Leefbaarheid Brussel

Ik vind het een mooi verhaal (je vorige post dan), dat je jezelf zo vereenzelvigt met de stad en je er 100% op je gemak voelt en in al die jaren niks ernstig hebt meegemaakt, maar dit is toch heel erg jammer? Ok, dat hoort en gaat samen met de verdraagzaamheid van de ganse maatschappij, je kan overal vreemde blikken krijgen als homokoppel, maar het is in bepaalde Brusselse wijken toch echt een pak erger dan vele andere steden, zeker pakweg Gent of Leuven.

Er is net een campagne geweest met veel toeters en bellen over "kunnen zijn wie je bent", maar het is toch schrijnend dat in een stad die je omschrijft en ervaart als fantastisch, dit toch moeilijk is.
Dat is jammer, tuurlijk, maar ik ga ook niet in Borgerhout of in Casablanca-Leuven of in Urk mijn lief binnendoen. Ik ben een heel confrontatievermijdend persoon in het algemeen, en al zeker voor zo'n zaken. Dat is niet eigen aan Brussel.

Ik heb absoluut niet de perceptie dat dat in Brussel erger is dan in andere steden. Brussel is nu eenmaal pakken groter dan Antwerpen of Gent, dus er zijn uiteraard meer specifieke plekken waar het moeilijker ligt. Dat is niet eigen aan Brussel, dat is eigen aan de maatschappij in zijn geheel.

Ik zou me evengoed ongemakkelijk voelen als ik mijn lief wil kussen aan het station van Geel net na schooltijd als daar hangjongeren vertoeven.
Nogmaals, zelfde issue. Opvoeding, waarden en maatschappij. Dat is zeker geen uniek Brussels gegeven.

En ik wil hier nogmaals de nadruk leggen op het feit dat ik mijn lief absoluut wel kus en over zijn rug streel en knuffel in 85% van de gevallen.
De overige 15% zijn gevallen waarbij ik merk dat er misschien een probleem zou kunnen ontstaan wegens de aanwezigheid van hangjongeren of andersgezinden.

De gay community in Brussel is trouwens gigantisch. Dat valt niet te vergelijken met Antwerpen. Er zijn hier absurd veel LGBTQ+/queerfriendly events en bars en meeting places. Moest Brussel zo vreselijk zijn voor queers, dan zou dat absoluut niet het geval zijn. Brussel is echt een hotspot op dat gebied, mede dankzij de internationale instellingen maar ook dankzij de vrijgevochten en bloeiende kunstscene.

Uiteraard lopen er dingen mank, en zijn er verhalen van homoseksuelen die worden lastiggevallen of aangevallen op straat. Dat is intriest en ik word daar enorm kwaad van. Dat is wraakroepend. Ik hoop dat we daar in de toekomst verder in staan.

Wel een grote "als" hé :p.
Afgaand op de (pre-corona) dagelijkse pendelcijfers naar en van Brussel, denk ik niet dat het zo'n grote als is.

Ik durf met 100% zekerheid zeggen dat voor administratieve profielen (waar ik dus financiële sector bijreken) er meer mensen buiten Brussel wonen en pendelen dan dat er in Brussel wonen.

Zie deze folder van het Brussels Instituut voor Statistiek en Analyse (BISA):
Specifiek pagina 12.

Afgaand op de (pre-corona) dagelijkse pendelcijfers naar en van Brussel, denk ik niet dat het zo'n grote als is.

Ik durf met 100% zekerheid zeggen dat voor administratieve profielen (waar ik dus financiële sector bijreken) er meer mensen buiten Brussel wonen en pendelen dan dat er in Brussel wonen.

Zie deze folder van het Brussels Instituut voor Statistiek en Analyse (BISA):
Specifiek pagina 12.

Dat pendelen al goed en wel voor ambtenaren en onderwijs of de "gewone" bediende jobs,

Maar als je carrière wil maken in bepaalde sectoren, zit je niet 9 to 5 te weken en ook niet van thuis uit. Dan ga je toch sterk overwegen om toch in Brussel te wonen om die pendel van 2u uit te sparen.
Of dat nu de culturele sector is (denk niet dat je bij Bozart makkelijk kan telewerken bijvoorbeeld :p)
of financiële sector (Waar ook niet alles 9 to 5 is afhangende wat je doet of ambieert te doen :p.)
of consulting (ik weet nu niet of de klanten van een BCG, McKinsey,.. zomaar hun consultants wekenlang aan een stuk laten telewerken.)

Nee, dan wil je in Brussel wonen zodat je na je 10 tot 12u lange werkdag, niet nog eens 2u in de auto of trein zit.

En de durvers proberen nog hun slag te slaan in vastgoed daar. Die hebben geen problemen mee om vastgoed te kopen, daar eventjes te wonen waar er nu straatprostituees rondlopen omdat ze weten welke projecten eraan komen.

Laatst bewerkt:
Dat pendelen al goed en wel voor ambtenaren en onderwijs of de "gewone" bediende jobs,

Maar als je carrière wil maken in bepaalde sectoren, zit je niet 9 to 5 te weken en ook niet van thuis uit. Dan ga je toch sterk overwegen om toch in Brussel te wonen om die pendel van 2u uit te sparen.
Of dat nu de culturele sector is (denk niet dat je bij Bozart makkelijk kan telewerken bijvoorbeeld :p)
of financiële sector (Waar ook niet alles 9 to 5 is afhangende wat je doet of ambieert te doen :p.)
of consulting (ik weet nu niet of de klanten van een BCG, McKinsey,.. zomaar hun consultants wekenlang aan een stuk laten telewerken.)

Nee, dan wil je in Brussel wonen zodat je na je 10 tot 12u lange werkdag, niet nog eens 2u in de auto of trein zit.
Toch wel wat nuanceren, ik zie genoeg mensen die wél bewust de pendel maken en mooie carrieres hebben. En dan heb ik het niet over jobs binnen mijn bedrijf, maar externen.

In Brussel wonen lijkt me zalig (ik ben sowieso een stadsmens), maar ga ik NOOIT doen zolang ik kinderen heb (wegens beperkte vrije schoolkeuze kinderen) + je hebt nog altijd je partner die een andere job of een andere wens heeft (meer rust, ...).

Ik denk dat jij ferm onderschat hoe weinig volk van de financiële of juridische sector effectief in Brussel woont (of blijft wonen) en toch in Brussel werkt.

En corona heeft dat enkel en alleen nog duidelijker gemaakt.

Mijn grootouders werkten vroeger samen met een groothandel in de buurt van de Zavel en die waren eigenlijk kind aan huis in Brussel, ik spreek over de periode kort na de tweede wereldoorlog. Toen was de voertaal onder de gewone man eigenlijk Nederlands (Brussels), al waren velen wel tweetalig. Frans werd er voornamelijk gesproken door de bourgeoisie. Afgaande op wat die mensen mij vertelden en foto's die ik gezien heb, moet het kantelpunt voor Brussel er toch ergens gekomen zijn eind jaren 60. Ik ken de details niet, maar blijkbaar moeten vanaf dan redelijk wat historische en monumentale gebouwen gesloopt zijn waardoor de stad stilaan zijn grandeur begon te verliezen. Zeer veel knappe herenwoningen, waar Brussel eigenlijk vol mee staat kwamen leeg te staan en werden gesloopt om er goedkope woonblokken op te zetten, ofwel werden ze onderverdeeld in wooneenheden (huisjesmelkerij). Als ik niet beter zou weten zou ik zeggen dat Expo 58 de stad genekt heeft en dat dat werkelijk het hoogtepunt was.

Waar spreek ik over telewerken?
En wederom ben je je eigen gedacht aan het projecteren. Ik heb al de cijfers getoond dat de meerderheid geen probleem heeft met het pendelen...
Ik denk (zoals een aantal mensen boven mij) dat je dat overschat...
  • Hangt er vanaf welke functies bij Bozart hé.
    Heb je het over artiesten die hoedanook moeten reizen? Of de vrijwilligers die aan de deur staan/bars doen? Of merch dat meestal een externe firma is? Of over opbouw/afbraak?
    Of heb je het over hogere functies zoals de Artistiek/Algemene directeur (allez, vorige, tot vorig jaar, maar heeft het 19jaar gedaan) die in Gooik woont?
  • En hoeveel functies zijn dat? En hoeveel van die mensen wonen effectief in Brussel?
  • Ah, consultants, de mensen die een firmawagen hebben en op projecten in gans het land zitten dus die niet persé in Brussel zelf moeten wonen?

Ik denk dat jij ferm onderschat hoe weinig volk van de financiële of juridische sector effectief in Brussel woont (of blijft wonen) en toch in Brussel werkt.

En corona heeft dat enkel en alleen nog duidelijker gemaakt.
De grootverdieners wonen zeker in Brussel.

check deze buurten maar 's:

https://goo.gl/maps/VyuHbFFcq5Az6Wo28

https://goo.gl/maps/V4BMB26PvsgoHdH87

https://goo.gl/maps/eRgJXbJu5XwDCwdz9

En zo kan je nog een tijdje voortgaan... Voor het lijstje met onveilige buurten kan je evenveel in Brussel evenveel plekken zetten die onwaarschijnlijk high-end zijn.

Moest ik het kunnen betalen zou, bijvoorbeeld, De Rode Kruislaan in Laken wel een plek zijn waar ik zou willen wonen.

Niet noodzakelijk Brussel, evengoed in Overijse, Tervuren, Wemmel. Het is niet omdat ze in Brussel werken dat ze er ook blijven wonen. Ik werk al 8 jaar in Brussel/Zaventem en van alle partners van de bedrijven waar ik werk denk ik dat er maar een effectief in Brussel (Oudergem) woonde.

Niet noodzakelijk Brussel, evengoed in Overijse, Tervuren, Wemmel. Het is niet omdat ze in Brussel werken dat ze er ook blijven wonen. Ik werk al 8 jaar in Brussel/Zaventem en van alle partners van de bedrijven waar ik werk denk ik dat er maar een effectief in Brussel (Oudergem) woonde.
Evengoed in Dilbeek, Meise, Sint-Genesius-Rode, Kraainem, Wezembeek-Oppem...Groot deel van de meer landelijke gemeentes rond Brussel hebben niet voor niets stevige vastgoedprijzen.

En hoeveel eigenaars wonen daar effectief?

Want je geeft nu toevallig de wijken rond internationale/europese scholen. Ik kan u verzekeren dat daar veel gehuurd wordt door expats/europese magistraten ;)
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/uitzonderlijk-vastgoed/te-koop/bruxelles/1020/9691773?searchId=

Zoiets bijvoorbeeld (boven) zou ik meteen kopen moest het kunnen.

Er wonen inderdaad wel heel veel expats in die wijken maar ze zijn wel zeer leefbaar, als je een stevige portefeuille hebt.

Ik werk al bijna 10j in Brussel en pendel dagelijks vanaf Brussel-Noord. Nog nooit iets voorgehad. Ja, ik geef toe dat het impressionant is en ik frons dagelijks mijn wenkbrauwen bij het zien van alle drugs die er daar rond gaat. Dat is een groot probleem. Er heerst wat mij betreft een ander groot probleem: perceptie. Dat lees je in dit topic ook, mensen die Brussel veroordelen, maar die "ooit eens in Brussel geweest zijn en da's daar vuil". Voor sommige mensen is Brussel de andere kant van België en daar is het vooral de perceptie van Brussel die angst zaait. Bij vrienden is dat inderdaad ook zo, mijn vriendin werkt ook al jaren in Brussel en haar vriendinnen zeggen vaak "oei, durft gij daar nog de tram nemen om 17u?". Da's er toch ook over. Ik heb in Leuven meer diefstal en criminaliteit gezien dan ik ooit in Brussel heb gezien.

Er heerst vooral veel meer diversiteit in Brussel, en dat schrikt ook af. Als je aan de Beurs op een bank zit en je kijk naar het type van mensen die passeert op 10 minuten tijd, tja. Dat heb je onder de kerktoren inderdaad niet. Ik vind werken in Brussel zalig, zou nooit onder de kerktoren kunnen gaan werken. De diverse wijken en sfeer. Op zondag naar de Marollen gaan, in de Vlaamse wijk iets gaan drinken, boodschappen doen in het Aziatisch kwartier, genieten. Ik kan me best inbeelden dat dat afschrikt als je dat niet gewoon bent. Ik ben nog steeds van mening dat je je pas echt kan uitspreken als je hier écht woont of werkt. Het Brussel dat in de media komt is niet het Brussel van de mensen die er wonen. Maar Brussel heeft zijn problemen, da's zeker.

Er wonen inderdaad wel heel veel expats in die wijken maar ze zijn wel zeer leefbaar, als je een stevige portefeuille hebt.
Niemand zegt dat ze niet leefbaar zijn of dat men er niet zou willen wonen, maar je zei dit ;)
De grootverdieners wonen zeker in Brussel.

check deze buurten maar 's:

De discussie ging er hem over hoeveel mensen effectief in Brussel werken en wonen, als grootverdiener (of aspirerend grootverdiener). En dan zijn buurten die voornamelijk door expats bezet worden daar geen voorbeeld van :p

Niemand zegt dat ze niet leefbaar zijn of dat men er niet zou willen wonen, maar je zei dit ;)

De discussie ging er hem over hoeveel mensen effectief in Brussel werken en wonen, als grootverdiener (of aspirerend grootverdiener). En dan zijn buurten die voornamelijk door expats bezet worden daar geen voorbeeld van :p
Waarom niet? Denk dat die expats doorgaans meer als gemiddeld verdienen.

Als Vlaming gemigreerd naar Brussel in 2016. Ondertussen al op 3 plaatsen gewoond (als huurder):
St Boniface, vlak naast Matongé.
Tussen Madou & Ambiorix op de grens met St Josse
Nu wat meer upscale tussen Flagey (Elsene) & Bascule (Ukkel)
Binnenkort ga ik verhuizen (als eigenaar en als vader) naar lager Sint Gillis, op 5 min wandelen van Bxl Midi, wat sommigen hier veronderstellen als The Bronx :D

voordelen van de stad zoals @skypulse reeds aanhaalde:
- zelf hetero, maar de gay community is hier écht wel groot en levendig. Veel homoseksuele vrienden hier en in die 6j geen enkel geval van agressie (waarvan ik weet heb).
- cultuuropties: bruine bars, discotheken, cocktailbars, (vlaamse) bibliotheek in mijn straat, beste Belgische musea (met mijn museumpass loop ik daar vaak binnen).
- diversiteit van eten: van Koreaans, Libanees, hippe poké, beste Japans van Belgie (in dezelfde trend: veel speciaalzaken met keuze tussen slagers, viswinkels, bakkers,... ipv alles bij één supermarkt)
- sportmogelijkheden: hockey/voetbal/padel/golf/tennis/basket/ verschillende zwembaden, zelfs een boulodrome :rofl:allemaal binnen een straal van van 5km
- veel ziekenhuizen dichtbij mij. Het ene beviel ons niet, daarom maar naar een ander gegaan waar mijn partner bevallen is (allebei ongeveer op 1km van thuis).
- werkopties (voor bedienden). Met elektrische fiets ben ik op 20min in de andere kant van de stad. Als ik een andere job wil, hoef ik niet te verhuizen of uren pendelen.

Persoonlijker voor mij:
- mijn vriendenkring, naast de 3 maten die ook verhuisd zijn vanuit Vlaanderen, is heel internationaal.
- Veel meer laissez faire dan Vlaanderen. Dat heeft zijn voor en nadelen natuurlijk, maar voor mij is dit een voordeel.
vb: In Matongé zijn er altijd hangjongeren, die hebben mij echter nooit iets aangedaan. So what als daar een marihuana geur hangt. Alsof je dat in vb Amsterdam of Barcelona niet ruikt. Ik vind het altijd leuk om daar door te wandelen
- Mensen zijn in het algemeen vriendelijker heb ik de indruk (die "sympa" waar het hier eerder over ging).
- De stad verandert snel en blijft veranderen. Ik speel hier financieel op in door in een minder gegoede wijk te kopen. Maar als ik het RPA Zuid en de duurzame wijkcontracten mag geloven, zal het binnen 5j hier ook duur worden.

Grootste nadelen:
Onnodige gecompliceerde administratie (gemeentes praten gewoon niet met elkaar, verschillende standaarden voor bouwvergunning, parkingbeleid is overal anders,...)
Vuil op straat

Ik ben nog nooit overvallen. 1 keer is het raam van mijn auto ingeslagen (vlakbij de ULB). Er lag niets waardevols in. Carglass herstelde de dag nadien.
Auto nog altijd té dominant in het straatbeeld. Maar het gaat wel de goede richting uit.

Laatst bewerkt:
Waarom niet? Denk dat die expats doorgaans meer als gemiddeld verdienen.
En hoeveel van die expats werken in de financiële of juridische sector? Je weet wel, waar het over ging in de post waar je op antwoordde...

Als je natuurlijk constant de lat verlegt, is het moeilijk om discussie te voeren.

-Het gaat over mensen in de financiële of juridische sector.
-Jij antwoordt "Die grootverdieners werken wel in Brussel, check deze wijken maar.".
-Ik wijs u erop dat dat voornamelijk wijken vol expats/europese magistraten zijn.
-Je geeft mij gelijk dat het daar vooral expats zijn.

Welk nut heeft uw post dan in die discussie?

En hoeveel van die expats werken in de financiële of juridische sector? Je weet wel, waar het over ging in de post waar je op antwoordde...

Als je natuurlijk constant de lat verlegt, is het moeilijk om discussie te voeren.

-Het gaat over mensen in de financiële of juridische sector.
-Jij antwoordt "Die grootverdieners werken wel in Brussel, check deze wijken maar.".
-Ik wijs u erop dat dat voornamelijk wijken vol expats/europese magistraten zijn.
-Je geeft mij gelijk dat het daar vooral expats zijn.

Welk nut heeft uw post dan in die discussie?
Ik stel voor dat je 's een door to door poll gaat doen om te vragen achter hun beroep. I don't know, jij ook niet... Maakt verder geen zak uit. Gaat hier over de leefbaarheid van Brussel. Of de bewoners dan in de financiële sector werken of in de pakweg bloementeelt doet weinig terzake he.

Er zijn enorm veel Europese magistraten hé. Dat zijn misschien wel expats, maar éénmaal je vastbenoemd bent wonen die hier wel permanent. Dus wat maakt het uit of die in de financiële, juridische, IT sector of in de ambtenarij zitten?

Daarnaast zijn er ook gewoon veel Europese hoogopgeleide economische migranten, vertrokken na de Eurocrisis uit Spanje, Italië & Griekenland. Die komen eerst aan in Brussel. Mijn vorige baas was bijvoorbeeld een Italiaan. Die maakt carrière in België omdat je hier gewoon veel meer verdiend.
Daarnaast zijn er ook veel +1 van die Europese ambtenaren die ook naar België komen. De jobs dat die invullen zijn ook geen kuisvrouwen en kappers hé.

Ik ben nog nooit overvallen. 1 keer is het raam van mijn auto ingeslagen (vlakbij de ULB). Er lag niets waardevols in. Carglass herstelde de dag nadien.
Auto nog altijd té dominant in het straatbeeld. Maar het gaat wel de goede richting uit.
Mooie bijdrage en succes met de nieuwe woning.

Dat verkeer in Brussel is inderdaad wel speciaal te noemen. Ik kom er vaak met de auto (zou alternatief moeten zoeken, I know) en da's toch altijd serieus opletten. Auto is er nog steeds koning met behoorlijk assertieve chauffeurs.

Terug
Bovenaan