Lenovo legion laptop

Ruigen Das

Well-known member
OK, mijn laptopke die ik heb is ver onbruikbaar aan het worden. Bij Lenovo doen ze 20 tot 15% korting op de laptops, en voor de Legion lijn dus 15%.

Voor mij moet het dienen als laptop voor gewone dingen zoals browsen, office toepassingen en een game erbij kunnen draaien is ook handig...

Ik ben deze dus tegengekomen, lijkt me alles te hebben wat ik nodig heb, maar alleen is dit dus 17 inch ... Verder heeft het 1TB SSD, 16GB RAM, AMD Ryzen 7 4800H Processor (zowat het equivalent van een i7 processor), en een mooie RTX 2060 kaart.... Ik vermoed dat ik dezelfde reeks, maar met een 15 inch scherm niet kan hebben??

Moet enigszins toch wat mobiel zijn, is wat dikker dan de meeste laptops, maar dat stoort mij niet echt, maar dus wel het 17 inch formaat...

qua laptops van Legion kom ik dus uit op deze modellen:

(de creator edition is me met korting , komt daarna op 1656 euro, net wat te duur)

ik kijk dus naar beide series de 7 en de 5:

- binnen de 7 heb je volgende opties:
maar als ik bijvoorbeeld op zelf samenstellen druk weet ik niet goed wat het allemaal betekent:

ik geef een voorbeeld: bij memory heb je onboard memory en selectable memory, elk 16GB mogelijk... (is dat dan 32 GB RAM samen?) en wat als je voor 8 voor beiden gaat (ingebouwd en uitbreidbaar), wil dat zeggen dat je dan vast zit aan 8 GB ingebouwd? wat als je wil uitbreiden daarmee?? is me niet helemaal duidelijk...

binnen de 7 series deze eens geconfigureerd: LEGION S7I 15 ( slate grey)

voorlopig deze opties aangekruist: mid range Intel Core i7-10870H-processor (+160 eur) + RAM nog geen keuze gemaakt (dus voorlopig nog 16 GB (8 GB ingebouwd + 8 GB SoDIMM) DDR4 3200 MHz + 1st SSD (1 TB, = + 70 eur, geen tweede SSD geselecteerd, kan ik deze nog achteraf steken???)

qua laptop scherm: 15,6-inch FHD (1920 x 1080), IPS, ontspiegeld, 300 nits, 144 Hz, 5 ms, smalle rand, 100% sRGB, geen touchscreen (ik weet niet of UHD nodig is)

RGB Verlichting +40 eur en graphics card was hierbij al : NVIDIA GeForce RTX 2060 Max-Q 6 GB GDDR6 192

TOTAAL 1384 euro

- binnen de 5 heb je deze: waarbij de eerste met 17 inch al afvalt (zie hierboven) :

blijven daar dus over de 5Pi en de 5i

wanneer ik 5 i configureer kom ik aan
Intel Core i7-10750H- (inclusief)
(-100 euro van windows pro naar home)
memory 16 GB RAM (inclusief) (uitbreidbaar denk ik niet)
Maar dan terug de keuze tss 1ste en 2de SSD => 512 GB standaard geselecteerd als second hard drive, maar indien die first hard drive wordt pas echt duur...
voorts alles standaard , maar nog +20 eur RGB leds

TOTAAL 1274 euro

Maar als ik alles zowat vergelijk kom ik toch beter uit met de bovenvermelde 7 series? Want als ik bij die 5 mijn SSD verdubbel is het nog is +100 eur, dan ben ik al bijna aan de prijs van de 7 series, met dat voordeel dat ik daarbij betere graphics card heb...

Dus nu mijn vraag, wat zouden jullie doen voor zulke laptops:

Voor de RAM (minimaal vereist om future proof te zijn)
Voor geheugen kan ik nog overwegen, al is dat first en second gedoe mij niet duidelijk (dus ook niet voor de RAM)


1400 is echt wel de grote maximum dat ik eraan wil geven...

Goede keuze Lenovo Legion? Of als jullie nog andere ideeën moesten hebben indien deze lijn niet goed zou zijn??

Alle hulp is welkom,

PS AMD vs intel is een heel andere discussie zeker? :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Lenovo Legions zijn zeker wel deftige modellen. Imho, beter dan de Asus of MSI tegenhangers, zeker qua koeling.

8GB ingebouwd wilt gewoon zeggen dat die standaard met 8GB komen en uitgebreid kan worden naar 16GB, indien gewenst. Is meestal wel zelf makkelijk te doen en kan je wel wat op besparen als je echt meer RAM wil. Merendeel van die laptops hebben 2 RAM-sloten, waar 1 reeds van bezet is met 1x 8GB latje.

Hou er wel rekening mee dat Max-Q versies van GPU's niet gelijk liggen qua prestaties met de volledige versies van diezelfde GPU reeks. Die zijn vrij hard gecapped qua prestaties, vooral door de temperatuur en verbruik.

Die eerste met die AMD 4800H CPU heeft geen Max-Q GPU, dus die zal gelijk presteren met de desktop versie. Qua prijs en specs komt die er wel het beste uit.

Die eerste heeft inderdaad geen 15,6" model. Als je onderaan op specs klikt zie je met welke opties deze kan komen.

Ik zou, persoonlijk, gewoon een basis versie kopen en zelf upgrade qua RAM en SSD, kost een pak minder dan dat bij Lenovo te laten bijbouwen.

Op zich zijn er weinig verschillen tussen de AMD en Intel versies (zorg wel dat je geen koopt met Max-Q GPU). Dus op zich gaat het vooral over wat jij nodig hebt.

Btw, al eens gekeken op bto.eu? Daar kan je ook zelf 1 samenstellen naar jouw wensen.
 
OK, bedankt voor deze info, wist ik dus niet van die Max-Q

Maar uiteindelijk, stel dat ik toch voor een 17 inch zou willen gaan, is dat toch de beste koop? (die phantom black 5 series 17 inch)

Maar dan stel ik me ook de vraag, eerder algemeen, hoe future proof is een laptop? Want ik denk dat je bij die 17 phantom black toch direct aan een maximum zit van 16 GB RAM? Hoger kan niet dan naar de toekomst toe? Hoe safe zit je met 16 GB RAM?

Zelfde verhaal voor de GPU? Hoe future proof is een RTX 2060 6 GB GDDR6? Ik heb er allemaal zo veel verstand niet van, dermee dat ik mij hier kom bevragen...

Kan je zeggen wat naar de toekomst toe een probleem gaat geven? Of zou ik toch naar een kale 5 series met 15,6 inch scherm gaan en die zelf wat opsmukken??

PS: die site die je daar linkt, daarvan zijn de startprijzen toch ook al aanzienlijk... (maar zal langs de andere kant wel kwaliteit zijn :))
 
OK, bedankt voor deze info, wist ik dus niet van die Max-Q

Maar uiteindelijk, stel dat ik toch voor een 17 inch zou willen gaan, is dat toch de beste koop? (die phantom black 5 series 17 inch)

Maar dan stel ik me ook de vraag, eerder algemeen, hoe future proof is een laptop? Want ik denk dat je bij die 17 phantom black toch direct aan een maximum zit van 16 GB RAM? Hoger kan niet dan naar de toekomst toe? Hoe safe zit je met 16 GB RAM?

Zelfde verhaal voor de GPU? Hoe future proof is een RTX 2060 6 GB GDDR6? Ik heb er allemaal zo veel verstand niet van, dermee dat ik mij hier kom bevragen...

Kan je zeggen wat naar de toekomst toe een probleem gaat geven? Of zou ik toch naar een kale 5 series met 15,6 inch scherm gaan en die zelf wat opsmukken??

PS: die site die je daar linkt, daarvan zijn de startprijzen toch ook al aanzienlijk... (maar zal langs de andere kant wel kwaliteit zijn :))
Die Legion 5's zijn wel heel deftig.

Qua levensduur is dat vooral afhankelijk wat jij er mee wil doen en ervan verwacht. Een laptop zal sowieso iets minder lang meegaan dan een desktop die je kan upgraden doorheen de jaren.
5 jaar is zowat de maximum qua levensduur, sommige zullen langer meegaan.

Bij laptops kan je enkel het RAM en SSD vervangen en dat is het. Je kan die natuurlijk altijd meenemen naar je volgende laptop, indien nodig.

Moeilijk te zeggen, want als je er geen zorg voor draagt, zoals regelmatig uitstoffen, niet op een deken in de zetel of bed gebruiken e.d. gaat die minder lang mee omdat hoge temps ook een invloed kunnen hebben op levensduur.

Zolang je geen al te zware games wil spelen, kan zo'n 2060 wel ff meegaan. Kan je vergelijken met een 1070(Ti). Zeker op 1080p zal die langer meegaan dan op 1440p of 4K.

16GB ga je zeker wel voldoende mee hebben. Is al jaren de standaard voor gaming. Merendeel van de laptop specs zeggen dat je max 16GB kan gebruiken, maar 9/10 kan je dat upgraden naar 32GB zonder problemen. Tenzij ze dat echt limiteren, wat ik zou betwijfelen dat ze doen.

BTO is inderdaad wel iets duurder maar zijn kwalitatief wel heel deftig.
 
Ok, en hoeveel denk je dat ik nog kan uitsparen voor beide versies die kunnen geconfigureerd worden (7 en 5 series) op SSD en op RAM??

Is 17 inch niet zeer groot om te vervoeren??

Ook omdat die 17 inch nog wat extra uitsteekt als ik mij goed kan herinneren zo op foto

Want alles bevalt mij dus aan die 17 inch, buiten dus dat formaat... En was er eigenlijk een model binnen de 5 reeks die ook de 2060 kan hebben?

Zit nu niet aan de pc...

Maar dat uitstoffen waar je over spreekt, bedoel je daarmee hem openvijzen?? En altijd op een plat hard oppervlak zetten, dat wist ik al
 
Ok, en hoeveel denk je dat ik nog kan uitsparen voor beide versies die kunnen geconfigureerd worden (7 en 5 series) op SSD en op RAM??

Is 17 inch niet zeer groot om te vervoeren??

Ook omdat die 17 inch nog wat extra uitsteekt als ik mij goed kan herinneren zo op foto

Want alles bevalt mij dus aan die 17 inch, buiten dus dat formaat... En was er eigenlijk een model binnen de 5 reeks die ook de 2060 kan hebben?

Zit nu niet aan de pc...

Maar dat uitstoffen waar je over spreekt, bedoel je daarmee hem openvijzen?? En altijd op een plat hard oppervlak zetten, dat wist ik al

Hangt er vanaf welk merk je kiest van RAM en SSD. Soms kan dat wel €30-40 zijn. Soms meer.

17" is vrij groot om een hele dag rond te sleuren.

Zo te zien is er geen ander model met een 2060. Een 1660Ti is bvb. ook een optie. Scheelt ongeveer een 10% in prestaties met een 2060. Die heb je wel in 15,6".

Openvijzen kan je bvb. jaarlijks doen, gewoon eens uitblazen met compressor helpt ook veel.
 
Maar die 5 jaar waar je over spreekt, is dat zo bij alle laptops? Of enkel de gaming modellen??

De 5i even geconfigureerd naar het volgende (met het goedkoopste 144hz scherm):

- ProcessorIntel Core i7-10750H-processor (2,60 GHz, tot 5,0 GHz met Turbo Boost, 6 kernen, 12 MB cache) (inclusief, kan niet worden gewijzigd)​

- Windows 10 Home (dit heb ik van pro naar home gezet... ik denk dat home wel zal volstaan) (-95 eur)

- geen office pakket (hiervoor koop ik een licentiesleutel aan)

- Memory16 GB (8+8) DDR4, 2933 MHz SoDIMM (inclusief, kan niet worden gewijzigd)

- first hard drive:
Dummy vaste-schijfstation
Als je "Dummy vaste schijf" selecteert, wordt de batterij verlaagd van 4 cellen 80 Wh naar 4 cellen 60 Wh en worden de totale kosten automatisch aangepast.

- second hard drive: 1 TB SSD-station, M.2 2280, PCIe-NVMe, TLC (+140 euro) (Dus hier neem ik aan dat er 2 slots zijn voor hdd/ssd??) Kan dus nog worden uitgebreid? Of wilt dummy zeggen dat er geen extra kan worden bijgeplaatst

- Type beeldscherm15,6-inch FHD (1920 x 1080), IPS, ontspiegeld, 300 nits, 144 Hz, 5 ms, smalle rand, 100% sRGB, geen touchscreen​

Inclusief

- Graphic CardNVIDIA GeForce GTX 1650 Ti 4 GB GDDR6 128​

Inclusief

- RGB toetsenbord (+20 eur)

TOTAAL NA KORTING: 1.244 EUR

Dus kort samengevat: 16 GB RAM , GTX 1650 Ti , 144hz FHD scherm, intel 10750H processor , 1 TB SSD met dummy slot erbij, RGB toetsenbord

De 5 Pi valt eigenlijk al af door geen camera te hebben

Lijkt dit wat OK? door voor de 240 hz te gaan , komt er ruwweg 100 euro bij, ik weet niet of dit de moeite is
 
Maar die 5 jaar waar je over spreekt, is dat zo bij alle laptops? Of enkel de gaming modellen??

De 5i even geconfigureerd naar het volgende (met het goedkoopste 144hz scherm):

- ProcessorIntel Core i7-10750H-processor (2,60 GHz, tot 5,0 GHz met Turbo Boost, 6 kernen, 12 MB cache) (inclusief, kan niet worden gewijzigd)​

- Windows 10 Home (dit heb ik van pro naar home gezet... ik denk dat home wel zal volstaan) (-95 eur)

- geen office pakket (hiervoor koop ik een licentiesleutel aan)

- Memory16 GB (8+8) DDR4, 2933 MHz SoDIMM (inclusief, kan niet worden gewijzigd)

- first hard drive:
Dummy vaste-schijfstation
Als je "Dummy vaste schijf" selecteert, wordt de batterij verlaagd van 4 cellen 80 Wh naar 4 cellen 60 Wh en worden de totale kosten automatisch aangepast.

- second hard drive: 1 TB SSD-station, M.2 2280, PCIe-NVMe, TLC (+140 euro) (Dus hier neem ik aan dat er 2 slots zijn voor hdd/ssd??) Kan dus nog worden uitgebreid? Of wilt dummy zeggen dat er geen extra kan worden bijgeplaatst

- Type beeldscherm15,6-inch FHD (1920 x 1080), IPS, ontspiegeld, 300 nits, 144 Hz, 5 ms, smalle rand, 100% sRGB, geen touchscreen​

Inclusief

- Graphic CardNVIDIA GeForce GTX 1650 Ti 4 GB GDDR6 128​

Inclusief

- RGB toetsenbord (+20 eur)

TOTAAL NA KORTING: 1.244 EUR

Dus kort samengevat: 16 GB RAM , GTX 1650 Ti , 144hz FHD scherm, intel 10750H processor , 1 TB SSD met dummy slot erbij, RGB toetsenbord

De 5 Pi valt eigenlijk al af door geen camera te hebben

Lijkt dit wat OK? door voor de 240 hz te gaan , komt er ruwweg 100 euro bij, ik weet niet of dit de moeite is
Met het merendeel van de laptops haal je 5 jaar gemakkelijk. Sommige met mindere specs beginnen dan wel trager te worden, maar dat zijn eerder de instap modellen en tegenwoordig hebben ze allemaal standaard een SSD. Dus moet je wel met een korrel zout nemen.

Zou dan eerder een betere GPU kiezen, zoals die 1660Ti i.p.v. een 240Hz scherm. Je zal in de zwaardere games toch nooit zoveel fps halen. 144Hz is de gulden middenweg. Een 1650Ti is maar een beetje beter dan de 1050Ti. Terwijl die 1660Ti ongeveer gelijk staat aan een 1070, maar lager verbruik.

4GB VRAM is ook niet echt veel tegenwoordig kan je beter naar 6 of 8GB of zelfs hoger zien. De games worden met de jaren maar zwaarder en zwaarder en dan zal 4GB ook niet echt meer voldoende zijn. Tenzij de games goed geoptimaliseerd zijn, wat niet echt veel voorkomt 😅.

Ik zou dan eerder naar deze zien, qua specs haal je er echt wel het beste uit voor dat geld. Veel moet je zelfs niet toevoegen want die heeft al het maximum qua specs voor die modellen.

SSD kan je nadien nog altijd vervangen door 1TB en zo wat van de prijs te recupereren door die 512GB hier ofzo te verkopen.
 
Laatst bewerkt:
Ok, ik bekijk het is, maar deze is 5 a 6 weken wachten ofzo, er staat bij op voorraad, maar ik veronderstel als ik iets wijzig dat dit dan die 5 a 6 weken is, of is dit zoiezo?

Kan je is zeggen wat die dummy slot juist betekent??

Ik denk dat ik voortkan met een 512GB, maar had liever een 1TB gehad, dit kan dus idd nog ge-upgraded worden...

Maar wat met dat windows OS, uiteindelijk ben ik niet zo een power user, wat heeft windows Pro meer dan de home?? Kost feitelijk 100 eur meer, maar als het niet nodig is laat ik het liever weg

En staat dat uiteindelijk op die SSD? Of staat het OS op de laptop zelf ergens?? Sry ben overduidelijk een noob hierin, maar ik vraag het liever dan achteraf met miserie te zitten

En ik kan geen 144hz scherm kiezen icm die betere GPU spijtig genoeg, anders had ik dat ook tussenuit gelaten...

En die vram waarover je spreekt, dat staat feitelijk nergens vermeld tss de specs, maar dat is te zien met de GPU, toch ?? De 1660Ti heeft dus de hogere vram neem ik aan??
 
Ok, ik bekijk het is, maar deze is 5 a 6 weken wachten ofzo, er staat bij op voorraad, maar ik veronderstel als ik iets wijzig dat dit dan die 5 a 6 weken is, of is dit zoiezo?

Kan je is zeggen wat die dummy slot juist betekent??

Ik denk dat ik voortkan met een 512GB, maar had liever een 1TB gehad, dit kan dus idd nog ge-upgraded worden...

Maar wat met dat windows OS, uiteindelijk ben ik niet zo een power user, wat heeft windows Pro meer dan de home?? Kost feitelijk 100 eur meer, maar als het niet nodig is laat ik het liever weg

En staat dat uiteindelijk op die SSD? Of staat het OS op de laptop zelf ergens?? Sry ben overduidelijk een noob hierin, maar ik vraag het liever dan achteraf met miserie te zitten

En ik kan geen 144hz scherm kiezen icm die betere GPU spijtig genoeg, anders had ik dat ook tussenuit gelaten...

En die vram waarover je spreekt, dat staat feitelijk nergens vermeld tss de specs, maar dat is te zien met de GPU, toch ?? De 1660Ti heeft dus de hogere vram neem ik aan??
Als je die zo koopt zonder iets te wijzigen en is voorradig, dan kan je die wel snel ontvangen. Wil je iets wijzigen zal je inderdaad wat moeten wachten qua levertermijn.

Een dummy slot is gewoon een plastieken versie van de echte SSD's dat dat slot 'vult'. Je kan die altijd eruit halen en vervangen.

Je OS staat inderdaad op de SSD zelf. Dus bij die 512GB zal dat OS daar op staan. Maar kan je gemakkelijk overzetten naar de nieuwe SSD.

Tussen Pro en Home zijn er weinig verschillen. Het enigste grootste verschil is dat je met de Pro versie de Windows updates een maand kan uitstellen als er bvb. problemen zijn met die update en die niet wil update op dat moment.

Je kan altijd een Home versie kiezen en als je echt een Pro key aankopen op Aliexpress voor €3 ofzo en de Pro versie installeren met de Media Creation Tool.

VRAM is gewoon Video RAM, die 1650Ti heeft 4GB, die 1660Ti en 2060 hebben 6GB, hoe meer VRAM hoe beter die is toekomst gericht.

Die Legion 5 dat ik linkte heeft inderdaad een 240Hz scherm, maar dat maakt op zich niet uit.
 
Ok, maar als ik daar niks aan wijzig voor de rest, zou dat dan niet snel voorradig zijn zonder die Windows pro erop ?

Daar zal toch vraag naar zijn? , 100 euro voor gewoon dat, dan kan ik dat geld spenderen aan een office Key ofzo...

maar nog 1 vraagje, als je een dummy kiest krijg je ook een iets zwakkere batterij erbij, kan dat kwaad?
 
Ok, maar als ik daar niks aan wijzig voor de rest, zou dat dan niet snel voorradig zijn zonder die Windows pro erop ?

Daar zal toch vraag naar zijn? , 100 euro voor gewoon dat, dan kan ik dat geld spenderen aan een office Key ofzo...

maar nog 1 vraagje, als je een dummy kiest krijg je ook een iets zwakkere batterij erbij, kan dat kwaad?
Als je enkel Windows wijzigt zal dat niet al te lang duren. Is maar een image erop zetten en klaar.

Voor €5 heb je al een Office 2019 Pro Plus key op Aliexpress.

Die gaming laptops hebben nooit echt sterke batterijen, 9 van de 10 zal je zelfs je lader moeten aansluiten als wilt gamen, anders activeert de GPU zich niet en blijft die werken op onboard (is bij sommige merken toch zo).
 
Ok, ik ga denk ik gaan voor die ge daar laatst gelinkt hebt, min de windows pro, plus de 1TB SSD

Nul operatie, en dan neem ik nog de rgb led erbij voor 20 eur

Met dat heb ik toch iets deftigs in handen...

Ik denk dat voor een 512GB te gaan, te verkopen en een andere 1TB aan te kopen wel minimale winst kan boeken, maar dit lijkt me veel extra gedoe, en zo is alles meteen in orde, wel wat langer wachten dan, maar hey, mooi laptopke dan denk ik

Goeie keuze @Ascari ??

En ook:andere opties nodig?? Extra verzekering /service ofzo?
 
Ok, ik ga denk ik gaan voor die ge daar laatst gelinkt hebt, min de windows pro, plus de 1TB SSD

Nul operatie, en dan neem ik nog de rgb led erbij voor 20 eur

Met dat heb ik toch iets deftigs in handen...

Ik denk dat voor een 512GB te gaan, te verkopen en een andere 1TB aan te kopen wel minimale winst kan boeken, maar dit lijkt me veel extra gedoe, en zo is alles meteen in orde, wel wat langer wachten dan, maar hey, mooi laptopke dan denk ik

Goeie keuze @Ascari ??

En ook:andere opties nodig?? Extra verzekering /service ofzo?
Is geen slechte keuze.

Als het prijsverschil voor die 1TB t.o.v. die 512GB niet al te veel is, kan je zeker ineens die 1TB SSD kiezen.

Die Legion's zijn hele mooie laptops. Extra verzekering o.i.d. is op zich niet persé nodig. Je hebt sowieso toch 2 jaar garantie (enkel op de batterij heb je maar 6 maanden garantie).
 
Is geen slechte keuze.

Als het prijsverschil voor die 1TB t.o.v. die 512GB niet al te veel is, kan je zeker ineens die 1TB SSD kiezen.

Die Legion's zijn hele mooie laptops. Extra verzekering o.i.d. is op zich niet persé nodig. Je hebt sowieso toch 2 jaar garantie (enkel op de batterij heb je maar 6 maanden garantie).
Ok, thx voor mijn vragen te beantwoorden man..., vandaag of morgen bestel ik hem :thumb:
 
Terug
Bovenaan