Laptop voor AutoCad, Sketchup en basic gamen gezocht

stungunner

Well-known member
Crowdfunder FE
Moet een nieuwe laptop kopen vooral voor professioneel gebruik. Ik teken in AutoCad en Sketchup en moet die 3D's ook makkelijk kunnen tonen bij klanten. Eventueel zou ik de sketchup modellen ook willen renderen, dus dat vraagt wel wat van een laptop.

Verder natuurlijk de standaardzaken zoals Office, Outlook, Teams,...

Zou er ook wel af en toe op willen gamen, maar dan vooral een spel als Football Manager. Graphics zijn daar niet zo belangrijk.

Ik denk wel aan een kleiner formaat qua laptop om handig in mijn tas weg te steken en bij klanten boven te halen, om te tekenen sluit ik die toch aan op een groter scherm.

Welke technische eigenschappen moet ik vooral op letten?
 
Niemand? :frown:

Ik zie echt het bos door de bomen niet meer in laptopland.
Ik heb ne Lenovo P15s (i7-1185G7) - 32Gb RAM - Nvidia T500 - 500Gb SSD.

Ik gebruik mijn laptop af en toe om te tekenen in AutoCad maar dat is in 2D en vrij beperkt. Wij krijgen soms grote AutoCad bestanden van 150Mb en dergelijke binnen met "een miljoen" layers en daar merk je wel dat die laptop het lastig heeft. Ik vermoed echter dat dat vooral aan de grafische kaart ligt die mij eerder een budget optie lijkt.

Ik zou gewoon iets zoeken met een recente i7, 32Gb RAM en dan een deftige grafische kaart. Met een beetje opzoekwerk op https://www.videocardbenchmark.net/ oid kan je wel min of meer inschatten hoe/goed slecht de GPU is die in een laptop zit.

Oh en doe jezelf een plezier en neem gewoon een standaard 15" scherm. 17" is veel te groot om mee rond te sleuren naar klanten maar op een kleinere 13" zie je dan weer geen lap. 15" is, naar mijn mening, de gulden middenweg.

EDIT: ik heb bij ons het tussen model, er is een lichter model voor zuiver office en een zwaarder model voor CAD tekenen.
Ik ben net even op het intranet gaan kijken. Dit is wat er bij ons voorzien wordt als je een CAD laptop aanvraagt:
Intel of Xeon basis
>= 32gb of 64gb
>= 1 TB NVME SSD
>= Grafische kaart RTXA5000 16GB of RTXA5500 16GB
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan