Directeurs hoor je inderdaad wel al eens vaker klagen over gebrek aan verloning, zeker in het basisonderwijs, waar ze het met minder moeten doen. Of dat terecht is? Tja, kan ik moeilijk beoordelen. Feit is wel dat we door vele kleine scholen in dit land, relatief veel directeurs hebben en verschillende scholen slagen er dan ook nog eens in om hun directies uit te breiden met bijvoorbeeld een pedagogisch en een algemeen directeur.
1) Het probleem van verloning voor directeurs is gevoelig, in het lager onderwijs is er sinds Crevits wel een grote verhoging van lonen geweest voor directies basis. Vroeger kreeg een directeur met een schooltje van 100 lln minder betaald dan een van 400 lln, dat verschil is weggewerkt.
Er bestaat wel nog een verschil tussen de directies lager (=bachelor) en secundair (tot voor kort enkel master, nu kunnen ook bachelors de graad halen). Dat ligt aan de manier waarop de overheid verloont.
2) Ik heb de kans om binnenkort directeur v.e. secundaire school te worden, een 1000 leerlingen en 200 FTE om aan te sturen. Daarvoor zal ik een kleine 3k netto krijgen, als IT consultant met een veel kleinere verantwoordelijkheid is mijn pakket reeds heel gelijkaardig. Er zit natuurlijk een verschil in verlofdagen maar ik zie mijn product owner me nog niet opbellen om 2u 's nachts voor een crisis. Dan kun je je de vraag stellen...hoe gek moet je niet zijn?
3) Er zijn inderdaad te veel kleine scholen die dan per definitie een directeur krijgen, want zo werken de regels nu eenmaal. Dat zal er langzaam aan uit gaan, het nieuwe decreet voor onderwijsinternaten maakt hier bvb. gradueel komaf mee. Men kán opteren voor een voltijds directeur, maar dit zal dan minder opvoeders opleveren. Dergelijke systematiek van schaalvergroting is mijns inziens broodnodig.
4) Wat de pedagogisch directeur e.d. betreft, what's in a name? Een pedagogisch directeur is vaak de persoon die de adjunct directeur is, een technisch directeur is een technisch-adviseur-coordinator terwijl de algemeen directeur v.e. school eigenlijk de enige echte directeur is daar.
Bij secundaire scholen is het zo dat je vanaf een bepaald aantal leerlingen extra 'punten' krijgt die je mag aanwenden voor directiefuncties. Dit gaat om respectievelijk 1200 en 1800 leerlingen voor extra adjuncten. Dat verklaart dus ook al heel wat.
Transparant is het natuurlijk allemaal niet, zeker leerkrachten houden zich niet zo vaak bezig met omzendbrieven e.d. meer. Directies houden er zich dan weer zelden mee bezig dit soort zaken uit te leggen aan personeel. Uiteindelijk krijg je dan een heleboel wilde verhalen.