Laptop shut down of standby?

Squidward

Well-known member
Ik vroeg mij dat nu eigenlijk af: wat is er beter voor mijn laptop, dat ik die effectief afsluit maar dan per dag toch een aantal keer weer moet opstarten óf dat ik hem in standby houd? Ik power die nu eigenlijk niet af - machine is twee weken oud - maar doe ik hier ‘kwaad’ mee? Hij gaat straks 10u per dag mee naar school, probeer ik zo veel ik kan op de netstroom te gaan of laat ik de batterij het werk doen tot ze vraagt om op te laden? Af en toe inpluggen doorheen de dag dacht ik altijd was niet zo goed.

Standaard gaat Windows tegenwoordig sowieso naar hibernate ipv total shutdown.
Dus als ge meerdere keren per dag afsluit en dan voor een paar uur niet gebruikt is hibernate beter. Voor korte tussenperiodes is sleep goed.
Een volledige shutdown kan ook wel eens interessant zijn, maar dat gaat ge dan via een commando moeten doen of uw pc zo instellen dat hij ook daadwerkelijk afsluit.
Hier is wat uitleg over de verschillende manieren van afsluiten en hoe ge uw pc kunt instellen dat hij volledig afsluit: https://www.windowscentral.com/how-disable-windows-10-fast-startup
Hibernate gaat minder energie verbruiken dan sleep.

En ik dacht dat de nieuwste batterijen beter af waren met volledige cyclussen van opladen. Dus gebruiken tot hij onder de 40% is (niet lager dan 20%) en dan volledig opladen.

Bij Macbooks hebt ge tegenwoordig geoptimaliseerd opladen waarbij uw toestel dan"leert" op welke momenten ge wel of niet continu uw kabel hebt insteken en bv tijdens de werkdag stoppen met opladen op een bepaald percentage, en pas verdergaat met opladen tegen het einde van de werkdag.

Misschien dat er ook externe apps bestaan om zoiets op Windows te hebben? (of mss zit dat tegenwoordig ook al ingebouwd in Windows?)

Ik doe nu al 10 jaar met mijn macbook pro. Die laptop heeft zeer zelden uitgestaan, soms maanden niet. Altijd in slaapmodus.
Nu gaat de batterij nog zo'n klein halfuurtje mee. En de laptop staat nu wel vaker uit, omdat de batterij uitvalt als ik er niet snel genoeg bij ben :D.
Anekdotisch weliswaar, maar ik zou er van uitgaan dat (tenzij er softwarematig bij Windows iets is dat een negatief effect kan hebben) het geen probleem is om de laptop niet frequent af te zetten.

Terug
Bovenaan