Leefbaarheid Brussel

Ge moogt Brussel vervangen door Antwerpen als dat uw flamouche houding kan temperen
Voor zijn post ook hoor.

Brussel is samen met Antwerpen de enige stad die naam waardig op wereldniveau in Vlaanderen (ja, apart gewest voor Brussel maar ook dat is niet echt iets waar men in het buitenland van wakkerligt). Dat brengt uitdagingen met zich mee, want dat is o.a. waar je je als kansarme illegaal het best vestigt. In geval van Brussel hebben we dit dan zelf nog wat erger gemaakt door de klote-oplossing van apart gewest maar wel 19 gemeenten. Maar het is nu ook niet dat Brussel onleefbaar wordt omdat er slechte wijken zijn, en wijken waar men geregeld komt protesteren. Geef mij 1.5 miljoen euro en ik wil gerust in zo'n herenhuis tussen Schuman en Merode gaan wonen hoor.

Als je er echt niet kan inkomen dat in een grotere stad leven voordelen met zich meebrengt, en voor veel mensen zeer aantrekkelijk is, getuigt dat toch van weinig zin voor realisme. En het idee van Brussel als een soort van levensgevaarlijke stad waar je constant op je hoede moet zijn, is ook gewoon belachelijk. Het is Brussel hé, niet de South Side van Baltimore of de favela's van Rio.

Voor zijn post ook hoor.

Brussel is samen met Antwerpen de enige stad die naam waardig op wereldniveau in Vlaanderen (ja, apart gewest voor Brussel maar ook dat is niet echt iets waar men in het buitenland van wakkerligt). Dat brengt uitdagingen met zich mee, want dat is o.a. waar je je als kansarme illegaal het best vestigt. In geval van Brussel hebben we dit dan zelf nog wat erger gemaakt door de klote-oplossing van apart gewest maar wel 19 gemeenten. Maar het is nu ook niet dat Brussel onleefbaar wordt omdat er slechte wijken zijn, en wijken waar men geregeld komt protesteren. Geef mij 1.5 miljoen euro en ik wil gerust in zo'n herenhuis tussen Schuman en Merode gaan wonen hoor.

Als je er echt niet kan inkomen dat in een grotere stad leven voordelen met zich meebrengt, en voor veel mensen zeer aantrekkelijk is, getuigt dat toch van weinig zin voor realisme. En het idee van Brussel als een soort van levensgevaarlijke stad waar je constant op je hoede moet zijn, is ook gewoon belachelijk. Het is Brussel hé, niet de South Side van Baltimore of de favela's van Rio.

Goh Brussel vergelijken met Rio is natuurlijk ook wel geen correcte vergelijking he.
Numbeo geeft Brussel inderdaad op veel vlakken een gemiddeld risico met wel een hoge vorm van toenemende misdaad in de laatste 3 jaar en eerder onveilig om 's nachts te wandelen.

Antwerpen zit dan toch wel stukken lager als je beiden vergelijkt:

Al is Brussel natuurlijk wel een grotere stad en vind ik 1 op 1 vergelijken nu sowieso niet echt helemaal correct.
Dus ja, is Brussel "veilig", voor een grootstad valt dat in de meeste wijken nog mee. Afhankelijk met waar je mee vergelijkt.

Goh Brussel vergelijken met Rio is natuurlijk ook wel geen correcte vergelijking he.
Numbeo geeft Brussel inderdaad op veel vlakken een gemiddeld risico met wel een hoge vorm van toenemende misdaad in de laatste 3 jaar en eerder onveilig om 's nachts te wandelen.

Antwerpen zit dan toch wel stukken lager als je beiden vergelijkt:

Al is Brussel natuurlijk wel een grotere stad en vind ik 1 op 1 vergelijken nu sowieso niet echt helemaal correct.
Dus ja, is Brussel "veilig", voor een grootstad valt dat in de meeste wijken nog mee. Afhankelijk met waar je mee vergelijkt.
Ik vergelijk niet met Rio, ik zeg dat ik het belachelijk vind dat er hier wordt gedaan alsof je in Brussel je leven riskeert. Wat dus de post van @Mini was, en dat is dezelfde persoon die zegt dat dit ook voor Antwerpen opgaat.

Verder...die website, is dat betrouwbaar? "These data are based on perceptions of visitors of this website in the past 3 years." met 111 mensen die dat invulden voor Antwerpen en 305 voor Brussel. Daar kan je ook dezelfde opmerking maken als jij hierboven natuurlijk, wat vergelijken ze? Brussels gewest, 1000 Brussel, Antwerpen-stad, Antwerpen+districten.

I Wat dus de post van @Mini was, en dat is dezelfde persoon die zegt dat dit ook voor Antwerpen opgaat.
  1. ik zeg nergens dat IK brussel onveilig vind. Ik reageerde op iemand zijn post die in brussel woont/woonde, en hoe hij daar vaak bewust op zijn hoede was/rekening hield met waar hij was/rekening hield met het tijdstip hij in bepaalde wijken was. Mijn opmerking daarop was dat ik dat ten eerste baffling vind dat mensen dat mensen dat aanvaarden en ten tweede men daar ook niets aan wilt veranderen blijkbaar
  2. Er maakt hier iemand gewag van de vele voordelen van Brussel als grootstad. Ik vraag dan gewoon welke dat zijn en ik krijg een denigrerende opmerking over bekrompen vlamingen die brussel haten. Gezien Antwerpen het enige belgische alternatief is, dacht ik dezelfde vraag dan maar te stellen over antwerpen he

Onlangs met pijn in het hart uit BXL verhuisd (dankzij een buitenkansje terug naar de heimat teruggekeerd).

Jaren gewoond in zowel centrum, Elsene en Schaarbeek: Telkens totaal verschillende type wijken en telkens bijzonder aangenaam én zeker en vast leefbaar om te wonen. Enige stad in België die in de buurt komt van een grootstad en daarom ook fantastisch veel te bieden heeft wat betreft cultuur, geschiedenis, mooie plekken, restaurants en cafés,... Voor mij persoonlijk dan nog eens fantastisch gelegen (relatief snel in Ardennen, aan de Zee en Gent/Antwerpen).

Meest vervelende aan wonen in Brussel zijn de reacties van vrienden met een bekrompen mindset . Genre 'AmAI LooPt DAt dAAr NiET ALtiJD VOL MEt MAKakKEn???" en "WAUw DaT GIJ Daar S aVONds DUrft BuItEn Te KOMeN!!!'

Het feit dat Brussel bij de definitie van een grootstad aanleunt, brengt natuurlijk ook problemen en aandachtspunten met zich mee. Dat vereist nu en dan wat gezond verstand, net zoals ge dat in echte grootsteden genre Londen en Parijs ook nodig hebt (en daar dus niet zomaar in eender welke buurt moet binnenwandelen in uw toeristenoutfit).

Uiteraard wil ik daarmee niet alles goedpraten. Er zijn inderdaad pijnpunten die dringend moeten worden aangepakt en sommige zaken blijven disgusting (bv. gedrag t.o.v. vrouwen op openbaar vervoer).

@ThomasMore : uw overzicht is toch niet meer zo actueel vrees ik. De Josaphat wijk problematisch? Dat ligt toch al even in het verleden.

1. ik zeg nergens dat IK brussel onveilig vind. Ik reageerde op iemand zijn post die in brussel woont/woonde, en hoe hij daar vaak bewust op zijn hoede was/rekening hield met waar hij was/rekening hield met het tijdstip hij in bepaalde wijken was. Mijn opmerking daarop was dat ik dat ten eerste baffling vind dat mensen dat mensen dat aanvaarden en ten tweede men daar ook niets aan wilt veranderen blijkbaar
  2. Er maakt hier iemand gewag van de vele voordelen van Brussel als grootstad. Ik vraag dan gewoon welke dat zijn en ik krijg een denigrerende opmerking over bekrompen vlamingen die brussel haten. Gezien Antwerpen het enige belgische alternatief is, dacht ik dezelfde vraag dan maar te stellen over antwerpen he
"Ik vraag gewoon welke voordelen dat zijn". Alsof dat nu een oprechte vraag was, kom zeg. In een stad wonen, zou dat voordelen hebben?

"Ik vraag gewoon welke voordelen dat zijn". Alsof dat nu een oprechte vraag was, kom zeg. In een stad wonen, zou dat voordelen hebben?
Ik zie niet in waarom dat geen oprechte vraag kan zijn?

Ik heb nooit in een stad gewoond. Randstad is het meest urban dat ik gekend heb.

Ik heb een tijdje vaak in Brussel moeten komen voor het werk en er wonen een hoop goede vrienden van mij, dus als iemand die er daadwerkelijk komt (hoewel dus niet als inwoner) vind ik heel die 'Brussel is een hellhole' retoriek ook ferm overdreven, maar er zijn wel degelijk enkele grote problemen met Brussel, zelfs rekening houdende met het feit dat dat een wereldstad is en dat dat ALTIJD problemen met zich zal meebrengen.

Zo vind ik het bijvoorbeeld werkelijk gênant dat je je in de buurt van bepaalde stations niet eens veilig kan voelen, zeker niet als vrouw. Ik hoor van veel vrouwelijke vrienden dat zij, als ze 's avonds laat moeten werken bijvoorbeeld, zich echt onveilig voelen. Dat je in de hoofdstad niet eens het openbaar vervoer kan nemen zonder constant op je hoede te moeten zijn of nageroepen of betast te worden vind ik echt wel problematisch, bijvoorbeeld. En dan gaat het hier niet over een obscuur metrostationnetje in een donkere wijk: het Noordstation wordt door veel pendelaars gebruikt.

Wat ook niet helpt is dat laagdrempelige criminaliteit daar eigenlijk gewoon toegelaten wordt. Het kan zijn dat het al veranderd is ondertussen, maar ik heb een paar politiemensen gekend die daar werkten en het was echt geen uitzondering dat zij iemand van straat plukten die een handtas had gejat of er met een brommertje vandoor ging en dat die dan diezelfde avond gewoon weer over straat liep, ook al had die persoon een strafblad zo lang als hij/zij hoog was. Dat is een structureel probleem met justitie, maar criminaliteit is nu eenmaal meer aanwezig in grote steden dus zijn die problemen ook meer zichtbaar in steden als Brussel. Wie mij niet gelooft moet maar gewoon naar Niveau 4 kijken, of een van die andere realityreeksen over de politie in Brussel.

Je kan dan de eindeloze discussie over rehabilitatie voeren, maar ik denk toch dat iedereen het er over eens is dat niks doen helemaal de oplossing niet is. Er is ook nog zoiets als rechtvaardigheid, en als je dan ziet dat die boef die je handtas brutaal van je arm heeft gegrepen diezelfde avond gewoon op vrije voeten loopt, ook al kent hij de arresterende politiemensen bij naam omdat hij zo vaak tegen de lamp loopt, dan helpt dat natuurlijk niet voor het algemene veiligheidsgevoel. Ik zeg niet dat elke dealer op straatniveau voor vijftien jaar weg moet, maar dat 'ga maar eens even met de directeur praten beleid' is het ook echt niet. Die veelplegers lachen de politie soms letterlijk in hun gezicht uit, en die politiemensen weten ook dat ze die arrestaties (en het bijhorende papierwerk) eigenlijk maar gewoon voor niks doen.

Brussel is op bepaalde plaatsen een zeer mooie stad, en zoals met zoveel onderwerpen is het niet zwart of wit (en ik hoop dat deze discussie ook niet, in pure P&A stijl, ontaardt in een soort moddergevecht waarbij het ofwel 1 of 0 is en daar geen schakeringen tussen zitten) maar er gaat daar wel degelijk het een en ander mis vind ik. Dat het daar een bureaucratische nachtmerrie is helpt natuurlijk ook niet.

Laatst bewerkt:
Brussel is op bepaalde plaatsen een zeer mooie stad, en zoals met zoveel onderwerpen is het niet zwart of wit (en ik hoop dat deze discussie ook niet, in pure P&A stijl, ontaardt in een soort moddergevecht waarbij het ofwel 1 of 0 is en daar geen schakeringen tussen zitten) maar er gaat daar wel degelijk het een en ander mis vind ik. Dat het daar een bureaucratische nachtmerrie is helpt natuurlijk ook niet.
De bureaucratische nachtmerrie is inderdaad een vorm van georganiseerde inefficiëntie. Voor iets boven het miljoen inwoners een minister president, ministers, parlement, 19 burgemeesters, en 19 schepencollege's. Gelukkig zijn de politiezones toch al hervormd, maar dat zijn er nog altijd 6:
  • Politiezone 5339: Brussel-Stad en Elsene
  • Politiezone Brussel-West 5340: Sint-Jans-Molenbeek, Koekelberg, Jette, Ganshoren en Sint-Agatha-Berchem
  • Politiezone Zuid 5341: Anderlecht, Sint-Gillis en Vorst
  • Politiezone 5342: Ukkel, Watermaal-bosvoorde en Oudergem
  • Politiezone Montgomery 5343: Etterbeek, Sint-Pieters-Woluwe en Sint-Lambrechts-Woluwe
  • Politiezone 5344: Schaarbeek, Sint-Joost-ten-Node en Evere
Maar daar heb je ook een huizenhoog verschil tussen pak zone Zuid of West en 5342 op vlak van problematieken en benodigde budgetten. Brussel wordt gewoon mismeesterd, ik denk dat we het daar wel over eens zijn.

Denk dat perceptie vooral komt omdat veel hoofdsteden zon beetje parade paardje is van het land wat je toch niet echt dat gevoel hebt bij Bxl.

Is nu wel 3-4j geleden dat ik er nog eens was maar die stad groeit/vernieuwt toch echt niet op gebied van infrastructuur. Ook is er veel meer gedoogd.

Ik zat op een hotel in de Europese wijk. En savonds toch echt veel straat prostitutie en drugs verkoop echt in openbare stukken. Iets wat ik toch nooit gezien heb in al die jaren ik in Londen heb gewoond.

@ThomasMore : uw overzicht is toch niet meer zo actueel vrees ik. De Josaphat wijk problematisch? Dat ligt toch al even in het verleden.
Ik heb er een tiental jaren gewoond maar da's ondertussen ook tien jaar geleden... Had gewoon uit mijn hoofd opgesomd wat - naar mijn aanvoelen - de mindere wijken zijn. Staan ook in random volgorde en uiteraard is niet elke wijk met een negatiever imago even onveilig. Denk dat tegenwoordig Peterbos in Anderlecht en Versailles in Laken zowat het ergste zijn? Maar da's maar mijn perceptie....

Voordeel van Brussel: de variatie. Je vindt er letterlijk alles en de vibes zijn vaak geweldig. Ik woonde er echt graag... Toegegeven, ik woonde er als Dansaert Vlaming maar dan nog :)

Nu, dat neemt niet weg dat ik mensen die Brussel onveilig vinden geen ongelijk kan geven. Bij elk bezoek aan Brussel kan ik me wel ergeren aan iets dat onveiligheidsgevoel in de hand werkt... Gaande van hangjongeren, dealers tot zwerfvuil... In bepaalde buurten is het gewoon erg vuil. Daartegenover staan dan weer prachtige parken, knappe architectuur, uitmuntende restaurants en zoveel leuks om te ontdekken. Je verveelt je er nooit.

In de periode dat ik er woonde ben ik wel met wat criminaliteit geconfronteerd: inbraken in mijn wagen, vrienden die overvallen zijn, diefstal, wat intimidatie af en toe (omdat ik een schooier geen geld wou geven), zwerfvuil en daklozen in de hal van mijn appartement... En van vriendinnen weet ik ook dat het als vrouw nog erger is omdat je regelmatig wordt nageroepen. Het ergste dat me is overkomen was een vriendin die, onderweg naar mijn app, het slachtoffer is geworden van car jacking. Op klaarlichte dag op Yser, aan het kruispunt met Alléé Verte en de Diksmuidelaan, handtas uit de auto gesleurd, raam stuk en weg! Toppunt was dat ze die daders dezelfde dag nog hadden gepakt. Terwijl we aangifte deden in het politiekantoor op de Nieuwe Graanmarkt kregen ze daar de melding dat straatboefjes een auto aan het leegmaken waren voor het politiekantoor op de Koolmijnkaai. Die gasten waren dus 500 meter ver gereden om dan de buit te inspecteren voor een politiekantoor. Uiteraard gepakt. Anekdotisch maar zo heb ik nog verhalen gehoord en geeft wel ergens aan dat er een groep Brusselaars is die zich buiten de wet plaatsen.

Dus:

Brussel onveilig? Ja er zijn zeker buurten waar je best niet komt.
Moet je daarom Brussel mijden? Absoluut niet, fantastische stad!

Laatst bewerkt:
Zo vind ik het bijvoorbeeld werkelijk gênant dat je je in de buurt van bepaalde stations niet eens veilig kan voelen, zeker niet als vrouw. Ik hoor van veel vrouwelijke vrienden dat zij, als ze 's avonds laat moeten werken bijvoorbeeld, zich echt onveilig voelen. Dat je in de hoofdstad niet eens het openbaar vervoer kan nemen zonder constant op je hoede te moeten zijn of nageroepen of betast te worden vind ik echt wel problematisch, bijvoorbeeld. En dan gaat het hier niet over een obscuur metrostationnetje in een donkere wijk: het Noordstation wordt door veel pendelaars gebruikt.
Ik heb lang in Brussel gewerkt en ook regelmatig 's avonds nog weggeweest en heb persoonlijk nooit iets voorgehad dus ik wil het zeker niet dramatiseren maar collega's van me hebben toch wel zaken voorgehad die je niet rap in een andere stad gaat hebben denk ik. Heb een collega gehad die op klaarlichte dag een messteek in zijn hand had gehad omdat hij, toen een groepje hem dwong zijn gsm af te geven, hij zijn gsm had proberen uitzetten eerst. Dat was op het Simon Bolivar plein aan Brussel Noord, da's een heel openbare plaats waar veel pendelaars passeren en die je zeker overdag niet als gevaarlijk zou bestempelen.

Een andere collega is er in geslaagd twee keer overvallen te worden toen hij van een cafe een paar honderd meter naar zijn auto moest. De tweede groep heeft hem op het hoofd en in de buik geslaan omdat ze niet geloofden of gefrustreerd waren dat hij geen geld en geen gsm meer had.

Als je met vrouwelijke collega's die het bvb waagden een rok aan te doen in de zomer in de kruidtuin wandelde over de middag, was het niet uitzonderlijk dat ze door passanten als hoer uitgemaakt werden en commentaren nageroepen kreeg dat ze haar wel gingen pakken. Da's opnieuw op klaarlichte dag in een park vol met occasionele toeristen en werknemers die er hun middagpauze pakken, niet een schimmige plaats op een laat uur.

Als je dat dan combineert met een duidelijke apathie van de politie (die ergens wel begrijpelijk is) en een politiek die in zo'n klimaat pleinen vernoemt naar criminelen omdat ze overleden zijn tijdens het vluchten van de politie en ik snap wel dat mensen een heel hopeloos beeld van Brussel krijgen.

Maar opnieuw, heb zelf, weliswaar als man, nooit iets meegemaakt en dat gaat uiteindelijk ook maar over een paar zware incidenten uit een grote groep collega's over een periode van enkele jaren.

Wat zijn de meest aangename wijken om in Brussel te wonen?
Wellicht de grootste delen van Sint-Lambrechts-Woluwe, Sint-Pieters-Woluwe en Ukkel omdat die meer iets weg hebben van een doorsnee gemeente/voorstad. Grotere straten, meer groen, heel middenklasse. Neem er wel bij dat die gemeentes zéér Franstalig zijn en je met Nederlands niet ver komt (allerminst in Ukkel).

Zelf vind ik Laken (rond Pannenhuis metro) en de buurt rond Thurn & Taxis de leukste buurten (woon er zelf).

Wat zijn de meest aangename wijken om in Brussel te wonen?
Algemene regel is hoe verder van de treinstations Zuid-Centraal-Noord hoe beter. :p

Binnen de kleine vijfhoek en rond deze stations zou ik niet willen wonen. Te druk, te vuil, teveel toeristen, teveel bedelaars, te weinig gewone supermarkten dus eigenlijk niet eens handig.
Anneeskens vind ik het ergste gedeelte binnen de vijfhoek.(wat kay-gell heeft vermeld). Daar zie je gewoon drugsverslaafden op de grond liggen. Rond Brussel-Noord zie je mensen gewoon uit zo'n busje aanstekervloeistof te snuiven.

Wel plezant op eens te gaan drinken in Sint-Katelijne

Probleem is dat de deftige buurten pokkeduur zijn. Etterbeek, Sint-Lambrechts-Woluwe, Sint-Pieters-Woluwe, Evere,...

Ik heb lang in Brussel gewerkt en ook regelmatig 's avonds nog weggeweest en heb persoonlijk nooit iets voorgehad dus ik wil het zeker niet dramatiseren maar collega's van me hebben toch wel zaken voorgehad die je niet rap in een andere stad gaat hebben denk ik. Heb een collega gehad die op klaarlichte dag een messteek in zijn hand had gehad omdat hij, toen een groepje hem dwong zijn gsm af te geven, hij zijn gsm had proberen uitzetten eerst. Dat was op het Simon Bolivar plein aan Brussel Noord, da's een heel openbare plaats waar veel pendelaars passeren en die je zeker overdag niet als gevaarlijk zou bestempelen.
Simon Bolivar is waar al de transmigranten zijn :p. Veel pendelaars ja, maar aangenaam is het verre van.

Terug
Bovenaan