Leefbaarheid Brussel

Wellicht de grootste delen van Sint-Lambrechts-Woluwe, Sint-Pieters-Woluwe en Ukkel omdat die meer iets weg hebben van een doorsnee gemeente/voorstad. Grotere straten, meer groen, heel middenklasse. Neem er wel bij dat die gemeentes zéér Franstalig zijn en je met Nederlands niet ver komt (allerminst in Ukkel).

Zelf vind ik Laken (rond Pannenhuis metro) en de buurt rond Thurn & Taxis de leukste buurten (woon er zelf).
Dat is ook de buurt van Brussel waar momenteel massaal Vlamingen naartoe komen. Ik heb net 5j in Molenbeek gewoond, nu net naar Laken verhuisd. Ge moet wel ergens een klein beetje een steek los hebben om hier graag te wonen denk ik. De meeste mensen die ik ken zouden hier ab-so-luut niet willen wonen en geven dan vaak vuil/onveilig als redenen. Qua binnenkomer kan het Noordstation natuurlijk wel tellen en kan mij inbeelden dat dat voor veel mensen een afknapper is. Ik slenter heel veel rond in de stad op alle uren van de dag en ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad.

ik zou zelf zeker niet willen wonen in de gemeentes hierboven, zoals ge zelf vermeldt is dat heel Franstalig en eigenlijk zijn dat gewoon buurten voor rijk volk. In Molenbeek heb ik echt super graag gewoond, mis het daar eigenlijk nog alle dagen. Ik weet zelf ook niet goed waarom ik zo graag in Brussel woon, het is zeker niet zo dat ik alle dagen naar het theater ga, en de dagen dat ik alle cafés afging ligt ook al efkes achter mij, maar op 1 of andere manier vind ik het leven hier veel 'echter' aanvoelen. Het is een veel eerlijkere weerspiegeling van de maatschappij. Het boeit de meeste mensen ook echt niet wat ge aanhebt, waar ge vandaan komt of wat ge van werk doet, ge moet gewoon sympa zijn en niet te hoog van uwe toren blazen en dan zijt ge in principe bijna overal welkom. Drinkt ge niet? Geen probleem. Zijt ge aan het vasten? Chill, dan zullen we zorgen dat het avondeten klaar is na zonsondergang. Vind dat er vaak op een hele schone manier omgegaan wordt met elkaar hier.

Als fotograaf kom ik op veel plekken en vind het altijd prachtig om te zien hoeveel initiatieven en kunst er broeit in onze kleine stad, in de kleinste appartementjes en met quasi geen middelen proberen mensen van overal er het beste van te maken. Tip voor mijn medebrusselaars:
https://www.instagram.com/cassonade_1080/?hl=en - solidair restaurant waarbij ge eigenlijk betaalt voor de maaltijd van de volgende persoon die langskomt. Mega leuk initiatief in de buurt van de Recyclart.

Laatst bewerkt:
- dat je je in de buurt van bepaalde stations niet eens veilig kan voelen, zeker niet als vrouw
- Dat je in de hoofdstad niet eens het openbaar vervoer kan nemen zonder constant op je hoede te moeten zijn of nageroepen of betast te worden vind ik echt wel problematisch
- Wat ook niet helpt is dat laagdrempelige criminaliteit daar eigenlijk gewoon toegelaten wordt.
- Dat het daar een bureaucratische nachtmerrie is helpt natuurlijk ook niet.
- die stad groeit/vernieuwt toch echt niet op gebied van infrastructuur. Ook is er veel meer gedoogd.
- En savonds toch echt veel straat prostitutie en drugs verkoop echt in openbare stukken. Iets wat ik toch nooit gezien heb in al die jaren ik in Londen heb gewoond.

- hangjongeren
- dealers
- zwerfvuil... In bepaalde buurten is het gewoon erg vuil.
In de periode dat ik er woonde ben ik wel met wat criminaliteit geconfronteerd:
- inbraken in mijn wagen
- vrienden die overvallen zijn
- diefstal
- wat intimidatie af en toe
- zwerfvuil
- daklozen in de hal van mijn appartement
- En van vriendinnen weet ik ook dat het als vrouw nog erger is omdat je regelmatig wordt nageroepen.
- Het ergste dat me is overkomen was een vriendin die, onderweg naar mijn app, het slachtoffer is geworden van car jacking. Op klaarlichte dag op Yser, aan het kruispunt met Alléé Verte en de Diksmuidelaan, uit de auto gesleurd, auto weg en hop! Toppunt was dat ze die daders dezelfde dag nog hadden gepakt. Terwijl we aangifte deden in het politiekantoor op de Nieuwe Graanmarkt kregen ze daar de melding dat straatboefjes een auto aan het leegmaken waren voor het politiekantoor op de Koolmijnkaai. Die gasten waren dus 500 meter ver gereden om dan de buit te inspecteren voor een politiekantoor. Uiteraard gepakt. Anekdotisch maar zo heb ik nog verhalen gehoord en geeft wel ergens aan dat er een groep Brusselaars is die zich buiten de wet plaatsen.

- Heb een collega gehad die op klaarlichte dag een messteek in zijn hand had gehad omdat hij, toen een groepje hem dwong zijn gsm af te geven, hij zijn gsm had proberen uitzetten eerst. Dat was op het Simon Bolivar plein aan Brussel Noord, da's een heel openbare plaats waar veel pendelaars passeren en die je zeker overdag niet als gevaarlijk zou bestempelen.

- Een andere collega is er in geslaagd twee keer overvallen te worden toen hij van een cafe een paar honderd meter naar zijn auto moest. De tweede groep heeft hem op het hoofd en in de buik geslaan omdat ze niet geloofden of gefrustreerd waren dat hij geen geld en geen gsm meer had.

Als je met vrouwelijke collega's die het bvb waagden een rok aan te doen in de zomer in de kruidtuin wandelde over de middag, was het niet uitzonderlijk dat ze door passanten als hoer uitgemaakt werden en commentaren nageroepen kreeg dat ze haar wel gingen pakken. Da's opnieuw op klaarlichte dag in een park vol met occasionele toeristen en werknemers die er hun middagpauze pakken, niet een schimmige plaats op een laat uur.

Als je dat dan combineert met een duidelijke apathie van de politie (die ergens wel begrijpelijk is) en een politiek die in zo'n klimaat pleinen vernoemt naar criminelen omdat ze overleden zijn tijdens het vluchten van de politie en ik snap wel dat mensen een heel hopeloos beeld van Brussel krijgen.

Algemene regel is hoe verder van de treinstations Zuid-Centraal-Noord hoe beter. :p

Binnen de kleine vijfhoek en rond deze stations zou ik niet willen wonen. Te druk, te vuil, teveel toeristen, teveel bedelaars, te weinig gewone supermarkten dus eigenlijk niet eens handig.
Anneeskens vind ik het ergste gedeelte binnen de vijfhoek.(wat kay-gell heeft vermeld). Daar zie je gewoon drugsverslaafden op de grond liggen. Rond Brussel-Noord zie je mensen gewoon uit zo'n busje aanstekervloeistof te snuiven.

@Sylverscythe Dus, na deze opsomming, vraag ik mij af welke concrete voordelen er zijn om in Brussel te wonen, dat mensen al deze shit er voor lief bij nemen.

Ik ben niet aan het trollen, ik wil dat echt weten.

@Sylverscythe Dus, na deze opsomming, vraag ik mij af welke concrete voordelen er zijn om in Brussel te wonen, dat mensen al deze shit er voor lief bij nemen.

Brussel is lang niet voor iedereen maar

- Voor holebi's is Brussel the place to be naar verluidt :p. Er wordt daar veel meer georganiseerd dan andere steden.
- Brussel heeft het beste caféleven en uitgaansleven. Antwerpen en Gent komen niet in de buurt.
- Brussel heeft het beste internationale sociale leven in heel België. De rest komt nauwelijks in de buurt. Antwerpen en Gent zijn totaal niet vergelijkbaar met Brussel. Als je een internationale vriendenkring wilt opbouwen, is dat de enigste plaats.
- Brussel blijft de centrale werkplaats. Als je carrière wil maken in bepaalde sectoren, is dat de plaats om te zijn. Gewoonweg zodat je al makkelijk kan switchen van job binnen Brussel.
- Er zijn goeie investeringen te doen in Brussel, zeker op vastgoed. Er zijn wijken die opwaarderen en als je er vroeg bij bent, de overlast effekes er bijpakt,... dan heb je een goeie financiële zaak verricht. Zoals die buurt van Thurn & Taxis die al eerder werd vermeld, die vastgoedprijzen gaan nog de hoogte inschieten als alle werkzaamheden daar in die buurt gedaan zijn.

Laatst bewerkt:

Als je je echt werkelijk niet kan inbeelden wat de voordelen zijn van het wonen in een stad dan weet ik niet of je in deze thread wel juist zit, maar goed:
  1. Er is altijd wel iets te doen qua events 's avonds en zelfs overdag
  2. Je hebt een ongelofelijke variatie aan culturen en soorten mensen: je vindt dus altijd wel gelijkgestemden, hoe non-mainstream je ook bent
  3. Je hebt er honderden cafeetjes en restaurants, veel ervan leveren ook kwaliteit aan huis, dus je kan elke dag lekker eten aan huis laten leveren als je dat wilt
  4. Er is ook een bruisend nachtleven. Als je iemand bent die al eens graag doorzakt of op stap gaat dan is het leuk om te weten dat dat altijd gaat; Brussel valt niet dood/in slaap na elf uur 's avonds (nuja, in niet-COVID tijden)
  5. Qua cultuur is er ook voor ieder wat wils, met meerdere permanente culturele sites om te gaan bezoeken en uiteraard ook een hele hoop exposities die niet permanent zijn
  6. Veel bedrijven en sectoren hebben hun hoofdkwartier in Brussel: er is ook veel werkgelegenheid
  7. ...
Dit komt van iemand die niet eens in Brussel woont en dat ook nooit zou willen, maar kom.

[Edit] En het kan dan zijn dat dat voor jou geen voordelen zijn (opnieuw: ik zou zelf nooit in Brussel gaan wonen omdat ik andere dingen belangrijker vind en de stad maar een treinrit van me af is) en dat begrijp ik, maar je doet alsof het gewoon niet in te beelden is dat een stad/Brussel bepaalde concrete/objectieve voordelen heeft om in te wonen. Da's echt gewoon onzin.

Laatst bewerkt:

Er staan redenen in deze thread, zie ook de post van @ns_man , alsook in al die threads over de mobiscore, ruimtelijke ordening, enz. waar je hebt meegediscussieerd. Dus nu uit de lucht komen vallen en "het echt niet weten" vind ik nogal vreemd, om niet te zeggen alles behalve oprecht maar soit.

Brussel is lang niet voor iedereen maar
- Er zijn goeie investeringen te doen in Brussel, zeker op vastgoed. Er zijn wijken die opwaarderen en als je er vroeg bij bent, de overlast effekes er bijpakt,... dan heb je een goeie financiële zaak verricht. Zoals die buurt van Thurn & Taxis die al eerder werd vermeldt, die vastgoedprijzen gaan nog de hoogte inschieten als alle werkzaamheden daar in die buurt gedaan zijn.
Vooral dit.
Ik mag nu wel zeggen dat ik betrokken geweest ben in meerdere grote projecten in Brussel. Er wordt enorm veel geinvesteerd in Brussel.
Vastgoedprijzen gaan naar boven, de leefbaarheid maar ook de commerce profiteren hier hard van.

Als je je echt werkelijk niet kan inbeelden wat de voordelen zijn van het wonen in een stad dan weet ik niet of je in deze thread wel juist zit, maar goed:
  1. Er is altijd wel iets te doen qua events 's avonds en zelfs overdag
  2. Je hebt een ongelofelijke variatie aan culturen en soorten mensen: je vindt dus altijd wel gelijkgestemden, hoe non-mainstream je ook bent
  3. Je hebt er honderden cafeetjes en restaurants, veel ervan leveren ook kwaliteit aan huis, dus je kan elke dag lekker eten aan huis laten leveren als je dat wilt
  4. Er is ook een bruisend nachtleven. Als je iemand bent die al eens graag doorzakt of op stap gaat dan is het leuk om te weten dat dat altijd gaat; Brussel valt niet dood/in slaap na elf uur 's avonds (nuja, in niet-COVID tijden)
  5. Qua cultuur is er ook voor ieder wat wils, met meerdere permanente culturele sites om te gaan bezoeken en uiteraard ook een hele hoop exposities die niet permanent zijn
  6. Veel bedrijven en sectoren hebben hun hoofdkwartier in Brussel: er is ook veel werkgelegenheid
  7. ...
Dit komt van iemand die niet eens in Brussel woont en dat ook nooit zou willen, maar kom.

[Edit] En het kan dan zijn dat dat voor jou geen voordelen zijn (opnieuw: ik zou zelf nooit in Brussel gaan wonen omdat ik andere dingen belangrijker vind en de stad maar een treinrit van me af is) en dat begrijp ik, maar je doet alsof het gewoon niet in te beelden is dat een stad/Brussel bepaalde concrete/objectieve voordelen heeft om in te wonen. Da's echt gewoon onzin.
De helft van die dingen, daarvoor hoef je er toch niet te wonen?
Cultuur, restaurants, nachtleven, werkgelegenheid...
Dat zijn allemaal dingen die je ten eerste elders ook vind, en ten tweede, indien niet kan je er nog altijd heen en dus van genieten zonder er effectief te wonen.

Ik zie bitter weinig voordelen om daar met mijn gezin te gaan wonen, die opwegen tegen al die minpunten zo mooi opgesomd door anderen

Ik zie bitter weinig voordelen om daar met mijn gezin te gaan wonen, die opwegen tegen al die minpunten zo mooi opgesomd door anderen
Ja, jij ja. Opnieuw: je doet alsof er geen voordelen zijn aan het wonen in een stad, dat is onzin. Je kan dat zelfs gewoon op Google gaan opzoeken. Dat dat voor jou niet opweegt tegen de minpunten maakt nog niet dat er gewoon geen voordelen zijn voor anderen, of dat er aan het wonen in een stad geen bepaalde objectieve voordelen zijn (en nadelen, voor alle duidelijkheid).

Jij vindt dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen, da's okay. Voor anderen wegen die voordelen wel op, da's ook okay. Case closed. Als je het nu nog niet snapt ben je toch echt wel met opzet een beetje dwaas aan het doen hoor.

Voor mij wegen die voordelen trouwens ook niet op tegen de nadelen, dus ik ben hier niet blind Brussel of 'de stad' aan het verdedigen, maar kom zeg. Er leven nog andere mensen op de aarde dan jij hoor.

Ja, jij ja. Opnieuw: je doet alsof er geen voordelen zijn aan het wonen in een stad, dat is onzin. Je kan dat zelfs gewoon op Google gaan opzoeken. Dat dat voor jou niet opweegt tegen de minpunten maakt nog niet dat er gewoon geen voordelen zijn voor anderen, of dat er aan het wonen in een stad geen bepaalde objectieve voordelen zijn (en nadelen, voor alle duidelijkheid).

Jij vindt dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen, da's okay. Voor anderen wegen die voordelen wel op, da's ook okay. Case closed. Als je het nu nog niet snapt ben je toch echt wel met opzet een beetje dwaas aan het doen hoor.

Voor mij wegen die voordelen trouwens ook niet op tegen de nadelen, dus ik ben hier niet blind Brussel of 'de stad' aan het verdedigen, maar kom zeg. Er leven nog andere mensen op de aarde dan jij hoor.

Ik vroeg gwn uit interesse wat mensen hier als voordeel aan wonen in een grootstad zien, de mening van mensen die er effectief gewoond hebben of wonen. Toch altijd interessanter om mensen hun ervaring te horen, en mss leer ik wat bij.

De meeste dingen die passeren, zijn echter dingen die je elders ook vind, of waarvan je ook kan genieten zonder er te wonen.
Waardoor ik mijn mening niet bijstel, zonder dat dat hoeft te betekenen dat dat uitsluit dat anderen daardoor wel een andere mening hebben.

Ik zie niet in waarom er daarom beschuldigingen moeten komen over kwade wil of bekrompenheid jezus.

De helft van die dingen, daarvoor hoef je er toch niet te wonen?
Dat zijn allemaal dingen die je ten eerste elders ook vind, en ten tweede, indien niet kan je er nog altijd heen en dus van genieten zonder er effectief te wonen.

Maar juist die zaken zijn specifiek aan Brussel. Al die zaken zijn "anders" in Brussel

Als je carrière wil maken in de financiële sector, ga je niet in de Kempen zitten :p.

Dat is ook de buurt van Brussel waar momenteel massaal Vlamingen naartoe komen. Ik heb net 5j in Molenbeek gewoond, nu net naar Laken verhuisd. Ge moet wel ergens een klein beetje een steek los hebben om hier graag te wonen denk ik. De meeste mensen die ik ken zouden hier ab-so-luut niet willen wonen en geven dan vaak vuil/onveilig als redenen. Qua binnenkomer kan het Noordstation natuurlijk wel tellen en kan mij inbeelden dat dat voor veel mensen een afknapper is. Ik slenter heel veel rond in de stad op alle uren van de dag en ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad.

ik zou zelf zeker niet willen wonen in de gemeentes hierboven, zoals ge zelf vermeldt is dat heel Franstalig en eigenlijk zijn dat gewoon buurten voor rijk volk. In Molenbeek heb ik echt super graag gewoond, mis het daar eigenlijk nog alle dagen. Ik weet zelf ook niet goed waarom ik zo graag in Brussel woon, het is zeker niet zo dat ik alle dagen naar het theater ga, en de dagen dat ik alle cafés afging ligt ook al efkes achter mij, maar op 1 of andere manier vind ik het leven hier veel 'echter' aanvoelen. Het is een veel eerlijkere weerspiegeling van de maatschappij. Het boeit de meeste mensen ook echt niet wat ge aanhebt, waar ge vandaan komt of wat ge van werk doet, ge moet gewoon sympa zijn en niet te hoog van uwe toren blazen en dan zijt ge in principe bijna overal welkom. Drinkt ge niet? Geen probleem. Zijt ge aan het vasten? Chill, dan zullen we zorgen dat het avondeten klaar is na zonsondergang. Vind dat er vaak op een hele schone manier omgegaan wordt met elkaar hier.

Als fotograaf kom ik op veel plekken en vind het altijd prachtig om te zien hoeveel initiatieven en kunst er broeit in onze kleine stad, in de kleinste appartementjes en met quasi geen middelen proberen mensen van overal er het beste van te maken. Tip voor mijn medebrusselaars:
https://www.instagram.com/cassonade_1080/?hl=en - solidair restaurant waarbij ge eigenlijk betaalt voor de maaltijd van de volgende persoon die langskomt. Mega leuk initiatief in de buurt van de Recyclart.

Vind dat toch een heel erg roze bril hoor. Kan best zijn dat dit uw persoonlijke ervaringen zijn, maar ik zou toch eens vragen aan de doorsnee blanke vrouw of homo of ze dat ook zo ervaren, zich overal welkom voelen en er zo schoon met hen wordt omgegaan, enkel omdat ze "sympa" zijn.

Pas op, ik vind Brussel een fantastische stad die zoals elke grootstad met bepaalde problemen kampt, maar Brussel is in vergelijking met die echte grootsteden natuurlijk maar een zakdoek groot. En dan is die stad gewoon onbestuurbaar gemaakt door de vele postjes waar men niet vanaf wil. Een regering met 7 ministers, 19 burgemeesters en schepencolleges en 6 politiezones voor een stad van ocharme 1 miljoen inwoners, het moet niet gekker worden.

Ik kom er regelmatig bij klanten maar check toch steeds op voorhand even Google maps waar de mensen wonen, ik ga echt niet pakweg om 22u 's avonds bij een klant buitenkomen en naar mijn auto wandelen ergens in of aan een probleemwijk.

Ik kan mij ook echt moeilijk inbeelden dat ge als blanke doorsnee man (geen idee of jij dat bent natuurlijk) tientallen jaren in Brussel zou wonen en echt nooit problemen of agressie hebt meegemaakt. Lijkt me toch heel erg straf.

Ik ben als kind opgegroeid in de Rand (Vilvoorde) en heb altijd moeten aanhoren van mijn ouders hoe vuil en smerig Brussel wel niet is. Als kind weet ik nog heel goed dat we soms de passage 44 binnenreden aan de Financiëntoren die toen nog goudkleurig was en dat ik toen altijd dacht dat we in New York waren. Ik keek als kind mijn ogen uit toen. Mijn ouders begrepen het niet, maar hebben mij wel paar keer naar Brussel gebracht omdat ik er om vroeg. Toegegeven, Brussel was in de jaren 90 waarschijnlijk een veel vuilere stad. Veel meer plaats voor de auto, autoviaducten op de kleine ring, veel meer smerigheid op straat, ...

Als puber beginnen rebelleren en net wel volledig mijn goesting gevonden in de stad in tegenstelling tot mijn ouders. Daar gaan studeren op St. Lukas in Schaarbeek terwijl mijn moeder smeekte van niet te gaan, rondgehangen op het dak van de gb in het centrum, in de Fuse uitgaan, pintjes pakken in De Monk.
Mijn liefde voor Brussel is als puber begonnen, en nooit uitgedoofd. Wegens omstandigheden in Vilvoorde blijven wonen, maar wel continu in Brussel gezeten voor mijn sociaal leven en erna wegens moeilijkere omstandigheden 2 jaar in Leuven gewoond. Nu woon ik in Schaarbeek met mijn vriend.

In Leuven de jaren, weken, dagen afgeteld tot ik eindelijk naar Brussel kon komen. Voor veel Vlamingen waarschijnlijk bizar om te horen. Leuven is zo'n propere, goede stad. Waarom dan naar Brussel gaan?

Ik vind Brussel fantastisch omdat het écht is. Leuven voelt voor mij zo artificieel en dorps aan. Proper en afgelikt, het lijkt soms wel Disneyland. Ik vind dat echt enorm saai. Fake zou ik zelfs durven noemen. Nu ben ik ook wel fotograaf en zoek ik zeker in stedelijke landschappen steeds naar een uitdaging. Propere landschappen vind ik nu eenmaal ontzettend saai. Het ontbreken van chaos, contradicties, dialogen. Dat heeft Brussel wel.
Het is de énige échte stad in België, met internationale allures en brede, statige boulevards. Een superstedelijke smeltkroes van honderden culturen. Een bloeiende kunstscene, fantastische musea, absurd veel goede cafés en restaurants, een onovertroffen aanbod aan concertzalen en uitgaansgelegenheden.

Brussel heeft absoluut zijn problemen, waar ik niet blind voor ben. Ja, Noord en Zuid zijn smerig, absoluut. Criminaliteit wordt niet op de juiste manier aangepakt. Er zijn problemen met vuilnis. Er zijn problemen in wijken. Maar dat weegt niet op tegenover de gigantische voordelen voor mij. Ik woon nu al bijna 2 jaar in Schaarbeek vlak aan het station (half jaar vast, anderhalf jaar ongeveer 4 a 5 van de 7 nachten per week) als homoseksuele man. Ik heb hier nog geen enkel probleem gehad in tegenstelling tot wat de modale Vlaming zou veronderstellen. Het verbaast mij ook als ik hier lees dat de Josaphat-wijk zogezegd een probleemwijk zou zijn, dat is het absoluut niet. Integendeel, een hotspot die volledig aan het gentriferen is.

Er is ook zoveel goeds gebeurd in Brussel de laatste tijd op stedenbouwkundig vlak. De voetgangerszone, het renoveren van zoveel pleinen, Tour & Taxis, Mima, de uitbouw van het openbaar vervoer, ...
Binnenkort komt daar nog Centre Pompidou bij, Brussel-Noord dat op punt staat te veranderen door de sloop van het CCN-gebouw, de nieuwe metro-uitbreiding naar Schaarbeek, ...

Als 32-jarige homoseksuele Vlaming in Brussel ervaar ik persoonlijk dat de berichtgeving in de pers en de mening om Brussel van mensen in het algemeen enorm negatief is. Uiteraard, als je slachtoffer bent van een misdrijf, is dat natuurlijk een feit waar moeilijk mee om te gaan is. Ik durf ook wedden dat er veel criminaliteit zal zijn in Brussel, die vaak ongestrafd lijkt. Dat frustreert mij ook enorm. Ik vind het gewoon absurd dat ik in al die jaren dat ik in Brussel kom (een 17-tal jaar) eigenlijk niet echt iets kan melden qua persoonlijke ervaringen, terwijl ik absoluut niet de slechte wijken uit de weg ga. Integendeel, ik zit supervaak in de buurt van het Maximiliaanpark foto's te nemen met mijn pokkeduur materiaal. Ik zat op school in de Brabantwijk. Ik ga vaak naar Molenbeek. Ik woon in Schaarbeek. Ik ga continu de confrontatie aan met de quartiers die problemen met zich voortbrengen.

Ik ben vaak enorm gefrustreerd als ik lees wat de gemiddelde Belg over Brussel denkt. Ik kan me best wel inbeelden dat je geen fraai beeld hebt van de stad als je alleen Brussel-Noord, Centraal en Zuid kent en dat dat de stad moet vertegenwoordigen. Dat is best wel spijtig. Ik ben woest op de NMBS voor het laten verkommeren van de perrons in Noord en Zuid. Al die parels die ze bouwen in Antwerpen, Luik, Mechelen, Brugge, Mons, ... en de hoofdstad laten ze stikken. Ik word daar woest van.

Voor mij is het belangrijk om in een stad te wonen waar cultuur is. In hoogtijden ga ik gemakkelijk 2 keer per week naar de Botanique voor een optreden. Ik heb als homo hier ook mijn andere homoseksuele vrienden waarmee ik uitga. Wij voelen ons hier allemaal op ons gemak. Onze vriendenkring is internationaal, want in Brussel gebeuren zo'n dingen nu eenmaal gemakkelijk. Wij kunnen te voet of met openbaar vervoer van honderden faciliteiten genieten. De Brusselse parken in de zomer zijn geweldig. Wij gaan pintjes pakken in St. Gillis, en snachts dansen wij in het Woluwepark om dan de dag erna naar Wiels te trekken voor de opening van een nieuwe expositie waarna we de avond afronden in Récyclart.
Er is hier gewoon zoveel te doen, voor zoveel verschillende mensen. Dat is wat ons aantrekt. Geen enkele avond is dezelfde. Zelfs nu, na 17 jaar een sociaal leven uit te bouwen in Brussel ontdek ik nog nieuwe plaatsen.

Ik bedenk net dat ik iets ben vergeten te melden. Ik had het ongeluk dat ik op 22 maart in Zaventem was, op het tijdstip van de aanslagen. Voor mij is die link met Brussel-stad nooit gelegd geweest, omdat ik in de luchthaven was en dus ver van de stad. Ik heb heel het gebeuren meegemaakt, zelf niet gewond geraakt gelukkig, en dat erna als een soort van 'alien event' in mijn hoofd opgeslaan, wegens er gewoon mee proberen om te gaan op mentaal vlak. Voor mij is het ook moeilijk om de aanslagen in de metro te bevatten, omdat ik mentaal en fysiek gewoon op de luchthaven zat.
Ik snap dat zoiets meemaken de trigger kan zijn om Brussel te verlaten, en ergens anders een leven op te bouwen. Ik heb eigenlijk de omgekeerde beweging gemaakt. Een paar weken na dat gebeuren was ik nog liever in Brussel.
'T is soms alsof Brussel mijn lief is. Der is nen hoek af, het is objectief gezien niet de schoonste, maar 'k zie ze zo graag.

Mooi verhaal hierboven. Duidelijk dat Brussel ook zijn mooie kanten heeft.
Vraagje: tonen jullie affectie aan elkaar op straat? Ik kan me voorstellen dat dit in bepaalde buurten niet slim is. Of ik ben volledig fout?

Ik ben vaak enorm gefrustreerd als ik lees wat de gemiddelde Belg over Brussel denkt. Ik kan me best wel inbeelden dat je geen fraai beeld hebt van de stad als je alleen Brussel-Noord, Centraal en Zuid kent en dat dat de stad moet vertegenwoordigen. Dat is best wel spijtig. Ik ben woest op de NMBS voor het laten verkommeren van de perrons in Noord en Zuid. Al die parels die ze bouwen in Antwerpen, Luik, Mechelen, Brugge, Mons, ... en de hoofdstad laten ze stikken. Ik word daar woest van.

Voor mij is het belangrijk om in een stad te wonen waar cultuur is. In hoogtijden ga ik gemakkelijk 2 keer per week naar de Botanique voor een optreden. Ik heb als homo hier ook mijn andere homoseksuele vrienden waarmee ik uitga. Wij voelen ons hier allemaal op ons gemak. Onze vriendenkring is internationaal, want in Brussel gebeuren zo'n dingen nu eenmaal gemakkelijk. Wij kunnen te voet of met openbaar vervoer van honderden faciliteiten genieten. De Brusselse parken in de zomer zijn geweldig. Wij gaan pintjes pakken in St. Gillis, en snachts dansen wij in het Woluwepark om dan de dag erna naar Wiels te trekken voor de opening van een nieuwe expositie waarna we de avond afronden in Récyclart.
Er is hier gewoon zoveel te doen, voor zoveel verschillende mensen. Dat is wat ons aantrekt. Geen enkele avond is dezelfde. Zelfs nu, na 17 jaar een sociaal leven uit te bouwen in Brussel ontdek ik nog nieuwe plaatsen.
Wij hebben het overwogen om in Brussel te wonen, maar de rand was gewoon betaalbaarder als je ook een tuin wil en diep vanbinnen ben ik niet 100% een stadspersoon. Ik werk ik Brussel en ken er hopen mensen, en deze paragrafen vatten het voor mij mooi samen. In de Vlaamse media wordt Brussel als een (vuil) ander land behandeld, en dat voedt imo gewoon meer en meer de afkeer van Brussel. Het klopt ook gewoon dat je in Brussel gewoon alles kan zien en beleven, eens naar Matongé of de Zuidmarkt en je kan een hoop exotische zaken vinden.

Ik heb een vriendenkring in mijn woonplaats, daar is Brussel de grote boze stad uiteraard. Ik heb ook een vriendenkring in Brussel, grotendeels afkomstig uit het buitenland en gewoon iets "wereldser". De reacties van die eerste vriendenkring zijn dan ook steevast wat jij vertelt: vragen of het veilig is voor een vrouw om tram 7 te nemen van Meiser naar Arsenaal om 17u en dat soort zaken.

Maar juist die zaken zijn specifiek aan Brussel. Al die zaken zijn "anders" in Brussel

Als je carrière wil maken in de financiële sector, ga je niet in de Kempen zitten :p.
Als je geen probleem met het pendelen hebt, waarom niet?

Cultuur kan je evengoed consumeren als je er niet woont, net zoals restaurants en nachtleven. Al kan het bij nachtleven makkelijker zijn om in de buurt te wonen maar dat is geen must.

Mooi verhaal hierboven. Duidelijk dat Brussel ook zijn mooie kanten heeft.
Vraagje: tonen jullie affectie aan elkaar op straat? Ik kan me voorstellen dat dit in bepaalde buurten niet slim is. Of ik ben volledig fout?
Ik kan mij inbeelden dat dit in bepaalde buurten niet slim is. Ik zou dat ook niet echt doen in bepaalde wijken/straten in Antwerpen of Gent of Leuven. Ik ben sowieso niet de persoon die graag met mijn lief hand in hand op straat zou rondlopen. Mijn lief zelf is daar nog meer awkward in. Maar als ik afspreek met hem in het openbaar in Brussel, begroet ik hem normaliter met een kus op de mond. Read the room ofcourse, aan Place Liedts of in de Rue d'Aerschot zou ik niet echt geneigd zijn van dat te doen. Maar in Brussel-Noord zelf durf ik dat wel te doen. Ook knuffel ik hem vaak op straat of wrijf ik eens zachtjes over zijn rug als we in Schaarbeek wandelen. Maar ik ga sowieso niet bewust een confrontatie opzoeken. Als ik merk dat er hangjongeren in de buurt zijn, laat ik dat toch maar even achterwege. Triestig, maar dat zou ook gelden voor Londen of Gent of Berlijn.

Mooie verhalen soms. Brussel is voor mij iets van ver terug. In 1998-99 daar één jaar VUB gekozen in Jette, incluis (bij)lessen in Etterbeek. Dat laatste was dan de trein nemen naar Brussel Centraal-metro Etterbeek...dikwijls was het 's avonds heel laat om terug te keren, maar nooit problemen gehad. Dat is natuurlijk een hele tijd geleden.

Ik kan mij inbeelden dat dit in bepaalde buurten niet slim is. Ik zou dat ook niet echt doen in bepaalde wijken/straten in Antwerpen of Gent of Leuven. Ik ben sowieso niet de persoon die graag met mijn lief hand in hand op straat zou rondlopen. Mijn lief zelf is daar nog meer awkward in. Maar als ik afspreek met hem in het openbaar in Brussel, begroet ik hem normaliter met een kus op de mond. Read the room ofcourse, aan Place Liedts of in de Rue d'Aerschot zou ik niet echt geneigd zijn van dat te doen. Maar in Brussel-Noord zelf durf ik dat wel te doen. Ook knuffel ik hem vaak op straat of wrijf ik eens zachtjes over zijn rug als we in Schaarbeek wandelen. Maar ik ga sowieso niet bewust een confrontatie opzoeken. Als ik merk dat er hangjongeren in de buurt zijn, laat ik dat toch maar even achterwege. Triestig, maar dat zou ook gelden voor Londen of Gent of Berlijn.

Ik vind het een mooi verhaal (je vorige post dan), dat je jezelf zo vereenzelvigt met de stad en je er 100% op je gemak voelt en in al die jaren niks ernstig hebt meegemaakt, maar dit is toch heel erg jammer? Ok, dat hoort en gaat samen met de verdraagzaamheid van de ganse maatschappij, je kan overal vreemde blikken krijgen als homokoppel, maar het is in bepaalde Brusselse wijken toch echt een pak erger dan vele andere steden, zeker pakweg Gent of Leuven.

Er is net een campagne geweest met veel toeters en bellen over "kunnen zijn wie je bent", maar het is toch schrijnend dat in een stad die je omschrijft en ervaart als fantastisch, dit toch moeilijk is.

Ik lees hier voor jou ook "als je sympa bent word je in die wijken aanvaard". Maar dus als je er gewoon rondloopt zoals je zelf bent of het zelf zou willen, als mannen hand in hand of knuffelend, met een kort kleedje of rokje, met wat vriendinnen al zingend of grappend over straat,... dan word je volgens mij plots niet meer als "sympa" ervaren en is de verdraagzaamheid heel ver zoek.

Ik had zelf toen ik 18 jaar was een Franstalig lief uit Dilbeek, die woonde vlak tegen de rand, haar vrienden kwamen quasi allemaal uit Molenbeek, Anderlecht, Vorst,... en ben daar best vaak mee op café geweest. Die gasten kleedden en gedroegen zich gewoon hetzelfde als de hangjongeren daar, omdat voor hun dit dé manier was om aanvaard te worden en te worden met rust gelaten. Toch iets helemaal scheef als dat nodig is om uit de problemen te blijven. Die zeiden toen trouwens zelf tegen mij dat ze mij niet snel alleen gingen laten, want "de buurt" zou snel zien dat ik niet van daar ben en dat zou problemen geven. Ik spreek nu wel van meer dan 20 jaar geleden natuurlijk.

@skypulse Dat van die Josaphat wijk was ik. Echter, had de 'slechtere' wijken opgesomd vanuit mijn achtergrond... 10 jaar in Brussel gewoond maar ondertussen al 10 jaar geleden. Heb erbij vermeld dat wijken wel kunnen veranderen en dat niet alle wijken uit mijn lijstje even onveilig zouden zijn... Maar volg je redenering over Brussel voor de volle 100% hoor.

Ah en Vilvoorde vind ik eigenlijk toch ook bij Brussel horen... da's een voorstad of bijstad of hoe je het ook noemt :)

Naast Brussel zelf fascineert ook de rand rond Brussel me. Zo landelijk en groen terwijl je letterlijk maar enkele kilometers verwijderd bent van een zeer stedelijke omgeving. De Brusselse stadsgrenzen gaan vaak heel bruusk over in een zeer landelijke omgeving. Bij het Zoniënwoud bvb. maar even goed in plekken zoals Meise. Daar kan je door de velden wandelen met het Atomium op de achtergrond.

Als je geen probleem met het pendelen hebt, waarom niet?

Cultuur kan je evengoed consumeren als je er niet woont, net zoals restaurants en nachtleven. Al kan het bij nachtleven makkelijker zijn om in de buurt te wonen maar dat is geen must.

Wel een grote "als" hé :p.

Terug
Bovenaan