen. Op het einde krijg je de beste klassen en word je het meeste betaald. Gebruik die ervaring dan maar om les te geven in moeilijkere klassen, dan verdien je een hoger loon.
Volgens wat ik hoor: er is een veel hogere administratieve last (deels zodat iedereen zijn paraplu kan openen door checkboxes af te vinken) gecombineerd met inderdaad veeleisendere, mondigere, en complexere leerlingen en ook vooral ouders.Ik heb het grootste respect voor leerkrachten, dus deze vraag is zeker niet sarcastisch op te vatten. Wat moeten leerkrachten meer doen tov vroeger? In die mate dus dat ze ook heel wat meer werk hebben. Dit is niet per sé corona-gericht, gewoon in het algemeen. Waar ik vroeger geregeld in een klas van rond de 30 leerlingen zat, hoor ik leerkrachten nu al alarm slaan als het richting de 20 gaat. Waarom is dat? Of zijn de leerlingen gewoon veeleisender, mondiger of hebben ze meer aandacht nodig?
Een nieuw fenomeen is ook het delen van klassen. Mijn dochter zit nu in een klas waar ze maandag en dinsdag les krijgt van leerkracht A, en de rest van de week van leerkracht B. Woensdag wordt dan nog eens om beurt les gegeven. In het vijfde leerjaar geven ze zelfs met 3 les. Als ouder zie ik hier eerder de nadelen van in, dan de voordelen (vooral voor de leerkracht waarschijnlijk). Is dit omdat het gewoon niet doenbaar meer is?
nagel.kopVolgens wat ik hoor: er is een veel hogere administratieve last (deels zodat iedereen zijn paraplu kan openen door checkboxes af te vinken) gecombineerd met inderdaad veeleisendere, mondigere, en complexere leerlingen en ook vooral ouders.
Vroeger was de leerkracht gewoon heer en meester in zijn klas lijkt me, nu moet er aan een hele hoop partijen verantwoording afgelegd worden. Ook is de autoriteit weg, vroeger had de leerkracht altijd gelijk, nu staat iedereen klaar om het beter te weten. Ik denk ook dat vroeger er veel sneller van een kind werd gezegd dat het niet kon volgen, of "moeilijk" was, daar waar er nu toch wel wat meer individuele aanpakken zijn. Ook zijn er veel meer leerlingen die Nederlands niet meer als moedertaal hebben, en ook gewoon doorstromen zonder die voldoende onder de knie te hebben.
De verzuchtingen die ik vaak hoor genre "ik zou graag gewoon eens lesgeven", of de kennis die ik heb die in een lagere school een hoop zaken niet uitgelegd kreeg omdat een groot deel van haar kinderen geen Nederlands begreep lijken dit (anekdotisch) te bevestigen.
Combineer dat met een pervers systeem van hopen tijdelijke jobs én ook een zwakkere instroom (want het prestige is weg).
Wat een spijtige zaak is natuurlijk, en op termijn echt een groot probleem voor ons als maatschappij. Ik heb twee leerkrachten in mijn (dichte) vriendenkring en beiden hebben eigenlijk het geluk gehad te kunnen beginnen in hun oude middelbare school, en nu ook vastbenoemd te zijn (beiden halverwege de 30).En eerlijk gezegd: ik zou de job niet (meer) aanraden, tenzij je vanuit een soort idealisme in elkaar steekt.
En wat doen ze als je niet meedoet met de papier/administratie debiliteiten?nagel.kop
En ik sta/zit in het onderwijs. Het systeem en de mentaliteit dragen er toe bij dat ik me na verloop van tijd gedevalueerd voel. Dat is niet altijd, maar het gebeurt wel frequenter door de jaren heen. Als ik rondom me heen kijk in de lerarenkamer, dan ben ik alvast geen uitzondering.
En eerlijk gezegd: ik zou de job niet (meer) aanraden, tenzij je vanuit een soort idealisme in elkaar steekt.
Ja.En wat doen ze als je niet meedoet met de papier/administratie debiliteiten?
Gaan ze je daarvoor buiten zetten?
Makkelijk gezegd vanaf de zijlijn.Nee hoor
Ze bleiten om personeel
Maar een rotte appel doet nog altijd zijn papierwerk. En zijn les is dus op papier in orde.Iedereen klaagt over "Je krijgt rotte appels niet buuten".
Het zijn dan ook niet die rotte appels die klagen over de werkdruk.Iedereen klaagt over "Je krijgt rotte appels niet buuten".