Leader pumps ervaring

fomix

Well-known member
We zijn ondertussen al een maand of zes bezig om offertes te krijgen voor het vervangen van onze bestaande regenwaterpomp.
Die zat bij de aankoop van het huis en is een Wilo van ongeveer 20j oud. De fitting van het pomphuis lekt (enkele druppels per uur) en je hoort de schuppen schuren van het zand. Allee, de pomp heeft duidelijk zijn beste tijd gehad.

DAB werd in onze omgeving steeds aangeraden als zijnde het go-to merk. Nu vinden we eigenlijk niemand die dit merk echt wil verkopen.
Van de drie offertes die we hebben is er ééntje DAB.
- DAB: 2900€ -> geen uurprijs op offerte , is fixed price
- Wilo: 2800€ -> 4u à 130€/u
- Leader pumps: 2000€ -> 8u à 65€/u

Elke offerte is van een andere loodgieter.

We vragen steeds volgende werkzaamheden:
- Pomp vervangen
- Pomplocatie wijzigen (pomp hangt nu op +-3m hoogte in de muur en dit geeft trillingen door heel het huis
- Plaatsing 3-traps filter -> vandaag hangt er geen

De Leader is een pak goedkoper dan de anderen in offerte. Op de pomp zelf scheelt het zo'n 300€. Onze grootste vraag is dus nu, is er een kwaliteitsverschil? Heeft er iemand ervaring met het merk? Goed, slecht?

PS: moest het topic verkeerd staan of er zijn nog andere vragen nodig om te kunnen antwoorden, let me know :) .
 
Steekt da gewoon zelf. Da is letterlijk nog geen 30min werk als ge weet waar ge mee bezig zijt. Die leader pumps zijn echt wel dikke rippers als ze 8u eraan bezig gaan zijn.

Het enigste wat ge nodig hebt zijn een paar leidingen en moeren. En de pomp. Als ge een beke brain hebt en wa research van tevoren doet kan je dat makkelijk zelf doen. Geen nood om u int zak te laten zetten door een bedrijf of loodgieter.

Wij hebben deze, zeer content van.
 
Steekt da gewoon zelf. Da is letterlijk nog geen 30min werk als ge weet waar ge mee bezig zijt. Die leader pumps zijn echt wel dikke rippers als ze 8u eraan bezig gaan zijn.

Het enigste wat ge nodig hebt zijn een paar leidingen en moeren. En de pomp. Als ge een beke brain hebt en wa research van tevoren doet kan je dat makkelijk zelf doen. Geen nood om u int zak te laten zetten door een bedrijf of loodgieter.

Wij hebben deze, zeer content van.
Leuk dat jij dat allemaal zelf kan maar niet iedereen is zo technisch onderlegd.

Toch bedankt voor u bijdrage.
 
Steekt da gewoon zelf. Da is letterlijk nog geen 30min werk als ge weet waar ge mee bezig zijt.
Dat is voor het overgrote deel van de bevolking al het probleem ;-).
@fomix zit er voor dat geld een droogloop beveiliging op? Onze vorige pomp is kapot gegaan omdat deze is beginnen draaien toen we op vakantie waren en is toen 24h blijven draaien (er kwam iemand de kat eten geven en die is naar toilet gegaan juist voor te vertrekken) Kost niet veel en is een half uurtje kableer werk extra. Maar kan je wel op termijn een nieuwe pomp schelen ;)

Verder ken ik niets van pompen. Maar die Wilo al wel in de industrie zien staan, dus brol zal dat niet zijn (tenzij ze meerdere reeksen hebben)
 
Dat is voor het overgrote deel van de bevolking al het probleem ;-).
@fomix zit er voor dat geld een droogloop beveiliging op? Onze vorige pomp is kapot gegaan omdat deze is beginnen draaien toen we op vakantie waren en is toen 24h blijven draaien (er kwam iemand de kat eten geven en die is naar toilet gegaan juist voor te vertrekken) Kost niet veel en is een half uurtje kableer werk extra. Maar kan je wel op termijn een nieuwe pomp schelen ;)

Verder ken ik niets van pompen. Maar die Wilo al wel in de industrie zien staan, dus brol zal dat niet zijn (tenzij ze meerdere reeksen hebben)
Merci voor u bijdrage. Alle offertes zijn met droogloopbeveiliging. Doen ze tegenwoordig standaard blijbaar.
 
Leuk dat jij dat allemaal zelf kan maar niet iedereen is zo technisch onderlegd.

Toch bedankt voor u bijdrage.
Technisch onderlegd?
Ik heb dat samen met mijn vriendin gedaan en wij kennen letterlijk niks van loodgieterij. Alles online opgezocht. Ge hebt uw buis die uit de grond komt, met een bepaalde maat (meestal 1", of een duim in de volksmond). Ge steekt daar een dubbele nippel op met de diameter van de binnenkant van die buis die uit de grond komt. Op de andere kant steekt ge de buis die naar de regenwaterpomp gaat, ook verbonden met een nippel. En hetzelfde voor de buizen naar de filters (die ge in de muur boort) en op de waterleiding die uw huis zal bevoorraden. Ge doet alle dichtingen waterdicht met hennepdraad en fitterskit. Als waterbuizen gebruikt ge van die metaalkleurige flexibele buizen, de naam vergeten.

Ik vind het persoonlijk een beetje overkill om daarvoor een loodgieter een royale premie van 1500-2500 euro te betalen.

En ivm met de droogloogbeveiliging, zorg gewoon dat uw put niet leeg komt te staan dan hebde da nie voor.
 
Is die wilo een AF basic en prijzen btw in?? Lijkt me duur te zijn maar de huidige bruto prijzen van wilo voor die pomp is 2133 excl btw.
Corona en graaicultuur zeker. :S Ik heb die indertijd (aannemersprijs) 1300euro betaald in 2012.

Qua installatie is het echt niet zo zo moeilijk. Maar als die prijzen btw in zijn, een AF basic is, en nog wat een deftige triple filter (van BWT of dergelijke) ervoor zit dan ist nog cava.
Komt die aannemer af met een Himulti of een wilo jet stuur hem dan maar wandelen.
https://cms.media.wilo.com/cdndoc/wilo363696/4226233/wilo363696.pdf (vanaf pagina 155)

wat betreft kwaliteit.
Wilo -> DAB (but close) -> leader pumps.
Wat niet wil zeggen dat wilo feilloos is. Mijn pomp heeft ook al gelekt aan het controlepaneeltje maar dit stuk heb ik ook zelf vervangen.

Ah edit... Zit er een expansievat inbegrepen?
 
Laatst bewerkt:
Is die wilo een AF basic en prijzen btw in?? Lijkt me duur te zijn maar de huidige bruto prijzen van wilo voor die pomp is 2133 excl btw.
Corona en graaicultuur zeker. :S Ik heb die indertijd (aannemersprijs) 1300euro betaald in 2012.

Qua installatie is het echt niet zo zo moeilijk. Maar als die prijzen btw in zijn, een AF basic is, en nog wat een deftige triple filter (van BWT of dergelijke) ervoor zit dan ist nog cava.
Komt die aannemer af met een Himulti of een wilo jet stuur hem dan maar wandelen.
https://cms.media.wilo.com/cdndoc/wilo363696/4226233/wilo363696.pdf (vanaf pagina 155)

wat betreft kwaliteit.
Wilo -> DAB (but close) -> leader pumps.
Wat niet wil zeggen dat wilo feilloos is. Mijn pomp heeft ook al gelekt aan het controlepaneeltje maar dit stuk heb ik ook zelf vervangen.

Ah edit... Zit er een expansievat inbegrepen?

- Alle prijzen zijn BTW en plaatsing inc.
- Alle offertes zijn met triple filter
- Tis idd een Himulti die wordt voorgesteld. Waarom is deze niet goed? Maak ik niet onmiddellijk op uit het document dat je doorstuurt.
- Gekozen voor geen expansievat te zetten. In de schoonvader zijn ervaring sneuvelt dat te veel (en als eerste)
 
Omdat een Himulti tussen de 500 euro en 800 euro kost. En ik denk niet dat je in een residentiële toepassing die van 800 euro nodig hebt. Dit zijn bruto prijzen waar een aannemer nog flinke korting op krijgt. Die filter kost een 100-200 euro.
Dus je betaalt 2800 euro voor iets wat worst case 1000 euro kost en dan zijn de werkuren van 130euro/uur nog niet mee verrekend
 
Omdat een Himulti tussen de 500 euro en 800 euro kost. En ik denk niet dat je in een residentiële toepassing die van 800 euro nodig hebt. Dit zijn bruto prijzen waar een aannemer nog flinke korting op krijgt. Die filter kost een 100-200 euro.
Dus je betaalt 2800 euro voor iets wat worst case 1000 euro kost en dan zijn de werkuren van 130euro/uur nog niet mee verrekend
Zoals @fomix al verschillende malen zei, alle prijzen zijn inclusief plaatsing, hij geeft enkel mee wat het uurtarief is dat op de offerte staat.
 
Zoals @fomix al verschillende malen zei, alle prijzen zijn inclusief plaatsing, hij geeft enkel mee wat het uurtarief is dat op de offerte staat.
Maar laat het wel duidelijk zijn dat enkel bij de eerste de prijs effectief de eindprijs is. Bij de 2 andere hangt dit af van de effectieve uren die die bezig is. Of zo versta ik zijn post toch.

Dus is die bij de 2de langer bezig dan 4 uur, dan betaal je extra. Is die minder lang bezig dan betaal je minder. Zelfde geld voor die 3de, maar dan onder de noemer van dat er daar 8 uur voorzien zijn.

Persoonlijk zou ik dan ook gaan voor de 1ste of de 3de. Maar ik ben niet beslagen genoeg om te zeggen of de DAB pomp zoveel beter is als die leader pump dat dit de meerprijs rechtvaardigt. Misschien dat Zwarten daar zijn licht op kan laten schijnen.
 
Persoonlijk zou ik dan ook gaan voor de 1ste of de 3de. Maar ik ben niet beslagen genoeg om te zeggen of de DAB pomp zoveel beter is als die leader pump dat dit de meerprijs rechtvaardigt. Misschien dat Zwarten daar zijn licht op kan laten schijnen.
Wij beschrijven vaak op wilo maar als aannemer met DAB afkomt keuren we vaak ook goed. Die leaderpumps ben ik nog niet tegengekomen op het werk eerlijk gezegd.

Wat zit er nog allemaal in die offerte @fomix . Is er een stopcontact aanwezig? Moet de zuigleiding verlengd of ingekort worden,...
 
c5YmIPd.png


Screen van de offerte. Onderaan komt er nog 6% BTW bij, maar die prijs kon ik er niet mee opzetten zonder de naam van de firma in kwestie online te plaatsen. En gezien ik er geen barst van ken vind ik dat wat ongepast.

Wat ze bedoelen met 'pomp lager plaatsen!'.
Dat is op onze vraag. Vandaag hangt ze op +- 2.5m hoogte zonder dempers aan een muurbeugel. Dat geeft wel de nodige trillingen. Bedoeling is dus van ze lager te plaatsen.
Zo hangt ze ook niet recht boven het stopcontact van de pomp en de verwarmingsketel...
 
c5YmIPd.png


Screen van de offerte. Onderaan komt er nog 6% BTW bij, maar die prijs kon ik er niet mee opzetten zonder de naam van de firma in kwestie online te plaatsen. En gezien ik er geen barst van ken vind ik dat wat ongepast.

Wat ze bedoelen met 'pomp lager plaatsen!'.
Dat is op onze vraag. Vandaag hangt ze op +- 2.5m hoogte zonder dempers aan een muurbeugel. Dat geeft wel de nodige trillingen. Bedoeling is dus van ze lager te plaatsen.
Zo hangt ze ook niet recht boven het stopcontact van de pomp en de verwarmingsketel...
8 uur is echt wel heel lang :) De rest zien de prijzen er wel cava uit. Fittings en toebehoren moeilijk in te schatten of het kwalitatief is op de offerte.
Persfittings, schroefkoppelingen of dergelijke maakt wel prijsverschil uit.
 
8 uur is echt wel heel lang :) De rest zien de prijzen er wel cava uit. Fittings en toebehoren moeilijk in te schatten of het kwalitatief is op de offerte.
Persfittings, schroefkoppelingen of dergelijke maakt wel prijsverschil uit.

Staat vermoedelijke hoeveelheid bij. Dus dan afrekenen op het echte aantal gewerkte uren?
Ik vermoed dat die 8u wel een inschatting zal zijn in regie.
Ze gaan mij geen hele dag aanrekenen als ze hier maar 3u bezig zijn.

Allee, dat hoop ik voor hun, anders zal de badkamer door iemand anders gebeuren :)
 
Terug
Bovenaan