Lassen

Bugsy

Active member
Ik loop al jaren met het idee om mij eens een laspost aan te schaffen. Gewoon om het te leren en om de kleine DIY klusjes te kunnen doen. Het is zeker niet de bedoeling om maandelijks meters lasnaden te leggen.

Maar waar te beginnen? Je vindt toestellen vanaf 65 euro tot 6000+. Met gasfles, of met gasgevulde draad. MIG/WAG, WIG, TIG, elektrode, ... De ene zegt om zeker geen gasgevulde draad te nemen, de andere zegt dat dit perfect is voor het sporadische laswerk.

Mijn eerste gedacht zegt een elektrode laspost. Dat is goedkoop en gemakkelijk omdat je niet met een gasfles zit.

Zijn er lassers aanwezig die advies kunnen geven?
 
Ik heb zelf een Oerlikon CITOMIG 200MP. Ben hier zeer tevreden van en ook eenvoudig in gebruik. Je zit inderdaad wel met die gasfles wat soms onhandig kan zijn.
 
Met halfautomaat lassen is het makkelijkste. Je ziet meteen je las terwijl je bezig bent. Om een dun stuk metaal ook beter. Minder snel gaten. Met elektroden zie je pas echt het resultaat wanneer je de slakken hebt weggeklopt.
 
Proffesioneel gebruiken wij een redelijk zware MIG/MAG halfautomaat. Wel altijd een gedoe met flessen, maar draad op rol is zooo gemakkelijk.

Voor mobiel gebruik hebben wij een ESAB van 500€ elektrode (baget in de volksmond) ideaal gewoon op 220V in weer en wind lassen tot 180A

zoiets zou ik u aanraden, een deftige ESAB (zonder veel toeters en bellen). En schaf u meteen een automatisch verduisterende laskap aan.
 
Hier halfautomaat en is super handig

Nadeel inderdaad de fles. Ik 'huur' die fles, kost een goede 100eur/jaar. Dus voor 1x te lassen per jaar is dat wel vrij duur. Hier wordt die wel meer gebruikt dus is geen issue.
 
De vraag is natuurlijk wat je wilt lassen? In jouw geval, als dhzer zou ik eerder voor een tig DC gaan, of indien beperk budget gewoon een elektrodepost. Weet niet waarom je een half-automaat zou moeten hebben als dat maar voor kleine werkjes is. Het lassen op zich is 1 ding, maar stukken goed positioneren en voorbereiden is minstens even belangrijk.


Meeste dhz'ers lassen zaken die dan of slecht gelast zijn, en/of niet haaks op elkaar staan. Uiteindelijk is dat allemaal niet zo eenvoudig, maar met oefening lukt dat wel.
 
Ik wil het vooral leren, maar het aantal nuttige werkjes zal eerder beperkt zijn. Mijn vader wilt dat ook al langer kunnen, dus we gaan hem sowieso delen. Gemakkelijk te vervoeren is dan wel belangrijk.
Elektrode lassen lijkt dus de beste keuze voor mij. Zijn er bepaalde dingen waar ik op moet letten? Minimum Ampere, dikte van elektrode, ...?
 
Ik wil het vooral leren, maar het aantal nuttige werkjes zal eerder beperkt zijn. Mijn vader wilt dat ook al langer kunnen, dus we gaan hem sowieso delen. Gemakkelijk te vervoeren is dan wel belangrijk.
Elektrode lassen lijkt dus de beste keuze voor mij. Zijn er bepaalde dingen waar ik op moet letten? Minimum Ampere, dikte van elektrode, ...?
Lees mijn post hierboven.
Die man geeft aankooptips, tips hoe je moet beginnen met lassen, elektrode mig/mag, tig, noem maar op...
Meer beginnerstips dan dit wordt het niet
 
Lees mijn post hierboven.
Die man geeft aankooptips, tips hoe je moet beginnen met lassen, elektrode mig/mag, tig, noem maar op...
Meer beginnerstips dan dit wordt het niet
Je hebt gelijk, ik heb al een aantal video's gezien, heel goed uitgelegd allemaal.
 
Terug
Bovenaan